Skocz do zawartości

czy do modułu CDI musi być sucha cewka ??


michoa
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

witam

Mam takie pytanie

czy do modułu CDI (tyrystorowego zasilanego z silnika) musi być specjalna ,,sucha'' cewka niskoomowa do modułow elektronicznych czy można założyć zwykła mokrą o większym oporze ??taką od zapłonu stykowego ??

"... i ujrzal Pan prace nasza i byl zadowolony a zapytawszy o zarobki nasze usiadl i zaplakal..." list Pawla apostola do koryntian

michoa-100% stylistów bez szyku

 

http://miszczua.cba.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no własnie CDI ma troche inną zasade niż nop zapłon na stykach bo na stykach masz np cewke zasilaną napięcie 6 czy 12v a przy zapłonie CDi sam CDI jest zasilany kilkudziesięcioma voltami (nawet do 100 słyszałem) i zapewnie przy zwarciu tyrystora tyle też idzie na cewkę....

 

ja mam do CDI zwykła mokrą cewke i mam tragiczną iskre niesamowicie mała trzeba cudu żeby ją ujrzeć moto niby odpala od kopa ale ma mase objawów za małej iskry :

-nawet na minimalnej dawce paliwa leci z tłumika niespalona mieszanka

-kopa za szczególnie to nie ma...

-każda świeca na obojętnie jakiej firmy i jaka zawsze jest czarna

 

prosze nie dywagować na temat kompresji rodzaju moto ustawień gaźnika....chodzi o fakt że iskra jest po prostu mikroskopijna na każdej świecy...

 

z tym że cewke mam od ogara 200 (butelkowa olejowa na 8v)

"... i ujrzal Pan prace nasza i byl zadowolony a zapytawszy o zarobki nasze usiadl i zaplakal..." list Pawla apostola do koryntian

michoa-100% stylistów bez szyku

 

http://miszczua.cba.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie masz przypadkiem przewodu zapłonowego silikonowego z grafitową zyłą? Powinna byc miedziana. Silikonowe przewody z grafitową żyłą stosuje sie tylko w samochodach gdzie producent przewidział takie przewody. Celem ich stosowania jest obnizenie zakłóceń radioelektrycznych.

Druga sprawa to stosowanie świec z literką R w oznaczeniu np DPR8EA. Litera R oznacza wbudowany w swiecę rezystor przeciwzakłóceniowy ktory moze w połaczeniu ze zła cewka, fajka i przewodem znacznie osłabic napiecie na elektrodach świecy.

Co do cewki to poszukaj takiej od charta lub simsona elektronika. Tam był zapłon CDi więc powinno działać. Moze tez byc cewka od chińskiego skutera czy chopperka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam właśnie przewód silikonowy od samochodu (jedną strone obciąłem i wkręciłem w cewke a z drugiej na świece kapturek i nawet nie przerabiałem na fajke tylko fabryczną końcówke nałożyłem )

 

co do świec testowałem na iskrach NGK PAL jakieś ruskie ........zawsze ten sam objaw jak włoże do ogara to świetna iskra a w hondzie taka że naprawdę cięzko ją dostrzec nawet w ciemności .......więc świece wykluczam ....

 

nie wiem czemu ale mam dziwne wrażenie że jak ona pracuje to w CDI coś cyka (pstryka etc) ale przecież CDi to same pólprzewodniki i chyba nic nie powinno być słychać ?? (przyłożyłem CDi do ucha zatkałem łapą to ucho drugie ucho zatkałem i coś pstryka w środku do tego w CDI jest maleńka dziurka w tym czymś czym jest zalane tylko nie wiem czy to draśniecie czy na wylot ...

 

dlaczego w motocyklu nie można stosować samochodowych kabli WN ??

"... i ujrzal Pan prace nasza i byl zadowolony a zapytawszy o zarobki nasze usiadl i zaplakal..." list Pawla apostola do koryntian

michoa-100% stylistów bez szyku

 

http://miszczua.cba.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no własnie CDI ma troche inną zasade niż nop zapłon na stykach bo na stykach masz np cewke zasilaną napięcie 6 czy 12v a przy zapłonie CDi sam CDI jest zasilany kilkudziesięcioma voltami (nawet do 100 słyszałem) i zapewnie przy zwarciu tyrystora tyle też idzie na cewkę....

(...)

:icon_mrgreen:

Właśnie dlatego nadaje się zwykła cewka.

 

mam właśnie przewód silikonowy od samochodu (jedną strone obciąłem i wkręciłem w cewke a z drugiej na świece kapturek i nawet nie przerabiałem na fajke tylko fabryczną końcówke nałożyłem )

 

co do świec testowałem na iskrach NGK PAL jakieś ruskie ........zawsze ten sam objaw jak włoże do ogara to świetna iskra a w hondzie taka że naprawdę cięzko ją dostrzec nawet w ciemności .......więc świece wykluczam ....

 

nie wiem czemu ale mam dziwne wrażenie że jak ona pracuje to w CDI coś cyka (pstryka etc) ale przecież CDi to same pólprzewodniki i chyba nic nie powinno być słychać ?? (przyłożyłem CDi do ucha zatkałem łapą to ucho drugie ucho zatkałem i coś pstryka w środku do tego w CDI jest maleńka dziurka w tym czymś czym jest zalane tylko nie wiem czy to draśniecie czy na wylot ...

 

dlaczego w motocyklu nie można stosować samochodowych kabli WN ??

 

Może cykać, ale nie sadzę, żeby to oznaczało coś dobrego. Impuls prądu w czasie wyładowania dochodzi do kilku amperów i jakiś luźny przewód może drgać z tego powodu. Z drugiej strony cykać może też iskra która przeskakuje wewnątrz. Takie przebicie z oczywistych powodów może spowodować osłabienie iskry na świecy.

Jeśli świece działają w innym sprzęcie to najprawdopodobniej są sprawne.

 

Kabli z wkładem węglowym nie poleca się gdyż maja sporą rezystancję.

 

Sprawdź na innej cewce, jeśli będzie to samo warto pomyśleć nad naprawą.

 

Dodam, że gdy miałem słabą iskrę w CB50J pomogło trochę zmniejszenie odstępu elektrod świecy. Zapłony przestały "wypadać" przy wysokich obrotach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam właśnie przewód silikonowy od samochodu (jedną strone obciąłem i wkręciłem w cewke a z drugiej na świece kapturek i nawet nie przerabiałem na fajke tylko fabryczną końcówke nałożyłem )

 

co do świec testowałem na iskrach NGK PAL jakieś ruskie ........zawsze ten sam objaw jak włoże do ogara to świetna iskra a w hondzie taka że naprawdę cięzko ją dostrzec nawet w ciemności .......więc świece wykluczam ....

 

nie wiem czemu ale mam dziwne wrażenie że jak ona pracuje to w CDI coś cyka (pstryka etc) ale przecież CDi to same pólprzewodniki i chyba nic nie powinno być słychać ?? (przyłożyłem CDi do ucha zatkałem łapą to ucho drugie ucho zatkałem i coś pstryka w środku do tego w CDI jest maleńka dziurka w tym czymś czym jest zalane tylko nie wiem czy to draśniecie czy na wylot ...

 

dlaczego w motocyklu nie można stosować samochodowych kabli WN ??

 

 

Co do CDI to zasilane jest zazwyczaj z ponad 300V napiecia zmiennnego czesto wytwarzanego na specjalnej cewce lub 2 cewkach na stojanie alternatora i ona w 90% przypadkow pada.Cewka dostaje przebicia miedzyzwojowego , objawy czesto sa takie ze mierzac miernikiem wedlog serwisowki jest ok a jak jest napiecie to dostaje przebic.

W CDI bedzie slyszlne "cykanie" kazde cykniecie to rozladowanie kondensatora magazynujacego ( CDI Capacitor Discharge Ignition )

Niektore CDI maja wewnetrzna przetwornice ktora wytwarza zasilanie dla ukladu wykonawczego i zasilane sa z 12V.

Co do cewek zaplonowych , to powinna dzialac kazda cewka z motocykla ktory ma zaplon CDI ( rezystancja uzwojenia pierwotnego ok 0,7 oma , dla ukladow tranzystorowych powyzej 1,2 oma , dodam tylko ze miernikiem za 50 zl sie tego dokladnie nie zmierzy ) , cewek olejowych i innych nie radze stosowac , moze to zabic uklad wykonawczy ( tyrystor ) dlatego ze napiecie sterowania cewki w impulsie dochodzi do ponad 1KV a prad do kilkuset A i w cewce na 12V prawdopodobnie wczesniej czy pozniej przebije w niej izolacje uzwojenia pierwotnego.

 

 

 

Pozdrawiam

Mariusz K.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do CDI to zasilane jest zazwyczaj z ponad 300V napiecia zmiennnego czesto wytwarzanego na specjalnej cewce lub 2 cewkach na stojanie alternatora i ona w 90% przypadkow pada.Cewka dostaje przebicia miedzyzwojowego , objawy czesto sa takie ze mierzac miernikiem wedlog serwisowki jest ok a jak jest napiecie to dostaje przebic.

W CDI bedzie slyszlne "cykanie" kazde cykniecie to rozladowanie kondensatora magazynujacego ( CDI Capacitor Discharge Ignition )

Niektore CDI maja wewnetrzna przetwornice ktora wytwarza zasilanie dla ukladu wykonawczego i zasilane sa z 12V.

 

Cewkę zasilającą można sprawdzić oscyloskopem.

 

Co do cewek zaplonowych , to powinna dzialac kazda cewka z motocykla ktory ma zaplon CDI ( rezystancja uzwojenia pierwotnego ok 0,7 oma , dla ukladow tranzystorowych powyzej 1,2 oma , dodam tylko ze miernikiem za 50 zl sie tego dokladnie nie zmierzy )

 

Niby czemu nie można zmierzyć rezystancji cewki miernikiem za 50zł? Ja zmierzyłem nawet takim za 20zł, acz nie był to dokładny pomiar. Zawsze można, posługując się prawem Ohma, uskutecznić metodę techniczną, ale ona wymaga minimalnej znajomości elektrotechniki, amperomierza, miliwoltomierza i zasilacza.

 

, cewek olejowych i innych nie radze stosowac , moze to zabic uklad wykonawczy ( tyrystor ) dlatego ze napiecie sterowania cewki w impulsie dochodzi do ponad 1KV a prad do kilkuset A i w cewce na 12V prawdopodobnie wczesniej czy pozniej przebije w niej izolacje uzwojenia pierwotnego.

Pozdrawiam

Mariusz K.

Zasilałem mój CDI DIY z 300V, kondensator 1-3uF i robiłem pomiary. w żadnym wypadku napięcie nie zbliżało się nawet do 1kV, a prąd osiągał wartości rzędu 20A. Gdzieś zawieruszyłem dokładniejsze dane, jak znajdę to przytoczę. Cewka, której użyłem pierwotnie pracowała w iskrowniku CB50J. Z tym CDI działała dłuższy czas na biurku i nie było z nią problemów. Za jakiś czas powędruje z powrotem do tego motoroweru i zobaczymy ile pojeździ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

objawy czesto sa takie ze mierzac miernikiem wedlog serwisowki jest ok

 

moja na sucho ma coś koło 100om wydaje mi sie mało do simsona np podobno mają po 400om podobno (mówie o elektroniku)

 

napięcia jakie generuje nie znam i nie mam czym zmierzyć (wiadomo cyfrowym tego nie odczytasz po kopnięciu)

 

Niektore CDI maja wewnetrzna przetwornice ktora wytwarza zasilanie dla ukladu wykonawczego i zasilane sa z 12V.

 

nie moja jest na 100% zasilana tym ok 300v z cewki pod magnetem

 

 

o do cewek zaplonowych , to powinna dzialac kazda cewka z motocykla ktory ma zaplon CDI ( rezystancja uzwojenia pierwotnego ok 0,7 oma , dla ukladow tranzystorowych powyzej 1,2 oma , dodam tylko ze miernikiem za 50 zl sie tego dokladnie nie zmierzy ) , cewek olejowych i innych nie radze stosowac , moze to zabic uklad wykonawczy ( tyrystor ) dlatego ze napiecie sterowania cewki w impulsie dochodzi do ponad 1KV a prad do kilkuset A i w cewce na 12V prawdopodobnie wczesniej czy pozniej przebije w niej izolacje uzwojenia pierwotnego.

 

no własnie kolega obcykany wie o co mi chodzi :bigrazz: tylko że nie mam pewności na elektrodzie np pisze że do simsona elektronika można wsadzić cewke od stykowego zapłonu i działa i sam nie wiem sie motam.........nie stać mnie żeby w ciemno wymienić wszystkie 3 podzespoły bo to koszt ponad 200 zł pewnie.....

 

tak samo na cewkach do CDI nie pisze nigdy napięcia tylko pisze CDi a na olejowych zawsze jest 6v 8v 12v etc.....

 

 

sory ale nienadązam za tempem waszego pisania (tak trzymać :bigrazz: )

 

w żadnym wypadku napięcie nie zbliżało się nawet do 1kV,

 

kondensatory z reguły są na 630v....

 

a prąd osiągał wartości rzędu 20A.

ostro w zwykłym zapłonie jest 2-3A(przerywaczowym)

 

cewka od ogara ma 3om mierzone miernikiem za 65 zł

Edytowane przez michoa

"... i ujrzal Pan prace nasza i byl zadowolony a zapytawszy o zarobki nasze usiadl i zaplakal..." list Pawla apostola do koryntian

michoa-100% stylistów bez szyku

 

http://miszczua.cba.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cewkę zasilającą można sprawdzić oscyloskopem.

Niby czemu nie można zmierzyć rezystancji cewki miernikiem za 50zł? Ja zmierzyłem nawet takim za 20zł, acz nie był to dokładny pomiar. Zawsze można, posługując się prawem Ohma, uskutecznić metodę techniczną, ale ona wymaga minimalnej znajomości elektrotechniki, amperomierza, miliwoltomierza i zasilacza.

Zasilałem mój CDI DIY z 300V, kondensator 1-3uF i robiłem pomiary. w żadnym wypadku napięcie nie zbliżało się nawet do 1kV, a prąd osiągał wartości rzędu 20A. Gdzieś zawieruszyłem dokładniejsze dane, jak znajdę to przytoczę. Cewka, której użyłem pierwotnie pracowała w iskrowniku CB50J. Z tym CDI działała dłuższy czas na biurku i nie było z nią problemów. Za jakiś czas powędruje z powrotem do tego motoroweru i zobaczymy ile pojeździ.

 

Ja pisze o pomiarze a nie acz nie dokladnym pomiarze. :bigrazz:

co do pradu z CDI to z prawa oma wynika ze nawet 300V / 0,7 oma daje ponad 400A , nie wiem jak mierzyles prad na cewce . Mozesz napisac ?

 

Pozdrawiam

Mariusz K.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam właśnie przewód silikonowy od samochodu (jedną strone obciąłem i wkręciłem w cewke a z drugiej na świece kapturek i nawet nie przerabiałem na fajke tylko fabryczną końcówke nałożyłem )

 

co do świec testowałem na iskrach NGK PAL jakieś ruskie ........zawsze ten sam objaw jak włoże do ogara to świetna iskra a w hondzie taka że naprawdę cięzko ją dostrzec nawet w ciemności .......więc świece wykluczam ....

 

nie wiem czemu ale mam dziwne wrażenie że jak ona pracuje to w CDI coś cyka (pstryka etc) ale przecież CDi to same pólprzewodniki i chyba nic nie powinno być słychać ?? (przyłożyłem CDi do ucha zatkałem łapą to ucho drugie ucho zatkałem i coś pstryka w środku do tego w CDI jest maleńka dziurka w tym czymś czym jest zalane tylko nie wiem czy to draśniecie czy na wylot ...

 

dlaczego w motocyklu nie można stosować samochodowych kabli WN ??

 

Zmień przewód na taki z miedziana żyłą i fajką motocyklową bez rezystora. Przewód grafitowy ma bardzo duzą rezystancję co powoduje spadek napiecia na swiecy. Iskra wroci po wymianie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja pisze o pomiarze a nie acz nie dokladnym pomiarze. :biggrin:

co do pradu z CDI to z prawa oma wynika ze nawet 300V / 0,7 oma daje ponad 400A , nie wiem jak mierzyles prad na cewce . Mozesz napisac ?

 

Pozdrawiam

Mariusz K.

Pomiar niedokładny bo tylko do 0,1om. Setne części są Ci do czegoś potrzebne?

 

Co do prawa oma to nie zapominaj, że indukcyjność to nie rezystancja! To o czym rozmawiamy to tzw. stany nieustalone (w programie technikum chyba druga klasa). Zagłębisz się w temat to będziesz wiedział czemu nie ma 400A :biggrin:

 

Pomiar prosty - rezystor 0,1om szeregowo z cewką, do rezystora sonda oscyloskopu, tryb podstawy czasu "normal" i na ekranie otrzymujemy piękny obraz przebiegu prądu w uzwojeniu pierwotnym cewki w funkcji czasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No prosze panowie dyskutujcie dalej, nigdy za duzo wiadomosci o ukladach elektronicznych sterujacych zaplonem.

 

nie wiem czy ironia czy nie :) ??

 

jeśli chodzi o moje kolejne 3 grosze to wynika że breżniew ma racje i być może sama wymiana kabla wystarczy ponieważ faktycznie przy tej samej cewce przy tym samym napięciu na kablu samochodowym co ma 2 kom cięzko uzyskać przeskok iskry bez świecy a na kablu Wn motocyklowym (znalazłem jakiś kikut z 15 cm ) iskra bez świecy jest na 7mm ...........

 

tak więc panowie roztrząsać będziemy dalej jak w poniedziałek zmienie kabel i iskry nadal nie będzie widać ..

"... i ujrzal Pan prace nasza i byl zadowolony a zapytawszy o zarobki nasze usiadl i zaplakal..." list Pawla apostola do koryntian

michoa-100% stylistów bez szyku

 

http://miszczua.cba.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kabel z miedzią to podstawa. Fajki i świece bez rezystorów to kolejne podpory. Nie nam, motocyklistom dbać o niski poziom zakłóceń :)

 

Na iskrze 7mm powinno się dać już jeździć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...