Skocz do zawartości

wał m07 a m10 ??


sosna
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

ja też czytałem gdzieś że do m10 wkładali wały krótkie i długie, i można to sprawdzić po nr silnika. No i co najważniejsze oba pasują do silników m10 niezależnie jaki się miało wcześniej założony. Zastanawiało mnie tylko czy w m07 były inne bo właśnie muszę kupić wał i niechciałbym się naciąć na coś co mi się nie przyda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Nie było czegoś takiego.

Spokojnie każdy typ wału pasuje do każdego silnika S03.

Nie było silnika M07 ani silnika M10"

 

oczywiście że wał od junaka M07 pasuje do dziesiątki ale silniki od siódemki różniły się kilkoma szczegółami...

1 brak nadlewu na karterze pod osłone łańcucha

2 mocowanie iskrownika na 4 śrubki

3 inne rozwiązanie kanałów olejowych pod silnikem (jeden mianowicie)

4 odma na karterze zaraz pod cylindrem

5 inny kształt komory spalania

6 głowica M07 nie ma "bombli" do których w 10 przykręca się rurkę olejową

to takie podstawowe.

 

faktycznie nie można powiedzieć że były silniki M07 i M10 gdyż dziesiątka była po prostu "udoskonaloną" wersją siódemki.

większość części jest wymienna jednak niech pan mi powie jak założyć mocowanie iskrownika od M07 (na 4 śrubki) do dychy(na 3 śrubki)

 

Drogi Panie Kristo w Junakach są dwa typy wałów (krótkie/długie) jednak stwierdzenie że nie było wałów krótkich skręcanych jest błędne gdyż takie dwa leżą u mnie na warsztacie. Nie wiem czy takie były również w M10 (nie spotkałem się) ale z pewnością w M07 takie montowano

 

Mam nadzieję że dobrze odczytałem Pana wątpliwości i je wyjaśniłem. Odsyłem z resztą do księgi junaka :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bartek, nie interesuje sie az tak bardzo Junakiem, aby wiedziec co bylo kiedy, ale wydaje mi sie ze waly krotkie to byl juz koniec a nie poczatek produkcji Junaka, gdy mocno pracowano nad obnizka kosztow i wyeliminowano amortyzator na wale.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie pomocnicze: czy te 4 śrubki, odma z łapy, wąska głowica i inne smarowanie występują np. w silniku Junaka M07 z połowy 1959 roku ?:P

 

Wyjaśnienie dla tych co nie skumali: oznaczenia M07 i M10 dotyczą "podwozia i nadwozia" - tylko tego co robili konstruktorzy w Szczecinie.

 

Co do reszty: ja tylko sprostowałem twoją błędną odpowiedź dla Sosny wiec skąd twoje złośliwości? A tylko wsadziłeś więcej błedów i siebie a nie mnie ośmieszyłeś:P

Daruj sobie - jeżeli chcesz naprawdę komuś pomóc to musisz przeczytać więcej niż księga Junaka a jeżeli piszesz tylko po to żeby szybko nabić licznik to powodzenia:)

 

PS: Te twoje wały... ja mam w piwnicy oryginalny prototyp boksera do Junaka tylko cicho, bo jak sie dowiedzą...;)

Jedno jest pewne: z fabryki w Łodzi one nie wyszły:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie monte Kristo :P z racji wieku i jak sądzę doświadczenia nie mam zamiaru pana ośmieszać... nie wiem czy pan to samo w stosunku do mnie czuje :?: ale z łaski swojej jakie błedy popełniłem w mojej odpowiedzi?

ja odniosłem się do wypowiedzi kolegi MOC'a i potwierdziłem że są wały do junaka skręcane... mylę się??

Co do licznika to ja nabijam sobie ale kilometry w moim sprzęcie...

co do silnika to z chęcią bym obejrzał to cudo (ew fotki) mój mail [email protected] jakby Pan był taki miły... o ile pan sobie jaj nie robi (na nie)

PS. kompletuje 2 M07. z chęcia uzupełnie swoje braki w wiedzy..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Czesc!

 

Tak czytam i czyta dyskusje na temat walow juanczych i mam konkretne pytanie:

Czy ktorys z kolegow trzymal w rece/ ma w posiadaniu wczesny (czyli montowany do silnika s03 do numeru okolo 24-tys) wal junakowski - skrecany, ,,ktrotki"? ( Poprzez wtyrazenie ,,krotki" ma mnamysli krutki czop prawy walu - czyl iod strony sprzegla- nieprzystosowany z racji swej dlugosci do montowania amortyzatora zrywu). Pytam ,bo ja o takim wale to pierwsze slysze że istnieje. Dotad wiedzialem o 3 typach walow:

1. skrecany (~ 24tys )

2. prasowany

3. Prasowany ,,krotki" - ciecie kosztow, lozysko od strony zebatki na wale kulkowe- zebatka z wielowpustem ( miedzy lozyskie ma zebatka owa pierscien dystansowy eliminujacy zmniejszona szerokosc lozyska kulkowego w stysunku do rolkowego zestawu NJ305 + pierscien HJ.*zestaw NH chyba - moge sie mylic w oznaczeniach z pamięci)

(4. nie liczac walow z pierwsze serii Juankow , z ktorych 30-tki testowanych pekl czop korbowodowy w 27 przypadkach -srednica czopa 22mm - konstrukcji mgr inż. S.Poraźińskiego z BKPMotu, zmeniona szybko przez inz Kochanowskiego na 25mm + bieznia na 33,4 mm. Przypadkow pekania masowego zasadniczo juz nie odnotowano).

 

Tak jak Kristo pisal, nie ma rozgraniczenia modelowego w silnikach. Oznaczenie M07 i M10 to nazwy/oznaczenei podwozi. Wprowadzenie tych odznaczen nie do konca scisle wiaze sie ze zmianami w silnikach naszych Junakow, ktore to zmiany konstruktorzy z łódzkieg Polmo wprowadzali dosc licznie z roznyhc wzgledow, szczegolnie w pirwszych altach produkcji Junaków. Silnik Junaka to zawsze byl S03 i tak juz zostalo do konca produkcji.

Silniki pierwszych serii modeli M07 charakteryzowaly sie ponadto clkowicie inna miska owalna, duzo mneijsza niz pozniejsza , stosowana w wiekszosci M-07 i w tzw ,,przejsciowkach" olejowa, zajmujaca tylko jedna polowke silnika. Samych zmian w karterach (odlewach) jest od pierwszych wersji S03 przynajmniej z 5 rodzajów, pomijajac nawet rozne jakosci odlewow. ktore jak wiadomo, w poczatkowych latach produkcji nie byly najwyzszych lotow (wyrazna poprawa po 1959r., co odpowiada silnikom o numeracji miedzy 10, a 20 tys ...)

 

Hmmm ,ale chyba nie o historie chodzil ow tym temacie...

Tak jak koledzy odpowiedzieli, kazdy juanczy wal, wejdzie do junaka :D Problem moze byc tylko dla walu w wersji krotkiej, gdzie albo zalozysz lozysko kulkowe + dystans, albo normalny zestaw NH - polecam i inna zebatke z wycietym wielowsustem . Jesli nie masz takiej zebatki, to lepiej od razu nastawic sie na wal dlugi , aby w dodatkowe koszty nie leciec. Tym bardziej ze lepsze jest wrogiem dobrego, amortyzator zrywu takze po cos konstruktorzy w silniku umiescili.

 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS: Te twoje wały... ja mam w piwnicy oryginalny prototyp boksera do Junaka tylko cicho' date=' bo jak sie dowiedzą...Wink

Jedno jest pewne: z fabryki w Łodzi one nie wyszłySmile[/quote']

Witam

Na zlocie Winobraniowym w Zielonej Górze byl taki junak boxer :D czerwony, pojemnosc mial chyba 750. Fajna sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...