Skocz do zawartości

HONDA - pieprzona elektryka


Rekomendowane odpowiedzi

Zapewne wielu z was przekonało się na własnej dupie, iż najsłabszym elementem produktów z pod znaku skrzydełka, oprócz napinaczy rozrządu, jest elektryka, dokładniej dwa problemy, z ładowaniem oraz w pierwszych modelach na wtrysku z kontrolką FI (VFR 800, CBR XX, CBR F4i, CBR 929), która lubi, tak bez powodu zapalać się, gasnąć, żarzyć, co w konsekwencji prowadzi do problemów z ginącą iskrą na świecach.

W ostatnim okresie zajmuję się przypadkami po przejściu przez autoryzowane jak i nie autoryzowane warsztaty w których nie potrafiono wyleczyć motocykli z tajemniczych przypadłości. Na stół trafiła VFR-a 800 z kolorofonem zamiast kontrolki FI. Po analizie schematu elektrycznego (w stosunku np. do 125p - VFR to średniowiecze, HONDA się nie popisała)i po przeprowadzeniu prostych pomiarów, zwykłym miernikiem warsztatowym, podaję niżej rozwiązania.

Problem 1: Problemy z ładowaniem na wolnych obrotach, przy założeniu, że alternator i regulator są sprawne.

Rozwiązanie problemu 1: Odszukanie głównego punktu "masy" instalacji motocykla, następnie rozdzielenie masy regulatora od całej "reszty mas" zbiegających się w jednym konektorze oczkowym. Masę regulatora "zalutować" na indywidualnym konektorze oczkowym.

Problem 2: Świecąca lub żarząca się bez powodu kontrolka FI lub gasnący motocykl przy mocnym obciążeniu instalacji odbiornikami prądu, przy założeniu, że ECU nie wywala checka.

Rozwiązanie problemu 2: Odszukanie "masy" ECU, zdublowanie jej dodatkowym przewodem na "-" akumulatora.

 

Pees. MOD wolny od praw autorskich, chociaż odnalezienie rozwiązania zajęło mi dwa dni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapewne wielu z was przekonało się na własnej dupie, iż najsłabszym elementem produktów z pod znaku skrzydełka, oprócz napinaczy rozrządu, jest elektryka, dokładniej dwa problemy, z ładowaniem oraz w pierwszych modelach na wtrysku z kontrolką FI (VFR 800, CBR XX, CBR F4i, CBR 929), która lubi, tak bez powodu zapalać się, gasnąć, żarzyć, co w konsekwencji prowadzi do problemów z ginącą iskrą na świecach.

W ostatnim okresie zajmuję się przypadkami po przejściu przez autoryzowane jak i nie autoryzowane warsztaty w których nie potrafiono wyleczyć motocykli z tajemniczych przypadłości. Na stół trafiła VFR-a 800 z kolorofonem zamiast kontrolki FI. Po analizie schematu elektrycznego (w stosunku np. do 125p - VFR to średniowiecze, HONDA się nie popisała)i po przeprowadzeniu prostych pomiarów, zwykłym miernikiem warsztatowym, podaję niżej rozwiązania.

Problem 1: Problemy z ładowaniem na wolnych obrotach, przy założeniu, że alternator i regulator są sprawne.

Rozwiązanie problemu 1: Odszukanie głównego punktu "masy" instalacji motocykla, następnie rozdzielenie masy regulatora od całej "reszty mas" zbiegających się w jednym konektorze oczkowym. Masę regulatora "zalutować" na indywidualnym konektorze oczkowym.

Problem 2: Świecąca lub żarząca się bez powodu kontrolka FI lub gasnący motocykl przy mocnym obciążeniu instalacji odbiornikami prądu, przy założeniu, że ECU nie wywala checka.

Rozwiązanie problemu 2: Odszukanie "masy" ECU, zdublowanie jej dodatkowym przewodem na "-" akumulatora.

 

Pees. MOD wolny od praw autorskich, chociaż odnalezienie rozwiązania zajęło mi dwa dni.

W Hondzie VTX problem masy też jest znany. Rozwiązanie, przeczyszczenie i poprawienie przewodności wszystkich połączeń masowych

Od lat najmłodszych, lat dziecinnych, Żyć, ani patrzeć tak jak inni nie mogłem. E.A.POE

 

Moja bromba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem 1 - nie do końca się zgadzam. Problemy z ładowaniem na "wolnych" obrotach - proponuję zapoznać się z zasadą działania oraz charakterystykami wyjściowymi motocyklowych alternatorów trójfazowych. Problem z masą może występować, choć nie wiem jak tam jest.

Problem 2 - różnica potencjałów pomiędzy licznikiem a pozostałą częścią instalacji elektrycznej. Chodzi głównie o masę. LEDy świecą przy bardzo małych prądach, czerwona LED potrzebuje różnicy potencjałów min. 2V.

Rozwiązanie problemu 2 - zdublowanie zdecydowanie nie jest wskazane! Dlaczego? Elektronicy powinni dobrze znać ten problem - odwieczny problem z pętlami mas. Nie wolno robić obwodów w których masa jest poprowadzona jako pętla przez kilka węzłów obwodu, działa ona jak antena ściągając i wysyłając zakłócenia. Zawsze powinno się dążyć do gwiaździstego układu mas, czyli każdy węzeł połączony do jednego wspólnego punktu masy.

Dodam jeszcze, że problemy masy i zakłóceń w elektronice motocyklowej to dość poważny temat. ECU zawsze konstruowane są tak, aby wyeliminować takie zakłócenia, np. poprzez stosowanie czujników odizolowanych od masy silnika. Często dość ważne są fajki świec z rezystorem przeciwzakłóceniowym. W niektórych pojazdach występują takie zakłócenia że aż strach pomyśleć. W Simsonie nie da się sprawdzić napięcia ładowania bo zapłon z daleka zakłóca pracę cyfrowego miernika. Ja też z tym walczyłem wykonując mikroprocesorową przystawkę do zapłonu.

lubisztosuko.gif7,352 osób lubi to.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Caly japonski pomysl z zastosowaniem ramy jako masy ma wiele minusow, ale nie zawsze tak bylo.

Stare angole maja jeden punkt masowania na ramie zrobiony w taki sposob zeby dedykowane masy od wszystkich wazniejszych podzespolow szly do tego punktu i z niego jednym przewodem do masy na akumulatorze.

Skutkowalo to jednak duza iloscia przewodow i moze dlatego z czasem z tego rozwiazania zrezygnowano.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elektronicy powinni dobrze znać ten problem - odwieczny problem z pętlami mas. Nie wolno robić obwodów w których masa jest poprowadzona jako pętla przez kilka węzłów obwodu, działa ona jak antena ściągając i wysyłając zakłócenia.

... tylko tak właśnie skonstruowana jest wiązka w motocyklach HONDA, od kilku do kilkunastu punktów węzłowych, za to instalacja jest tańsza i prostsza w produkcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

mialem problem z kontrolka fi w swoim moto jednak po regulacji obrotow problem ustal na chwile dzis znow kilka razy sie zapalila kontrolka fi,na odcinku 4 km zapalila sie 5 albo 6 razy co zaskutkowalo zgasnieciem silnika.udal sie dojechac do domu ale znow zmartwienie,co ci jest kochanie? :banghead:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...