Skocz do zawartości

Kilka pytan dotyczacych silnika


trajka66
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Nowe moto to wiadomo, calkiem inny silnik, prowadzenie .itd niz w ogarze. I teraz mam kilka pytan:

W razie czego mowie : pytania dotyczaca Cagivi City 50, silnik chlodzony ciecza.

 

1. Zawsze wlaczam moja cagive na ssaniu, i wtedy bardzo mułowato chodzi, jesli wolne obroty sa na 1-1,5 tys to jak ja odpale na ssaniu to obroty sa kolo 1 tys czasem nawet spadaja ponizej tysiaca. Jak mi na tym ssaniu pochodzi z minute i juz widze ze gasnie to wtedy odkrecam manteke (u mnie ssanie po odkreceniu gazu, samo sie odbija) i juz wszystko chodzi OK. Czy tak z tym ssaniem powinno byc, ze tylko minuta wystarczy i juz trzeba je wylaczyc i ze na nim silnik ma muła ?

 

2. Jak sprawdzic czy plyn w chlodnicy, nie jest stary i zuzyty, i jak go wymienic ?

 

3. Jak zmienic olej w skrzyni biegow ? Bo mam korek spustowy, ten u gory ktory musze odkrecic zeby olej wlac i wizjer. W ogarze mialem zamiast wizjera srube ktora sie odkrecalo i jak ciekł olej to znaczy ze juz wystarczy oleju. A w cagivi przez ten wizjer niezabardzo widac poziom, a do tego nie wiem czy nalac tyle zeby caly wizjer byl w oleju czy np. tylko w polowie ?

A i jeszcze co do oleju w skrzyni biegow. Poprzedni wlasciciel lał Transoil sae 10 W 30 Motul. Ktora wartosc oznacza gestosc oleju i co sie stanie jak bym nalal rzadszy / gestszy olej ?

 

5. Jaki olej polecacie najbardziej do dozownika ? Teraz nalalem Motulu, moze zna ktos jakis lepszy olej ? A i bardzo wazne - musi to byc POLSYNTETYK.

 

6. I ostatnie pytanie ;) , jak jechal za mna kumpel na skuterku, to po jedzcie mial male kropki od oleju na kamizelce i na skuterze. Oleju ktory lecial z mojej rury. Aha po jezdzcie jak sie wlozy palca to paczatku rury to jest w niej olej. Czy to jest normalne ?

 

Z gory dzieki za odpowiedzi !

Pozdrawiam i zycze szerokiej drogi !!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad1. Ja zawsze najpierw próbuje bez ssania jak nie da rady to zaciągam ssanie. U mnie w każydm moto silnik na ssaniu miał wyższe obroty niz bez.

Ad2. Płyn w chłodnicy wymienia się co jakiś okres czasu niestety nie wiem co ile, aby go wymienić wystarczy odkręcić śrubke spustową i otworzyc korek od chłodnicy.

Ad3. W nowszych motocyklach przeważnie jest napisane na pokrywie od sprzęgła ile trzeba oleju nalać a wizjer to bardziej jest do tego aby sprawdzać czy olej jest .

Ad4. Polecam mutl 600 albo 800albo castrol r2 ale to są syntetyki, uważam ze na olejach nie ma co osczędzac i pózniej silnik sie odwdzięczy ;)

Ad5. w 2 suwach to normalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyn w chołodnicy wymienia się co dwa lata, niezaleznie od przebiegu. Jezeli poprzedni właściciel nie powiedział ci kiedy zmieniał (lub w ogóle nie zmieniał), to zrób to jak najszybciej. Stary płyn traci właściwości odprowadzające ciepło poniewaz jest higroskopijny (wchłania wodę). Kiedy wody jest za dużo, wtedy moto zagotuje ci się przy temp. 100* - 110* C. Koszt wymiany jest niewielki, a straty mogą być duże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oki i teraz pytanie, jak to zrobic ? Nie mam zupelnie doswiadczenia z silnikami chlodzonymi ciecza. Mam dwie "rury" ktore wychodza z silnika, chlodnice, i obok niej z prawej strony zbiornik wyrownawczy. I moze jest tam jeszcze cos ale nie dojrzałem. Jak sie za to zabrac, czy ktos moglby mi po kolei napisac jak to zrobic ? Aha i jaki plyn kupic do tej chlodnicy, bo poprzedni wlasciciel go nie wymienial wiec nie wie co jest wlane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy dobry płyn samochodowy będzie ok. Nie możesz tylko wlewać boryga itp. syfów, bo powodują korozję silnika. Płyn wlewasz do chłodnicy korkiem od góry (strzelam że tak jest, nie widziałem sorzęta o którym piszesz :-)) (zlać musisz korkiem spystowym w silniku jak jest, albo poprosty zdejmując jeden z węży. Zbiorniczek wyrównawczy wyjmij, dokładnie umyj i zalej na odpowiedni poziom.

 

pozdro, pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budowa jest praktycznie taka sama jak w samochodzie jest korek w chlodnicy od gory. Czyli biore jeden z wezy odczepiam, spuszczam do czegos plyn, wyciagam jeszcze zbiorniczek wyrownaczy i go myje. Potem montuje wezyk ktory odczepilem, i juz moge go zalewac ? A i jeszcze czy mam lac i do chlodnicy i do zbiorniczka wyrownawczego czy tylko do chlodnicy ? Gdzie ewentualnie mogloby sie znajdowac korek spustowy w silniku, bo u mnie chyba nie ma. Robic to przy rozgrzanym czy przy zimnym silniku ? A moze zna ktos jakas stronke gdzie to jest opisane bo ja nic takiego nie znalazlem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbiorniczek wyrównawczy jest tylko .. wyrównawczy :-). Ma mieć poziom i tyle. Płyn wlewasz do chłodnicy na ZIMNYM silniku. Trzeba go potem rozgrzać - zawsze doprowadzam aż do włączenia wentylatora, żeby się upawnić ze wszystko jest OK. Potem jak wszystko ostygnie jeszcze raz sprawdzam poziom w chłodnicy i w zbiorniczku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc :(

 

2. Jak sprawdzic czy plyn w chlodnicy' date=' nie jest stary i zuzyty, i jak go wymienic ?[/quote']

 

Stanu plynu w chlodnicy nie sprawdzisz. Ogolnie z tego co mi wiadomo powinno sie go wymieniac co 3 sezony. Nie jest to byt duzy wydatek wiec jezeli nie masz mozliwosci zapytania poprzedniego wlasciciela kiedy wymieniany byl plyn to poprostu kup nowy. Tak jak napisal Ci Pawel mozesz nalac plyn przeznaczony do samochodow. Istotne jest tylko to do jakich chlodnic jest zalecany: aluminiowych czy stalowych. Za +/- 45zl (5l) na stacjach Orlen mozesz kupic bardzo dobry, uniwersalny plyn chlodniczy Qal.

 

Jezeli chodzi o wymiane plynu to zlewasz (najprawdopodobniej sruba spustowa jest w bloku silnika po tej stronie po ktorej umieszczona jest pompa) i nalewasz nowy. Jezeli masz w termostacie odpowietrznik odkrec go podczas nalewania. Pozniej uruchom silnik i pozwol mu sie nagrzac tak by pompa plynu chlodniczego mogla rozprowadzic go w calym ukladzie. W razie potrzeby dolej go (po ostygniesiu silnika!). Pozniej juz tylko mozesz uzupelnic zbirniczek wyrownawczy do wskzanego poziomu.

 

3. Jak zmienic olej w skrzyni biegow ?

 

Na pokrywie silnika lub nawet na korku wlewu powinno byc napisane to ile oleju nalezy wlac do silnika. Dodatkowo przy "szklanym wizjerku" powinienes miec jeszcze dwie podzialki - minimalny i maksymalny poziom.

 

 

5. Jaki olej polecacie najbardziej do dozownika ? Teraz nalalem Motulu' date=' moze zna ktos jakis lepszy olej ? A i bardzo wazne - musi to byc POLSYNTETYK.[/quote']

 

Cagiva ma dosc wysilony silnik dlatego proponowalbym Motul 6002T (+/- 38zl/1l). Jest to olej wpelni syntetyczny dlatego jezeli koniecznie musisz zastosowac polowke mozesz nalac rowniez dobry Motul 510 Powertuble 2T.

 

6. I ostatnie pytanie ;) ' date=' jak jechal za mna kumpel na skuterku' date=' to po jedzcie mial male kropki od oleju na kamizelce i na skuterze.[/quote'']

 

Zawsze w przypadku silnikow 2T beda resztki niedopalonego oleju. Jezeli jednak w zbyt duzych ilosciach to jest to wina zle ustawionego dozownika oleju (regulujesz za pomoca jednej sruby napinajacej lub zwalniajacej linke gazu, ktora otwiera/przymyka przepustnice dozownika).

 

 

Pozdrowionka i przy okazji gratuluje nowego moto bo nie mialem jeszcze okazji :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oki plyn do chlonicy jakos zmienie z ojcem ewentualnie wezme jakiegos motocykliste.

Sprawdze ustawienie dozownika bo w instrukcji pisze jak to sie robi. Pisze tez ile oleju trzeba wlac do skrzyni, wiec luz.

 

Zostaly jeszcze trzy pytania ;):

 

A co z tym ssaniem moze wie ktos ?

 

Jesli olej syntetyczny jest o wiele lepszy od polsyntetyka, to czy jest jakas mozliwosc zeby po polsyntetycznym nalac syntetyka ?

 

I co z tym olejem do skrzyni, bo chcialbym go wymienic i nie wiem co sie stanie jak bym nalal inny ?

 

A i jeszcze jedno, bo o tym zapomnialem. - Wczesniej byla lana benzyna zolta U95, i taka tez ostatnio nalalem. Czy moge teraz jak ta mi sie skonczy nalac bezolowiowej PB 95 lub PB 98 ?? Czy juz musze tankowac zolta U95 ?

 

Jak zwykle pozdrawiam :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ssania to nie powinno sie dowawac gazu jak jest wlaczone, problem jest w tym ze cos obroty sa za niskie, mozliwe ze masz zatkana dusze ssania i przez to paliwa za malo dochodzi.

Jak jezdziles na polsyntentyku to mozesz przejsc na syntentyka ale to zalezy jeszcze jaki masz przebieg silnika. Jazda na polsyntentyku nie powinna powodowac powstawania duzej ilosci nagaru tak ze zmiana nie zaszkodzi.

Do skrzyni lej olej o takim oznaczeniu jakie podaje instrukcja a czy to bedze syntetyk czy jakis tanszy to zalezy od ciebie.

Do dwusuwow zalecane jest nawet lanie Pb mniej nagaru wtedy powstaje, a funkcje smarna ma olej, Pb95 jest wystarczajaca szkoda placic za 98.

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plyn do chlodnicy juz sobie kupilem, jakiegos Motula wiec luz. Gorzej z tym do skrzyni biegow.

Jak sie okazalo olej Motul 10W/30 juz nie jest produkowany i nie moge go nigdzie dostac(a wlasnie taki jest wlany przez poprzedniego wlasciciela). Najblizszy jego odpowiednik to Motul 10W/40 (ktory produkuja od niedawna). Oczywiscie sa to oleje przekladniowe do dwusuwa. I teraz pytanie czy jak wleje tego 10W/40 to bedzie wszystko ok chodzilo ?? Czym sie roznia te oleje ? co to jest to 10 W ? A co to jest to 30 czy 40 ?

 

Dzieki za odpowiedz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oznaczenia 10,15,30 określają klase lepkość oleju oraz zakres temperatur które wytrzymuje. Oleje wielosezonowe maja oznaczenia np.5W50, i oznacza to tyle że znosza bardzo dobrze warunki klimatów zimnych i gorących.(duzy zakres temp.) olej jednosezonowy letni ma wskaźnik np.50W. Jednosezonowy na zime może miec oznaczenie 5W lub 0W. Oleje pólsyntetyczne maja z reguły normę 10W40. Syntetyki osiągaja od 0 do 50W. Mineralne z reguły 15W40. Pamietam jeszcze czasy kiedy najpopularniejszym olejem w CPN był Selektor 20W30 :clap: W zime przy -15 stopniach nie chciał sie wylać z butelki, a latem w upały cisnienie oleju w silniku spadało az do zapalenia się lampki.

Uważam że bez obaw możesz zastosować 10W40.

Czarny, ciężki, szybki... Olympus E-3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oki plyn juz wymienilem. Pisze w instrukcji ze miesci sie litr plynu. Ale mi pod korek chlodnicy weszlo troche mniej. I teraz mam jeszcze pytanie. Gdy nalalem pod korek do chlodnicy, silnik sie troche nagrzal i w zbiorczniku wyrownawczym, nadal nie bylo wogole plynu z chlodnicy, a ja myslalem ze on po nagrzaniu silnika z chlodnicy, tam poleci. A w zbiorniczku pustki. Wiec wzialem dolalem do zbiornika plynu chlodzacego i razem z chlodnica to prawie litr wszedl czyli tak jak powinno byc. Chyba nic zlego nie zrobilem ze dolalem do tego zbiorniczka ? Bo w sumie wyglada na to ze wszystko chodzi OK bo troche posmigalem gar nie jest wcale taki goracy, a jak sie dotknie chlodnicy to czuc ze plyn sie nagrzal. No i nie zapalila mi sie kontrolka tempteratury w silniku, wiec chyba jest dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...