PAJDOR Opublikowano 19 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2005 nie wiem jaki olej mam kupic i jaki wogole sie wlewa do tego motocykla ?Mam silnik 4T 125ccmchlodzony powietrzem - wlalem do niego Motul 4T full syntetyk a teraz pora drugi raz wymienic olej. Motor jest nowy - wymienialem przy przebiegu 400km [powinno byc przy 300] a teraz mam przebieg ponad 1180km - powinienem drugi raz przy 650km a trzeci przy 1000km - pozniej juz normlanie co 5 tys kmGosc w serwisie mi mowil jak Motul mi wymienial + przeglad zebym sie wogole nie przejmowal dopiero po 1 000 przyjechal - to najwyzszy czas teraz. Gdzie czytalem - moze nawet na tym forum ze do takich silnikow chlodzonym powietrzem gaznik powinien byc pol syntetyk. skad ja mam wiedziec jaki olej wlac do niego teraz i czy ten Motul pelny syntetyk byl dobrym wyborem ? dzieki :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
magneto Opublikowano 19 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2005 nie wiem jaki olej mam kupic i jaki wogole sie wlewa do tego motocykla ? do tego... czyli jakiego motocykla? i ktory olej- skrzynia czy silnik? sadzac po opisie to chyba silnik ale nigdy nie wiadomo...:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Domel Opublikowano 19 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2005 Jak nowy i masz kase to lej synetyka,skoro chłodzony powietrzem to patrz żeby w oznaczeniu lepkości oleju (np.10W40)liczba po W była wysoka np.50 :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Wicher Opublikowano 19 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 19 Sierpnia 2005 do tego... czyli jakiego motocykla? i ktory olej- skrzynia czy silnik? sadzac po opisie to chyba silnik ale nigdy nie wiadomo...Czytaj dokładniej zanim coś napiszesz Mam silnik 4T 125ccm Cytuj Najlepszym dowodem na istnienie obcej inteligencji w kosmosie jest to, że nas nie odwiedzają... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PAJDOR Opublikowano 22 Sierpnia 2005 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Sierpnia 2005 oki okija tez nie napisalem dokladnieMam motocykl chinskiej konstrukcji n a licencji Hondy =-nazwy nawet nie bede moawil bo sam nie wiem dokladnei co to jest KuiKi - jakos taksilnik hondy a skosnoocy na licensji hondy to zupelnie dwie rozne rzeczy wiem wiemstuknelo 1220kmolej kupilem 15W50 Motul52zl dalem za 1 litrpelensyntetyktylko mam pytanie - czym sie rozni pelen sysntetyk 15W50 od 10W40 od 5W40ktore sa lepsze gorsze - jaki mam kupic i wogoleOleju jeszcze nie wlalem jak cos nie tak moge zwrocic bez problemu [znaczy zamienic na inny]Co to sa te klasy lepkosci i wogolesilnik jak juz pisalem4suwy125ccm5 biegowrocznik 2005 - przebieg j/w Pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sql Opublikowano 22 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 22 Sierpnia 2005 mój brat ma taki, tylko 50cm,lejemy mu Castrola GPS (pół-synt.) i nie narzekamy,nie wiem, jak z żywotnością tych silników, ale narazie nakręcił 2500km i nadal działa :buttrock:, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarianKa Opublikowano 22 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 22 Sierpnia 2005 Oznaczenia, o które pytasz (SAE) charakteryzują zakres lepkosci oleju. Jest jeszcze drugi parametr - Klasa API, która okresla - w uproszczeniu - jakość oleju. To są literki SA, SB, a współczesnie raczej SG, SH, SJ (im dalsza literka, tym lepszy olej). No i kolejna rzecz - baza, czyli rodzaj oleju bazowego - mineralny (z ropy naftowej), półsyntetyk lub olej otrzymany całkowicie w syntezie chemicznej - syntetyk. Bardzo z grubsza to byłoby na tyle. Cytuj Nie ma co płakać nad rozlanym szambem. Wsiąknie i smród minie [michoa] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sobekkk Opublikowano 22 Sierpnia 2005 Udostępnij Opublikowano 22 Sierpnia 2005 mam zapisana stranke na hdd ale niema jej juz chyba na serverze wiec nieznam adresu: OLEJ SILNIKOWY MOTOCYKLIOleje motocyklowe pracują - w większości przypadków - w zupełnie innych warunkach niż oleje samochodowe. Wymagają stąd specjalnego skomponowania. Olej w motocyklu spełnia wiele zadań: SMAROWANIERola oleju jako środka smarnego polega na wytworzeniu na pracującej powierzchni cienkiej błonki zwanej filmem olejowym. Jej zadaniem jest rozdzielenie dwóch poruszających się względem siebie powierzchni, dzięki czemu zachodzi pomiędzy nimi tzw. tarcie płynne, w którym nie dochodzi do bezpośredniego zetknięcia się metalowych elementów silnika, takich jak: łożyska ślizgowe (panewki). Aby sprostać temu zadaniu olej musi być dostatecznie rzadki w niskiej temperaturze i jednocześnie dostatecznie gęsty w wysokich temperaturach. Olej w zimnym silniku musi jak najszybciej dotrzeć do najdalszych elementów silnika podlegających smarowaniu co wymaga, aby w niskich temperaturach był dostatecznie rzadki. W gorącym silniku natomiast nie może dojść do zerwania filmu olejowego, co oznacza, że olej w wysokich temperaturach i pod dużym obciążeniem nie może być zbyt rzadki. Kolejnym wyzwaniem dla oleju są przekładnie: wtórna i skrzyni biegów. Film olejowy musi być odporny na wysokie ciśnienie, jakie panują na powierzchni kół zębatych. Z kolei w mokrym sprzęgle (jeżeli motocykl jest w takie wyposażony) nie może dojść do sklejania się tarcz w czasie, gdy silnik jest jeszcze zimny. CHŁODZENIE Wiele elementów silnika jak np. tłoki dużą część wydzielonego na nich ciepła odprowadzają poprzez natryskiwany na ich denka olej. Trafia on potem do chłodnicy, gdzie odebrane elementom silnika ciepło odprowaadzane jest na zewnątrz. USZCZELNIENIE Gdyby nie cieniutka warstewka oleju, która zawsze znajduje się ponizej pierścieni tłokowych, znajdujące się w komorze spalania pod wysokim ciśnieniem gazy przedostawałyby się do wnętrza skrzyni korbowej, powodując wymierny spadek sprawności silnika. Dzięki uszczelniającej funkcji oleju wokół ścianek tłoków, gazy powstające w procesie spalania nie przedostają się z komory spalania do skrzyni korbowej. OCHRONA PRZED KOROZJĄ oraz CZYSZCZENIE Oleje silnikowe są uszlachetniane różnego rodzaju dodatkami, których zawartość może sięgać nawet 20% czystego oleju bazowego. Wśród tych dodatków wyróżnia się m.in. detergenty i dodatki antykorozyjne. Zadaniem detergentów jest wymywanie osadów z elementów silnika, do których dochodzi olej. Są one następnie transportowane do filtra i tam kończy się ich żywot. Dodatki antykorozycje zapobiegają powstawaniu - w kwaśnym środowisku, które jest naturalnym efektem spalania paliw zawierających związki siarki - korozji metalowych elementów silnika. Wśród dodatków wyróżnia się jeszcze: środki zapobiegające pienieniu, modyfikatory, środki zmniejszające tarcie, antyutleniacze. Podstawowe informacje o oleju to: Klasa lepkości Aby ułatwić optymalny dobór lepkości oleju do określonego typu silnika i warunków klimatycznych jego eksploatacji, amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych (SAE) opracowało system klasyfikacji lepkościowej. Klasyfikacja dzieli oleje silnikowe na klasy lepkościowe. Oleje przeznaczone do smarowania silników pracujących w niskich temperaturach podzielono na 6 klas i oznaczono symbolami liczbowymi, przy których umieszczono literę W (winter - zima), tj: SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Im niższa cyfra przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Dla olejów letnich istnieje 5 klas lepkości: SAE 20, 30, 40, 50, 60. Olej silnikowy, który ma zarówno cechy oleju zimowego jak i letniego nazywany jest olejem wielosezonowym. Oleje takie są oznaczone podwójną symboliką np: 15W40, 10W40 itp. Główną zaletą olejów wielosezonowych jest możliwość ich eksploatacji niezależnie od pory roku. Wskaźnik lepkości Określa zmiany lepkości oleju wraz ze zmianami temperatury. Wskaźnik ten jest wielkością bezwymiarową - wylicza się go na podstawie lepkości kinematycznej wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40 i 100 stopni Celsjusza. Im wyższy WL oleju, tym zmiana lepkości wraz z temperaturą jest mniejsza. Biorąc pod uwagę dużą rozpiętość temperatur pracy silnika, wysokojakościowy olej silnikowy powinien charakteryzować się wysokim wskaźnikiem lepkości (ok. 130). Dla porównania WL olejów bazowych wynosi 90-105. Standardy jakościowe Klasyfikacje jakościowe określają właściwości użytkowe oleju i jego przydatkość do smarowania silników danej klasy. Klasyfikacje jakościowe oparte są przede wszystkim na testach silnikowych. Podstawowy systemy klasyfikacji to API. Aby zakwalifikować olej do określonej klasy jakości API, musi on spełnić wymagania testów silnikowych i laboratoryjnych odpowiadających danej klasie. Najniższy standard jakości to SA, najwyższy SJ Im olej bardziej zaawansowany technologicznie, tym specyfikacja jest wyższa. Gęstość Gęstość oleju = jego masa właściwa. Gęstość zależy od temperatury i ciśnienia Temperatura zapłonu Jest to najniższa temperatura, w której olej ogrzany w znormalizowanych warunkach ma prężność par wystarczającą do zapalenia się po zbliżeniu płomienia. Temperatura zapłonu jest zależna od zawartości w oleju frakcji niskowrzących. Oleje o niskiej lepkości charakteryzują się niższą temperaturą zapłonu. Oleje silnikowe mają temperaturę zapłonu w granicach 200-250o C Temperatura płynięcia Jest to najniższa temperatura, w której olej zachowuje jeszcze swoją płynność. Liczba zasadowa - TBN Jest to jeden z najważniejszych parametrów oznaczanych w olejach silnikowych, charakteryzujący zdolności myjąco-dyspergujące oleju. TBN jest miarą zawartości detergentów i dyspergentów w oleju. Im liczba zasadowa jest większa, tym olej ma lepsze właściwości myjące i neutralizujące kwaśne produkty spalania paliwa czy oleju. Olej mineralny i syntetyczny Olej syntetyczny powstaje w wyniku procesów chemicznych. W największym uproszczeniu - łańcuchy węglowodorów zostają przerwane na elementarne odcinki, a następnie ponownie złączone. Ścisły nadzór nad tym procesem powoduje zsyntetyzowanie uporządkowanych łańcuchów o ściśle określonych długościach. W efekcie oleje syntetyczne są bardziej odporne na obciążenia, bardziej stabilne w całym zakresie temperatur, lepiej mieszają się z dodatkami, wolniej się starzeją (okres pomiędzy wymianami może ulec wydłużeniu). Najczęściej zadawane pytania: Mieszać, czy nie mieszać? Wszystkie dostępne oleje można mieszać ze sobą. Jednak zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że stosowane przez różnych producentów dodatki uszlachetniające mogą wzajemnie niewlować swoje działanie. To samo dzieje się, jeżeli mieszamy oleje o różnych klasyfikacjach jakościowych i lepkościowych. Czy warto używać olejów syntetycznych? W przypadku silników o dużym przebiegu stosowanie olejów syntetycznych może być problematyczna, gdyż oleje te zawierają znaczne ilości dodatków myjących - więcej niż oleje mineralne. Zdarzyć się może, że sprawny (ale wypracowany) silnik zalany doskonałym olejem syntetycznym zacznie dymić, straci ciśnienie sprężania, a ciśnienie oleju niebezpiecznie spadnie. Będzie to wynikiem wypłukiwania osadów, które do tej pory uszczelniały silnik. Wlanie nowoczesnego oleju do silnika, który do tej pory pracował wyłącznie na byle jakim oleju mineralnego spowoduje techniczną katastrofę. Masa rozpuszczonych przez nowy olej złogów i smoły może skutecznie zablokować kanały i smok pompy, co w krótkim czasie doprowadzi do uszkodzenia silnika. Jedynym na to sposobem jest używanie dobrych olejów, lecz o jak najniższej specyfikacji, czyli o najmniejszej możliwej ilości dodatków (mała liczba zasadowa TBN) literatura: Technika Motoryzacyjna: 12/92, 6/96, 9/96, 10/96, 12/96, Katalog Motocykle Świata 1999, 2000 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.