Skocz do zawartości

zawieszenie - charakterystyka


Rekomendowane odpowiedzi

siemanko!mam pytanie do znawcow tematu. czym sie rozni zawieszenie upside down od takiego normalnego?? jak wyglada sprawa jesli chodzi o prowadzenie motonga itd???

 

Zawieszenie upside-down powstało, żeby zmniejszyć tzw. masę nieresorowaną koła. Mądrze strasznie brzmi. :biggrin:

 

A w skrótowym rozwinięciu, chodzi o to, by masa, która jest podbijana do góry przez wybój na drodze i ta sama masa wciskana przez widelec w uskok na drodze była mniejsza, bo to zmniejsza jej bezwładność, a przez to pozwala szybciej przemieszczać się kołu w pionie, oraz szybciej zmieniać kierunek przemieszczenia góra <-> dół. Przy tradycyjnym widelcu uderzone wybojem koło nabiera prędkości (i pędu) który później trudno wygasić, żeby widelec docisnął koło z powrotem do asfaltu. Albo przy wpadnięciu w uskok potrzeba więcej czasu zanim koło dotknie asfaltu za uskokiem. A przy upside-down koło mniej waży (koło rozumiane razem z częścią widelca, która się porusza w pionie) więc lepiej przyśpiesza i wyhamowuje ruch w pionie.

 

Ostateczny efekt jest taki, że mamy lepszą przyczepność względem tradycyjnego widelca. Podałem drastyczny przykład wybojów i uskoków, ale generalnie taki widelec na dobrej (prawie) płaskiej nawierzchni będzie się zachowywał lepiej.

 

Tyle z mojej wiedzy. Jeżeli jestem w błędzie proszę innych o sprostowanie :D

 

Greetz serdeczne,

 

&REW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o masę resorowaną :D. Tak gwoli ścisłości, bo ogólnie gadasz mądrze :biggrin:

 

Dokładnie tak. Nieresorowaną, bo resorowany jest motocykl (rama, silnik, gadżety i oczywiście jako dodatek - motocyklista :P) - resorowany, czyli utrzymywany możliwie w poziomie w stałej odległości od nawierzchni w sposób zapewniający maksymalną możliwą przyczepność obu kół - która wynika z siły z jaką naciska moto na nawierzchnię (F=m*g -> siła = masa * przyśpieszenie ziemskie). Jeżeli amory są kiepskie lub źle ustawione - np. za twarde, to wybój podbije motocykl - siła F zostanie w części zniwelowana przez podbicie. A jak za miękkie, to wybój podbije koło i lecimy znowu nad nawierzchnią :P. Sęk w tym, żeby znaleźć optimum. Na naszych drogach to trudne - warunki złe do tragicznych :notworthy:. Przydaje się patent na zmianę twardości oraz regulację tłumienia dobicia i odbicia w czasie jazdy :biggrin:. Ale ile to kapuchy kosi ... oj :flesje:

 

 

Yo Wodzowie,

 

&REW. :lapad:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może to i głupio zabrzmi, ale ja trwałem w przekonaniu, że to koła sa resorowane, a nie reszta motocykla. Ale skoro tak mówicie... :biggrin: W kazdym bądź razie chodzi o zmniejszenie bezwładności koła i tego co razem z nim "skacze" na nierównościach. Zmniejszenie owej bezwładności poprawia dynamikę działania takiego układu. A to, jak wiemy, duża zaleta. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawias klasyczny w porównaniu do upside down jest zdecydowanie sztywniejszy( jak wiadomo nie bez znaczenia przy prowadzeniu) a to ze względu na więkrzą odporność na siły skręcające.Wynika to z tego że powierzchnia pracująca w upside down jest dużo więkrza niż w klasyku.Ażeby uzyskać taka sztywnośc w zawieszeniu klasycznym producenci muszą stosować duże średnice lag.Coraz więcej obserwuje się w motocyklach rozwiązania typu upside down pomimo wiekrzej masy całego układu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...