Skocz do zawartości

Grzanie opon


p A q
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

No dobrze, Ja rozgrzewam opony przyspieszając, hamując, robię slalom najmocniej jak mogę.

widzisz Yuby - czy czyli jednak też przyśpieszasz i hamujesz (domyślam się, że intensywnie). To aby przekonać się, co lepiej nagrzewa oponę (przyśpieszanie/hamowanie czy też slalomowanie), spróbuj w podobnych warunkach pogodowych tylko jednego, innym razem tylko drugiego. Przekanasz się, że slalomowanie prawie gówno daje - porównując efekty do gwałtownego przyspieszania/hamowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcemy się pobawić to po pierwsze trzeba zmniejszyć ciśnienie w oponach. Przyspieszanie, hamowanie slalom, zasadniczo opona sama nagrzeje się po jakimś czasie jazdy kwestia wyczucia. Na torze pierwsze okrążenie asekuracyjnie, potem w dzida.

Można zamknąć temat :bigrazz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

. Na torze pierwsze okrążenie asekuracyjnie, potem w dzida.

Można zamknąć temat :bigrazz:

ja widzialem gosci glebiacych na niedogrzanych oponach na 4 tym okrazeniu przy temperaturze 40st w cienu , niema zasady , kazde okrazenie robisz delikatnie szybciej , majac torowki wyczuwasz moment uslizgu i niestabilnosci jezeli robisz to stopniowo :crossy: , na tor ktory uczeszczam mam 7 zakretow prawych i tylko na 2 lewe i po 3-4 okrozeniach prawa strone opony mam goraca a lewa tylko ciepla... co najlepsze jeden z lewych winkli jest w "dolku" i jest do godziny 14tej w cieniu drzew , na tym zakrecie wielu jedzie w trawe , ja tez pare uslizgow przodu zlapalem , wiec niema zasady jedno kolka i opor manety :icon_razz:

oczywiscie odpowiednie cisnienie to podstawa niemowiac o odpowiedniej oponie torowej najlepiej nowej nieskazonej syfem z ulicy :icon_eek:

WERA#111

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sliwa - moglbys rozwinac mysl?, bo szczerze powiedziawszy twoje zdanie bardziej mnie interesuje niz internetowych teoretykow.
No dobra to po kolei

Wręcz przeciwnie - jak oglądamy gości na eurosporcie, którzy sobie slalomują przed wyścigiem, to oni właśnie schładzają opony. Wcześniej te opony są nadmiernie, w stosunku do tego ile potrzeba do jazdy nagrzewane w boxie na urządzeniu jakowymś.

Jedyna sytuacja w której jakiemukolwiek zawodnikowi zależałoby na SCHŁODZENIU opony przed/w trakcie wyścigu/treningu to taka sytuacja w której jadąc na oponach typu WET tor zaczyna przesychać. Wtedy zawodnicy na prostych celowo zjeżdżają z suchej nitki toru na mokrą właśnie po to aby schłodzić opony. W każdym innym przypadku każdy zawodnik chce mieć opony optymalnie nagrzane, dlatego też na linii startu przed rozpoczęciem warm up'u wszyscy używają agregatów. Oczywiście chyba wszyscy wiedzą że tym "urządzeniem jakowymś" są po prostu koce grzewcze.

Potem gostek slalomuje sobie by na takie nadmiernie nagrzane opony nałapać ile może syfu z toru. Ponieważ na każdym torze jest jakiś syf, pył, na niektórych nawet duży, a zawodnik chce mieć taką samą przyczepność opony w kazdym miejscu- także po bokach- dlatego zbiera ten syf slalomując(bo w cześci centralnej opony i tak będize go miał).
No to to już w ogóle niezła teoria :biggrin: :clap: Nie wierzę że w jakiejkolwiek szkole nauki jazdy można usłyszeć taką herezję.

Generalnie najlepszym sposobem na odpowiednie nagrzanie opon są KOCE. Jeśli jednak ich nie mamy, to pozostaje nam kilka kółek na pół gwizdka zanim zaczniemy walić pełną pizdą. Ja kiedy nie miałem kocy, na torze Poznań (4100m) robiłem dwa kółka asekuracyjne a potem pełne kotły.

Pozdro

Śliwa

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zerknałem w kwity od supermotarda, podam jak fabryka zaleca ciśnienie w oponach:

Drogi publiczne:

Przód 1.8 atm

Tył 2.0 atm

Jazda torowa:

Przód 1.4 atm

Tył 1,6 atm

Ciśnienie mierzone na zimno.

Jak zakładam nową oponę, szczegónie przednią to zanim wyjadę na tor robię traskę w delikatnym terenie tak by piach oszlifował gumę z resztek smarowideł z formy. Bez tego wielki mam risk i to bez fun :)

Koce kupiłe też z powodu jaki wskazał Tomek Kulik-nie chcę żeby guma ciagle raz to sie grzała, a później przez 15 min chłodziła, takie ciągłe zmiany temperatur źle wpływają na zdrowie gumy.

Edytowane przez jarek s
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to to już w ogóle niezła teoria :biggrin: :clap: Nie wierzę że w jakiejkolwiek szkole nauki jazdy można usłyszeć taką herezję.

Panie Śliwa, może kiedyś wejdziesz głębiej w temat i zrozumiesz więcej niż ogólnie wyczytane w prasie wiadomosci na temat opon i przyczepności. Zastanów się i poczytaj chociaż trochę na tematy, które wymieniłem w poście powyżej (#14). To, że ty w coś nie wierzysz, nie znaczy, że to coś nie istnieje. Poszukaj sobie wiadomości na temat "łapania syfu". Na Poznaniu świat się nie kończy :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale ile razy ta opone masz na torze??raz moze dwa?? potem konczy zycie gdzies na ulicy gdzie temperatura jest mniej wazna

Coś Ty, nie jestem aż taki burżuj :biggrin:

Guma (latam na Qualifierach) starcza mi na około 500-600 km, czyli około 5 wyjazdów na tor kartingowy. Latam aż zużycie dojdzie do znaczników. Tylna kończy żywot na śmietniku, przód sprzedaję bo wygryzione są tylko boki, góra ma malutkie zużycie. Po dojściu do znaczników guma robi sie jakaś nieprzewidywalna i niepewnie się jeździ.

Edytowane przez jarek s
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawiązując do badania podanego przez koleżankę:

http://www.supersport600.nl/techniek/techniek_frameset.htm

Bujanie motocyklem z prawa na lewą nie podnosi temperatury opony, a nawet potrafi ją obniżyć.

Pytanie moje, jakie ciśnienie robicie w kołach do jazdy sportowej ( a jakie jest zalecane przez producenta )?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Śliwa, może kiedyś wejdziesz głębiej w temat i zrozumiesz więcej niż ogólnie wyczytane w prasie wiadomosci na temat opon i przyczepności. Zastanów się i poczytaj chociaż trochę na tematy, które wymieniłem w poście powyżej (#14). To, że ty w coś nie wierzysz, nie znaczy, że to coś nie istnieje. Poszukaj sobie wiadomości na temat "łapania syfu". Na Poznaniu świat się nie kończy :) .

Panie konikkonik, ja generalnie wolę praktykę od teorii, także raczej nie będę w nic wchodził głębiej. Jedyną teorię jaką przyswoiłem była ta którą wyłuszczał mi przez 1,5h jeden z inżynierów z Pirelli podczas WSBK w Brnie (o widzisz przynajmniej wiem że poza Poznaniem jest na pewno jeszcze Brno ;) ), kiedy to wraz z resztę LCRT miałem przyjemność być gościem tej firmy. Nic nam nie wspominał wtedy o łapaniu żadnego syfu, widocznie się nie znał... Tak czy inaczej proszę wszystkich aby potraktowali mojego poprzedniego posta jako TYLKO I WYŁĄCZNIE moją subiektywną opinię.

Over & Out

Pozdro

Śliwa

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie moje, jakie ciśnienie robicie w kołach do jazdy sportowej ( a jakie jest zalecane przez producenta )?
TUTAJ masz wszystkie informacje jak to wygląda w przypadku Metzelera. Tak samo wygląda to w przypadku Pirelli bo to w końcu jedna i ta sama firma. Ale już np. Dunlopy D211 są oponami niskociśnieniowymi i tam się pompuje znacznie mniej, także nie ma jednego słusznego ciśnienia dla wszystkich opon.

 

YUBY nie wiem na jakich oponach Ty latasz, ale 2,5 na zimno to jakoś strasznie dużo jak na mój gust :rolleyes:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śliwa mógłbyś rzucić jakie ciśnienie stosujesz na torze.

Ja mam orginalnie 2,5 przód i 2,9 tył na torze daje odpowiednio 1,9 na przód i 2,0 na tył opony 120/70 i 190/50.

 

Yuby, za dużo luftu :biggrin:

 

Edit. Widze że przód powinien mieć więcej luftu, a to ciekawe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...