Stefan Kowalski Opublikowano 2 Lipca 2020 Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2020 Mam problem z moją Hondą GL1200 Aspencade. Motocykl szarpie przy przyspieszaniu, właściwie to mam wrażenie że nie pracuje jeden cylinder przy mocniejszym dodaniu gazu do osiągnięcia 3000 obr/min. Powyżej tej wartości pracuje bardzo dobrze. Na wolnych obrotach również pracuje równo. Usterka nie jest mocno uciążliwa, da się normalnie jeździć, ale słychać że nie chodzi idealnie. Problem nie występuje bez obciążenia, tylko w czasie jazdy. Z mojego doświadczenia zachowuje się podobnie jak w samochodzie z przebiciem na fajce zapłonowej i świecy. Na co dzień w pracy dużo takich przypadków spotykam i naprawiam. Wcześniej na zimnym silniku sporadycznie strzelał prawdopodobnie w dolot, nie mocno. Strzelanie ustąpiło po zrobieniu synchronizacji gaźników. Synchronizację zrobiłem jednym wakuometrem po kolei przyłączając wężyk do kolejnych kolektorów. Poprawiałem to że 3 albo 4 razy i mam wrażenie że podciśnienia wszędzie są równe. Zaskoczyła mnie konieczność dławienia przelotu na wężyku, bo bez tego wskazówka bardzo mocno drgała w czasie pomiaru. Wczesniej, gdy używałem wakuometru w samochodach, nie było takiego problemu. Następnie wykręciłem wszystkie świece, nie wyglądają na stare, izolator wewnątrz ma ładny jasnobrązowy kolor, a zewnątrz nie widać żadnych śladów przebić. Fajki nachodzące na świece również wyglądają dobrze, brak śladów wypaleń i przebić. Zmierzyłem rezystancję przewodów zapłonowych, mają około 5 kΩ. Następnie postanowiłem podmienić jedną z cewek zapłonowych. Szukając na Aliexpress ustaliłem że do Hondy Gl1200 jest ta sama cewka co do Hondy CB650, Kawasaki KZ i jeszcze jakiegoś Suzuki. Przynajmniej tak opisują to Chinczyki. W związku z tym by dlugo nie czekać poszukałem takiej cewki na Allegro. A tu do Gl1200 nowa cewka 700zl a do Cb650 100-160zl. No to kupiłem cewkę od Hondy Cb650. Wstępne pomiary oryginalnej starej cewki to rezystancja wejściowa 2,8 Ω i pobór prądu w czasie pracy silnika 0,6A. Nowa cewka ma rezystancję 1,8Ω i pobór prądu to 1,6A. Na chwilę obecną podmienilem nową cewkę tylko z jedną stara cewką i nie widać różnicy. Zastanawiam się co jeszcze może być przyczyną takiego poszarpywania? Czy szukać dalej w zapłonie, czy może przyczyna może być w jednym z gaźników? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 3 Lipca 2020 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2020 To moze wymienic przewody zaplonowe specjalnie gdy dlugo nie byly wymieniane? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stefan Kowalski Opublikowano 3 Lipca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2020 (edytowane) Pewnie nie były wymieniane nigdy, ale zamiast wymieniać części na ślepo zastanawiam się jaką metodę diagnostyczną przyjąć, aby ustalić czy problem jest z winy zapłonu, czy z winy gaźników, czy może silnika? Jak ustalić który cylinder gorzej pracuje? Próbowałem mierzyć temperaturę kolanek wydechu pirometrem ale nie widać roznicy. Edytowane 3 Lipca 2020 przez Stefan Kowalski Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Qadrat Opublikowano 3 Lipca 2020 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2020 Po kolorze świec spróbuj ocenić. A przewody weź psiknij wodą na pracującym silniku i patrz czy błyskają albo czy silnik zaczyna kuleć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 3 Lipca 2020 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2020 Jezeli sa tak stare jak motocyll, to warto je wymienic bez wzgledu na to czy to one sa przyczyna czy nie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stefan Kowalski Opublikowano 5 Lipca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2020 No to zamówiłem 2m przewodu WN Beru PCV z rdzeniem miedzianym ⌀ 7mm. Zastanawiałem się jeszcze nad tym problemem ostatnio jadąc motocyklem i przeciw temu ze jest to wina zapłonu świadczy to że brak jest nieregularnego gubienia zapłonu podczas jazdy ze stałą prędkością na 5 biegu i przy niskich obrotach silnika. Problem występuje tylko podczas mocnego odkręcenia gazu. Jak jadę spokojnie to motocykl przyspiesza płynnie. Może być tak że nie pracuje pompka przyspieszająca w jednym z gaźników? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 5 Lipca 2020 Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2020 Moze tak byc ze zuzyciu uleglu jej gumowe elementy co powoduje spadek podcisnienia. Moze byc rowniez tak ze przepuszczaja ci sprzegla klowe skrzyni przy gwaltownym przyspieszaniu ci powoduje czesciowe wysuwaniew sie kol zebatych i szarpanie, tyle ze raczej bylo by to na ktoryms z biegow a nie na wszystkich. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
HD1940 Opublikowano 6 Lipca 2020 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2020 Sprawdź tak podstawowy parametr jak poziom paliwa. Jeśli będzie go za mało w komorze pływaka, to w czasie jazdy z większą prędkością lub gwałtownego przyśpieszania robi się sytuacja, gdy zaczyna brakować paliwa, bo jego zużycie jest większe niż ilość w komorze. Silnik zaczyna się wówczas dławić, przerywać pracę, wykazywać objawy przeciążenia. Ponieważ masz problem w dosyć specyficznych sytuacjach to jednak szukał bym przyczyny w układzie paliwowym, potem w zapłonowym a na koniec w elektrycznym. Są przypadki w niektórych motocyklach (BMW), że źle działający regulator napięcia powoduje problemy z prawidłową pracą cewki zapłonowej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stefan Kowalski Opublikowano 14 Lipca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Lipca 2020 Wymieniłem dziś kable zapłonowe. Te stare naprawdę nie były nigdy wymieniane. Był na nich nadruk Fujikura 1984. Jeden z przewodów miał pęknięcie. Nowe przewody docinałem 1 cm dłuższe niż stare, bo miałem wrażenie ze były mocno napięte. 2m przewodu spokojnie wystarczyło. Koszt 31zł z przesyłką. Niestety wymiana przewodów nie rozwiązała problemu. Wprawdzie motocykl pracuje jakby trochę lepiej, ale to jeszcze nie to. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stefan Kowalski Opublikowano 24 Lipca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Lipca 2020 Zdjąłem ostatnio górne dekle z gaźników żeby obejrzeć membrany na wypadek uszkodzeń. Wszystkie wyglądają na całe, z tym że jedna była przyklejona silikonem po rancie. Usunąłem ten silikon i zamieniłem membrany między dwoma gaźnikami. Po tym zabiegu motocykl zaczął gorzej pracować, częściej szarpał i strzelał. Dziś ponownie sprawdziłem synchronizację gaźników i okazało się że wymagają ponownej regulacji. Po wyregulowaniu na gorącym silniku jest prawie idealnie, szarpanie nie występuje, choć mam wątpliwości do poprawnej pracy przy zakresie obrotów od 1500 do 2500-3000 obr/min. Przy przyspieszaniu słychać zwiększony hałas. Zastanawiam się nad wymiana membran w gaźnikach ale nie wiem czy da radę je zdemontować z tłoków na których są założone. Na Ali występują jako pojedyncze membrany i w komplecie z tłokami. Nie wiem też jak sprawdzić poziom paliwa w gaźnikach. W najniższym punkcie znajduje się spust paliwa,ale nie ma tam jak założyć wężyka, wystaje on może 1mm z obudowy gaźnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 24 Lipca 2020 Udostępnij Opublikowano 24 Lipca 2020 Fabryczne membrany wystepowaly zawsze razem z przepustnicami, dlatego ich wymiana byla droga i nieczesto robiona przez wlascicieli. Boje sie ze w twoim przypadku motocykl jest tak stary ze membrany moga po prostu nie byc szczelne. Z poziomem paliwa musze zajrzec do ksiazki ale to jutro. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stefan Kowalski Opublikowano 30 Lipca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Lipca 2020 Zamówiłem same membrany na Ali. 32zł sztuka. Tymczasem postanowiłem spróbować rozwiązać inne drobne problemy. W motocyklu przygasają światła po wciśnięciu hamulca i w czasie pracy kierunkowskazów. Pomiary spadków napięcia wskazały na kilka źródeł problemu. Po kolei od akumulatora spadek napięcia występował na przekaźniku rozrusznika. Na tym elemencie poza samym przekaźnikiem znajduje się bezpiecznik główny 30A który był niedokręcony i spotykają się przewody z + regulatora ładowania i + idący do stacyjki. Oba są zakończone konektorami żeńskimi które wyraźnie się nagrzewały. Wymiana konektorów rozwiązała problem w tym miejscu. Następny element na którym następuje spadek napięcia to stacyjka. Również nagrzewa się wyraźnie w czasie pracy silnika. Nie wiem czy da się rozebrać stacyjkę i wyczyścić styki, czy muszę kupić nową? Robił ktoś coś takiego? Ten typ stacyjki występuje również w innych Hondach. Kolejny element przy którym dokonałem szczegółowych pomiarów to regulator ładowania. Na wolnych obrotach akumulator był rozładowywany prądem 0,5A do 1,5A. Ładowanie zaczynało działać tak od 1200 obr/min. Dodatkowo regulator nagrzewał się dość mocno, do 80- 100 stopni C. Pomiary oscyloskopowe napięcia na wyjściu regulatora ujawniły pojawiające się szpilki o napięciu międzyszczytowym 116V i częstotliwości 475 Hz. Od sprzedającego motocykl przy kupnie otrzymałem nowy regulator ładowania który jak później się okazało miał inną niepasującą wtyczkę z męskimi konektorami. Obciąłem tą wtyczkę i zacisnąłem konektory żeńskie, dzięki czemu udało się podłączyć nowy regulator ładowania. Obecnie regulator jest tylko minimalnie ciepły, na wolnych obrotach ładowanie wynosi od 0,5 do 1,5A a pomiar oscyloskopem na wyjściu ładowania wygląda tak: Wykonałem jazdę próbną i wydaje mi się że motocykl przestał szarpać, ale zawsze tak było na mocno nagrzanym silniku. Pewny będę jutro rano, jak sprawdzę na zimnym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stefan Kowalski Opublikowano 8 Sierpnia 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2020 Wczoraj dotarły nowe membrany. Zamówiłem 2 sztuki na początek. Z zamontowaniem pierwszej walczyłem dobrą godzinę. Po tym jak dobrze zniosła to co z nią wyprawiałem by ją założyć wnioskuję że jest to produkt wysokiej jakości. Na zamontowanie drugiej potrzebowałem poniżej 10 minut. Próbowałem wspomagać się opalarką, płynem do naczyń, wd40. Najlepsze efekty uzyskałem stosując smar do wysokich obciążeń w spraju. Wymieniłem dwie najbardziej podejrzane membrany z których wcześniej jedna była podklejana silikonem. Pomimo to nie widać na nich uszkodzeń i są dość miękkie te stare membrany. Następnie ponownie wykonałem synchronizację gaźników i jazdę próbną. Jak zwykle po takiej operacji motocykl pracuje dość dobrze, ale będę pewny dopiero rano jak sprawdzę pracę na zimnym silniku. Do tej pory codziennie rano przez pierwsze dwa, trzy kilometry pojawiało się poszarpywanie i niewielkie strzelanie w gaźnik. Dodatkowo przy większych obciążeniach i obrotach poniżej 3000 jeden cylinder przestawał pracować. Teraz w czasie próby po wymianie membran nic takiego nie wystąpiło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Qadrat Opublikowano 8 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2020 Szkoda, że nowe membrany potraktowałeś WD40. Żadna guma nie lubi się z tym specyfikiem. Najlepiej sprawdza się smar silikonowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stefan Kowalski Opublikowano 8 Sierpnia 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2020 Myślę że jeśli membrana ma pracować w gaźniku w kontakcie z benzyną to nafta z wd40 jej nie zaszkodzi bardziej, powinna być olejoodporna raczej. Może jest to szkodliwe dla zwykłej gumy ale dla tej w gaźniku to chyba nie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.