Travis Opublikowano 4 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2009 (edytowane) Witam wszystkich! Od pewnego czasu zastanawia mnie z czego wykonane są tłoki w naszych motocyklach. Wiadomo że tańsze tłoki są robione z innych materiałów niż te droższe, tylko co dokładnie różni droższe tłoki od tych tańszych? Na wielu forach usłyszałem błędną moim zdaniem teorie że "Im tłok się bardziej ,,świeci'' tym jest gorszej jakości". Rzeczywiście te tłoki za 7zł do popularnych Simsonów czy Rometów ,,świecą'' się, lecz tak naprawdę tłoki do crossów typu Honda CR za 200zł-300zł ,,świecą'' się najmocniej... Gdzieś też usłyszałem że im tłok jest bardziej matowy tym więcej ma w sobie krzemu który nadaje mu twardość :icon_rolleyes: Wszystko to są tylko teorie poszczególnych osób, dlatego wole się dowiedzieć czegoś więcej o tłokach aby wiedzieć od czego jest zależna wytrzymałość tej części... Głównie chodzi mi o tłoki do maszyn dwusuwowych ;) Pozdro! :buttrock: Edytowane 4 Lutego 2009 przez Travis Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 4 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2009 Tłoki maja różne konstrukcje. Do produkcji tłoków wykorzystuje sie stopy: Al-Cu Al-Cu-Ni Al-Si(siluminy) Podeutektyczny, eutektyczny, nadeutektyczny(tu w przypadku odkówki mamy gestość 2,68kg/m3 i twardość w 200oC 90HB oraz moduł spreżystości 86k MPa liczba poissona 0,26 Japończycy wykorzystuja stopy tłokowe Al-Si nadeutektyczne(AK-24 i 26) z zawrtościa Ni 0,8-1,3. W niektórych konstrukcjach wykorzystuje sie wkładki stalowe w częsci pierscieniowej, Stopy te niewymagaja procesu stażenia. Dlatego swieca sie jak psu jaja. W demoludach wykorzystywano stop AK-20(eutektyczny) podawany stażeniu i dlatego tłoki te nieświeciły sie. Obecnie podróby produktuyje sie z stopu AK-12(stosowanego w np. powszechnie w samochodach gdzie obciazenia sa mniejsze) te nawet poddane zabiegowi cieplnemu nie spełniaja zadnych wymagań dlatego nalezy stosować wieksze pasowanie. Jak by tego wszystko było mało podróby pasowanie pierścień tłok robione jest chyba na oko. To samo pasowanie sworzeń-tłok. Tłoki to jest temat na poemat, konstrukcji tłoków jest mnustwo, np. seryjny tłok od MZ ma szereg wad projektowych takich jak umieszenie piasty w środku tłoka zamiast w środku ciezkości, duża odległość pierscienia od denka(dziś stosuje sie mniejsza odległość cieńszy pierścień i odpowiednie rowki nad piescieniem). Najlepszą konstrukcje tłoka z wszystkich znanych mi demoludów posiada WSK 175 Tu piasta jest nieźle rozmieszczona, tyle ze nadal problemem jest zbyt "gruby" pierwszy pierścień. Stosunki rowka wykosciowe i inne tez nie przedstawiaja sie juz zbyt nowoczesnie. Do tego sama owalizacja, dziś przeweżenia wokół piast sa bardzo duże, to tez zalezy od konstrukcji ogólnej tłoka) Teraz coś na temat tłoków kutych, maja świetne własciwości wytrzytmałościowe jednak najważniejsza z wad jest wieksza rozszerzalność cieplna i specjalna konstrukcja która nie zapewnia już tak dobrego rozłozenia ciezaru i umocowania piasty. Technologia wykonania też ma tu coś do powiedzenia, tłoki sa przeważnie odelwane w kokilach, lub odkuwane. Potem wykonuje sie miejsce zamocowania tłoka do maszyny skrawajacej(tu też jest różnie zalezy to od konstrukcji płaszcza), płasz jako prowadzenie tłoka ma średnice wieksza niż denko i czesc pierscieniowa, dziś płaszcze pokrywa sie różnymi materiałami obniżajacymi tarcie. Stosuje sie ostrzejsze grupy selekcyjne. W silnikach mocno obciażonych stosuje sie chłodzenie tłoka olejem(kanaliki lub specjalnie zaprojektowana główka korbowodu z wtryskiwaczem) Moza w ten sposób istonie obniżyć wage tłoka. W dużych silnikach stosuje sie tłoki 2 cześciowe z wachliwie umocowanym denkiem i czescia pierscieniowa wzgledem płaszcza co wiecej płaszcz wykonany jest z innego materiału niż denko i częsc pierscieniowa. Tłoki różnia sie zależnie od chłodzenia silnika(różne pasowania tłok-cylider oraz rozłozenie pierścieni, sam materiał też jest inny). Tłok do maszyny chłodzonnej cieczą jest dużo tańszy niż do maszyny chłodzonej powietrzem. Czy można poprawić fabryke? Jesli chodzi o tłoki do demoludów to ja np. wszedzie stosuje pasowanie pływajace sworznia zmieniam połozenie 1 pierścienia, odchudzam go troche i jesli tylko sie da wybieram nieco materiału wokół piasty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BANANvanDYK Opublikowano 4 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2009 Jeśli chodzi o tłoki do Simsona. Szajs z Almotu - najtańsze - są robione z AK12, praktycznie świecą się. Lepsze tłoki np. MZA - Made in Taiwan (Germany) lub węgierskie są robione z AK20, co prawda też się świecą ale na powierzchni występują ciemne kropki. Co do wykonania - tylko DDR były dobrze zrobione. Boki piast sworznia były obrabiane, występował offset sworznia tłoka (przesunięcie). Obecnie produkowane tłoki nie mają tych cech. Na główce korbowodu jest ustalane położenie korbowodu, podkładki dystansowe powinny usunąć luz osiowy natomiast w nowych tłokach luz ten wynosi ponad 1mm przy standardowych podkładkach. Jedynie tłok S70 Almotu AK12 ma obrabiane piasty. Offsetu nie ma w żadnych nowych tłokach więc dzwonią i szybciej się zużywają. PS. Tłoki MZA są robione przez tą samą firmę co tłoki "For Hoinda/Yamaha Piston Kit". Cytuj 7,352 osób lubi to. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Travis Opublikowano 4 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2009 są robione z AK12 O co chodzi z tym AK12 ? lub węgierskie są robione z AK20, co prawda też się świecą ale na powierzchni występują ciemne kropki. A te czarne kropki co oznaczają? Na moim tłoku też były widoczne. Te tajwańskie tłok z jakich stopów są wykonane ? Al-Si(siluminy) Podeutektyczny, eutektyczny, nadeutektycznyNic z tego nie rozumiem xD Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 5 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2009 Almot robi też tłoki z AK 20 i sa bezproblemu dostpne. Simson miał podkładki dystansowe MZ nie miała zadnego dystansowania, bo i po co;| Widac jak uzytkownicy czytaja długie posty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radzio Opublikowano 5 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2009 Są tłoki ktore mają kolor grafitowy i w ogóle sie nie świeca, a sa porządne. Wkroczylem juz na temat zewnetrznej warstwy, ktora nakladana jest po to aby tlok miał mniejsze tarcie. Istotna jest tez technika wyrabiania tłoka jezeli stop zostanie złe wymieszany wtedy tłok krzywo puchnie. Np. obecne rzemieślnicze tłoki do MZ krzywo puchną, stare oryginalne były dodatkowo grafitowane przez co miały wiekszą żywotnośc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BANANvanDYK Opublikowano 5 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2009 Simson miał podkładki dystansowe MZ nie miała zadnego dystansowania, bo i po co;| Bo w Simsonie zastosowano bardzo rzadko spotykany system ustalania korbowodu. Poprawia on smarowanie łożyska stopy korbowodu, ale pogarsza smarowanie główki która i tak nie ma tak dużych obciążeń. Z tego powodu zastosowano takie rozwiązanie w Aprili RS 250. We wszystkich innych silnikach położenie korbowodu ustalane jest na stopie korbowodu. Koszyk igiełkowy główki korbowodu jest ustalany przez piastę tłoka. Cytuj 7,352 osób lubi to. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 5 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2009 Radzio mozesz mi powiedzieć jak tłok krzywo puchnie? Główka korby przenosi własnie dośc wysokie obciazenia dlatego łozysko główki ma zywotność 2razy mniejsza niż stopy. W dzisiejszych czasach smarowanie korby oraz jej konstrukcja jest tez deczko inna wiec moze skończmy z tematem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DiboS60 Opublikowano 5 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2009 A tY moze zaczniesz pisac tak aby kazdy cie rozumial nawet poczatkujacy ktory wejdzie na te forum,.Bo z twojego dlugiego posta taki czlowiek przestanei go wlasnie czytac po 2 linijkach ze wzgledu na co 2 nazwe i skrot nie wiem stopu ruznych obliczeń ktore mu w niczym nie pomoga.Wueska wierze w twoja wiedze i jest ona duza ale czasami sie trzeba podstosowac do wlasnie ludzi slabiej znajacych temat a zeby zrozumieli takich np jak JA :D Tłok do maszyny chłodzonnej cieczą jest dużo tańszy niż do maszyny chłodzonej powietrzem. Tu no sie niezgodze bo pizdon kit do dt powietrzaka jest tanszy niz do cieczaka. Zapomniales o jednym co z tego ze poweitrzak ma wieksza temperature?czy jakosc materialu odpowiada temu ze tlok puchnie wolniej przy wyzszej temperaturze? czy po prostu Rodzaj Materialu? Niezaglebialem sie w produkcyjne wartosci i sklad tlokow.Wiem ze jestes wstanie podac mi nr Fabryczny mojego tloka zatartego od cr125 lezacego w garazu gdy tylko go zobaczysz ale nie na tym rzecz polega:) Ogolnie tloki za 79 czy 100zl same w sobie nie sa tragiczne.Ale pierscienei tak.ZDarzylo mi sie przeejzdzic jednym tlokiem 3 pary pierscieni np w Dt80. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 5 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2009 Poszalałem ale przynajmniej byłem dokładny. Zwroty sa wmiare proste w technikum operowałem takim. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Travis Opublikowano 5 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2009 Ktoś mi odpowie na pytania zadane powyżej? Z góry dzięki :buttrock: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart3q Opublikowano 5 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2009 (edytowane) gościu zadałeś pytanie i oczekujesz odpowiedzi na temat z którego nic nie kumasz. Pytasz się o to z jakich stopów są robione, a następnie pytasz się co to AK12. Zastanów się jaką odpowiedź chciałeś otrzymać, bo coś mi się wydaje że sam nie wiesz jaką, albo coś w stylu: "są szare i są dobre no ale są też błyszczące, te są albo dobre bo z powłoką albo złe bo z gównolitu... " Ten temat jest bardzo rozległy, no i trochę wiedzy trzeba mieć... Bo sorka, ale wątpie żeby Ci tutaj ktoś tłumaczył co to znaczy np:"Podeutektyczny, eutektyczny, nadeutektyczny"... Edytowane 5 Lutego 2009 przez bart3q Cytuj http://www.apanonar.pl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BANANvanDYK Opublikowano 5 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2009 AK12 - stop aluminium z krzemem (silumin) o 12% zawartości krzemu. Z tego co kiedyś czytałem, Vertex robi tłoki z 12%, 18%, 21% krzemu (po ang. Silicon). Te widoczne kropki oznaczają właśnie wysoką zawartość krzemu. bart3q, odważny avatar ;) Cytuj 7,352 osób lubi to. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Travis Opublikowano 5 Lutego 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2009 AK12 - stop aluminium z krzemem (silumin) o 12% zawartości krzemu. Te widoczne kropki oznaczają właśnie wysoką zawartość krzemu.Aha... Dzięki za odpowiedź! ;) Już wiem coś więcej :] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jackuzy Opublikowano 6 Lutego 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2009 heh :D za wikipedią: Eutektyk Eutektyk (eutektyka, mieszanina eutektyczna) – mieszanina dwóch lub więcej faz krystalicznych o określonym składzie, która wydziela się z roztworów ciekłych lub stopów w określonej temperaturze, zwanej temperaturą eutektyczną. Jest ona na ogół znacznie niższa od temperatury krzepnięcia czystych składników. Kryształy eutektyku są czystymi kryształami składników lub roztworami stałymi o różnych składach. W tym ostatnim przypadku mówi się o eutektykach roztworów stałych. Eutektyki są stałymi odpowiednikami mieszanin azeotropowych. Przykładem eutektyku jest ledeburyt, który powstaje w układzie żelazo-cementyt przy stałej temperaturze. Przemiana układu żelazo-cementyt zachodzi we wszystkich stopach żelaza z węglem zawierających powyżej 2,11% węgla (żeliwach). W przypadku ciekłych kryształów eutektyki to takie mieszaniny związków chemicznych, które generują stabilne fazy ciekłokrystaliczne w znacznie szerszym zakresie temperatur niż wyjściowe związki tworzące te mieszaniny. Mieszaniny eutektyczne ciekłych kryształów są powszechnie wykorzystywane w wyświetlaczach. Oraz : Silumin Silumin, alpaks – typowy stop odlewniczy - stop aluminium z dodatkiem krzemu, oraz innymi (o mniejszym udziale procentowym) dodatkami takimi jak miedź, magnez, mangan i nikiel, odporny na korozję, o dobrej lejności, małym skurczu i małą skłonnością do pękania, popularny w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym. Siluminy maja bardzo dobre właściwości odlewnicze, tzn. dobrą lejność, mały skurcz, dokładnie wypełniają formę, tworzą skoncentrowaną jamę usadową i nie wykazują skłonności do pękania. Dodatki stopowe, takie jak magnez i miedz zwiększają wytrzymałość, nikiel poprawia odporność korozyjną stopu. Najpopularniejsze siluminy to AK12 i AK20 (o 12% i 20% zawartości krzemu), wykorzystywane powszechnie na tłoki cylindrów. W celu poprawy własności siluminów stosuje się ich modyfikację. Siluminy podeutektyczne i eutektyczne modyfikuje się fluorkiem sodu nie przekraczającym 0,1%, a siluminy nadeutektyczne fosforem. W celu poprawy właściwości mechanicznych siluminu, bardzo często stosuję się zabieg utwardzania dyspersyjnego, polegający na wyżarzaniu i starzeniu stopu. heh .. fajny temat można sobie pofolgować specjalistycznym słownictwem :D Cytuj Jacek Winiarek Fotografia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.