Skocz do zawartości

Moja Yamaha XT600 wogole nie chce odpalic!


XTomek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

hej,

 

W sumie od kiedy posiadam ta maszynke, czyli od 2 sezonow mam z nia dziwny problem. (Chodzi tu o popularna Yamahe XT600 z 1995r model 3TB).

 

Latem, niby odpala choc nigdy w pierwszych sekundach, zawsze musze pokrecic kilka sekund (ok 3-5sek) rozrusznikiem. Dosc czesto poprostu zgasnie (lub po wylaczeniu) nie mozna jej odpalic. Trzeba pchnac lub pomeczyc troche rozlusznik. Od zawsze mam stresa ze "moze lepiej nie wylanczac silnika bo niewiadomo czy zapali" a to odbiera przyjemnosc z jazdy. Druga sprawa to to ze motor ma bardzo slabe osiagi. Maxymalna predkosc jaka

udalo mi sie uzyskac to 120-130 km/h. Dziwne jest to ze bez wzgledu na to czy z tylu mam zebatke 45z czy 39z to i tak nie ma to odbicia w vmax.

 

Mialem okazje by wymienic tarcze sprzegla wraz ze sprezynami i sadzilem ze moze po ich wymianie przynajmniej sytuacja z osiagami sie poprawi lecz bez zmian. Jak juz napisalem zmienialem kolejno tylne zebatki z 45 na 42 na 40 i az na 39 i rowniez nic. A skoro katalogowo na 45 zebach moto powinien latac po 150km/h to na 39z powinno byc tylko lepiej!

 

Poza tym moto jezdzi i o ile zapali to nie mam z nim innych problemow... do czasu kiedy konczy sie sezon. (moto trzmam na parkingu strzezonym). Gdy tylko wilgotnosc powietrza wzrosnie a temperatura spadnie do 10stC Odpalenie motocykla jest niewynonalne. Nie raz wychechlalem juz 2, 3 akumulatory i nic. Odpali czasami na pych ale trzeba go pchac przez 15-20 minut we 2-3 osoby ;)).

 

Tak bylo pod koniec zeszlego zesonu... wiosną gdy zrobilo sie cieplej. Moto niby znowu pali. Choc jak wspomnialem na samym poczatku czasami nawet w upalne lato na cieplym silniku zgasnie i nie chce zapalic. No i te slabe osiagi !

W tym roku to samo z dnia na dzien gdy tylko temp spadla do 10stC odpalenie stalo sie niemozliwe.

 

Probujac ustalic tego przyczyny wymieniłem:

- swiece zaplonowa,

- gaznik (!) wstawilem wyregulowany od innej sprawnej XT!

- wymienilem filtr powietrza na K&N

- probowalem nawet na paliwie Shell V-Power ;-)

- lancuch rozrzadu (stary lancuch byl strasznie wyciagniety! ale na nowym sytuacja wcale sie nie poprawila)

- ani krucce ani gardziele w gazniku NIE sa zmniejszone,

- dysze w gazniku rowniez sa katalogowe

- zawory idealnie ustawione

 

Sprawdzalem iskre na swiecy no i niby jest choc przyznaje ze mizerna ta iskra (nie mam mozliwosci porownac -moze taka powinna byc?!). Nie mierzylem stopnia sprezania w cylindrze, ale nie pali i nie ubywa mi oleju (no moze w naprawde sladowych ilosciach).

 

Wlasnie skonczylem przegladac archiwum pl.rec.motocykle i z tego co tam wyczytalem wynika ze to wina: modulu zaplonowego albo cewki zasilajacej modul zaplonowy albo cewki wysokiego napiecia albo impulsatora. W sumie zadnej z tych czesci jeszcze

nie wymianialem. Moze macie jakies pomysly jak je sprawdzic bo ich wymiana wszystkiego koszty na ktore raczej nie moge juz sobie pozwolic.

 

Kolega podpowiada mi jeszcze ze mial podobny przypadek w samochodzie ze czasami palil czasami nie palil czasami jechal ok a czasami wogole i mowi ze powodem moze byc gdzies "zimny lut" lub zasniedziala instalacja. W sumie to dosc prawdopodobne bo moto stoi non stop na dworzu. Jesli tak to gdzie ewentualnie szukac skoro modul i cewka sa szczelnie zamkniete?!

 

 

PS. Kiedys kiedys mialem starszy typ XTciaka na kick-starter i nigdy nie bylo dla niej za zimno. Przy -10stC kilka razy skoczylem na kick-starter i odpalala bez problemu. No i moc zdecydowanie wieksza 150km/h we 2 osoby to zaden problem.. co moze byc nie tak z ta xt?

 

 

bede wdzieczny za wszystkie sugestie!

xtomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cze

NIe czuytalem tego postu do konca ale ewidentnie słabą iskre masz.Musisz przejrzec instalacjię.Najlepiej od swiecy góre.Swiece wymieniales wiec cewka zaplonowa (pomierzyć impedancje na wtornym i pierwotnym i porownac z serwisówką), nastepnie sprawdzić moduł(w serwisowce powinno byc jak sie bada,przewaznie przez sprawdzanie opornosci miedzy wszystkimi wejsciami i wyjsciami) i na koncu cewke zasilajaca w prądzik (ktorej tez powinna byc podana impedancja)

Ja mialem podobny przypadek tyle ze u mnie siadła cewka zasilajaąca(zamiast 180 omów miernik pokazywal 130).Musialem pchac moto kilometrami zeby zapalił :lol: :lol:

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z twoich opisow wynika, ze nie ustawiales zaplonu, czy w xt jest taka mozliwosc?

I czy jest tez mozliwosc ustawiania zaplonu z lampa stroboskopowa? (najdokladniejszy sposob). Poznasz to po tym, ze jest wziernik - sroba ktora sie odkreca i tam na kole magnesowym ( z regoly) jest znak - moment zaplonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mi to wygląda na zajechany silnik. Może nie trzymać już kompresji, możesz mieć podwieszony zawór ( źle ustawiony odprężnik) lub wypalone ich gniazda. Trzeba wszystko posprawdzać, przede wszystkim kompresję. To że masz ją nie za tęgą świadczy fakt, że możesz przełamac silnik na popych. W singlach z dobrą kompresją to nie takie proste. Kiedyś ciągałem LSa za samochodem. Pierwsze 3 biegi tarł oponą po asfalcie, dwa następne ślizgało się sprzęgło a silnik nawet nie drgnął.

 

Moje XT jeśli długo stoi muszę poskakać trochę na kopniaku. Ale zapali zawsze. Ostanio nawet odpalałem ją po dłuższym postoju bez ssania (zapomniałem włączyć 8O :oops: :x ) kilka kopnięć więcej i odpaliła. W Łęczycy też zresztą paliłem ją bez ssania (linka się poluzowała). Trochę poskakałem i też odpaliła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cze....

Tak jak wcześniej powiedział Michał sprawdź sprężanie to jest prosta czynność, a da odpowiedz w jakim stanie masz zawory i pierścienie.

Zakładając że jest Oki drugą ważną cholernie ważną sprawą jest prawidłowe ustawienie szczeliny na cewce zasilającej moduł i prawidłowym ustawieniu jej w osi wzdłużnej wału korbowego

Dam Ci przykład. Z kumplem zmienialiśmy zespół cewek w Suzuki DR 750 na takie same tylko w lepszym stanie. Po przykręceniu pokrywy nie można było go odpalić dokładnie jak u Ciebie!!! Po dłuższym kręceniu odpalił , ale po minucie na wolnych znowu padł. Po dokładnym ustawieniu silnik palił za każdym razem

 

Sprawa osiągów - stan silnika - zakładając znowu że jest wszystko w porządku sprawdził bym na stroboskopie czy masz przyśpieszenie zapłonu w funkcji obrotów (te wartości są w manualu w DR chyba jest 28 stopni powyżej pewnych obr.) jeśli coś tu nie gra to na pewno nie nagonisz jej do 150km/h

Sprawdzenie tego jest proste.

Pozdr....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z twoich opisow wynika' date=' ze nie ustawiales zaplonu, czy w xt jest taka mozliwosc?.[/quote']

 

hej,

 

Z tego co mi wiadomo to nie ma mozliwosci przyspieszenia lub opuzniania zaplonu w XT. Steruje tym modul zaplonowy (CDI). Slyszalem o ewentualnych wymianach modulow o jakies tam innej "krzywej wyprzedzenia zapłonu" Ale moj modul jest (wydamie mi sie) oryginalny wiec to chyba nie to ;(

 

xtomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mi to wygląda na zajechany silnik. Może nie trzymać już kompresji' date=' możesz mieć podwieszony zawór ( źle ustawiony odprężnik) lub wypalone ich gniazda. [/quote']

 

To raczej tez odpada, wprawdzie kompresji jeszcze nie mierzyem ale poprzedniej zimy mialem okazje rozebrac silnik na czesci pierwsze, wlacznie z jego rozpolowieniem.. i skladajac dokladnie ogladalem stan tloka pierscieni zaworow... i nie zauwazylem by bylo z nimi cos nie tak. Zawory napewno nie ciekną, -sprawdzalem to zalewajac je ropą.

 

Poza tym nie bierze mi oleju, nie kopci. Minionego lata bylem na tym moto w Chorwacji w sumie 5 tys km i sprawowala sie niezle (poza tymi slabymi osiagami, i tym ze czasami nie chciala odpalic)

 

Co do odpreznika to w moim modelu nie wystepuje. Mam "3TB 1995r" z elektrycznym rozrusznikiem.

 

PS. Tez kiedys mialem XT600K (2KF) i bardzo milo ja wspominam -nie bylo mowy by nie zapalila, 2 skoki na kick-starter i silnika odpalal nawet przy -10 stC

 

PS2. kto wie jaka powinna byc kompresja w XT600E 3TB z 1990r ? I jak przeprowadzic jej pomiar?

 

 

pozdro.

xtomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyszlo mi do glowy jeszcze jedna przyczyna:

rozrzad

 

Bo jezeli twierdzisz ze uklad zasilania - gaznik etc, a takze zaplonowy - cewka, kabel sa ok, to ja bym sprawdzil ustawienie rozrzadu - czy aby nie kopnales sie przy zakladaniu lancucha o np jeden zabek?

Objawy slabej mocy, jezeli moto mechanicznie jest bez zarzutu, to tylko zaplon lub rozrzad.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cze

NIe czuytalem tego postu do konca ale ewidentnie słabą iskre masz.Musisz przejrzec instalacjię.Najlepiej od swiecy góre.Swiece wymieniales wiec cewka zaplonowa (pomierzyć impedancje na wtornym i pierwotnym i porownac z serwisówką)' date=' nastepnie sprawdzić moduł(w serwisowce powinno byc jak sie bada,przewaznie przez sprawdzanie opornosci miedzy wszystkimi wejsciami i wyjsciami) i na koncu cewke zasilajaca w prądzik (ktorej tez powinna byc podana impedancja)[/quote']

 

witaj,

 

Czy mogl bys mi tutaj lub na privie naswietlic ten temat? Bo na mechanice mozna powiedziec troszke sie znam, ale na elektryce kompletnie nie :notworthy: Raczej wykluczam sugestie dotyczace stanu technicznego silnika... stawial bym raczej na elektryke -bo nigdy sie do niej nie zabieralem a wiadomo ze biednemu zawsze wiatr w oczy...

 

pozdro

tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyszlo mi do glowy jeszcze jedna przyczyna:

rozrzad

Bo jezeli twierdzisz ze uklad zasilania - gaznik etc' date=' a takze zaplonowy - cewka, kabel sa ok, to ja bym sprawdzil ustawienie rozrzadu - czy aby nie kopnales sie przy zakladaniu lancucha o np jeden zabek?

Objawy slabej mocy, jezeli moto mechanicznie jest bez zarzutu, to tylko zaplon lub rozrzad.[/quote']

 

hm.. no to teraz zrobilo mi sie ciepło ;-))) Na 99,9% jestem pewien ze jest ustawiony OK, latem na poczatku sezony wymianiiałem łańcuszek rozrządu na nowy (stary był już tak wyciągnięty ze napinacz go nie napinał!) i po wymianie dokładnie wiele razy kręciłem rąką silnikiem i sprawdzałem czy jest ok.

 

Zresztą tak jak pisalem problemy ze słabymi osiągami mam cały rok, natomiast problem z ewidentnym odpaleniem silnika pojawia się jesienią (poprzedniego roku, tego roku..) gdy temperatura spadnie. Latem niby jest OK, choc czasami zdarza sie ze nie zapali.

 

pozdrawiam

xtomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...drugą ważną cholernie ważną sprawą jest prawidłowe ustawienie szczeliny na cewce zasilającej moduł i prawidłowym ustawieniu jej w osi wzdłużnej wału korbowego...

 

Sprawa osiągów - stan silnika - zakładając znowu że jest wszystko w porządku sprawdził bym na stroboskopie czy masz przyśpieszenie zapłonu w funkcji obrotów (te wartości są w manualu w DR chyba jest 28 stopni powyżej pewnych obr.) jeśli coś tu nie gra to na pewno nie nagonisz jej do 150km/h

Sprawdzenie tego jest proste.

 

witaj,

 

Czy mógł byś tutaj, lub na priv ([email protected]) rozwinać ten temat nieco bardziej. Na "szczelinę na cewce" nigdy nie zwracałem zadnej uwagi, a rozkrecalem ten silnik kilkaktornie wiec moze to jest powod?

 

A o przyspieszeniu zaplonu rowniez niewiele wiem i nie mam pojecia jak to zbadac. Sa jakies "domowe" sposoby czy lepiej udac sie z tym do jakiegos serwisu?

 

pozdro

tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...