Skocz do zawartości

Jak to jest z pojemnością ?


SebJaw
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Oczywiście że lepiej jak jest większy i żeby był osiągany(max moment)przy jak najniższej prędkości obrotowej,no i żeby przebiegał jak najbardziej liniowo :)Pomyśl jak to jest w rowerze-skoro moment to jest siła razy ramię(ono się nie zmienia)to im większa siła tym większy moment więc jak mocniej depczesz na pedały to szybciej przyspieszasz,większe opory toczenia pokonasz :) I w silniku jest tak samo :!:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do tego momętu Smile co on daje??

musisz odkręcić pewną nakrętkę. nie masz siły palcami. bierzesz klucz oczkowy, ale nadal nie masz siły odkręcić tej nakrętki. wtedy zakładasz na trzonek klucza jakąś rurkę, co zwiększa ramię i w efekcie ułatwia odkręcenie. zwiększając ramię, zwiększasz moment obrotowy.

co do postu Domel

ale silnik wysokoskokowy ma to do siebie, ze tłok dłużej sunie w dół, dłużej czerpiąc energie z wybuchu mieszanki (stąd moment). patrz: v'ki, single, boxery. a ze silniki wysokoskokowe są wysokoobrotowe to chyba logiczne. w r6 (68Nm) tłok ma skok na poziomie 44.5 mm, a wspomniana mt-01 (150Nm) - 113 mm. czyli ponad dwukrotnie wiecej. przy tej samej prędkości obrotowej (czyli takim samym czasie) silnika tłok w v'ce ma do przebycia ponad dwa razy większa drogę (czyli musi rozwinąć większa prędkość, która musi wychamować w GMP i DMP, a jak wiadomo tłok i korbowód swoje ważą, zatem są narażone na działanie siły bezwładności, co moze spowodować urwanie tłoka lub korbowodu). skala obrotościomierza w mt01 kończy sie chyba 6tyś rpm, a r6 ma odcięcie przy 14tys... kręcenie takich dużych RPM grozi urwaniem korbowodu.

myśle ze moment obrotowy (jak i moc) mają związek z charakterystyką silnika, ponieważ ją tworzą. jeżeli jestem w błędzie, to mi pokażcie gdzie. bede wdzięczny. rozpisałem sie tak zeby przekazać mój tok rozumowania. łatwiej wam bedzie pokazać gdzie napisałem głupoty :-).

pozdrawiam, licze na ciekawą dyskusję :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W skrócie duże silniki(o dużej pojemności każdego cylindra) z reguły osiągają mniejsze prędkości obrotowe żeby cięższe tłoki nie obciążały nadmiernie elementów korbowych(wał i korbowód)i stąd duże silniki(czyli spalające dużo mieszanki,tym samym wytwarzające wyższą siłe działającą na tłok co za tym idzie większy moment)mniej się kręcą ale mają duży moment-i tu masz racje ale jak zbudujesz wolnoobrotowy mały silnik to nie będzie mieć dużego momentu :!:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówie teoretycznie-np.jeżeli nie chodzi o moc to można taki zbudować.Chodzi mi o zasade-to czy silnik jest wysoko czy niskoobrotowy nie ma wpływu na moment :!: A że budowanie niskoobrotowego małego silnika nie ma większego sensu to inna sprawa :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc kto mi powie jaka ilość paliwa (płynu) dostaje się do cylindra podczas jednego skoku tłoka ?

gdzieś kiedyś czytałem, że w R1 na jeden cykl pracy jednego cylindra, na wolnych obrotach, idzie ok 2mm^3 benzyny. Czy dobrze zapamiętałem, (czy to były te 2mm)to nie wiem :)

Pozdroo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ze silniki wysokoskokowe są wysokoobrotowe to chyba logiczne

całkowicie nielogiczne!!!

tu kolega jakieś herezje pisze i do tego sam sobie przeczy

w r6 (68Nm) tłok ma skok na poziomie 44.5 mm, a wspomniana mt-01 (150Nm) - 113 mm. czyli ponad dwukrotnie wiecej
skala obrotościomierza w mt01 kończy sie chyba 6tyś rpm, a r6 ma odcięcie przy 14tys...

Tu kolega własnie udowodnił ze silniki wysokoskokowe są niskoobrotowe.

Wysokie obroty silnika osiąga sie poprzez zmniejszenie bezwładnosci układu jakim jest tłok i korbowód. Wiekszość silników wysokoobrotowych ma skok tłoka poniżej 50mm i maksymalne zredukowaną masę samego tłoka ( w sumie jest to juz samo denko tłoka, bez zbednych powierzchni płaszcza)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy jakich obrotach występuje moment obrotowy zależy głównie od współczynnika napełnienia cylindra :evil:

W mniejszym znaczeniu czy silnik jest krótko skokowy czy też długo skokowy ale ma to wpływ.

Wszystko zależy od bezwładności.

Duże tłoki maja większa bezwładność i nie mogą się tak szybko poruszać bo pourywają się korbowody.

Jako przykład dam właśnie wielkość silnika, silniki modelarskie nie ważne jakie kręcą sie 20-30 tysięcy obrotów, natomiast duże silniki okrętowe o średnicy tłoka koło dwóch metrów maja maksymalne obroty zbliżone do obrotów płyty winylowej w ( dla tych co pamiętają co to jest ) czyli wynoszą około 33 obr/ min

Tak więc cztero cylindrowe silniki z lekkimi tłokami moga się kręcić szybciej, zwłaszcza jeżeli poprzez zmiany konstrukcyjne w układzie korbowym zmniejszy się skok tłoka a także jego średnią prędkość.

Mały skok tłoka nie jest korzystny z punktu konstrukcji całego silnika. Siła działa na małe ramie przez co zwiększone sa obciążenia działające na łożyska główne oraz korbowodowe.

Wał musi być sztywniejszy, a łożyska odpowiednio szersze i większej średnicy. To samo ze sworzniem tłokowym.

Po co się to robi ??

ANO dlatego że moc silnika to prosty iloczyn momentu obrotowego i obrotów silnika.

Aby zatem osiągnąć maksymalna moc z danej objętości skokowej musimy osiągnąć jak największy moment przy jak największych obrotach. Proste nie ?

Dlatego też tak zestraja się układ dolotowy aby współczynnik napełnienia cylindrów był jak największy przy wysokich obrotach.

Krótkoskokowośc silnika ma bardzo mały wpływ na moment obrotowy, ono daje tylko możliwości wykręcenia się na wyższe obroty w porównaniu z silnikiem długoskokowym, ze względu na mniejsze prędkości osiągane przez tłok w czasie suwu. Idąc dalej charakter silnika : krótko skokowy czy długo skokowy także ma niewielki wpływ na szybkobieżność silnika, tytaj decyduje bezwładność. Im mniejsza masa poruszających się elementów tym silnik będzie bardziej szybkobieżny.

 

Tyle może na teraz.

To trochę skomplikowany temat.

 

[ Dopisane: Środa Wrzesień 07, 2005 8:44 am ]

Dam jeszcze przykłady:

Np HD sportster 883 ccm i 1200 ccm

Sporster 883 jest wybitnie długoskokowy: średnica tłoka 76,2 mm skok aż 96,8 mm

Natomiast 1200 jest bliżej kwadratu czyli średnica 88,3 a skok ten sam czyli 96,8 mm

Z waszych rozważań powinno wynikać że silnik długoskokwy powinien mieć nizsze obroty maksymalne i maksymalnego momentu obrotowego.

A tu niespodzianka !!

Silnik wybitnie długoskokowy czyli 883 ccm ma max moment przy 4200 a 1200ccm ma max moment przy 3300 obr.

1200 ma cięższe tłoki i przy tych samych prędkościach osiąganych przez tłok co w 883 z racji większej bezwładności nie może się tak kręcić co 883.

Tak więc układ dolotowy zestrojony jest tak aby wysoki moment obrotowy osiagany był przy niższych obrotach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to temat podsumowany :-). w sumie to czekałem az zajrzysz w ten topic i rozwiejesz wszystkie nasze niepewności. Zatem ja co do „skokowości” silnika się troche myliłem, ale za to nie będę pisał farmazonów następnym razem J. Dzięki i pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem, pojęcie mocy jest dużo bardziej absorbujące wyobraźnię niż pojęcie momentu.

Zatem co to jest moc? Dlaczego 100 KM w aucie benzynowym jest słabsze subiektywnie od 100 KM w dieslu w tej samej karoserii?

 

P.S. to prowokacja...

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...