F.I.P. Berek Posted September 20, 2020 Motocykl powstał w połowie lat dziewięćdziesiątych. Bazą do budowy były podzespoły Junaka. W 1993 roku sprzedałem Junaka, którym do tej pory jeździłem. Miałem za sobą jeden projekt wykonany na zamówienie. Uznałem, że nadszedł czas na kolejny krok. W garażu miałem dziesiątki kilogramów junakowskich części. Kupiłem kartery z papierami i się zaczęło... Quote Share this post Link to post Share on other sites
F.I.P. Berek Posted September 21, 2020 Początkowo były planowane koła na 80 szprych na standardowych junakowskich piastach. Ale ponieważ pojawiła się okazja zakupu wczesnych piast od M07 (jedynie około 3 tys. wyprodukowanych) zrezygnowałem z osiemdziesiątek... Przednie zawieszenie zostało wydłużone o 8cm przez dodanie dorobionych "przedłużek" (tuleje z gwintem wkręcone i spawane w dolnej części rur nośnych). Te osiem cm wynikało z pomiaru - "przedłużka" w całej swojej długości znalazła się w strefie "neutralnej" (poniżej tulei prowadzącej w goleni teleskopu) - a zatem nie narażonej na działanie sił zginających. Rury nośne w części pracującej zostały przeszlifowane, położony chrom techniczny i przeszlifowane ponownie. Powyżej położono chrom dekoracyjny. Rama została wykonana z rur precyzyjnych fi22/ ścianka 3,5mm z atestem na zgniatanie. Konstrukcję ramy wykonał mój dawny kolega mgr inż Marek Łakota. Wzmocnienia ramy i ornamenty wycinane z blachy 4,5 mm to moja ręczna robota. Geometria całego nadwozia zaprojektowana z zachowaniem proporcji między rozstawem osi i wielkością wyprzedzenia przedniego zawieszenia. W główce osadzone zostały łożyska stożkowe i do nich dorobiona nowa sztyca łącząca półki. Quote Share this post Link to post Share on other sites
F.I.P. Berek Posted September 22, 2020 Silnik. Kartery M07, nominalny cylinder aluminiowy, głowica "wąska" z wczesnych M07. Całość polerowana. Wał skręcany M07, korbowód polerowany. Stopa korbowodu ułożyskowana ślizgowo (panewka) - dorabiany, specjalnie zaprojektowany czop korbowodowy. Lewy czop wału (od strony rozrządu) minimalnie skrócony. Dorobiony system uszczelnienia układu smarowania w miejscu łączenia lewego czopa z pokrywą rozrządu. W miejscach osadzenia w pokrywie rozrządu wałków krzywek, obieg oleju wyprowadzony na zewnątrz - dodane króćce do przewodów o większym przekroju w celu efektywniejszego smarowania głowicy. Obieg wyprowadzony również na zewnątrz silnika (w innym miejscu) dla podłączenia chłodnicy i zewnętrznego filtra. Wałki krzywek, trzonki grzybków popychaczy i wałki dźwigienek zaworowych pokryte chromem technicznym. Koła zębate rozrządu wiercone. Polerowane zawory od Jawy żużlowej - większe grzybki/cieńsze trzonki. Polerowane sprężyny, talerzyki, dźwigienki. Zasilanie podciśnieniowy Keihin - gardziel fi 32mm - rozwiercony i polerowany dolot, Zmodyfikowana komora spalania (napawana) dla podniesienia stopnia sprężania. Skrzynia biegów oryginalna składana z wyselekcjonowanych elementów - koło pierwszego biegu fabrycznie nowe, chrom techniczny na wałkach skrzyni i wałku kickstartera, tulejki osiowane; skrzynia dystansowana metodą prób i błędów. Aparat zmiany biegów odsłonięty ( fragment lewej pokrywy usunięty - pokrywa silnika zredukowana do funkcji pokrywy rozrządu). Zapłon bateryjny - w miejsce iskrownika zaprojektowana obudowa aparatu zapłonowego (przerywacz i przyspieszacz odśrodkowy). Quote Share this post Link to post Share on other sites
F.I.P. Berek Posted September 24, 2020 Dużo elementów wykonywałem od podstaw - w znacznej mierze ręcznie. Np. widoczna na zdjęciu z pierwszego postu podstawa tablicy rejestracyjnej zintegrowana z lampą stop/pozycja - jedynym gotowym fragmentem była tylna część obudowy lampki - oryginalnie pokrywka mechanizmu starej wiertarki ręcznej reszta, łącznie z wnętrzem lampki wystrugana samodzielnie. Tylne koło, jak w tamtych czasach, z felgi samochodowej - po wycięciu środka była dołkowana na prasie, wiercona i polerowana przed chromowaniem. Podobnie kierownica, stopka boczna etc. Zbiornik Obsesja dostała ze Smyka ( taki sam również w Simsonie) - oryginalny tunel został wycięty i dorobiony nowy, płytszy, dostosowany do ramy. Na pokrywie rozrządu wykonałem grawerkę z wzorem "zapożyczonym" z jakichś zawijasów Arlena Nessa. Na zdjęciu w "towarzystwie" Red Barona - chyba 1995 rok... Quote Share this post Link to post Share on other sites
F.I.P. Berek Posted September 30, 2020 Tylny błotnik powstał z warstw maty z włókna szklanego nasączonej żywicą epoksydową. "Kopyto" odlałem z gipsu. Wsporniki tylnego błotnika ręcznie wycinane z blachy 4,5 mm. Siodło inspirowane Corbinowskim Gunfighterem wykonane z karimaty na podstawie z blachy aluminiowej - pokrycie skórzane. Quote Share this post Link to post Share on other sites
przemek96 Posted September 30, 2020 Masz go jeszcze? Quote Share this post Link to post Share on other sites
F.I.P. Berek Posted October 2, 2020 (edited) Przełom wieków zbiegł się z wywróceniem mojego życia do góry nogami, a Obsesja rozłożona na części pierwsze, przez parę lat zalegała w skrzynkach, w garażach moich znajomych. W międzyczasie pojawiło się trochę nowych pomysłów - pierwszym krokiem po okresie "skrzynkowym" była zmiana zbiornika paliwa. Mój dobry kumpel kupił projekt choppa z silnikiem WLki. Generalnie uprzednio był to chopper z silnikiem Indiana, który został sprzedany, a nadwozie przeszło w ręce posiadacza silnika WL i już z takowym trafiło w ręce wspomnianego kolegi. On z kolei miał inną wizję paru rozwiązań, więc zbiornik był do wzięcia... I muszę powiedzieć, że do mojej wizji pasował idealnie (wprawdzie tunel musiał zostać wymieniony, ale to drobiazg). Edited October 2, 2020 by F.I.P. Berek Quote Share this post Link to post Share on other sites
F.I.P. Berek Posted October 4, 2020 Najwięcej zmian dotyczyło tyłu motocykla. Rama wydłużona o kilkanaście cm. Stalowy błotnik, którego końcówkę zdobią ornamenty powtórzone z jego bocznych wsporników, a w tłoczonym rancie umieściłem ledową lampkę. Dorobiłem nową podstawę pod tablicę z dodatkową lampą w "skrzydlatej" obudowie (oryginalnie nakrętka chłodnicy jakiejś amerykańskiej fury z lat '30/'40 - kupiona na targu staroci w Amsterdamie). Retro siedzenie na sprężynach - podstawę wykonałem z 2 warstw aluminiowej blachy 2mm znitowanych ze sobą; polerka/karimata/skóra. Quote Share this post Link to post Share on other sites
F.I.P. Berek Posted October 5, 2020 Po wydłużeniu ramy, pod siedzeniem znalazło się miejsce na puszkę narzędziową. Pomiędzy wspornikami błotnika, a błotnikiem umieściłem wstawki z drewna. Quote Share this post Link to post Share on other sites
F.I.P. Berek Posted October 10, 2020 Do nowego błotnika wsporniki trochę przemodelowałem. A podstawa tablicy została wygięta i wyciąłem lekki ażur, żeby stylistycznie pasowało do wcześniej wykonanych elementów. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Czarek-fighter Posted October 12, 2020 Miło się patrzy, miło się czyta. Czy nie kusi Cię jakiś przedni zawias... wahacz, trapez itp. ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
F.I.P. Berek Posted October 12, 2020 Dzięki. Pierwsza wersja w moim pierwszym Junaku to były lagi 150cm dł z wahaczem pchanym i amortyzatorami mocowanymi bezpośrednio do wahacza . Springera mam w shovelu, fajny trapez był w bordtrackerze... Generalnie trochę pracy przy tych teleskopach było wykonane i do całości mi w sumie pasuje... Przerabiam teraz typowy trapez (webb girder) z małego Motobecane do zastosowania w rowerze... Jak coś jeszcze będzie mi dane budować to pewnie wtedy jeszcze coś innego... Jedynie "zaszalałem" przy tym zawieszeniu robiąc "kierownicopółkę" (jeszcze górny pierścień nie wspawany). Quote Share this post Link to post Share on other sites