Skocz do zawartości

Dorabianie tłoka, szlif cylindra i honowanie


junks10
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Faktycznie, cylindryczny to on nie jest... Czyli może być owalny :-)

 

Co do zaworów, to zazwyczaj one chodzą na sucho, więc się nie przejmuj.

 

Co do pierścieni, to jak napisał Piotr - żeliwne powinny być, a nie cienkie stalowe. Współczesne pierścienie mogą przyspieszyć zużycie tulei.

Czyli wypadałoby roztoczyć rowki pod pierścienie z żeliwa, dorabiane w Łodzi na zamówienie.

Martwi mnie brak fazy wokół denka tłoka, żeby nie spotkał się z "głowicą" w GMP...

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierscienie z Primy tez sa zeliwne, tylko ciensze od oryginalnych.

Tak ze nie trzeba niczego przerabiac, a uszczelnienie bedzie troszke lepsze niz w oryginale.

Przerwa na zamkach pierscieni 03 - 04.

Z jednej strony troche brak tych kieszeni wokol sworznia, ale z drugiej obecne oleje sa jakies 100x lepsze od tych sprzed 80 lat,

wiec klopotow nie powinno byc.

Tak jak juz pisalem moglbys wiecej pytac producenta o rozne drobiazgi zaraz po odebraniu tloka.

Czy masz jakas metode sprawdzenia jak daleko tlok wchodzi w cylinder, tzn czy nie uderzy o "glowice" ?

Moze po prostu wlozysz plasteliny na denko tloka po zamontowaniu go na korbowodzie, zalozysz cylinder na tlok bez pierscieni, przykrecisz do bloku i pokrecisz silnikiem.

Wowczas sprawdzisz czy trzeba fazowac, czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawiałem z "majstrem"- właścicielem firmy Legra i dowiedziałem się co nie co.

Cylindra nie honuje bo ma najlepszą maszynę do szlifowania cylindrów w kraju i zabieg ten nie jest potrzebny.

Tłok ma trzy pierścienie bo on robi lepiej niż było (50lat się tym zajmuje i wie jak ma być :angry: )

Pierścienie są cienkie bo to typówki z Primy, a tłok jest do nich dostosowany

I to na tyle, Staruszek oświadczył że jest zdenerwowany i się rozłączył :laugh: (co to będzie jak będziemy pracować do 67 lat ;) )

 

Ogólnie nie polecam tej firmy, sposób podejścia do nietypowych zleceń jest mizerny. Po otrzymaniu części do remontu gość ma wszystko w nosie, nie idzie już się z nim dogadać. Przeciąga czas remontu tłumacząc że to nietypowa usługa - w końcu takimi się zajmuje.

 

Przypuszczam że silnik z tym tłokiem będzie działał, ale jest on zupełnie inny niż oryginał. Więc taniej i szybciej można dobrać tłok od innego silnika. Cała sytuacja wygląda tak jak by się oddało srebrny samochód do lakiernika a ten pomalował by kilka elementów w innym kolorze (odcieniu) i oświadczył że nie miał innej farby :biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem jakie są obroty dla takiego silnika, podejrzewam, że bardzo niskie i to daje jakiekolwiek szanse, że ten tłok będzie pracował. Nasz dwusuw na tym tłoku czerwonego pola już nie zdobył.

 

My byliśmy u Niego i porozmawiać się dało. Uprzejmy był, nawet pierścienie z Łodzi (czyli pewnie Prima) dostaliśmy gratis. A czemu cylinder nie jest honowany? Bo osełki nie miały którędy wyjść z drugiej strony :wink: Czy ten gość ma najlepszy w Polsce park maszynowy to ja nie wiem. Ale na pewno lepszy sprzęt mają w starej Iwicznej k. piaseczna.

 

PS: jak P. Adam mówi to ma racje:)

Edytowane przez audioterrorysta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak z ciekawości: od jakiego motocykla pochodzi cylinder?

Czy korbowód jest na dole łożyskowany ślizgowo czy tocznie?

Intryguje mnie problem poprzecznego prowadzenia korbowodu - czyli (w oryginale) luz na sworzniu korbowym a ustalenie w tłoku...

Kolejna rzecz mnie zainteresowała: oryginalny tłok nie ma pierścienia zgarniającego, bo w tamtych czasach nie zawracano sobie głowy zużyciem oleju, tak jak dziś. Jaki konsekwencje może przynieść zastosowanie wspólczesnego pierścienia olejowego? A może nie zakładać?

Tak sobie dywaguję...

Edytowane przez Tomek Kulik

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do wiadomosci Tomka i innych tu zagladajacych :

Nie pisze tylko tak sobie zeby pisac, ale z wlascicielem Legry kolega przerabial dorabianie ulepszonego

tloka junakowskiego. Chodzilo o lepsze sprezanie bez przerobek glowicy, wiec tlok bardziej wygarbiony z

wiekszymi podciciami na zawory, ale rowniez z rowkami na typowe pierscienie z Primy, o niebo lepsze od wszystkiego

co mozna na rynku dostac do Junaka.

Tlok odniosl duzy sukces od strony konstrukcyjnej i silnik do ktorego go wpasowano uzyskal o wiele lepsze osiagi niz na

Almocie, niestety okazal sie porazka technologiczna i nie wytrzymal dlugo wysokich obciazen i obrotow.

Mniej wiecej to samo co z tlokiem od Hondy.

Tak a'propos to Honda nie bedzie jezdzila na zadnych rzemiesliczych dorobkach, wiec nie ma co probowac "oszczedzac".

 

No wiec wydaje mi sie ze wlasciciel warsztatu zastosowal przerobke kolegi na pierscienie Primy w innych swoich tlokach,

co uwazam za wlasciwy krok.

Z pierscieniami zrobionymi jak oryginalne cisnienie sprezania nie byloby za wysokie i zuzyly by sie one stosunkowo szybko.

Natomiast w wypadku twego silnika jakosc materialu na tlok nie ma takiego znaczenia i mysle ze z dobrymi pierscieniami bedzie

pyrkal dlugo i szczesliwie. Oczywiscie pewnosci 100% nie ma ale jest duze prawdopodobiewnstwo sukcesu.

Zostaje tylko sprawa braku fazy ktora warto zglebic przed zlozeniem silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak Adam proponuje: pierścień zgarniający zamontować, żeby wydatnie zmniejszyć zużycie oleju?

Skoro tłok jest wykonany jak jest, to żal pierścienia nie założyć...

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem z cylindrem w zakładzie szlifierskim aby zrobić zawory. Przy okazji wszystko zostało dokładnie pomierzone (tłok, cylinder) i okazało się że cylinder jest w środkowej części ciaśniejszy. Odpowiedni wymiar ma na początku i końcu. Jest to niewielka różnica, ale zasugerowano mi dolanie do pierwszego zbiornika paliwa oleju od dwusuwów, tak aby dodatkowo zwiększyć smarowanie w pierwszych minutach pracy.

 

Co sądzicie o tym oleju?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie porady opisywał w książce pan Rychter - nazywano to przed wojną "górnym smarowaniem". Nie zaszkodzi, ino współczesny olej dobrej marki, żeby dodatkowego nagaru nie robić.

To jak majster wytaczał, że talia wyszła w cylindrze?

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystko zostało dokładnie pomierzone (tłok, cylinder) i okazało się że cylinder jest w środkowej części ciaśniejszy. Odpowiedni wymiar ma na początku i końcu. Jest to niewielka różnica

 

Co sądzicie o tym oleju?

 

 

Co to znaczy niewielka różnica? Mam różne przyrządy pomiarowe w warsztacie ale nie kumam tej jednostki.

Podaj:

 

1. wymiar garnka

2. wymiar tłoka i jego owalizację (wrzuciłeś zdjęcia, OK ale podaj po ludzku ten wymiar to nie Zdjęcie Roku tylko naprawa silnika w dziale mechanika).

3. planowane pasowanie tłok/cylinder.

4. na razie określiłeś się na luz na zamkach pierścieni na 0.35-0.45

 

Wyboru tłoka nie komentuje - długi temat. Pierścienie Primy można dopasować różne, można też dorobić nietypowe po znajomości widze, że coraz więcej osób sie do nich przekonuje. Reklamowałem je pare lat temu tu na forum ale leciały róźne komenty, niektórzy woleli rzemieślnicze gnioty. :laugh:

 

 

Stosuje się rózne dodatkowe warsztatowe sposoby ale służą one do poprawy a nie do NAPRAWY. Można dolać olej do paliwa i jeszcze kilka innych rzeczy zrobić, olejem sie nie martw a raczej prawidłowym złożeniem tych wymiarów do kupy. Ten brak kieszeni na olej w okolicach piasty sworznia można skompensować np. dodatkowymi otworkami w płaszczu (oprócz owalizacji). I tak już daleko odszedłeś od oryginału. To stary patent z przerabianymi tłokami do wojskowych Harleji. Owalizacja + nawiert dwa otworki fi 3 na przykład w płaszczu pod sworzniem. Nie chce sie wdawać w dyskuje na ten temat ale jeździło tak pół Polski swego czasu i działało. Bo ten tłok może przytrzeć.

 

ps. problem ze "ślepymi" otworami dotyczy nie tylko starych ślepaków ale też i nowych konstrukcji. Trzeba szukać takich maszyn do nieprzelotowych otworów. w ogóle to warto zaczynać od prostych i tanich weteranów, żeby nie było szkoda jak coś sie popsuje, żeby sie nauczyć a przede wszystkim po to, żeby sobie wyrobić różne ścieżki i żeby sprawdzić fachowców itp. Uwierz mi, że dużo bardziej skomplikowane rzeczy robi się czasem nawet na telefon.

 

 

pzdr.

PASTOR GARAGE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie - skoro jest przewężenie w połowie wysokości cylindra, to jaka jest odchyłka?

Ile setek względem dołu i góry?

 

A majster miał mieć najnowocześniejszą maszynę we wsi...

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...