pozdro600 Opublikowano 5 Lipca 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2006 siemanko!mam pytanie do znawcow tematu. czym sie rozni zawieszenie upside down od takiego normalnego?? jak wyglada sprawa jesli chodzi o prowadzenie motonga itd??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
&REW Opublikowano 5 Lipca 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2006 siemanko!mam pytanie do znawcow tematu. czym sie rozni zawieszenie upside down od takiego normalnego?? jak wyglada sprawa jesli chodzi o prowadzenie motonga itd??? Zawieszenie upside-down powstało, żeby zmniejszyć tzw. masę nieresorowaną koła. Mądrze strasznie brzmi. :biggrin: A w skrótowym rozwinięciu, chodzi o to, by masa, która jest podbijana do góry przez wybój na drodze i ta sama masa wciskana przez widelec w uskok na drodze była mniejsza, bo to zmniejsza jej bezwładność, a przez to pozwala szybciej przemieszczać się kołu w pionie, oraz szybciej zmieniać kierunek przemieszczenia góra <-> dół. Przy tradycyjnym widelcu uderzone wybojem koło nabiera prędkości (i pędu) który później trudno wygasić, żeby widelec docisnął koło z powrotem do asfaltu. Albo przy wpadnięciu w uskok potrzeba więcej czasu zanim koło dotknie asfaltu za uskokiem. A przy upside-down koło mniej waży (koło rozumiane razem z częścią widelca, która się porusza w pionie) więc lepiej przyśpiesza i wyhamowuje ruch w pionie. Ostateczny efekt jest taki, że mamy lepszą przyczepność względem tradycyjnego widelca. Podałem drastyczny przykład wybojów i uskoków, ale generalnie taki widelec na dobrej (prawie) płaskiej nawierzchni będzie się zachowywał lepiej. Tyle z mojej wiedzy. Jeżeli jestem w błędzie proszę innych o sprostowanie :D Greetz serdeczne, &REW. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wieczny student Opublikowano 5 Lipca 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2006 żeby zmniejszyć tzw. masę nieresorowaną kołaChodzi o masę resorowaną :D. Tak gwoli ścisłości, bo ogólnie gadasz mądrze :biggrin: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
roger Opublikowano 5 Lipca 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2006 Chodzi o masę resorowaną :P. Tak gwoli ścisłości, bo ogólnie gadasz mądrze :biggrin: Gada mądrze i włąśnie jest to masa nieresorowana... :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hz10 Opublikowano 5 Lipca 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2006 Gada mądrze i włąśnie jest to masa nieresorowana... :Dracja :biggrin: ja tylko dodam od siebie że upsy mają większą sztywność i nie tak łatwo je pogiąć jak zwykłe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
&REW Opublikowano 5 Lipca 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2006 Chodzi o masę resorowaną :D. Tak gwoli ścisłości, bo ogólnie gadasz mądrze :biggrin: Dokładnie tak. Nieresorowaną, bo resorowany jest motocykl (rama, silnik, gadżety i oczywiście jako dodatek - motocyklista :P) - resorowany, czyli utrzymywany możliwie w poziomie w stałej odległości od nawierzchni w sposób zapewniający maksymalną możliwą przyczepność obu kół - która wynika z siły z jaką naciska moto na nawierzchnię (F=m*g -> siła = masa * przyśpieszenie ziemskie). Jeżeli amory są kiepskie lub źle ustawione - np. za twarde, to wybój podbije motocykl - siła F zostanie w części zniwelowana przez podbicie. A jak za miękkie, to wybój podbije koło i lecimy znowu nad nawierzchnią :P. Sęk w tym, żeby znaleźć optimum. Na naszych drogach to trudne - warunki złe do tragicznych :notworthy:. Przydaje się patent na zmianę twardości oraz regulację tłumienia dobicia i odbicia w czasie jazdy :biggrin:. Ale ile to kapuchy kosi ... oj :flesje: Yo Wodzowie, &REW. :lapad: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wieczny student Opublikowano 5 Lipca 2006 Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2006 Może to i głupio zabrzmi, ale ja trwałem w przekonaniu, że to koła sa resorowane, a nie reszta motocykla. Ale skoro tak mówicie... :biggrin: W kazdym bądź razie chodzi o zmniejszenie bezwładności koła i tego co razem z nim "skacze" na nierównościach. Zmniejszenie owej bezwładności poprawia dynamikę działania takiego układu. A to, jak wiemy, duża zaleta. :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gikser Opublikowano 6 Lipca 2006 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2006 Zawias klasyczny w porównaniu do upside down jest zdecydowanie sztywniejszy( jak wiadomo nie bez znaczenia przy prowadzeniu) a to ze względu na więkrzą odporność na siły skręcające.Wynika to z tego że powierzchnia pracująca w upside down jest dużo więkrza niż w klasyku.Ażeby uzyskać taka sztywnośc w zawieszeniu klasycznym producenci muszą stosować duże średnice lag.Coraz więcej obserwuje się w motocyklach rozwiązania typu upside down pomimo wiekrzej masy całego układu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.