Skocz do zawartości

Lightbary... kiedy używacie?


mikgar
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

oprócz normalnych nocnych sytuacji :)

 

lepiej czuje sie kiedy w pochmurny dzień jade i świecą sie trzy światełka... razić wiele nie razi ale to przecież światła drogowe. Czasem widze innych jadących i świecących, ścigacze również itd. ale jak do tego wszystkiego mają sie przepisy?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem jak się mają do tego przepisy ale ja jeżdżę cały czas z włączonymi gdyż tak są podłączone i nie mam wyboru... :icon_mrgreen:

Leń ... google wyłączyli ? :bigrazz:

 

Dz.U. 2003 Nr 32 poz. 262

 

Data wydania: 2003.02.26

Data wejścia w życie: 2003.03.12

cz.1 cz.2 cz.3 cz.4 cz.5 cz.6 cz.7 cz.8 cz.9

cz.10 cz.11 cz.12 cz.13

 

C z ę ś ć : 2

 

Rozdział 3

 

Światła

§ 12. 1. Pojazd, z zastrzeżeniem ust. 2, wyposaża się w następujące światła zewnętrzne:

 

1) drogowe - pojazd samochodowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40km/h;

 

2) mijania - pojazd samochodowy;

 

3) kierunkowskazów - pojazd samochodowy i przyczepa; nie stosuje się do motocykla jednośladowego zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r.;

 

4) hamowania "stop" - pojazd samochodowy i przyczepa;

 

5) oświetlające tylną tablicę rejestracyjną - pojazd samochodowy i przyczepa;

 

6) pozycyjne przednie - pojazd samochodowy oraz przyczepa o szerokości 1,6 m lub więcej;

 

7) pozycyjne tylne - pojazd samochodowy i przyczepa;

 

8) odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd samochodowy;

 

9) odblaskowe tylne trójkątne - przyczepa;

 

10) odblaskowe przednie - przyczepa;

 

11) odblaskowe boczne - pojazd samochodowy o długości przekraczającej 6,0 m, ciągnik siodłowy i przyczepa;

 

12) awaryjne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;

 

13) przeciwmgłowe tylne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;

 

14) cofania - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla;

 

15) obrysowe przednie i tylne - pojazd samochodowy i przyczepa, których szerokość przekracza 2,1 m; nie stosuje się do podwozia samochodu ciężarowego z kabiną w zakresie świateł obrysowych tylnych;

 

16) pozycyjne boczne - pojazd samochodowy i przyczepa, których długość przekracza 6 m (długość przyczepy powinna być liczona razem z dyszlem).

 

2. Przepisów ust. 1:

 

1) pkt 12 - 15 nie stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r. oraz pojazdu Sił Zbrojnych;

 

2) pkt 16 nie stosuje się do podwozia samochodu ciężarowego z kabiną oraz pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.

 

3. Ponadto dopuszcza się wyposażenie w następujące światła:

 

1) drogowe - pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 1;

 

2) przeciwmgłowe przednie - pojazdu samochodowego;

 

3) pozycyjne przednie - przyczepy innej niż wymieniona ust. 1 pkt 6;

 

4) postojowe - pojazdu samochodowego o długości nieprzekraczającej 6,0 m i szerokości nieprzekraczającej 2,0 m: zabrania się umieszczania tych świateł na innych pojazdach;

 

5) odblaskowe boczne - pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 11;

 

6) odblaskowe przednie - pojazdu samochodowego;

 

7) jazdy dziennej - pojazdu samochodowego;

 

8) pozycyjne boczne - pojazdu innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 16;

 

9) obrysowe przednie i tylne - pojazdu samochodowego i przyczepy, o szerokości od 1,8 m do 2,1 m oraz podwozia samochodu ciężarowego z kabiną;

 

10) cofania - przyczepy;

 

11) awaryjne - motocykla;

 

12) przeciwmgłowe tylne - motocykla;

 

13) odblaskowe tylne inne niż trójkątne - przyczepy;

 

14) oznakowanie odblaskowe konturowe - pojazdu, o którym mowa w § 42 ust. 1.

 

4. Na wózku bocznym motocykla powinny być umieszczone światła:

 

1) pozycyjne przednie,

 

2) pozycyjne tylne,

 

3) odblaskowe tylne,

 

4) kierunkowskazów; przepis stosuje się do pojazdu wyprodukowanego po dniu 30 czerwca 1993 r.,

 

odpowiadające warunkom określonym dla tych świateł; światła pozycyjne powinny się włączać i wyłączać równocześnie ze światłami pozycyjnymi motocykla.

 

5. Na wózku bocznym motocykla zabrania się umieszczania światła drogowego, światła mijania i światła przeciwmgielnego.

 

§ 13. 1. Światła pojazdu powinny odpowiadać następującym warunkom ogólnym:

 

1) światła przeznaczone do oświetlania drogi przed pojazdem powinny być umieszczone w sposób umożliwiający łatwą regulację kierunku strumienia świetlnego;

 

2) osie świateł sygnalizacyjnych powinny być równoległe do płaszczyzny jezdni, osie świateł odblaskowych bocznych i pozycyjnych bocznych powinny być ponadto prostopadłe do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu, a osie pozostałych świateł sygnalizacyjnych - równoległe do tej płaszczyzny; dopuszcza się odchylenia od powyższych kierunków nie większe niż 3o;

 

3) światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu; warunku symetrii rozmieszczenia nie stosuje się do świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną oraz pojedynczych świateł cofania i przeciwmgłowych tylnych;

 

4) nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu; warunku nie stosuje się do świateł drogowych;

 

5) światła mijania powinny dawać wyraźną granicę światła i cienia;

 

6) światła czerwone nie powinny być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu, z wyjątkiem światła cofania oraz świateł dodatkowych przewidzianych w § 24 ust. 1 pkt 8, § 25 ust. 2, § 26 ust. 3, § 27 ust. 2, § 31 ust. 1 oraz § 32 ust.1.

 

2. Połączenia elektryczne powinny zapewniać, aby:

 

1) światła pozycyjne przednie i tylne, światła obrysowe (jeśli pojazd jest w nie wyposażony), światła pozycyjne boczne (jeśli pojazd jest w nie wyposażony) i światła oświetlające tylną tablicę rejestracyjną mogły być włączane i wyłączane tylko jednocześnie; warunek ten nie obowiązuje, gdy światła pozycyjne pełnią funkcję świateł postojowych lub kiedy światła pozycyjne boczne migają (świecą światłem przerywanym) razem z kierunkowskazami po tej samej stronie pojazdu;

 

2) światła drogowe, mijania i przeciwmgłowe przednie nie mogły być włączone, jeżeli nie są włączone równocześnie światła wymienione w pkt 1; przepisu nie stosuje się do świateł drogowych lub mijania, kiedy są używane do wysyłania krótkich, przerywanych sygnałów ostrzegawczych.

 

3. Światła i oznakowanie odblaskowe powinny ponadto odpowiadać warunkom szczegółowym, określonym w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

 

całość TUTAJ

 

Pozdrawiam

Kjujik

Od urodzenia skazany na sukces, a jesli teza o zaostrzaniu sie walki klasowej w miare postepu socjalizmu jest prawdziwa,
to w przyszlosci takze na wiezienie. :bigrazz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepisy przepisami, a jak mawi mój kumpel wielce doświadczony motonita: ma Cię być widać, słyszeć i czuć. I ma rację, jeżdżę od 2 lat z włączonymi wszystkimi światłami. W końcu tu chodzi o mój własny tyłek. "Pal" wszystko co masz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z przepisów wynika jedynie tyle że światła mogą być 2 a nie trzy

tak jak to jest w przypadku lightbarów- zresztą było już to na forum wałkowane

można poszukać

 

ja osobiście uważam że nawet jazda na długich światłach jest o.k.

szczególnie przy mocnym słońcu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Co do lightbarów, to opowiem historyjkę. Otóż mój koleś, który też na Draga i zamontował lightbary, jechał sobie jednego razu i miał je włączone. Zatrzymała go Policja i powołująć się właśnie na przepis, że motocykl może mieć max 2 światła kazała mu lightbary wyłączyć. Nie mógł tego zrobić, bo lightbary były podłączone do świateł mijania (włączały się po włączeniu świateł mijania). Policja nie chciała go puścić, twierdząc że pojazd nie spełnia wymagań i coś tam...(nieważne). W każdym razie koleś żeby odjechać musiał przeciąć kabelki od lightbarów. Dopiero wtedy go puścili.

Po tej przygodzie, w swoim Dragu zamontowałem odrębny włącznik lightbarów (niezależny od pozostałych świateł). Sugeruję to pozostałym z Was.

Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam lightbary podpięte pod światła drogowe (długie) więc włączając je zmienia się również pozycja w lampie głównej na światła drogowe. W nocy to przeszkadza, bo fakt faktem świeci dużo dalej i mocniej... ale w dzień wydaje mi się OK - tylko nie chce żeby niebiescy mieli do mnie jakieś pretensje, stąd moje pytanie.

 

Pozdrawiam i dzięki wszystkim za już udzielone odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja jestem za uzywaniem lightbar'ow, smigam na nich caly czas, jest bespieczniej, wole zeby bylo mnie widac, jedynie trzeba uwazac na akumulator, bo w mojej shadowce ostro w dupe dostawal, natomiast RK i Electra daje rade bez problemu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam podpięte pod "długie" więc jak łatwo się domyśleć używam je razem z nimi...

Nadmierne "palenie elektrowni" traktuję jak jazdę puszką na długich...

 

i ja również chyba będe używał jak trzeba... nie wiem jak bardzo oślepiam kierowców osobówek ale oślepiam na pewno ciężarówek (mrugają) a że kierowcą takim byłem to ide im na ręke ;-)

 

pozdrawiam i dzięki wszystkim za odpowiedź!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepiej trochę oślepić niż być niewidocznym. Sam niedawno omal nie zajechałem puszką drogi motocykliście, kiedy wyprzedzałem ciężarówkę, święcie przekonany że spokojnie zdążę. Koleś jechał na światłach mijania i całkowicie "zlał" się ze światłami aut jadących z naprzeciwka. Gdyby miał włączone drogowe albo lightbary na pewno odróżnił bym go spośród innych świateł.

Ciekawe rozwiązanie widziałem w moto kolegi z Ciechocinka. Miał założone minilightbary halogenowe /oczywiście nie z tych najtańszych za 30zł/. Po ich włączeniu pięknie zlewały się w całość ze światłem mijania dając efekt ogromnego reflektora, świetnie widocznego z daleka i niemożliwego do pomylenia z puszką, jednocześnie nie oślepiającego jadących z naprzeciwka. No i wyglądały bardzo ciekawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepiej trochę oślepić niż być niewidocznym. Sam niedawno omal nie zajechałem puszką drogi motocykliście, kiedy wyprzedzałem ciężarówkę, święcie przekonany że spokojnie zdążę. Koleś jechał na światłach mijania i całkowicie "zlał" się ze światłami aut jadących z naprzeciwka. Gdyby miał włączone drogowe albo lightbary na pewno odróżnił bym go spośród innych świateł.

Ciekawe rozwiązanie widziałem w moto kolegi z Ciechocinka. Miał założone minilightbary halogenowe /oczywiście nie z tych najtańszych za 30zł/. Po ich włączeniu pięknie zlewały się w całość ze światłem mijania dając efekt ogromnego reflektora, świetnie widocznego z daleka i niemożliwego do pomylenia z puszką, jednocześnie nie oślepiającego jadących z naprzeciwka. No i wyglądały bardzo ciekawie.

Uważam, że źle oceniłes odległość lub miałeś już zmęczone podróżą oczy. Sam jeżdżę bardzo dużo samochodem i jeszcze nigdy nie miałem tego typu problemu. Nadal uważam, że nadużycie jest gorsze... bo powiedz mi w jaki sposób "mrugniesz" w razie potrzeby komuś kto Ciebie nie dostrzeże?. Zdecydowanie lepiej jak mrugnięciem zapalą się "gługie" i lightbary niż.... no właśnie co???? ... co z ostrzeżeniem światłami ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że źle oceniłes odległość lub miałeś już zmęczone podróżą oczy. Sam jeżdżę bardzo dużo samochodem i jeszcze nigdy nie miałem tego typu problemu. Nadal uważam, że nadużycie jest gorsze... bo powiedz mi w jaki sposób "mrugniesz" w razie potrzeby komuś kto Ciebie nie dostrzeże?. Zdecydowanie lepiej jak mrugnięciem zapalą się "gługie" i lightbary niż.... no właśnie co???? ... co z ostrzeżeniem światłami ???

Toż właśnie o tym pisałem, albo jeździć na drogowych jeśli nie ma lightbarów albo na mijania z włączonymi lightbarami. Trzeba być na tyle widocznym, aby zostać "odróżnionym" spośród świateł jadących w tym samym kierunku pojazdów.

Pewnie, że takich sytuacji nie mam codziennie, zdarzyła mi się raz, ale dało mi to do myślenia i teraz jeżdżę wyłącznie na światłach drogowych. Nie oślepiam aż tak bardzo jak puszka i jestem napewno zauważany.

W tamtej sytuacji rzeczywiście mogłem mieć zmęczony wzrok, bo jechałem od 5-6 godzin, ale odległość oceniłem dość trafnie, bo gdyby nie motocykl /jadący dużo szybciej od puszek/ nie było by problemu z wyprzedzeniem TIRa.

 

Jak wcześniej pisałem, znakomitym rozwiązaniem są lightbary halogenowe do jazdy w dzień. Nie oślepiają innych i nie pozostawiają wątpliwości jadącym z naprzeciwka, że to na pewno nie puszka z jednym "ślepym" reflektorem. Masz wtedy jeszcze do dyspozycji drogowe i normalne lightbary na ostrzegawcze "mrugnięcie".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...