Skocz do zawartości

pytania niby błahe!


marvell
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Z punktu fizyki zapewne wiesz co to jest siła. Moment jest wartościa fizyczna bedącą odpowiednikiem siły w ruchu obrotowym (mozna go przedtawic rownież jako iloczyn siły i promienia na którym działa siła) Jenostka jest Nm

(czyli niutonometr)

 

Maksymalny moment obrotowy jest to maksymalna wartość momentu na wale korbowym jaką jest w stanie osiagnąć konkretny silnik - zawsze podawana jest też wartość obrotów przy których wystepuje maksymalny moment.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak na chlopski rozum

moment obrotowy jest to sila ktora silnik rozwija przy danych obrotach,

silnik moze wychodzic na obroty od "dołu" bardzo dobrze, wtedy ma wiekszy moment lub moze poprostu miec slaby dol a mocną góre, wtedy moment ten jest mniejszy,

max moment jest podawany przy tych obrotach gdzie (mowie na chlopski rozum) przy otwarciu przepustnicy masz najwieksze przyspieszenie, pewnie zauwazyliscie ze pod koniec obrotow pomimo iz moc jest wieksza niz na nizszych obrotach moto juz prawie przestaje przyspieszac bo dochodzi do konca swoich obrotow

 

czyli w max momencie obr silnik ma jakby najwieksza zdolnosc do przyspieszenia po odkreceniu manetki

 

sorry jezeli sie myle ale mi to tak tlumaczyli i dla mnie to jest jakby logiczne :roll:

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KM= Moment*RPM/współczynnik

 

 

Aby cokolwiek sie ruszylo w ruchu obrotowym oprócz sily potrzebne jest i ramie! Wiec moment obrotowy to siła x ramie. W tym przypadki będzie to siła działająca na denko tłoka podczas ekspansji gazów spalinowych przemnożona przez wykorbienie wału korbowego, daje nam to moment obrotowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czym to sie rozni od KM?

 

W koniach mechanicznych wyrażana jest moc - czyli w sensie fizycznym zdolność do wykonania pracy.

 

Moc jest pochodną momentu obrotowego i obrotów przy których jest uzyskiwany - zgodnie z wzorem jaki podał Idaho na początku swojego postu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba jeszcze dodać, że suche dane techniczne w stylu "maksymalna moc XXX przy obrotach XXX , maksymalny moment XXX przy obrotach XXX"

tak naprawdę niewiele nam powiedzą o własnościach trakcyjnych pojazdu.

 

Dopiero z wykresu przebiegu momentu i mocy mozemy się czegoś dowiedzieć a i to nie do końca ponieważ charakterystyki które tworzy się dla silników są charakterystykami otwartymi czyli badania są prowadzone na pełnym otwarciu przepustnicy i zmienianym stopniowo obciążeniu.

W rzeczywistości zwykle rzadko jeżdzimy z w pełni otwartą przepustnicą i wtedy wartości momentu i mocy są niższe przy danych obrotach niż wynikałoby to z wykresu.

 

Dużo informacji zawiera też wykres trakcyjny pojazdu jaki można sporządzić mając takie dane jak: wykres momentu obrotowego, wymiary i masy pojazdu, współczynnik oporu powietrza Cx oraz przełożenia skrzyni biegów i główne oraz przybliżone wartości momentów bezwładności wszystkich mas wirujących.

 

A najprościej : jazda próbna :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KM= Moment*RPM/współczynnik

 

 

Aby cokolwiek sie ruszylo w ruchu obrotowym oprócz sily potrzebne jest i ramie! Wiec moment obrotowy to siła x ramie. W tym przypadki będzie to siła działająca na denko tłoka podczas ekspansji gazów spalinowych przemnożona przez wykorbienie wału korbowego, daje nam to moment obrotowy.

 

W dużym uproszczeniu. Zauważ że ta sama siła na tłoku gdy jest w GMP i DMP da ci zero momentu a w połowie skoku - maksimum.

Dodaj do tego fakt, że siła na tłoku jest w każdej chwili inna (także ujemna) występującą bezwładność układu i opory ruchu a okaże się, że bez pomiaru nie da się określić rzeczywistego momentu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idaho ten człowiek prosił o wytłumaczenie tak na chłopski rozum a Ty walisz szczegółową definicję.

Ja powiedziałbym to tak:

Jak dwa konie ciągną pod górę furmankę to ten grubszy ma większy moment pod warunkiem że są jednakowo podkute a z górki ten chudy będzie szybszy.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak na moj chlopski rozum to pewnie dlatego, ze im wiekszy obwod tarczy - tym szybciej sie ta koncowka kreci (predkosc katowa), a co za tym idzie - sadze, ze latwiej hamowac z wieksza dokladnoscia - dozowanie sily hamowania.

 

To tylko takie moje domysly :)

 

PS. Tak sobie pomyslalem wlasnie, ze chyba wiem. WIEKSZA SILA HAMOWANIA!! Eureka!! jestem genialny. Pomysl sobie, ze masz rower poozony na boku i jedno kolo z przodu sie kreci. Chcesz je zatrzymac reka. Chwytasz w tym celu za opone i sie zatrzymuje. A teraz ta sama sytuacja, ale zatrzymaj to kolo chwytajac gdzies za szpryche w polowie odleglosci od felgi - lapy moze urwac. Poniewaz hamujac przednim cala masa motocykla napiera w przod - w zwiazku z tym przednie musza byc silniejsze od tylnich. Drugi wniosek jest taki, ze im wiekszy obwod (lub srednica) tym silniejsze beda hamulce.

 

Jejku - jaki ja jestem madry 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja w skladaku mialem tylko tylny hamulec i mielismy z kolesiami zawody kto zrobi dluzszy slad gumy na ulicy :lol: ale co do motocykla to tylny uzywam zawsze z przednim lub tylko przedniego.smiesza mnie tylko czasem amatorzy ktorzy mowia ze najwazniejszy jest tylny hamulec i nie wieza mi ze ja tylnego nie uzywam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...