Skocz do zawartości

Pytanie z zakresu materiałozawstwa


siecki
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

z tego co widze przed sobą to materaiły mogą być:

- magnetycznie miekkie (na blachy transformatorowe i prądnicowe), są to głownie stale krzemowe (zawartość wegla <0,08%, zawartość krzemu w granicach 0,4 do 3,4%);

- magnetycznie twrade (na magnesy trwałe) mogą to być np. stale weglowe (0,7% wegla) zahartowane na martenzyt, ewentualnie z dodatkiem chromu (5,5 do 10%)

 

mam nadzieje że to pomoże,

a swoją drogą dlaczego porównujesz akurat stal stopową Cr-Mo ze zwykłą węglową??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno neodym podwyższa ferromagnetyzm, nie wiem jak jest z molibdenem, musiał bym sprawdzić.

Natomiast chrom w większych ilościach powoduje przejście stali w strukturę austenityczną która jest paramagnetykiem.

Musze pogrzebać w mądrych książkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Molibden ma podobne właściwości do chromu i wolframu, a że oba wspomniane pierwiastki to ferromagnetyki, więc molibdez zapewne tez nim jest. Znalazłem równiez dane o własciwościach magnetycznych stali weglowej i stali chromowej.Dla stali eglowej natężenie koercyjne = 4000[A/m], a indukcja szczątkowa = 1[T]. Dla stali chromowej natęzenie = 4800[A/m], a indukcja = 0,9[T]

Będę jeszcze szukał czegoś o molobdenie, ale trzeba jednak zajrzec głębiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla scisłości obniżenie temperatury przemiany ferryt - austenit powoduje nikiel, mangan i kobalt, taką stalą austenityczną (i paramagnetyczną zarazem) jest stal 18-8 (takie oznaczenie mozna znaleźć na kubkach metalowych lub sztućcach)

stal chromowo-molibdenowa jest w temperaturze otoczenia ferromagnetykiem, taka konfiguracja pierwiastków ma na celu podwyższenie wytrzymałości stali (np w rowerach prócz ram aluminiowych modne były ramy z ruru cchromowo molibdenowych),

z tego co przegladałem to stopy molibdenowe sa raczej zarowytrzymałe (nie ma wzmianki o ich własnościach magnetycznych)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki. Niespodziewałem sie tylu postów. Sam również poszperałem w książkach i znalazłem że molibden jest frrytotwórczy więc raczej poprawia ferromagnetyzm. Wielkie dzięki jeszcze raz.

Dlaczego szukam tych informacji? Poprostu znajomy buduje moto - lotnie i podobno materiał użyty do konstrukcji powinien cechować się dobrą przewodnościa pola magnetycznego. Stąd pytanie czy stal Cr Mo ma lepsze własności ferromagnetyczne niż węglowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to że molibden jest ferryto twórczy znaczy tylko że rozszerza zakres występowania omiany alotropowej żelaza, jaka jest ferryt, a dodaje sie go do stali głównie ze względu na podwyzszenie wytrzymałości, jak na paralotnię kumpel chce materiał to lepsza jest na pewno stal Cr-Mo ale głownie ze względu na wiekszą wytrzymałość co można powiazać z obniżeniem masy całej konstrukcji, ale w efekcie i tak bedzie o wiele cięzsza niz konstrukcja aluminiowa, wydaje mi się że przy takiej konstrukcji na piewrszy plan trzeba wiząźć własności wytrzymałościowe

tak mi sie przynajmniej wydaje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kumpel buduje moto - lotnie, a nie paralotnie. Moja dedukcja jest następująca jeśli najlepsze własności frromagnetyczne ma czyste żelazo albo stale o jak najmniejszej zawartości węgla a z wykresu Fe - C wynika jasno że im mniej węgla w stali tym więcej frrytu to oznacza że jeśli Mo zwiększa zawartość ferrytu to powinien poprawiać własności ferromagnetyczne. Nie znam się na konstruowaniu statków latających , ale podobno jeśli konstrukcja samolotu czy moto - lotni wykonana jest z paramagnetyku są jakieś problemy z użądzeniami nawigacyjnymi nie wiem nie znam się na tym. Moim zdaniem bylo dowiedzieć się tylko jaki wpływ na w/w własność ma Mo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tym węglem to nie tak do końca, sa inne struktury zawierające wegiel i bedące ferromagnetyczna (np perlit, bainit, sorbit martenzyt), różnica polega na tym ze nadmiar węgla jest związany w wegliki, jak najmniejsza ilość węgla jest konieczna do materiałów magnetycznie miękich, jeśli materiały paramagnetyczne źle wpływają na urządzenia nawigacyjne to pewnie chodzi o aluminium lub stal nierdzewną lub też kwasoodporną,

nie sądzę żeby pomiędzy stalą z Mo a zwykła weglową była tak duża równica jeśli chodzi o oddziaływanie na urządzenia nawigacyjne, to w zasadzie podobne struktury zróznicowane głównie wytrzymałością

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...