fxrider Opublikowano 10 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2008 (edytowane) Witam, akurat jestem w trakcie remontu swojej husqvarny TE 610, muszę wymienić korbowód z powodu zatarcia łożyska igiełkowego stopy korbowodu. Jest to typowa i bardzo powszechna usterka dla tego modelu, a przy tym bardzo kosztowna. Prawdopodobną przyczyną jej występowania jest niedostateczne smarowanie, gdyż model ten nie posiada typowej pompy oleju. Głowica jest smarowana olejem transportowanym przez rolkowy łańcuch rozrządu i jest to rozwiązanie wystarczające - z głowicą nie ma problemów. Natmiast wał i korbowód jest smarowany w dosyć nietypowy sposób (nie spotkałem się z takim wcześniej). Komora korbowa jest oddzielona od komory skrzyni biegów/sprzęgła przegrodą, dzięki czemu jest szczelna. Jednynym połączeniem z resztą silnika jest otwór z membraną (pozwala na odpływ nadmiaru oleju z silnika) oraz dysza oleju. Zdjęcia : http://xtzclub.pl/pub/huskokombinowanie/image1.jpg http://xtzclub.pl/pub/huskokombinowanie/image2.jpg http://xtzclub.pl/pub/huskokombinowanie/image3.jpg http://xtzclub.pl/pub/huskokombinowanie/image4.jpg O ile dobrze zrozumiałem zasadę działania tego układu podczas suwu ssania i pracy wracający tłok powoduje powstanie ciśnienia w komorze korbowej, które jest niwelowane przez otwór z membranką (odprowadzającą jednocześnie nadmiar oleju) oraz dyszę i przewód oleju, co prawdopodobnie powoduje ich zapowietrzenie - końcówka dyszy znajduje się ponad lustrem oleju w komorze korbowej, a nie posiada żadnego zaworu jednokierunkowego. Podczas następnego suwu (sprężania bądź wydechu) idący do góry tłok wytwarza podciśnienie w komorze korbowej, które powoduje zassanie (poprzez przewód oleju i dyszę) oleju ze skrzyni biegów (jeśli przewód jest zapowietrzony jest to prawdopodobnie utrudnione), w tym czasie membrana zamyka drugi otwór. Dodatkowo podczas jazdy na tylnym kole (to jest motocykl wyczynowy i tak też planuję go używać) punkt poboru oleju w skrzyni biegów znajduje się ponad lustrem oleju, przez co nie może być zassany do komory korbowej. Jednocześnie niefortunne w tym przypadku położenie otworu z membraną powoduje dalsze wypompowywanie oleju z komory korbowej, do poziomu dużo niższego od zwykłego (praktycznie całego oleju, widać to na zdjęciu). W związku z tym widzę 2 możliwości usprawnienia układu: 1. Montarz zaworu kulkowego(jednokierunkowego) bądź membrany przy dyszy olejowej, co miałoby zapobiegać zapowietrzaniu przewodu olejowego. Powinno to poprawić wydajność pompowania. 2. Przesunięcie punktu poboru oleju w tył skrzyni biegów, dzięki czemu zawsze będzie znajdował się poniżej poziomu lustra oleju. W obu przypadkach obawiam się że zwiększony opór przepływu oleju zniweluje korzyści ze zmian i spowoduje smarowanie gorsze niż w rozwiązaniu fabrycznym. W pierwszym przypadku opór stawiałby dodatkowy zaworek, a w drugim dłuższy przewód olejowy (z ok.17->27 cm), co o ile wiem może mieć duże znaczenie przy podciśnieniu. Fabrycznie punkt poboru oleju jest tak umiejscowiony, że przewód jest najkrótszy z możliwych, ale nie wiem czy to główna przyczyna takiej jego lokalizacji czy efekt uboczny. Perspektywa zwiększenia trwałości silnika jest bardzo kusząca, aczkolwiek koszt ew. błędu (ok. 2000 zł) zmusza do rozwagi - 'primum non nocere'. Dlatego będę wdzięczny za wszelkie merytoryczne uwagi, opinie i sugestie. pozdrawiam, Adam Edytowane 11 Grudnia 2008 przez fxrider Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
baba_zanetti Opublikowano 11 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 (edytowane) Moim zdaniem najprostszym i najlepszym rozwiązaniem będzie po prostu przdłużenie tego przewodu i przeniesienie poboru oleju na tył. Myśląc o takim rozwiązaniu nie przyszły mi do głowy żadne negatywne skutki takiej modyfikacji. Myślę że jeszcze ktoś sie wypowie. Edytowane 11 Grudnia 2008 przez baba_zanetti Cytuj 8.96s 1/4mili GSX-R K1 1000 TURBO/NITROSPEEDBIKE.PL TURBO TAKŻE W TWOIM MOTOCYKLU!SERWIS MOTOCYKLI- WARSZAWA, HAMOWNIA - STROJENIEhttps://www.facebook.com/bados84/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 11 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 A ta dysza to sika w kierunku tłoka? Naprawdę dziwi mnie tak wysoki poziom oleju w skrzyni korbowej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fxrider Opublikowano 11 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 nie, oleju jest jednak o wiele mniej + ok. 2cm na dnie komory. Okazało się, że jest jeszcze dodatkowy kanał dużej średnicy idący z dna komory korbowej do tego otworu z membranką, przez co wypompowywanie oleju jest znacznie efektywniejsze. Dysza prawdopodobnie ma dostarczać olej na stopę korbowodu - na pewno nie na tłok, gdyż do tego miejsca on nie dochodzi. Pytanie na ile 'celnie' olej trafia w tą stopę... Zastanawiam się też nad ew. modyfikacją korobowodu - konkretnie niedużego otworu który ułatwiałby dostawanie się oleju do łożyska igiełkowego - aktualnie nie ma takiego. Na dniach powinienem mieć nowy korbowód i wtedy zrobię zdjęcia na których będzie lepiej widać co mam na myśli. Dzięki za odpowiedzi. pozdrawiam, Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 11 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 A wiesz że w tej maszynie zmienia się olej co każdą jazdę? No i przy okazji czyści się filtr (jak to można tak nazwać) oleju? A czy przypadkiem ten filtr oleju nie jest też zaworem który chcesz dodatkowo montować? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Nitomen Opublikowano 11 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 TE to enduro , bez przesady z ta wymiana oleju co jazde. Cytuj KomaRR -->Simson S51-->2 x ETZ 250 i 251--->KLR 650 A1--> XR 600R - 94--->Obecnie VFR 800 Fi -98 oraz KTM LC4 620 GS - 98 na FCR 41 http://www.bikepics.com/members/rysiek24/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fxrider Opublikowano 11 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 (edytowane) wiem, że w tym silniku często wymienia się albo olej albo korbowody. Tak też zamierzam zrobić, z tym, że myślę o dodatkowych usprawnieniach. Ten filterek jeszcze obejrzę dokładnie, ale z tego co sprawdzałem zapewnia przepływ w obie strony bez oporów. pzdr, Adam P.S. TE (enduro) od TC (cross) silnikowo różni się tylko wałkiem rozrządu, skrzynią biegów i pompką przyśpieszającą w gaźniku - nic więcej. Edytowane 11 Grudnia 2008 przez fxrider Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 11 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 TE to enduro , bez przesady z ta wymiana oleju co jazde. To nie jest mój wymysł tylko zalecenie producenta. I może właśnie przez ten typ myślenia który zaprezentowałeś korba zaciera się czasem. A wracając do tematu, to tak na zdrowy rozsądek dysza powinna sikać na tłok żeby go chłodzić, a wał to raczej jest smarowany tylko mgłą olejową, to i tak dużo lepsze smarowanie niż na przykład w 2T, nie widzę sensu w sikaniu po wale olejem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fxrider Opublikowano 11 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 zerknij na drugą fotkę, tam widać pod jakim kątem jest jest dysza oleju. Tłok i jego sworzeń jest smarowany tylko rozbryzgowo. A korbowód zaciera się niestety nie tylko czasem a wręcz niepokojąco często. pozdrawiam, Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam M. Opublikowano 11 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 Czy tam nie ma zadnego bezposredniego wtrysku oleju do koncowki walu od strony pokrywy rozrzadu ( ktorej nie ma na zdjeciach ) ? Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fxrider Opublikowano 11 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 (edytowane) zdjęcie 3cie przedstawia karter od strony rozrządu. Na pokrywie nie ma żadnej instalacji - to zwykły dekiel. Żadnego dodatkowego doprowadzenia oleju do też wału nie ma - nie posiada on dodatkowych kanałów - jest z obu stron po prostu osadzony w łożyskach i zabezpieczony uszczelniaczami. Nie ma w tym silniku zresztą pompy która mogłaby wytworzyć niezbędne do tego ciśnienie. Za dnia zrobię zdjęcia wału. pozdrawiam, Adam Edytowane 11 Grudnia 2008 przez fxrider Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luca Opublikowano 11 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 (edytowane) Z tego co zrozumiałem to olej dostaje się do łożyska igiełkowego tylko rozbryzgowo i wciska się tylko z boków tego łożyska. Przy takim rozwiązaniu zaryzykowałbym wywiercenie dwóch otworków, symetrycznie, pod kątem tak by grawitacyjnie olej mógł spływać do środka łożyska igiełkowego i jednocześnie siła odśrodkował nie wywalała by go na zewnątrz. Otwory mogły by też być w kształcie małego lejka, tzn u góry większa śradnica a u dołu mniejsza tak by jak najwięcej oleju łapały. Pytanie tylko, czy nie osłabi to zbytnio korbowodu? Edytowane 11 Grudnia 2008 przez Luca Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 11 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 A czy korbowód ma takie nacięcie w stopie jak w korbowodach do 2T?? Bo nawet w 2T korbowody się nie zacierają, tylko szybciej zużywają łapiąc luz. Wg mnie zatarcie może być spowodowane tylko złym spasowaniem części lub brudnym olejem. Jest jeszcze trzecia możliwość zatarcia, czyli przegrzewanie się silnika, a jak mówi manual przegrzewanie może być spowodowane złym stanem listka tego zaworu zwrotnego olejowego (który powinien być wymieniany co 10 jazdę). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fxrider Opublikowano 11 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 korbowód nie posiada takiego okna, które ułatwiało by smarowanie, jedynie niewielkie nacięcia po bokach (przy przeciwwagach) które mają ułatwiać dostawanie się oleju. Dlatego rozważam pomysł typu podanego przez Lucę - zrobienie większego otworu smarowania po środku szerokości korbowodu, tak aby olej miał łatwiejszy dostęp do igiełek łożyska. Wydaje mi się, że najlepszym miejscem na to byłby spód korbowodu, który powinien być najmniej obciążony. Za ok. godzinę wrzucę zdjęcia wału z korbowodem. DEAD - mógłbyś podać z jakiego manuala korzystasz? W moim mówi się o inspekcji tych membranek co 5 zmian oleju. Dzięki za odpowiedzi. pozdrawiam, Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wueska Opublikowano 11 Grudnia 2008 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2008 Zatarcie korby jest spowodowane zbyt wysokimi obrotami i odrzucaniem oleju;] Naciecia nic nie pomoga. W 2T w skrzyni korbowej jest mieszanka która sie spreża i dostaje do kazdego zakamarka. U ciebie problemem sa wysokie obroty i odrzut oleju. Jedynym usprawnieniem może być zastosowanie twardszego listka w mebranie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.