Skocz do zawartości

Kurs dolara + CNG


cyklotron
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Znalazłem taki artykuł:

Co zrobić, aby tankować do samochodu paliwo po 1,30 zł? Tyle właśnie kosztuje metr sześcienny gazu ziemnego, który wartością energetyczną odpowiada litrowi benzyny. Do tego, jak twierdzą eksperci, światowe zasoby tego surowca są wprost niewyczerpane, dużo większe niż ropy naftowej. W wielu krajach gaz ziemny jest popularnym paliwem do samochodów. W Niemczech jeździ już ok. 30 tys. takich aut, do roku 2010 ma ich być 10 razy więcej. Powodów rosnącej popularności gazu ziemnego (CNG - Compressed Natural Gas, czyli sprężony gaz ziemny) poza niską ceną jest kilka. To w tej chwili najbardziej ekologiczne i bezpieczne paliwo. Zasilane nim pojazdy bez problemów spełnią rygorystyczne wymogi przyszłej normy emisyjnej Euro 5! A jak się jeździ na CNG? Normalnie, czyli mniej więcej tak, jak na benzynie. W przypadku aut fabrycznie dostosowanych do spalania CNG producenci określają moc i osiągi osobno do jazdy na gazie i benzynie. Różnice są jednak niewielkie. Dość powiedzieć, że gaz ziemny sprawuje się lepiej niż bardzo popularny obecnie w Polsce gaz płynny (propan-butan). Większość europejskich producentów, przynajmniej na niektórych rynkach, oferuje auta dostosowane do tankowania CNG. W Polsce samochody takie dostępne są wyłącznie na indywidualne zamówienie. Jednak niemal każde auto z silnikiem benzynowym można dostosować do zasilania gazem ziemnym. Koszty instalacji nie są przesadnie wysokie - w porównaniu z instalacjami LPG kosztują zazwyczaj 1-2 tys. zł więcej. Na wyższą cenę w stosunku do instalacji PLG mają wpływ droższe zbiorniki przystosowane do wysokich ciśnień. Właśnie magazynowanie i transport CNG to główne trudności związane z upowszechnieniem zasilania aut gazem ziemnym. W 50-litrowej butli mieści się gaz o wartości energetycznej, jaką ma 12 litrów benzyny. Żeby auto miało przyzwoity zasięg, trzeba zamontować kilka zbiorników. Zabiera to mnóstwo miejsca i zwiększa ciężar auta. Lekkie butle kompozytowe są drogie (ok. 700 euro sztuka). Kiedy już mamy zamontowaną instalację (adresy poniżej), powstaje pytanie, gdzie tankować? Choć w większości mieszkań znajdują się kuchenki zasilane gazem ziemnym, zatankowanie auta nie jest łatwe. W zbiornikach samochodowych jest on bowiem magazynowany pod ciśnieniem 200-250 atmosfer, a w sieci gazowniczej ciśnienie jest 50 razy niższe. Żeby napełnić zbiornik auta, trzeba gaz sprężyć. Instalacje pozwalające na tankowanie średniej wielkości pojazdu w ciągu 3-5 minut są duże i drogie. Przy użyciu mniejszych i tańszych kompresorów tankowanie trwa kilka godzin. CNG nie można dowieźć cysterną, więc stacja musi być podłączona do gazociągu. Dlatego stacji CNG jest w Polsce zaledwie kilkanaście. Dla porównania: w Niemczech gaz ziemny można tankować na 600 stacjach. Jest też inne rozwiązanie (stosowane m.in. w USA i Kanadzie) - stację może zbudować sobie każdy kierowca. Mały, podłączony do sieci gazowej kompresor montuje się w garażu lub przy domu. Napełnianie zbiornika trwa nawet kilkanaście godzin, ale można tankować przez noc.

 

 

Wybacz ale ten kto stawia na ekologie i ochrone srodowiska nie kupuje fury z silnikiem 5,7l bez wzgledu jakie paliwo bedzie uzywane. Jezeli juz to obecnie najtanszym paliwam jest alkohol ( nie skonczy sie napewno w tym stuleciu i moze byc produkowany wiecznie ), oczywiscie jezeli nie narzucimy na niego podatku. Mozna by tez sporo podyskutowac o tym czy gaz czy alkohol, gdzie jest mniejszy naklad energi w wyprodukowaniu jednostki oraz ekologiczne skuki. Pozatym od kiedy w autach amerykanskich jest az taka nowoczesnosc ?

 

Mozesz wiezyc lub nie temat i zagadnienie nie jest mi obce i bardzo mnie interesuje. Tyklo, ze ja biore pod uwage aby pojazd spalal go jak najmniej i byl jak najmniej awaryjny. Mowoczesnosc dla mnie to jak najmniejsze spalanie.

 

Tak apropo ile km robisz Tygodniowo / miesiecznie / rocznie ? ( bez roznicy co podasz )

 

:crossy:

 

A jeśli pytasz czemy taki duży samochód to odpowiadam, bo lubię duże samochody, bo lubię mocne silniki, bo muszę gdzieś te butle z gazem pomieścić, a do kompaktu nie wejdą. A gaz ziemny to czysta ekologia. Rocznie przejeżdżam 30kkm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:crossy: mam wrazenie ze jednak duzo więcej pamietam z lekcji chemii nt alkanów, o czym tu dyskutowac.. :biggrin:

pozdrawiam

Ostatnio tak glosno jest o ograniczaniu emisji CO2, ktory powstaje zawsze podczas spalania. Chociaz dla nas jest nieszkodliwy, to dla UE jest bardzo szkodliwy ;) Czyli jak spalasz wiecej metanu, to powstaje wiecej CO2. Ekologiczne? :banghead: Sam ostatnio myslalem nad CNG w aucie-ale instalacja ta ma jedna dla mnie ogromna wade, ze jest ogromna i zajmuje caly bagaznik :crossy: A do tego nie nadaje sie za bardzo na dalsze wyjazdy, ze wzgledu na mala ilosc stacji(22) w Polsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio tak glosno jest o ograniczaniu emisji CO2, ktory powstaje zawsze podczas spalania. Chociaz dla nas jest nieszkodliwy, to dla UE jest bardzo szkodliwy :biggrin: Czyli jak spalasz wiecej metanu, to powstaje wiecej CO2. Ekologiczne? :crossy: Sam ostatnio myslalem nad CNG w aucie-ale instalacja ta ma jedna dla mnie ogromna wade, ze jest ogromna i zajmuje caly bagaznik :banghead: A do tego nie nadaje sie za bardzo na dalsze wyjazdy, ze wzgledu na mala ilosc stacji(22) w Polsce.

 

Dolnoslaska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o.

we Wrocławiu z zespołem

Zasilanie CNG alternatywa

dywersyfikacji paliw silnikowych

Ryszard Michałowski

V SEMINARIUM SIECI NAUKOWO-GOSPODARCZEJ

ENERGIA

Wrocław dnia 26.02.2007

 

Emisja spalin wg testu ETC dla silnika CNG MAN E 2866DUH03

oraz normy europejskie EURO 3-5

 

Stosowanie gazu ziemnego jako paliwa

do zasilania silnika spalinowego w

porównaniu z benzyna oznacza:

- ok. 70 - 90% obni7enie emisji CO,

- prawie 85% redukcje NMHC,

- prawie 50-80% redukcje NOx,

- obni7enie o ok. 20% CO2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość komandosek

no niby tez bedzie to szkodliwe dla srodowiska bo produktem spalania bedzie pewnie jedynie C + 2H2O, moze potrzeba jeszcze katalizatora? :banghead: dla trzody chlewnej :crossy:

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z instalacją CNG jest jeszcze kilka kłopotów, o których się nie mówi. Samochód powinien jeździć na gazie GZ50, a nie GZ35, nie wszędzie w domowych instalacjach jest on dostępny.

Silnik, przynajmniej w Caddy CNG jest doprężony żeby uzyskać sensowne parametry, po rozgrzaniu na benzynie za bardzo nie chce to już chodzić. Inna sprawa, że mino wszystko to cholerny muł :crossy:

Ostatnia sprawa to szczelność instalacji, 300 barów robi swoje i możemy zapomnieć o serwisowaniu u Pana Kazia. Wystarczą niewielkie zanieczyszczenia gazu lub błąd przy montażu i instalacja cieknie. Bomba w garażu gotowa. W Niemczech są firmy mające po 80 samochodów na CNG i połowa jest unieruchomiona z powodu nieszczelności.

Ostatnia sprawa jest taka, że domowe, tanie sprężareczki muszą być podłączone go gazu średniego ciśnienia, czyli takiego jak przed domowym gazomierzem, a na to nie pozwoli żaden Zakład Gazowniczy i nie zrobisz tego "na lewo".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze kilka tekstów na temat ekologii:

CNG (Compressed Natural Gas) staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem ze względu na ekologię i cenę eksploatacji. Ponad 95% objętości gazu ziemnego stanowi metan, który nie dość, że może być wytwarzany ekologicznie, podczas procesu fermentacji odpadów, to w procesie spalania jest znacznie mniej uciążliwy dla środowiska. W porównaniu z silnikami zasilanymi benzyną, te na CNG emitują o jedną piątą mniej dwutlenku węgla i o 90% mniej węglowodorów niemetanowych. Benzen, sadza i tlenki siarki podczas spalania gazu ziemnego wytwarzane są w tak małym stopniu, że ich obecność jest w zasadzie pomijalna. Ponadto praca silników poddanych przeróbce pozwalającej na zasilanie gazem ziemnym jest cichsza nawet o 3 decybele, co w skali dB oznacza dwukrotny spadek hałasu.

Dodatkowym atutem przemawiającym za ekologią CNG jest fakt, że do jego transportu wykorzystuje się rurociągi, nie zaś jak w przypadku pochodnych ropy naftowej, samochody cięzarowe. Odciąża to nie tylko środowisko, ale także drogi.

...

Gaz ziemny prawie w ogóle nie rozpuszcza się bowiem w olejach, a jego wysoka liczba oktanowa sięgająca 130 sprawia, że spalanie tego paliwa jest niemalże bezstukowe - CNG nie wymaga więc dodatków, które w tradycyjnym paliwie zapobeigają temu zjawisku, lecz jednocześnie zanieczyszczają olej i niszczą silniki.

...

Zaletą CNG jest też bezpieczeństwo jego stosowania. Gaz ziemny przechowywany jest w postaci lotnej, nie zaś płynnej.

Gaz ten staje się palny dopiero w temperaturze 650 stopni Celcjusza; w razie wypadku stwarza więc mniejsze zagrożenie pożarem niż benzyna i LPG, w przypadku zaś rozdarcia butli ulatnia się do atmosfery. Samochody wykorzystujące CNG mają nieograniczony wjazd na promy oraz podziemne parkingi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeśli pytasz czemy taki duży samochód to odpowiadam, bo lubię duże samochody, bo lubię mocne silniki, bo muszę gdzieś te butle z gazem pomieścić, a do kompaktu nie wejdą. A gaz ziemny to czysta ekologia. Rocznie przejeżdżam 30kkm.

 

taki argument potrafie zrozumiec, niestety na moje potrzeby jest on niewystarczajacy, robiac srednio 1000 km w tygodniu ( czasami 600 dziennie ) musialbym tankowac czasami 2 do 3 razxy dziennie, w wypadku szkolenia na autostradzie raczej cholernie uciazliwe i wnerwiajace.

 

Moj kumpel szkoli na LPG i chwali to sobie bardziej.

 

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

taki argument potrafie zrozumiec, niestety na moje potrzeby jest on niewystarczajacy, robiac srednio 1000 km w tygodniu ( czasami 600 dziennie ) musialbym tankowac czasami 2 do 3 razxy dziennie, w wypadku szkolenia na autostradzie raczej cholernie uciazliwe i wnerwiajace.

 

Moj kumpel szkoli na LPG i chwali to sobie bardziej.

 

:icon_biggrin:

 

Ale LPG to pochodne ropy naftowej, nie jest ekologiczny i niszczy silnik, NGC to metan, jak przytoczyłem wyżej jest znacznie zdrowszy dla środowiska i ekologii. Jeśli robisz dziennie 600 km, to trzebaby czterech butli, czyli duuża fura, inaczej faktycznie nie opłaca się, ja dziennie robię ok. 100, akurat na jedną butlę ( w przeliczeniu 20 l benzyny ) oczywiście lepiej dwie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

LPG faktycznie niszczy silnik, po ponad 350kkm kolesie znajomi przejechali i auta dalej latają ale ok, niszczy więc niech tak pozostanie.

 

IMO CNG w polsce będzie OK, gdy LPG zostanie obłożony takimi akcyzami, że stanie się nieopłacalny i pozostaje pytanie ile czasu CNG będzie opłacalne. Sporo niedogodności niesie ta technologia, szczególnie sposoby tankowania bo tankować np. 12h samochód coś mi się nie widzi. Oczywiście są lepsze kompresory ale to już kosztuje.

 

Dwa koła, pedały i w drogę. Najbardziej ekologicznie :-D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale LPG to pochodne ropy naftowej, nie jest ekologiczny i niszczy silnik, NGC to metan, jak przytoczyłem wyżej jest znacznie zdrowszy dla środowiska i ekologii. Jeśli robisz dziennie 600 km, to trzebaby czterech butli, czyli duuża fura, inaczej faktycznie nie opłaca się, ja dziennie robię ok. 100, akurat na jedną butlę ( w przeliczeniu 20 l benzyny ) oczywiście lepiej dwie.

 

To wiem dylemat w tym, ze on szkoli na Polo ( obecnie GTI ). Ma jednak zasieg ca. 400 km ( przynakjmniej na poprzednim ( chyba 1.4 )

 

:buttrock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to kto sie pokusi o krotki przyklad:

 

auto klasy sredniej, spalanie na poziomie 8 litrow. Zalozmy ze jest to sedan z wiekszym bagaznikiem (np. vw jetta - powiedzmy ze ladowanie tego do smarta nie ma sensu ).

 

Jaka butle mozna tam wetknac?

Jaki bedzie zasieg samochodu?

Jakie beda koszty eksploatacji poza paliwem ( serwis, przeglady, bdania tech. itp)

Czy producent nie wycofa sie z gwarancji?

Jaki bedzie wplyw na wartosc samochodu przy sprzedarzy?

 

No i warto by sie zastanowic nad oszczednosciami - jesli ktos jezdzi malo, to sporo minie zanim mu sie zwroci koszt ( pewnie z 12 tys instalacja w samochodzie i nastepna dycha na instalacje w garazu ), jesli ktos jezdzo duzo, to pewnie niejednokrotnie bedzie zmuszony dotankowac benzyny gdzies dalej od domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...