Skocz do zawartości

Czym się różnią silniki MZ ETZ 250 i 251


Grzesiek.
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

oprócz tego że w późnych latach 80 montowano obrotomierze to nie ma żadnych róznic- to sa dwa takie same silniki,

od 88-89 zmieniono gaźniki w 250- były takie jak w póżniejszych 251

a jeszcze coś w latach 90 ( 91??) zaczęto malowac cylindry i głowice na czarno :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oprócz tego że w późnych latach 80 montowano obrotomierze to nie ma żadnych róznic- to sa dwa takie same silniki,

od 88-89 zmieniono gaźniki w 250- były takie jak w póżniejszych 251

a jeszcze coś w latach 90 ( 91??) zaczęto malowac cylindry i głowice na czarno :wink:

Niezupełnie tak. Obrotomierz montowano od początku produkcji, tyle że w wersji luksusowej (przecież już w TS był dostępny!) , w której wyposażeniu był też hamulec tarczowy. Gaźnik 30N3-1, czyli ten z ETZ 251, był montowany od 1987 roku, tak samo zapłon elektroniczny. Ta luksusowa wersja, początkowo praktycznie niedostępna w Polsce, z biegiem czasu wypierała standardową, stąd mylne czasem wrażenie, że lepsze wyposażenie pojawiło się dopiero w późnych latach 80-tych. Poza tym BARDZO WAŻNA różnica: cylinder 251 ma okna w cylindrze umieszczone o 2 mm bliżej osi wału korbowego celem zestrojenia silnika z krótszym układem wydechowym. Stąd nie wolno łączyć wydechu od 251 z cylidrem od 250 i odwrotnie. Tłumiki w ogóle miały 3 długości: najstarszy najdłuższy, później (nie wiem dokładnie kiedy) skrócono go o 40 mm, aż wreszcie w ETZ 251 o kolejne 90 mm. Jazda 250-tką z najkrótszym tłumikiem powoduje zmniejszenie mocy silnika i ponoć zwiększenie zużycia paliwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oprócz tego że w późnych latach 80 montowano obrotomierze to nie ma żadnych róznic- to sa dwa takie same silniki,  

od 88-89 zmieniono gaźniki w 250- były takie jak w póżniejszych 251

a jeszcze coś w latach 90 ( 91??) zaczęto malowac cylindry i głowice na czarno :wink:

Niezupełnie tak. Obrotomierz montowano od początku produkcji, tyle że w wersji luksusowej (przecież już w TS był dostępny!) , w której wyposażeniu był też hamulec tarczowy. Gaźnik 30N3-1, czyli ten z ETZ 251, był montowany od 1987 roku, tak samo zapłon elektroniczny. Ta luksusowa wersja, początkowo praktycznie niedostępna w Polsce, z biegiem czasu wypierała standardową, stąd mylne czasem wrażenie, że lepsze wyposażenie pojawiło się dopiero w późnych latach 80-tych. Poza tym BARDZO WAŻNA różnica: cylinder 251 ma okna w cylindrze umieszczone o 2 mm bliżej osi wału korbowego celem zestrojenia silnika z krótszym układem wydechowym. Stąd nie wolno łączyć wydechu od 251 z cylidrem od 250 i odwrotnie. Tłumiki w ogóle miały 3 długości: najstarszy najdłuższy, później (nie wiem dokładnie kiedy) skrócono go o 40 mm, aż wreszcie w ETZ 251 o kolejne 90 mm. Jazda 250-tką z najkrótszym tłumikiem powoduje zmniejszenie mocy silnika i ponoć zwiększenie zużycia paliwa.

co racja to racja - przegapiłem ten cylinderek i wydech, ale w Ts nie montowali tarczy

to sami ludziska zakładali ją by pewniej czuć sie na motorze (części były dostępne w sklepach)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

różnice? hmm...

Przełożenia w skrzyni biegów, zębatka zdawcza, zmieniony cylinder (dokładnie okna i kanały płukania itd), gaźnik, zapłon elektronik (polecam wsadzic tradycyjny przerywacz - większe pole do manewru w strojeniu maszyny)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... zapłon elektronik (polecam wsadzic tradycyjny przerywacz - większe pole do manewru w strojeniu maszyny)

a wg mnie elektronik jest bardziej funkcjonalny i chyba (moim zdaniem) mniej awaryjny

ale co prawda to prawda na zwykłym przerywaczu można czasami fajnie silniczek wyregulowac :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przełożenia w skrzynce były zmienione tylko ze względu na koło o średnicy 16" w 251 przy 18 calach w 250, a nie z powodu zmian np. w silniku. To samo zębatka zdawcza. Natomiast gaźnik od 251 był montowany w 250 od 1987 roku, tak samo jak zapłon elektroniczny (dość awaryjny, niestety)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a wg mnie elektronik jest bardziej funkcjonalny i chyba (moim zdaniem) mniej awaryjny

ale co prawda to prawda na zwykłym przerywaczu można czasami fajnie silniczek wyregulowac :wink:

 

Zdecydowanie bardziej funkcjonalny! Nie zmienia się punkt zapłonu w trakcie eksploatacji, iskra ma większą energię, zwłaszcza podczas rozruchu, silnik pracuje równiej i mniej troszkę pali. Trwałość elektronika jest wyższa tzn. nie ma w nim zużywających się częsci (teoretycznie przynajmniej). Ale jeśli padnie taki układzik w trasie np. 100 km od domciu to co? Nic nie zrobisz, nikt wszak nie wozi zapasowego modułu albo nadajnika bo są one bardzo drogie. A kondensator albo przerywacz to grosze i wszędzie można je schować. Dlatego klasyczny jest, IMHO, lepszy bo daje możliwość naprawy w trasie, pod warunkiem wożenia ze sobą kilku drobiazgów wartych parę złotych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a te nadajnki z elektronika moga tak sie sypnąć bez żadnych oznak wcześniejszych??

 

Niestety TAK!!! I to właśnie jest w nich najpodlejsze. Szlag je trafia w sekundzie i silnik stoi... Nie wiem nawet czy istnieje jakaś metoda sprawdzenia czy pohula to jeszcze czy już się kończy. Trzeba chyba jeździć i się martwić dopiero jak się spieprzy. A może też chodzić i 30 lat, trudno ocenić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...
Tłumiki w ogóle miały 3 długości: najstarszy najdłuższy' date=' później (nie wiem dokładnie kiedy) skrócono go o 40 mm, aż wreszcie w ETZ 251 o kolejne 90 mm. [/quote']

Już wiem kiedy. W momencie, w którym zadarto lekko tłumik do góry. Wcześniej miał on kształt walcowej rury na całej długości, ale tych starych tłumików jestjuż bardzo niewiele.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...