Skocz do zawartości

Modyfikacja układu olejowego


fxrider
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

akurat jestem w trakcie remontu swojej husqvarny TE 610, muszę wymienić korbowód z powodu

zatarcia łożyska igiełkowego stopy korbowodu. Jest to typowa i bardzo powszechna usterka dla

tego modelu, a przy tym bardzo kosztowna.

Prawdopodobną przyczyną jej występowania jest niedostateczne smarowanie, gdyż model ten

nie posiada typowej pompy oleju.

Głowica jest smarowana olejem transportowanym przez rolkowy łańcuch rozrządu i jest to

rozwiązanie wystarczające - z głowicą nie ma problemów.

Natmiast wał i korbowód jest smarowany w dosyć nietypowy sposób (nie spotkałem się z takim

wcześniej).

Komora korbowa jest oddzielona od komory skrzyni biegów/sprzęgła przegrodą, dzięki czemu

jest szczelna. Jednynym połączeniem z resztą silnika jest otwór z membraną (pozwala na

odpływ nadmiaru oleju z silnika) oraz dysza oleju.

Zdjęcia :

http://xtzclub.pl/pub/huskokombinowanie/image1.jpg

http://xtzclub.pl/pub/huskokombinowanie/image2.jpg

http://xtzclub.pl/pub/huskokombinowanie/image3.jpg

http://xtzclub.pl/pub/huskokombinowanie/image4.jpg

O ile dobrze zrozumiałem zasadę działania tego układu podczas suwu ssania i pracy wracający

tłok powoduje powstanie ciśnienia w komorze korbowej, które jest niwelowane przez otwór z

membranką (odprowadzającą jednocześnie nadmiar oleju) oraz dyszę i przewód oleju, co

prawdopodobnie powoduje ich zapowietrzenie - końcówka dyszy znajduje się ponad lustrem oleju

w komorze korbowej, a nie posiada żadnego zaworu jednokierunkowego.

Podczas następnego suwu (sprężania bądź wydechu) idący do góry tłok wytwarza podciśnienie w

komorze korbowej, które powoduje zassanie (poprzez przewód oleju i dyszę) oleju ze skrzyni

biegów (jeśli przewód jest zapowietrzony jest to prawdopodobnie utrudnione), w tym czasie

membrana zamyka drugi otwór.

Dodatkowo podczas jazdy na tylnym kole (to jest motocykl wyczynowy i tak też planuję go

używać) punkt poboru oleju w skrzyni biegów znajduje się ponad lustrem oleju, przez co nie

może być zassany do komory korbowej. Jednocześnie niefortunne w tym przypadku położenie

otworu z membraną powoduje dalsze wypompowywanie oleju z komory korbowej, do poziomu dużo

niższego od zwykłego (praktycznie całego oleju, widać to na zdjęciu).

 

W związku z tym widzę 2 możliwości usprawnienia układu:

1. Montarz zaworu kulkowego(jednokierunkowego) bądź membrany przy dyszy olejowej, co

miałoby zapobiegać zapowietrzaniu przewodu olejowego. Powinno to poprawić wydajność

pompowania.

2. Przesunięcie punktu poboru oleju w tył skrzyni biegów, dzięki czemu zawsze będzie

znajdował się poniżej poziomu lustra oleju.

 

W obu przypadkach obawiam się że zwiększony opór przepływu oleju zniweluje korzyści ze zmian

i spowoduje smarowanie gorsze niż w rozwiązaniu fabrycznym. W pierwszym przypadku opór

stawiałby dodatkowy zaworek, a w drugim dłuższy przewód olejowy (z ok.17->27 cm), co o ile

wiem może mieć duże znaczenie przy podciśnieniu. Fabrycznie punkt poboru oleju jest tak

umiejscowiony, że przewód jest najkrótszy z możliwych, ale nie wiem czy to główna przyczyna

takiej jego lokalizacji czy efekt uboczny.

Perspektywa zwiększenia trwałości silnika jest bardzo kusząca, aczkolwiek koszt ew. błędu

(ok. 2000 zł) zmusza do rozwagi - 'primum non nocere'.

Dlatego będę wdzięczny za wszelkie merytoryczne uwagi, opinie i sugestie.

 

pozdrawiam, Adam

Edytowane przez fxrider
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem najprostszym i najlepszym rozwiązaniem będzie po prostu przdłużenie tego przewodu i przeniesienie poboru oleju na tył. Myśląc o takim rozwiązaniu nie przyszły mi do głowy żadne negatywne skutki takiej modyfikacji. Myślę że jeszcze ktoś sie wypowie.

Edytowane przez baba_zanetti

8.96s 1/4mili GSX-R K1 1000 TURBO/NITRO
SPEEDBIKE.PL TURBO TAKŻE W TWOIM MOTOCYKLU!

SERWIS MOTOCYKLI- WARSZAWA, HAMOWNIA - STROJENIE

https://www.facebook.com/bados84/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie, oleju jest jednak o wiele mniej + ok. 2cm na dnie komory.

Okazało się, że jest jeszcze dodatkowy kanał dużej średnicy idący z dna komory korbowej do tego otworu z membranką, przez co wypompowywanie oleju jest znacznie efektywniejsze. Dysza prawdopodobnie ma dostarczać olej na stopę korbowodu - na pewno nie na tłok, gdyż do tego miejsca on nie dochodzi. Pytanie na ile 'celnie' olej trafia w tą stopę...

Zastanawiam się też nad ew. modyfikacją korobowodu - konkretnie niedużego otworu który ułatwiałby dostawanie się oleju do łożyska igiełkowego - aktualnie nie ma takiego. Na dniach powinienem mieć nowy korbowód i wtedy zrobię zdjęcia na których będzie lepiej widać co mam na myśli.

Dzięki za odpowiedzi.

 

pozdrawiam, Adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiem, że w tym silniku często wymienia się albo olej albo korbowody.

Tak też zamierzam zrobić, z tym, że myślę o dodatkowych usprawnieniach.

Ten filterek jeszcze obejrzę dokładnie, ale z tego co sprawdzałem zapewnia przepływ w obie strony bez oporów.

 

pzdr, Adam

 

P.S. TE (enduro) od TC (cross) silnikowo różni się tylko wałkiem rozrządu, skrzynią biegów i pompką przyśpieszającą w gaźniku - nic więcej.

Edytowane przez fxrider
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TE to enduro , bez przesady z ta wymiana oleju co jazde.

To nie jest mój wymysł tylko zalecenie producenta. I może właśnie przez ten typ myślenia który zaprezentowałeś korba zaciera się czasem.

A wracając do tematu, to tak na zdrowy rozsądek dysza powinna sikać na tłok żeby go chłodzić, a wał to raczej jest smarowany tylko mgłą olejową, to i tak dużo lepsze smarowanie niż na przykład w 2T, nie widzę sensu w sikaniu po wale olejem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zerknij na drugą fotkę, tam widać pod jakim kątem jest jest dysza oleju. Tłok i jego sworzeń jest smarowany tylko rozbryzgowo. A korbowód zaciera się niestety nie tylko czasem a wręcz niepokojąco często.

 

pozdrawiam, Adam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zdjęcie 3cie przedstawia karter od strony rozrządu. Na pokrywie nie ma żadnej instalacji - to zwykły dekiel.

Żadnego dodatkowego doprowadzenia oleju do też wału nie ma - nie posiada on dodatkowych kanałów - jest z obu stron po prostu osadzony w łożyskach i zabezpieczony uszczelniaczami. Nie ma w tym silniku zresztą pompy która mogłaby wytworzyć niezbędne do tego ciśnienie. Za dnia zrobię zdjęcia wału.

 

pozdrawiam, Adam

Edytowane przez fxrider
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co zrozumiałem to olej dostaje się do łożyska igiełkowego tylko rozbryzgowo i wciska się tylko z boków tego łożyska.

Przy takim rozwiązaniu zaryzykowałbym wywiercenie dwóch otworków, symetrycznie, pod kątem tak by grawitacyjnie olej mógł spływać do środka łożyska igiełkowego i jednocześnie siła odśrodkował nie wywalała by go na zewnątrz. Otwory mogły by też być w kształcie małego lejka, tzn u góry większa śradnica a u dołu mniejsza tak by jak najwięcej oleju łapały.

Pytanie tylko, czy nie osłabi to zbytnio korbowodu?

Edytowane przez Luca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy korbowód ma takie nacięcie w stopie jak w korbowodach do 2T?? Bo nawet w 2T korbowody się nie zacierają, tylko szybciej zużywają łapiąc luz. Wg mnie zatarcie może być spowodowane tylko złym spasowaniem części lub brudnym olejem. Jest jeszcze trzecia możliwość zatarcia, czyli przegrzewanie się silnika, a jak mówi manual przegrzewanie może być spowodowane złym stanem listka tego zaworu zwrotnego olejowego (który powinien być wymieniany co 10 jazdę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

korbowód nie posiada takiego okna, które ułatwiało by smarowanie, jedynie niewielkie nacięcia po bokach (przy przeciwwagach) które mają ułatwiać dostawanie się oleju. Dlatego rozważam pomysł typu podanego przez Lucę - zrobienie większego otworu smarowania po środku szerokości korbowodu, tak aby olej miał łatwiejszy dostęp do igiełek łożyska. Wydaje mi się, że najlepszym miejscem na to byłby spód korbowodu, który powinien być najmniej obciążony. Za ok. godzinę wrzucę zdjęcia wału z korbowodem.

DEAD - mógłbyś podać z jakiego manuala korzystasz? W moim mówi się o inspekcji tych membranek co 5 zmian oleju.

Dzięki za odpowiedzi.

 

pozdrawiam, Adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatarcie korby jest spowodowane zbyt wysokimi obrotami i odrzucaniem oleju;] Naciecia nic nie pomoga. W 2T w skrzyni korbowej jest mieszanka która sie spreża i dostaje do kazdego zakamarka. U ciebie problemem sa wysokie obroty i odrzut oleju. Jedynym usprawnieniem może być zastosowanie twardszego listka w mebranie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...