Skocz do zawartości

Tylna oś w japończyku


Piotr Dudek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dzisiaj doszło w naszym warsztacie do dyskusji prawidłowego montażu tylnej osi w japońskim motocyklu.

Konkretnie w XRV 750 AfricaTwin tylna oś fabrycznie jest wkładana z lewej strony motocykla a nakrętka osi z prawej.

W/g mnie logiczne jest ze względów bezpieczeństwa wkładanie osi z lewej strony z powodu prawozwojnego gwintu na osi. Jeżeli w czasie jazdy zacznie się przycierać łożysko koła to spowoduje obracanie całą osią i automatycznie wykręcenie osi z nakrętki - reszty można się domyślić.

Może wypowiecie się co o tym sądzicie.

Kto ma rację?

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba coś pokręciłeś!

piszesz że jest wkładana z lewej strony i poniżej że powinna być wkładana z lewej strony

czyli wszystko ok?

ja też mam wkładaną z lewej strony ale faktycznie logicznie wynikałoby żeby wkładać z prawej-wtedy nie miala prawa by się odkręcić

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w większości sprzętów spotykam się w osią zakłądaną z prawej strony (czyli nakrętka z lewej), co nie znaczy, że czasami jest inaczej. Nie sądzę Piotrze by scenariusz o którym piszesz doszedł do skutku - jeździec by musiał być chyba głuchy i pijanu - łożysko by sięmusiało najpierw zatrzewć, zazwyczaj mocno dowalona śruba musiałaby sięodkręcić. Samo poluzowanie spowodowało by utratę stabilności motocykla. Nie wiem jak dłuygo nasz "kierowca-półgłupek" musiałby jechać, żeby tą ośkę zgubić to końca :-). mój scenariusz - rozwalenie łoysk, przemielenie kulek i już wtegi ktoś kto jedzie na motocyklu łapię sie na tym, ze koło jest niestabilne i trzeba stanąć i zobaczyć co się dzieje.

 

Pozdro, Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słusznie Konrad zwraca mi uwagę że coś pomyliłem, tylko pomyłka była celowa aby wywołać dyskusję.

Oś wkładana z lewej strony w/g katalogu ma prawo zgubić nakrętkę w razie awarii ja zawsze zakładam z prawej, nawet jak nakrętka jest dodatkowo z zawleczką np.CB900Bold'Or.

Paweł słusznie określił kierowcę z taką awarią a ja od siebie dodam że kilka lat temu mistrzunio A.Wajda zjechał w połowie treningu na torze Poznań skarżąc się na problemy z prowadzeniem, gołym okiem można było zauważyć oś tylną wysuniętą do połowy z lewej strony jego Srada 600.

Od tego czasu zwracam na to szczególną uwagę.

Człowiek mądrzeje z wiekiem i zwykle jest to wieko od trumny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w cagivie też miałem ośkę wkładaną z lewej strony i kilka razy mi się odkręciła (tzn nie zupełnie-poluzowała się)

wyczuć że coś nie tak można było od razu-przy odkręceniu gazu łańcuch ciągnął za ośkę z lewej strony i moto zmienialo kierunek jazdy

Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Brembo BMW R850 R1100 K1200 K100 K1 K1100

https://allegro.pl/oferta/zestaw-naprawczy-zacisku-brembo-przod-bmw-r-1100-850-k-1200-gs-r-rs-s-rt-lt-14830948090

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli wniosek jest jeden?

Wkladac zawsze z prawej strony i nakretka z lewej ??

A jak w cbr 1000 jest to fabrycznie robione??

W xj chyba nakretka byla z lewej strony , pozatym miala zawleczke jeszcze...

Zastanawiam sie czy by nieprzewiercic oski na taka zawleczke??

Glupi pomysl ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawleczka jest stosowana jak masz nakrętkę z nacięciam, najczęsciej jest jednak nakrętka z teflonem, gdzie nie jest to potrzebne. Jeśli masz wątpliwości, to zamiast bawienia się w wiercenie zastosuj Loctite, o czym już rozmawialiśmy w innym temacie.

 

Pozdro, pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W eFZecie mam oś wkładaną z lewej strony i tak ją zakładam, nakretka dodatkowo zabezpieczona jest zawleczką. Nigdy nie miałem kłopotów związanych z samoczynnym odkręceniem się osi. Abym mógł wtykac oś z prawej strony, musiałbym zwalić tłumik aby się zmieściła. W GS75X, aby zdjąć tylne koło musiałem zacząć od zrzucenia amortyzatorów, gdyż oś wtedy znajdowała się dokładnie między tłumikami.

Tylko głupiec ma na wszystko gotową odpowiedź :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to są skutki nie do końca przemyślanych konstrukcji.

Jeżeli jest zawleczka to sprawa jest bezdyskusyjna bo i tak nakrętka nie spadnie.

 

Może w motocyklach wyścigowych uznano że 5g zawleczki to za dużo i ją usuneli :lol:

Tylko głupiec ma na wszystko gotową odpowiedź :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...