Skocz do zawartości

MATERIAŁ NA ZAWORY !!!


awocyklista
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

z czego powinien byc wykonany dobry zawór? slyszalem ze powinien zawierac nikiel , a zeby to sprawdzic mozna przylozyc magnes (nie powinien przycigac) jak zdjalem zawory w swoim awo to jeden byl przepalony(co prawda wydechowy,ale...) przyciagal magnes ,a drugi w stanie idealnym nawet troche nie przyciagal magnesu. pomocy !! :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zawory stosuje się stale odporne na korozję i działanie wysokich temperatur. Odporność na korozję stali nierdzewnych i kwasoodpornych zależy głównie od składu chemicznego stali i jej struktury. Podstawowym dodatkiem stopowym stali odpornych na korozję jest chrom.Stopy o zawartości powyżej 13% chromu zachowują się jak metale szlachetne. Drugim oprócz chromu, najwazniejszym składnikiem stali odpornych na korozję jest nikiel, który zwiękasz odporność na korozyjne działanie wielu środowisk korozyjnych, zwłaszcza kwasu siarkowego.. Węgiel natomiast pogarsza odpornośc stali na korozję.

 

Biorąc pod uwagę skład chemiczny można stale odporne podzielić na stale:

 

-chromowe

-chromowo-niklowe

 

ze względu na strukturę:

-ferrytyczne

-austenityczne

-martenzetyczne

(nie chce mi sie tu opisywać ich struktury i własności)

 

Oprócz powyżej podanych własności uzyskiwanej przez stale w wyniku podawania powyższych pierwiastków, uzyskują one także:

-znacznie zwiększoną twardość

-dobre przewodnictwo cieplne

-odporność na mechanizmy kruchego pękania

 

 

 

A takie są wymagania stawiane stalą na zawory:

 

-odpornośc na korozyjne działanie środowiska spalin

-żaroodporność

-zachowanie stabilności wymiarowej przy wysokich temp

-stabilnośc wymiarową w wysokich temp

-dobre przewodnictwo cieplne

 

 

Przy twoich zaworach widać ewidentnie zastosowanie złego materiału, czego przykładem jest nadpalony zawór z małym dodatkiem chromu i niklu (lub może to być wina złej struktury stali spowodowanem złym przebiegem hartowania stali), natomiast dobry stan tego drugiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stale na zawory to stale austenityczne. Jedną z właściwości stali austenitycznych jest to że sa właśnie paramagnetyczne czyli od dobrego zaworu magnes nie powinien się kleić.

Stale te to przeważnie stale typu 18-8 czyli 18% chromu i 8% niklu.

Tyle że to teoria i stosuje się większe dodatki szczególnie niklu ze względu na duże powinowadztwo do wegla i tworzenie weglików co powoduje zubożenie stali w ten składnik stopowy. Poza tym następuje także dyfuzja węgla w sieci krystalicznej pochodzącego ze spalin co może powodować dalsze zubażanie stali na granicach ziaren w składniki stopowe i zmianę struktury z austenityczną na podeutektoidalną ferrytyczno-perlityczną. Prowadzi to do korozji krystalicznej na granicach ziaren i zniszczenia.

Tak więc stosuje się „nadmiar” składników stopowych w celu zabezpieczenia struktury austenitu.

Tyle że takie stale stosuje się na zawory wydechowe, na ssące są stosowane tańsze stale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Innymi słowy na zawory nadaje sie stal z mamy garnków nierdzewnych bo to nic innego jak 18/10 :) a przynajmniej tak zazwyczaj takie garnki sa opisywane

 

Sama stal to nie wszystko dochodzi jeszcze obróbka plastyczna.

Ale gatunek ?? ( nie wiadomo co z innymi dodatkami stopowymi) może być odpowiedni :clap:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...