Skocz do zawartości

Zmiana biegów bez sprzęgła (?)


bauer
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam !

Ja mam pytanie o przegazówke przy redukcji :) Czy mam przegazować, wkręcając silnik w wyższe obroty, w okolicach których silnik będzie pracował, po zredukowaniu biegu i puścić sprzęgło tak by one złapało jeszcze w momencie gdy silnik jest właśnie w tych obrotach, czy może wystarczy po prostu przegazować, i zacząć puszczać sprzęgło w momencie gdy silnik zejdzie już z obrotów ?!

Pozdroo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie na lenistwo i podaję link do dyskusji, w której wszystkie postawione tutaj przez Kolegów pytania zostały rozwałkowane:

http://forum.motocyklistow.pl/viewtopic.ph...szkodzi&start=0

 

Proszę czytać uważnie i nawet kilka razy, jeżeli pewne kwestie okażą się niejasne w pierwszym czytaniu.

Pozdrawiam. Kulik.

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko do Tomka /jesli mozna/:

 

A co w przypadku przechodzenia z dwa na jeden? Puszczac sprzeglo w momencie przechodzenia przez luz, czy tez nie?

Obecność luzu pomiędzy jedynką a dwójką nic nie zmienia. Przeca biegi w zakresie jeden-dwa i odwrotnie, zmieniamy jednym ruchem stopy, a nie na raty - luz, a potem bieg.

Obojętnie czy zmieniamy w górę, czy też w dół (dwa-jeden), jest to jeden ruch stopy wykorzystujący cały skok dźwigni biegów. Nie ma potrzeby rozbijać tego na pojedyncze czynności.

Czyli: mamy dwójkę, wciskamy sprzęgło z jednoczesnym energicznym wyrównaniem obrotów gazem i zrzucamy na jedynkę, zamykamy gaz puszczając sprzęgło i na koniec zabieramy stopę z biegów. Wsio.

 

P.S. Czas operacyjny < jednej sekundy!

 

bardzo dziekuje za odpowiedz

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niech to diabli... :(

Na kursowym Suzuki GN 250 raz dwa nauczyłem się redukcji z przegazówkami.

Na swojej YBR 125 nie umiem. :( Zawsze coś nie tak - i mam wrażenie, że bardziej męczę skrzynię niż gdybym dał sobie spokój i "normalnie" zrzucał biegi po zwykłej redukcji gazu. :?

 

Po kupnie YBR redukowałem parę tygodni bez przegazówki - aż sobie o niej przypomniałem parę dni temu - i usiłuję się jej nauczyć - no i... ;)

 

Może na takich malutkich motocyklach to nie wychodzi? Sam już nie wiem - na GN-ce nauczułem się tego w dwie godziny...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Tomex Yamaha YBR125

Ciekawa dyskusja. Tylko do czego ona prowadzi ? Bo w sumie jeśli sprzęgło byłoby w motocyklu niepotrzebne (jak wynika z większości Waszych wypowiedzi) to producenci by go nie montowali. A że skrzynia działa bez sprzęgła ? Hmm, myślę, że to tylko kwestia czasu :(

Zamek w drzwiach też można otwierać wytrychem ale po iluś takich otwarciach zapadki się zetrą albo połamią. Nie kłócę się, jeśli ktoś chce, niech nie używa sprzęgła. Ja jednak będę go nadal używać 8)

PS. Hamulców też można nie używać - wystarczy szurać nogami o asfalt albo wkładać kij w szprychy :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie na nieco nieelegancki ton wobec Kolegi Tomex'a Yamaha YBR 125.

Panie Kolego, pieprzysz Pan jak tępy amerykanin, lub jak dresiarz bez szkoły, nie przymierzając. Język możesz pokazywać sobie w lustrze, a nie tu na forum w sposób jaki widać na końcu posta powyżej.

Odpowiem po kolei na Pańskie pytania.

Co do pierwszego postawionego wyżej - dyskusja ta prowadzi do ustalenia czy można zmieniać biegi bez sprzęgła, jak to robić i kiedy warto a kiedy nie. Ponadto do wyjaśnienia zjawisk zachodzących w skrzyni podczas zmiany biegu w górę i w dół.

Co do drugiego pytania - trzeba najpierw mieć pojęcie o budowie skrzyni kłowej (czyli z założenia niesynchronizowanej), potem przeczytać uważnie powyższe posty, łącznie z zawartością linka podanego przeze mnie powyżej. Tutaj dał Pan dowód kompletnej ignorancji w temacie i braku chęci zrozumienia opisanych, nie tylko przeze mnie, zjawisk i technik.

 

Nie czytałeś Pan? Nie mędrkuj zatem i patyk w szprychy zachowaj dla siebie. Dzieląc się na forum doświadczeniami własnymi z jazdy cywilnej i sportowej, staramy się pewne rzeczy uporządkować i ocenić obiektywnie. Skoro coś jest faktem - nie dykutujemy pusto nad tym.

Nadal twierdzę że nieumiejętna zmiana biegu ze sprzęgłem szkodzi bardziej niż umiejętna bez sprzęgła.

 

Pozdrawiam. Kulik.

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno się niezgodzić z przedmówcą jest tylko jedno ale:

 

nieumiejetna zmiana biegu ze sprzęgłem mniej szkodzi niż nieumiejętna zmiana bez sprzęgła,

 

takie spostrzeżenie z pierwszych prób zmiany biegów bez uzycie sprzegła, szkodliwość oceniłem wyłącznie na postawie odgłosów dobiegających ze skrzyni i dzwieku jaki dochodzi z łańcucha napedowego

 

przy dobrze dobranych obrotach biegi w górę wchodzą jak "w masełko" cały problem polega wyłącznie na ustaleniu odpowiednich obrotów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sie naczytałem że pojechałem sprawdzić jak sie jeżdzi bez sprzegła,i przy zmianie na wyrzszy jest dobrze,przy redukcji musze musnąc sprzegło,i to takie są moje wrażenia ,czyli jak sie skrzynia nie niszczy to bez sprzegła lepiej(nie żebym sie chwalił :-D )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Tomex Yamaha YBR125

Super, widzę, że niejaki Tomek Kulik reaguje bardzo nerwowo i nieuprzejmie wobec postów, z których treścią się niekoniecznie zgadza. A uważałem go do tej pory nie tylko za dobrego fachowca ale też spoko gościa. Czyżbym się mylił ? Tym bardziej, że nie zna się na żartach albo nie umie wyczuć "ironicznego tonu" (emotikon z językiem). Każdy ma prawo wyrazić własne poglądy i opinie i takie na temat zmiany biegów bez użycia sprzęgła wyraziłem. A ponadto je podtrzymuję. A kolega Tomek Kulik ma prawo się z nimi niezgodzić i zmieniać sobie nadal biegi bez sprzęgła (proponuję uciąć klamkę sprzęgła albo linkę) ale nie ma prawa mnie obrażać.

PS. A wyobraź sobie, że czytałem cały topic od początku. Zresztą nie ja jeden mam przeciwne zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy dobrze dobranych obrotach biegi w górę wchodzą jak "w masełko" cały problem polega wyłącznie na ustaleniu odpowiednich obrotów

ja jakoś nie dostrzegam tego problemu. Wystarczy przymknąć trochę gaz, wrzucić bieg i zaraz po tym odkręcić manetkę do poprzedniej pozycji (w okolice poprzedniej pozycji). Mam nadzieję ze wszystko robię prawidłowo. Żadnych zgrzytów nie słyszę, zmiana biegu jest płynna i zazwyczaj, udaje mi nie przerywać płynnego przyspieszenia – nie kiwam kaskiem podczas zmiany biegu :( Biegi zmieniam tak w dużym zakresie obrotów, od tych 6tys. Dużo większy problem sprawia mi zmiana biegów ze sprzęgłem, przy dużych obrotach. Wtedy to moje jeszcze nie umiejętne zgrywanie sprzęgła z gazem (przejeździłem na moim motocyklu dopiero 1500km), skutkuje strzelającymi w górę (bardzo szybko zwiększającymi się) obrotami przy wysprzęglaniu, kiedy to manetka jest odkręcona, lub zaczyna być przymykana.

Mechanikiem nie jestem, budowy skrzyni biegów nie znam... ale może najodpowiednijszy był by kompromis w postaci delikatnego muskania sprzęgła podczas zmiany „bez sprzegła” ?!

Pozdroo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomex Yamaha YBR125 - przyczepie sie do jednej z Twoich wypowiedzi - napisales ze "jeśli sprzęgło byłoby w motocyklu niepotrzebne (jak wynika z większości Waszych wypowiedzi) to producenci by go nie montowali" - to czym bys ruszal w takim razie :( Powiem tylko że słuchaj rad Tomka Kulika - dobrze na tym wyjdziesz... Gościu zna się na rzeczy...

Co nie oznacza że nie możesz mieć własnego zdania - które szanuję.

 

pzdr - kilu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie miałem zamiaru nikogo obrażać. Jedynie dziwię się że ktoś próbuje negować fakty które mówią same za siebie. Skoro skrzynia nie wali, nie stuka, bieg wchodzi pewniej i łatwiej - to w pewnych sytuacjach wymienionych wielokrotnie - zmiana bez sprzęgła jest korzystniejsza.

Co z tego że Kolega Tomex czytał cały temat od początku (mam nadzieję że z tematem "co zaszkodzi a co nie" do którego link podałem), skoro nic nie skorzystał. Ucinanie klamki sprzęgła jest propozycją świadczącą o braku zrozumienia i braku chęci zrozumienia. A szkoda. Kiedyś Pan Andrzej Kwiatkowski wiele pisał o zmianie biegów bez sprzęgła, nie tylko na łamach ŚM, lecz także w swoich książkach. Nie powiedziałem nic nowego, jedynie powtórzyłem własnymi słowami opinie fachowca. A red. Andrzej Kwiatkowski jest fachowcem.

 

Wszystko rozchodzi się o obroty pomiędzy elementem czynnym i biernym, czyli napędzającym i napędzanym. Im mniejsza jest różnica w obrotach między nimi - tym cichsza, łagodniejsza i skuteczniejsza jest zmiana biegu. Czyli trzeba wyćwiczyć operowanie gazem i lewą stopą dla jak najlepszej synchronizacji gazem obrotów elementów skrzyni biegów. Skoro nie stuka - to nie szkodzi mechanizmowi.

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez tę przegzówkę jeszcze zaliczę szlifa... 8O :-D

Dziś omal nie wyleciałem z drogi, gdy skręcałem w podporządkowaną. Tak się koncentrowalem na redukcji z przegzówką, że mi prawie drogi brakło. :) Przy zabojczych prędkosciach 125-tki. :-D

No, ale kilka razy udało mi się trafić w obroty idealnie płynnie. :P

Mam nadzieję, że nie popsuję skrzyni, zanim się całkiem nauczę. ;)

 

Spróbowałem też (z ciekawości), czy da się zmieniać biegi w YBR bez sprzęgła. Żaden problem - wystarczy mieć dobre obroty i biegi wskakują bezszelestnie. Ale i tak jeżdżę ze sprzęgłem - dla pewności, no i używanie sprzegla w niczym mi nie przeszkadza.

Pozdrawiam 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • _Monter_ zmienił(a) tytuł na Zmiana biegów bez sprzęgła (?)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...