adam_tomasz
Forumowicze-
Postów
29 -
Rejestracja
-
Ostatnia wizyta
Informacje profilowe
-
Płeć
Mężczyzna
-
Skąd
Poznań
Osobiste
-
Płeć
Mężczyzna
Metody kontaktu
-
Strona www
http://szkola-motocyklowa.blogspot.com/
Ostatnie wizyty
Osiągnięcia adam_tomasz
NOWICJUSZ - macant tematu (8/46)
1
Reputacja
-
Przeciwpochylenie podczas pokonywania zakrętów
adam_tomasz odpowiedział(a) na Technick temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
Oczywiście że to ja, taka gra słów 🙂 ale siła 0 to wychylenie przeciwne Praktycznie każdy artykuł czy dyskusja dotycząca tematu 'skręcania' nie jest moim zdaniem doprecyzowana. Niby mówią o ładnych zakrętach czy jeździe po torze, kończąc je zazwyczaj stwierdzeniem 'zawsze pochylaj się razem z motocyklem' ale spora część motocyklistów uogólnia to stwierdzenie do wszystkiego co nie jest jazdą prosto. Stąd pod pojęciem skręcanie chciałem ująć wszystko. Druga sprawa, ponownie Ci napiszę: Jeżeli mamy odpowiednią siłę odśrodkową (dobrze dopasowaną prędkość do promienia zakrętu) możemy wychylić się w tą stronę co motocykl. Czyli na tego typu zakrętach, które masz na myśli, skoro wytwarzasz odpowiednią siłę itd powinieneś wychylić się razem z motocyklem. Nadal uważam, że jedno drugiemu nie zaprzecza, a wręcz potwierdza - przy czym wg mnie warto zwracać uwagę na siły jakie działają w zależności od stylu jazdy i sytuacji na drodze. -
Przeciwpochylenie podczas pokonywania zakrętów
adam_tomasz odpowiedział(a) na Technick temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
Panowie, to tak dla wyjaśnienia nie wdając się w bezsensowne dyskusje (które i tak pewnie będą). 1. Fakt napisałem w komentarzach takie a nie inne procenty biorąc pod uwagę w jaki sposób początkujący motocykliści się poruszają (królowie prostej, a wszelkie zakręty / skrzyżowania prędkością pchania motocykla) - może nie do końca tam opisałem o jakie sytuacje chodzi - ale sądziłem, że z reszty informacji można się domyśleć - widzę, że nie 🙂 więc tutaj 'mea culpa' W innych komentarzach wspomniałem jednak, że to umowne procenty i mogą się zmienić w zależności od stylu jeżdżenia zupełnie na drugą stronę - co przy już większym doświadczeniu nie będzie problemem. Oczywiście jak to u Was, wszystko wyrwane z kontekstu. 2. Wspomniałem tylko o tych siłach, a nie innych z prozaicznego powodu, dla ułatwienia zrozumienia zagadnienia na potrzeby ćwiczeń dla młodych/przyszłych motocyklistów. Nie oznacza to, że innych nie znam jak to sobie założyliście. Odnośnie sił jakie działają na motocykl nawet tutaj na forum wiele osób już się kłóciło, które ważniejsze, kiedy jakie działają itp itd, nie widzę sensu wypisywania wszystkich aby ktoś początkujący nie był w stanie przez to przebrnąć. 3. Napisałem, że w zależności od sił wychylasz się tak czy inaczej. Jeżeli wytwarzasz wystarczające siły w 100% sytuacji to masz 100% wychylania się razem z motocyklem. Czego z tego nie rozumiecie ? Obydwie techniki musimy znać i stosować w zależności od potrzeby.Domyślacie się już, że wszystko zależy od... siły odśrodkowej.Zasada brzmi dosyć prosto: Jeżeli mamy odpowiednią siłę odśrodkową (dobrze dopasowaną prędkość do promienia zakrętu) możemy wychylić się w tą stronę co motocykl. Jeżeli NIE - wychylamy się przeciwnie. Jeżeli Nie czyli kiedy jej nie ma bądź jest za mała. Zasada jest ogólna i nie wydaje mi się, że jest w sprzeczności z tym co sami piszecie/głosicie. 4. Dla większości osób, co tutaj też ładnie pokazaliście, każde skręcanie = zakręt po torze. Nikt nie bierze pod uwagę skręcania 90 stopni na małym skrzyżowaniu, skręcania podczas ruszania, zawracania, wolnej jazdy na zakręcie za jakimś pojazdem, szybkie omijanie przeszkody itd, a wg mnie warto wspominać też inne sytuacje niż tor czy ładne puste drogi. Co do wspomnianego przykładu przy prędkości autostradowej. Sami sprawdźcie jak to działa. Moim zdaniem to nie jest tak, że tylko jak turlamy się motocyklem możemy wykorzystać tą technikę. 5. Najpierw krytykujecie, że niby nigdy tak się nie jeździ, a potem sami podsyłacie przykłady / filmiki w jakich sytuacjach to działa - więc temat chyba nie jest tak do końca bezsensowny - może co najwyżej wymaga lekkiego przeredagowania aby nie było takich wątpliwości (poprzez np moje skróty myślowe). -
Praca palców na klamce hamulca
adam_tomasz odpowiedział(a) na baart temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
Zgodzę się z ks-rider, co innego jazda po torze a co innego codzienność, jazda na co dzień a już tym bardziej po mieście to nie powinno być bezmyślne zapier... trzymanie ciągle 2 palcy na dźwigni hamulca wzięło się właśnie z jazdy po torze, ale niestety ludzie chodzący na takie "kursy" przenoszą bezmyślnie technikę z toru na jazdę po mieście - co jest błędem. Grunt to koncentracja, obserwacja i przewidywanie co zrobią inni. Nikt nie mówi, że jeżeli jedziesz główną drogą a podporządkowaną jakieś autko dojeżdża szybko i może Cię nie widzieć to masz nie asekurować się hamulcem - ale grunt to takie sytuacje widzieć i przewidywać potencjalne zagrożenia. -
Przedni hamulec ruszając na wzniesieniu
adam_tomasz odpowiedział(a) na Seta temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
W sumie częściowo chłopacy już napisali: 1. kiedy z jakichś powodów hamulec tylny nie działa 2. jak jedziemy z pasażerem, wtedy zazwyczaj ruszamy z dwóch nóg czyli pewnie z przedniego hamulca - choć to nie jest sytuacja, że zawsze tylko z przedniego 3. kiedy podpieramy się prawą nogą - prawą nogą podpieramy się np kiedy jesteśmy w trakcie skrętu w prawo w tym przypadku skręt na wzniesieniu (mniejszym czy większym) Obstawiam opcję 3 :) -
Szczerze powiedziawszy, czytam wasze przepychanki i czytam jak to nie powinno się skręcać motocyklem. Jedna teoria większa od drugiej i skoro "ja" tak jeżdżę i wychodzi to znaczy, że ten drugi źle jeździ. Nie przyszło Wam do głowy drodzy koledzy, że obydwie teorie są prawidłowe ? Tylko wykorzystujemy je w różnych momentach i się uzupełniają, a nie całkowicie wykluczają ? Przytaczanie stylu jazdy sportowej, niezależnie czy to gimkhana i przejazd Yoshinobu czy jazda po torze są z założenia błędne. Nie jeździ się dokładnie w taki sam sposób i dokładnie tymi samymi technikami w każdych warunkach. Co innego jest jeżdżenie na czas po czystym asfalcie w ładną pogodą dokładnym torem, który jest przygotowany specjalnie do tego, a co innego jazda po drodze razem z innymi uczestnikami ruchu, czy po placu manewrowym nauki jazdy. Styl jazdy, który widzimy na gimkhanie właściwie nie jest do powtórzenia w codziennym jeżdżeniu przez 99% społeczeństwa. Skoro Yoshinobu wytworzył siłę odśrodkową przez szybsze pokonanie zakrętu śmiało pochyla się w stronę zakrętu, jeżeli jednak siła odśrodkowa byłaby zbyt mała pochylenie się w stronę zakrętu może spowodować zbytnie ścięcie zakrętu i/lub utratę stabilności -> konieczność podparcia, korekty balansu, lub dodania gazu. Wszędzie działają prawa fizyki. W naszym przypadku należy ogarnąć siłę odśrodkową i dopasować technikę jazdy i prędkość do zakrętu i sytuacji na drodze biorąc również pod uwagę przyczepność (np mokrą nawierzchnię itd). Tak więc drodzy Panowie każdy z Was po części ma rację, a błędem jest zamykanie się tylko na jeden punkt widzenia i jedną technikę -> czytaj legenda głosi, że za siedmioma wzgórzami, za siedmioma lasami jeżdżą motocykliści którzy zawsze pochylają się razem z motocyklem w stronę zakrętu -> dobrze, że to tylko legenda ;)
-
Jaki motocykl na początek?? przecinak oczywiście:)
adam_tomasz odpowiedział(a) na temat w Sport/Naked/Turystyk/Turystyczne Enduro/Maxi Skutery
raczej pozytywne, w końcu czerpią z KTM :) moc i moment obrotowy w porządku, układ hamulcowy z ABS również w testach wychodzi bardzo dobrze -
Apel do cisnących w korku - myślenie nie boli, wypadek tak.
adam_tomasz odpowiedział(a) na WSR temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
no a dzisiaj na stronie TVN24: https://www.tvn24.pl/pieszy-wychodzi-na-pasy-mija-go-rozpedzony-motocykl,842668,s.html -
Robienie prawa jazdy A2, bez wcześniejszej jazdy
adam_tomasz odpowiedział(a) na Mjet temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
Nie od tego jest ODTJ. ODTJ jest dla osób posiadających prawo jazdy i chcących się doszkalać, a OSK dla osób chcących zdobyć uprawnienia. Aby zacząć wyrabiać sobie dobre nawyki od pierwszego dnia należy odpowiednio wybrać kurs nauki jazdy z dobrym instruktorem, a nie iść tam gdzie kurs wygląda tak: "tu masz motocykl, trzymaj kluczyki i jeździj, a ja jadę po kebaba". Słusznie zauważyłeś że w ODTJ są również kursy podstawowe, ale wszystko co na nich widziałem powinno być na normalnym kursie w OSK, czyli zajęcie pozycji na motocyklu, patrzenie w odpowiednią stronę, czy poprawne wykonywanie slalomów. Z racji, że ludzie źle wybierają kursy nauki jazdy to potem myślą tak jak Ty czyli, że na nauce jazdy niczego się nie nauczysz tylko na kursach doszkalających. -
pierwszy motocykl Honda Cb500f czy Suzuki SV650
adam_tomasz odpowiedział(a) na ola1711 temat w Sport/Naked/Turystyk/Turystyczne Enduro/Maxi Skutery
Przede wszystkim obydwa motocykle nie są w tej samej klasie aby je tak dokładnie porównywać, ale sv650 to inna bajka niż cb500f. CB500F to 2 cylindrowy rzędowy silnik o parametrach: Moc maksymalna (KM) 47,6 KM (35kW) przy 8500 obr./min. Maks. moment obrotowy (Nm) 43Nm / 7000 obr./min. SV650 to już V-ka o parametrach: Moc maksymalna 76 KM (56 kW) przy 8500 obr/min Maks. moment obrotowy 64 Nm przy 8100 obr/min Gdzie w dodatku moment powyżej 60Nm mamy dostępny już od ok 5 tyś obrotów - czyli jest to sporo mocniejsze moto, w dodatku z silnikiem V co niekoniecznie ułatwi jazdę i naukę, nawet jeżeli zdławimy go do kat A2 czyli 35KW. Z tego co znalazłem to po zdławieniu jest: Moc maksymalna 47,6 KM (35KW) przy 8500 obr/min Maks. moment obrotowy 56.5Nm przy 4000 obr/min Osobiście jestem za CB500F. -
Ile ci zajelo pelne opanowanie dosiadu ?
adam_tomasz odpowiedział(a) na Bennywigry temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
Wiem, że temat już trochę stary, ale... ... przede wszystkim źle siedzisz na motocyklu. W tego typu motocyklach i bardziej sportowych powinieneś siedzieć jak najbliżej baku, a nie na środku lub końcu siedzenia. Wtedy nie będziesz musiał tak kombinować, ściskać baku, skończy się też lecenie do przodu przy hamowaniu czy odpuszczaniu gazu. A i ręce którymi się zapierasz też Ci podziękują - powinny być luźne, a u Ciebie założę się, że jesteś bardziej pochylony, opierasz się na rękach, napinasz je i zazwyczaj masz wyprostowane w łokciach. Stomgripy o których koledzy piszą faktycznie dają rade, ale to nie jest recepta na Twoją złą pozycję na motocyklu tylko pewnego rodzaju półśrodek. W pewnej odległości od siedzenia tzw w odległości pięści, siedzimy tylko przy sportowej jeździe jak chcesz schodzić na kolano, a nie przy codziennej jeździe i to jeszcze nowicjusza. Sam wiele sezonów jeździłem w tekstylnych ciuchach i absolutnie nie widzę problemu latania po siedzeniu jak tu niektórzy piszą, tak więc jest to kwestia odpowiedniej pozycji. PS Motocykl tak czy inaczej za mocny na naukę jazdy - co też powoduje spinanie, a respekt przed "mocą" i nie odkręcanie to co innego niż Twoja podświadomość i strach przed motocyklem. -
ks-rider - wszyscy wiemy, że u Ciebie to wszyscy kursanci jeżdżą z prędkością światła i to bez trzymanki siedząc tyłem do kierunku jazdy z zamkniętymi oczami :cool:
-
Sprawę czy to 28m czy więcej bo to nie po prostej a po łuku ogarniałem już jakiś czas temu. Rzeczywista droga jaką pokona motocykl nie jest o wiele większa, bo wyniesie 28,5m. Różnica w drodze 0,5m powoduje, przy założeniu, że ma być średnia prędkość 30km/h, zmianę czasu o ok 0,06s czyli jest to kosmetyczna zmiana :)
-
Ile czasu potrzeba na opanowanie motocykla?
adam_tomasz odpowiedział(a) na ola1711 temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
Wiem doskonale jakie są realia od strony bycia instruktorem i prowadzenia szkoły, wiem jakie są koszta, ale jest to rynek wolny, więc zmiana może się odbyć albo od strony przepisów, albo wyborów kursantów. Jednak niestety zawsze się znajdą szkoły, czy instruktorzy którzy psują rynek. A my możemy jedynie próbować i starać się robić swoją robotę jak najlepiej w nadziei, że ktoś to doceni i poleci dalej. -
Zdanie wcześniej pisałem, że w OSK uczą wykonania tego zadania albo ze stałą prędkością albo z odpuszczeniem gazu. Obojętnie którą z tych metod wybierzemy dla przepisów liczy się średnia prędkość. Co do wykonania tego zadania, tak, kursant ma 2 próby i jedna z nich musi być prawidłowo wykonana (pod warunkiem nie popełnienie błędu wykluczającego czyli np potrącenia pachołka).
-
Ile czasu potrzeba na opanowanie motocykla?
adam_tomasz odpowiedział(a) na ola1711 temat w Szkoła jazdy, stunt, wypadki
Bezsensowna dyskusja, przepisy przepisami, a decyzje ludzi decyzjami. Jakby wszyscy tak myśleli to by wybierali droższe szkolenia i te tańsze by się same wykończyły - a tak nie jest. Błąd zarówno od strony przepisów jak i kursantów, którzy nie szukają dobrych OSK, nie chcą się nauczyć niczego na kursie lub chcą przyoszczędzić (czy tylko pozornie czas pokaże ale i tak już będą po kursie).