Skocz do zawartości

Zmiana relacji prędkość/obroty po zmianie oleju


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, sezon już dawno zaczęty - i nie daje mi spokoju taka rzecz. W seszłym sezonie jeździłem na przyzwoitych olejach, a motocykl od początku miał wyczuwalną dziurę w obrotach.

 

Późną jesienią przeszedłem na droższy olej (taki półsportowy - ale syntetyk jak poprzednie) i oto, co się stało:

 

1. Dźwięk bardziej warczący i chyba nieco głośniejszy

2. Zmian w rozgrzewaniu się itd. żadnych

3. Dziura w obrotach prawie zniknęła

4. Przyspiesza wyraźnie lepiej - mam odczucie, ze jest mocniejszy o 20% :buttrock:

5. Za to przy danej prędkości obroty są wyższe - i moto stal się wolniejszy :(

 

W zeszłym roku dla potrzeb testu (który zamierzam napisać po przejechaniu ok. 20 tys. km :crossy: ) dokładnie pomierzyłem i ponotowałem te dane, a w ostatnich dniach zrobiłem to ponownie - i róznice są wyraźne: ok. 500 obrotów. Budziki raczej nie nawaliły: czuję (wiatr itd.), że przy np 8 tys. obr. moto jest wolniejszy (wg budzika dawniej jechał przy tych obrotach 110 z grosikiem, a teraz 100 z z ciut większym grosikiem - czyli spora różnica jak na mój motorek - blisko 10 km/h :D )

 

Umie to ktoś wyjaśnić :banghead: Przecież relacja obroty/prędkość powinna być stała - jeśli nie doszło do jakieś awarii? Ale to się wyraźnie zmieniło po wlaniu oleju, niemożliwe, żeby to był przypadek :D Dodam, że motocykl ma przejechane 6600 km, z tego 800 na tym nowym oleju - i poza tym absolutnie nic się z nim nie dzieje.

 

Nie wiem, czy się martwić, czy na przeglądzie zmierzyć kompresję czy co...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź naciąg linki sprzęgła , moze jest za bardzo naciagnięta. Objawy wskazują ze ono sie lekko ślizga na wysokich biegach.

Czy olej ma oznaczenie Jaso MA? Jesli MB to nie jest do mokrych sprzęgieł.

nie jeździj z takim defektem bo spalisz tarcze sprzęgła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też bym szukał przyczyny najszybciej w ślizgającym się sprzęgle, ale jeśli tak jest to ten odchyłęk powinien być wyraźniejszy na najwyższych biegach bo przy stałej prędkości to tam są największe obciążenia na tarcze, taka wersja wydarzeń pasowałaby też do głośniejszej pracy

 

te 500 obrotów różnicy to na którym biegu masz??

Edytowane przez kazan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest olej Valvoline SynPower SAE 10W-40 - czyli żadne cuda.

Specyfikacja zgodna z instrukcją obsługi mojego moto.

 

Po czym poznam, że się sprzęgło ślizga? Nic nie zauważyłem podejrzanego... Czym to grozi?

 

Te 500 różnicy w obrotach mam na 5-tym, czyli ostatnim biegu, na czwartym jest jest chyba ciut mniej.

Edytowane przez Adam Paweł
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

Sprawdziłem - olej ma oznaczenia Jaso MA - więc jest odpowiedni.

Linkę sprzęgła sprawdzę jutro, ale chyba nie może być naciągnięta - raczej poluzowana - jeśli na pczątku było OK. Ale sprawdzę.

 

Czy są jakieś inne ewidentne objawy ślizgania się sprzęgła?

 

Ale dodam, że na niższych biegach też obroty są zawyżone w stosunku do prędkości, w podobnym stopniu jak na wyższych biegach...

 

To ci zagadka...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jedną rzecz pominąłem, jeśli rzeczywiście odczuwasz wzrost mocy (realny nie subiektywny) a przynajmniej nie spadek to obala wersje ze sprzęgłem bo gdyby się ślizgało to by delikatnie spadała moc, więcej nic niestety nie wymyślę, za mało doświadczenia jeszcze :biggrin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale dzięki za wskazanie tropów :biggrin: Moc na pewno nie spadła - dobrze pamiętam, jak pojeździłem, żeby rozgrzać silnik, potem zmieniłem ten olej - i zaraz rundka próbna - i od razu poczułem, że motorek stał się zrywniejszy :D

Edytowane przez Adam Paweł
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też myślalem o usterce zegarów, ale te parametry zmieniły się po zmianie oleju albo krótko po niej. A ani wcześniej, ani później wskazania budzików się NIC nie zmianiały (wiem to na pewno, bo często zerkam na wskazówki) - była tylko ta jedna wyraźna zmiana.

 

Zębatek nie zmianiałem, motocykl jest prawie nowy, napęd nie ma śladow zużycia.

 

Przy Święcie nie chcę grzebać w moto - ale jutro sprawdze tę linkę sprzęgła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najprostszy sposób na test sprzęgła to jedziesz wolno wrzucasz wysoki bieg trzymasz sprzęgło gaz do oporu i strzał ze sprzęgła .........w takiej sytuacji moto powinno sie zmulić i gwałtownie szarpnąć i obroty gwałtownie spaść......jeśli słychać wycie a moto powoli rusza tzn za słabo ściśnięte sprzęgło albo spalone tarcze...

"... i ujrzal Pan prace nasza i byl zadowolony a zapytawszy o zarobki nasze usiadl i zaplakal..." list Pawla apostola do koryntian

michoa-100% stylistów bez szyku

 

http://miszczua.cba.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, sprawdzę, choć metoda jakaś ekstremalna mi się wydaje :)

Przyjrzałem się dziś lince - wszystko wygląda OK i zgodnie z instrukcją, jeśli już - to linka jest raczej ciut za luźna niż zbyt napięta.

Naciągnąłem jak najdokładniej łańcuch, żeby wszystko było OK - i będę dalej główkował :crossy:

 

Aha, nie tylko przy wysokich obrotach zmieniła się ta relacja obroty/prędkość, przy niskich jest tak samo - zmana jest w całym zakresie obrotów proporcjanalna.

 

Jeszcze jakieś pomysły?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli sprzęło się nie ślizga to może cisnienie w oponach masz nieodpowiednie . Pomiar prędkości jest z przodu a napęd z tyłu co moze powodować przekłamanie przy duzej roznicy w ciśnieniu . Ale to tylko tak teoretycznie bo w praktyce to byś dawno zobaczył ze masz za mało powietrza.

Moim zdaniem jednak to wina sprzęgła i oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...