Skocz do zawartości

Mtx80 wal korbowy-Dylemat


DiboS60
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

 

Hmm... nie wiem czy pzrzeczytałeś dokładnie, co zostało do tej pory napisane?

Jest mniejsza, bo są gorsze warunki smarowania. Łożyska ślizgowe, przy zapenieniu odpowiedniego smarowania wytrzymują o wiele więcej i potrafią przenieść o wiele wieksze obciążenia.

Przykładów nie trzeba szukać daleko... Popatrz na wszystkie "poważne" silniki samochodowe czy motocyklowe. Czy tam gdzieś są łożyska wałeczkowe w układzie korbowo-tlokowym??? A wytrzymują przebiegi mierzone w setkach tysięcy, czy nawet milionach kilometrów (w silnikach diesel'a).

 

"ale żywotność tych łożysk jest mniejsza niż łożysk igiełkowych w silniku 2T"..."nie wiem czy przeczytałeś dokadnie" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i wszystko w tym temacie... Wystarczy przeczytać wszystko i wyciągnąć odpowiednie wnioski, co do tego dlaczego stosuje się takie łożyska, a nie inne.

Gajoss uważam że aluzja zupełnie nie na miejscu. Chyba, że oczekujesz, że wyłoże Ci to jak "krowie na rowie". Spodziewam się, że jak ktoś wypowiada się dość często na forum dotyczącym mechaniki, odznacza się dość sporym poziomem pojmowania zjawisk fizycznych i zmysłem technicznym...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i wszystko w tym temacie... Wystarczy przeczytać wszystko i wyciągnąć odpowiednie wnioski, co do tego dlaczego stosuje się takie łożyska, a nie inne.

Gajoss uważam że aluzja zupełnie nie na miejscu. Chyba, że oczekujesz, że wyłoże Ci to jak "krowie na rowie". Spodziewam się, że jak ktoś wypowiada się dość często na forum dotyczącym mechaniki, odznacza się dość sporym poziomem pojmowania zjawisk fizycznych i zmysłem technicznym...

 

ja nie chciałem nikogo obrazić...poprostu z tego co wiem to w 2T nie stosuje się łożysk ślizgowych ze względ na to że w silniku DWUSUWOWYM mają one mniejszą żywotność niż w silniku 4T...owszem w silniku 4T to właśnie łożyska ślizgowe mają większa żywotność bo tam jest stały dopływ oleju przez kanały smarownicze pod ciśnieniem które wytwarza pompa oleju...w niektórych autach (Fiat Uno 1.4 Turbo) jest coś takiego jak natrysk oleju na denka tłoków i sworznie korbowodów...w silniku 2T łożyska ślizgowe nie mają racji bytu bo nie mogą być dobrze nasmarowane przez niewielką ilość oleju zawartego w mieszance paliwowej wędrującej przez skrzynię korbową...

Być może poprzedni post był chamski...przepraszam ale widocznie nie zrozumiałeś mnie...nie chcę się wymądrzac bo pewnie masz większy staż niż ja i wiesz więcej...ale po prostu nie zrozumiałeś mnie...

 

Pozdro :)

Edytowane przez gajoss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeciez tuleja jest z calkiem innego materialu niz sworzen wiec to sie zatrzec nie moze :) Panowie chodzilem w technikum na technologie materialow i wiem ze sworznia nie dygnie a tuleja sie bedzie wycierac.o zatarciu w ruhu wahadlowym mowy nie ma.zmiana i koszt tulei to 1,5 :flesje: Zdecydowalem sie jednak na lozysko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. .Są wady i zalety takiego rozwiązania tak jak i zarówno z łożyskiem igiełkowym. Chciaz ja bym wkładał tulejkę bo jak ci już łożysko pójdzie to przeważnie masz cylinder do szlifu. A jeśli pójdzie Ci tulejka to jedyne co masz do wymiany to korbowód bo zrobi ci się "jajeczko" z główki. A co do smarowania nie jest ono tak ważne jak przy łożysku igiełkowym w tulejka jest "miększa" oczywiście jeśli jest wykonana poprawnie(mam na myśli materiał).

W sumie ta zmiana nie będzie miała większego znaczenia na przebieg silnika.

Pozdrawiam :)

Edytowane przez Mati
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeciez tuleja jest z calkiem innego materialu niz sworzen wiec to sie zatrzec nie moze :flesje: Panowie chodzilem w technikum na technologie materialow i wiem ze sworznia nie dygnie a tuleja sie bedzie wycierac.o zatarciu w ruhu wahadlowym mowy nie ma.

 

Hmm, ciekawe teorie prawisz... :)

A jakie to było technikum? Gastronomiczne?

 

A żeby nie być gołosłownym, to powiedz mi dlaczego zacierają się panewki na wale korbowym? Wszak panewka i czop wału są wykonane zgoła z innego materiału... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdy nie ma smarowania.a teraz powiedz mi ile wytrzymuje panewka ile lozysko igielkowe??na panewkach jest pelny ruch obrotowy magister :flesje: a w glowce ramy zaledwie wahadlowy :)wiec nie pie**ol kto byl w gastronomicznym ;)

Edytowane przez DiboS60
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie mieszjmy panewek smarowanych ciśnieniowo z łożyskami tocznymi ;) sęk w tym że tulejka powinna być wykonana ze specjalnego brązu(nie pamiętam symbolu) który nawet w przypadku braku smarowania sie nie zatrze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdy nie ma smarowania.a teraz powiedz mi ile wytrzymuje panewka ile lozysko igielkowe??na panewkach jest pelny ruch obrotowy magister :biggrin: a w glowce ramy zaledwie wahadlowy :)wiec nie pie**ol kto byl w gastronomicznym ;)

 

Wahadłowy powiadasz...

A czym jest ten ruch wahadłowy w/g Ciebie? Czy nie rodzajem ruchu obrotowego, wykonywanego o pewien kąt, cyklicznie w przeciwnych kierunkach? :flesje:

 

P.S. Jak Ci słoneczko przygrzało, to schłodź sobie głowę pod kranem i nie unoś się zbytnio, bo za krótko chodzisz po tym padole łez...

 

hz10 masz rację - brąz samosmarujący (spiek brązu przesycony olejem, czasem z dodatkiem grafitu) ale nie każdy Pan Zdzisio, co dotacza tulejki, takim dysponuje. ;)

Edytowane przez roger
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko zastanówcie sie czemu w mało litrażowych 2T są stosowane w małolitrazowych 2T ??????????

1 smarowanie mieszankowe

2 aby zmniejszyć opory tarcia

znaczy że chodzi ci o małolitrażowe i tulejki a wielkolitrazowe to łożyska toczne ;) bo nie kumam

 

 

hz10 masz rację - brąz samosmarujący (spiek brązu przesycony olejem, czasem z dodatkiem grafitu) ale nie każdy Pan Zdzisio, co dotacza tulejki, takim dysponuje. ;)

no tu masz racje dlatego ja też pytałem z założeniem tego brązu a nie mosiądzu ktory nie ma właściwości samosmarnych a wręcz odwrotnie :flesje: Edytowane przez hz10
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hz10 masz rację - brąz samosmarujący (spiek brązu przesycony olejem, czasem z dodatkiem grafitu) ale nie każdy Pan Zdzisio, co dotacza tulejki, takim dysponuje. ;)

 

Tak się zapytam, jak się przesyca brąz olejem ? Z tego co ja się uczyłem to na panewki używa się różnych stopów brązów ołowiowych, A właściwości samosmarowe uzyskuje się dzięki segregacji międzydendrytycznej, oraz obecności pierwiastka ołowiu (który normalnie jest niekorzystny). POZDRO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co ja się uczyłem to na panewki używa się różnych stopów brązów ołowiowych, A właściwości samosmarowe uzyskuje się dzięki segregacji międzydendrytycznej, oraz obecności pierwiastka ołowiu (który normalnie jest niekorzystny). POZDRO

 

Tak, ale nie tylko...

Również stopy cynowe, zwane babbitami, a oprócz brązów ołowiowych, również brązy cynowe. Czasem mosiądze (mniej wytrzymałe, ale bardziej odporne na temperaturę) i wiele innych materiałów...

 

A co do rzeczonego przesycania olejem, to nie pamiętam już dokładnie technologii, ale jest to materiał prasowany lub spiekany o porowatej strukturze wewnętrznej. Działa to w ten sposób, że po rozgrzaniu się panewki olej wypływa na jej powierzchnię. Po zakończeniu pracy i ostygnięciu jest wchłaniany do porów.

 

Nie wiem czy taka odpowiedź Cię satysfakcjonuje... ;)

Jeżeli byłbyś szczególnie zainteresowany ową technologią, to musiałbym pogrzebać w mądrych knigach...

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...