Skocz do zawartości

schodzenie z obrotów: zwykły 2T a wyczyn


bohen
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

 

Nie no ' date=' ręce opadają jak sie to czyta :evil:

 

Monent obrotowy zależy od (średniego) cisnienia w cylindrze, promienia wykorbienia a więc skoku tłoka ( 2r=s) i powierzchni a wiec średnicy cylindra oczywiście opory ruchów też mają wpływ, jednak najwiekszy te 3 wielkości.

 

Ciśnienie w cylindrze zależy z kolei od efektywnoości spalania czyli czasów rozrzadu, jakości mieszanki, punktu zapłonu itd.

 

Z mojej strony koniec tematu.[/quote']

 

I tu sie mylisz. Zaluzmy silnik benzynowy ma kolo zamachowe o wadze 5kg, staczamy je do 3,5kg i co otrzymujemy, dostajemy wyzszy moment obrotowy, ale za to jest on otrzymywany w wyzszych partiach obrotowych silnika, dlatego diesle jako silniki stosunkowo nisko obrotowe maja ciezkie kola zamachowe aby ten moment byl wyzszy i dostepny na bardzo niskich obrotach, mialem kiedys taka ksiazke pt. "wszystko o silnikach wysokopreznych" czy cos takiego, tam jest wszytsko bardzo dobrze rozpisane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram wojti2001 :evil:

 

Monent obrotowy zależy od (średniego) cisnienia w cylindrze' date=' promienia wykorbienia a więc skoku tłoka ( 2r=s) i powierzchni a wiec średnicy cylindra oczywiście opory ruchów też mają wpływ, jednak najwiekszy te 3 wielkości.

 

Ciśnienie w cylindrze zależy z kolei od efektywnoości spalania czyli czasów rozrzadu, jakości mieszanki, punktu zapłonu itd.

[/quote']

ty Rozio też masz racje, i nie widze powodu żeby sie kłucić - na moment obrotowy ma wpływ wiele czynników.Były one wymieniane przeze mnie i innych((niektórzy już powtarzają) i nikt nie jest w stanie rozpatrzyć wszystkich aspektów w 1 poście.

Przykład wojtego jest podobny do mojego opisanego we wcześniejszym poście. Te wszystkie przykłady mają tylko wyjaśnić sedno sprawy , bo i tak przerabiając konkretny silnik trzeba wszystko rozpatrzyć indywidualnie :evil: :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mylicie tutaj podstawowe pojecia. Moment obrotowy z momentem bezwladnosci mas wirujacych. Jedynie Rozio sensownie pisze i chwala mu za to.

Z tym kolem zamachowym - wg waszego pisania wynika ze mozna sobie zmieniac moment obrotowy silnika poprzez zmiane momentu bezwladnosci kola zamachowego :evil: . A co jezeli kolo zamachowe calkiem wyrzucimy to moment obrotowy silnika zniknie ? Kolo zamachowe to nic innego jak akumulator energii i to chwilowej energii. A moment obrotowy przy danej predkosci obrotowej silnika sie nie zmienia.

A jezeli dobrze pamietam to w dieslach sa kola zamachowe ciezsze (maja wieksze momenty bezwladnosci) bo bez tego silnik ten latwiej bylo by zadusic. Ale glowy za to niedam - tak mi sie obilo kiedys o uszy.

A moment obrotowy silnika to tak jak pisal Rozio:

Monent obrotowy zależy od (średniego) cisnienia w cylindrze, promienia wykorbienia a więc skoku tłoka ( 2r=s) i powierzchni a wiec średnicy cylindra oczywiście opory ruchów też mają wpływ, jednak najwiekszy te 3 wielkości.

 

Ciśnienie w cylindrze zależy z kolei od efektywnoości spalania czyli czasów rozrzadu, jakości mieszanki, punktu zapłonu itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mylicie tutaj podstawowe pojecia. Moment obrotowy z momentem bezwladnosci mas wirujacych. Jedynie Rozio sensownie pisze i chwala mu za to.

Z tym kolem zamachowym - wg waszego pisania wynika ze mozna sobie zmieniac moment obrotowy silnika poprzez zmiane momentu bezwladnosci kola zamachowego :evil: . A co jezeli kolo zamachowe calkiem wyrzucimy to moment obrotowy silnika zniknie ? Kolo zamachowe to nic innego jak akumulator energii i to chwilowej energii. A moment obrotowy przy danej predkosci obrotowej silnika sie nie zmienia.

A jezeli dobrze pamietam to w dieslach sa kola zamachowe ciezsze (maja wieksze momenty bezwladnosci) bo bez tego silnik ten latwiej bylo by zadusic. Ale glowy za to niedam - tak mi sie obilo kiedys o uszy.

A moment obrotowy silnika to tak jak pisal Rozio:

Monent obrotowy zależy od (średniego) cisnienia w cylindrze' date=' promienia wykorbienia a więc skoku tłoka ( 2r=s) i powierzchni a wiec średnicy cylindra oczywiście opory ruchów też mają wpływ, jednak najwiekszy te 3 wielkości.

 

Ciśnienie w cylindrze zależy z kolei od efektywnoości spalania czyli czasów rozrzadu, jakości mieszanki, punktu zapłonu itd. [/quote']

 

 

nie zniknie ale sie zmniejszy jak usuniesz koło, bo moment obrotowy zalezy w duzej mierze od mas wirujących na wale

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

echhh :? . Te wszystkie kola zamachowe, iskrowniki itp to sa jak napisalem wyzej akumulatory energii (oraz spelniaja inne zadania do ktorych glownie zostaly stworzone). A akumulator energii jest to takie cos co magazynuje energie (aby posiadalo energie trzeba mu ja dostarczyc) i w danej chwili moze ja oddac. A z tego co czytam to wedlug niektorych te akumulatory energii (kola zamachowe, iskrowniki itp.) same wytwarzaja energie i zwiekszaja moment obrotowy silnika. One zwiekszaja tylko bezwladnosc silnika, ktora sie sumuje z momentem wytwarzanym przez silnik i w przypadkach gwaltownego obciazenia silnika "pomaga mu" chwilowo. No a pozatym kolo wyrownuje prace silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ural_zgora

 

to powiedz mi dlaczego w silnikach benzynowych daje sie kola zamachowe do stoczenia?? chyba po to aby byly lzejsze, im lzejsze kolo tym szybciej silnik potrafi sie wkrecic na obroty, ale ma to swoj minus, charakterystyka silnika sie zmienia, maksymalna wartosc momentu obrotowego jest osiagalna w coraz wyzszym zakresie obrotowym i jest ten moment tak wyzszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh no to proste ze sie zmienia charakterystyka;]liczy sie tez odleglosc zawiesznia korbowodu od srodka przeciw wag;]liczy sie wiekosc przeciw wag bo mogą miec wiekszą srednice a by cieszeepiony w innej odleglosci od srodka..kazdy szczegol sie liczy i te łeby z yamahy suzuki i innych szanujących sie firm robią tak zeby bylo jak najlepiej 8) wiec moze zostawmy to im do myslenia i zakonczmy ten temat 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

im lzejsze kolo tym szybciej silnik potrafi sie wkrecic na obroty,

 

Dobrze napisales im lzejsze kolo tym silnik moze szybciej sie wkrecac na obroty (SZYBCIEJ - bo bezwladnosc mniejsza), moze wystepowac lepsza reakcja silnika na dodanie gazu.

 

Ale tego to w ogole nie rozumiem :

maksymalna wartosc momentu obrotowego jest osiagalna w coraz wyzszym zakresie obrotowym i jest ten moment tak wyzszy.

:?

Odchudzamy kolo zamachowe i w ten sposob podnosimy maxymalne obroty silnika ? A czy kolo zamachowe (wywazone) ogranicza predkosc obrotowa silnika ? W duzych silnikach diesla mamy masywne kola zamachowe. Ale jezeli by zablokowac regulator w pompie wtryskowej to mozna doprowadzic silnik do takich predkosci obrotowych ze silnik ekploduje - i wcale nie trzeba staczac kola zamachowego.

 

[ Dopisane: 28-12-2005, 12:47 ]

Po to sie daje do stoczenia zeby silnik osiągał większe obroty a im większe obroty tym większa moc nie wiem jak z momentem ale moc napewno wzrośnie i moze po to sie stacza.

 

Niech mi ktos przedstawi na papierze (jakias dokumentacja z hamowni, lub jakis artykul) ze tak jest - odchudzamy kolo zamachowe - moment obrotowy spada, obroty rosna, moc rosnie silnika. (tylko samo odchudzenie kola, a nie caly tuning silnika). Bo wg mnie to jakas popelina.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy Wy to piszecie z wlasnego doswiadczenia, moze przeczytaliscie mnostwo literatury fachowej , czy moze piszecie tak bo gdzies cos uslyszeliscie, ktos mowil o toczeniu kol (ale na pewno to nie byla jedyna modyfikacja w silniku) i twierdzicie ze to w radykalny sposob zmienia charakterystyke silnika ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[ Dopisane: 28-12-2005' date=' 12:47[/i'] ]

Po to sie daje do stoczenia zeby silnik osiągał większe obroty a im większe obroty tym większa moc nie wiem jak z momentem ale moc napewno wzrośnie i moze po to sie stacza.

 

Niech mi ktos przedstawi na papierze (jakias dokumentacja z hamowni, lub jakis artykul) ze tak jest - odchudzamy kolo zamachowe - moment obrotowy spada, obroty rosna, moc rosnie silnika. (tylko samo odchudzenie kola, a nie caly tuning silnika). Bo wg mnie to jakas popelina.

 

Ja nie napisałem że moment spada. Jesli koło będzie lżejsze to siła potrzebna do nadania mu danego pędu będzie mniejsza wiec silnik będzie się wkręcał szybciej na obroty i w rezultacie będzie mógł wkręcic się wyżej. A im większe obroty tym więcej mocy mozna wycisnąc z silnika. Nie na darmo silniki sportowe kręcą sie do 17 000rpm.

 

[ Dopisane: 28-12-2005, 14:37 ]

A tak w ogóle to co to jest popelina bo nie moge znaleźć w słowniku. :oops:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie napisałem że moment spada. Jesli koło będzie lżejsze to siła potrzebna do nadania mu danego pędu będzie mniejsza wiec silnik będzie się wkręcał szybciej na obroty i w rezultacie będzie mógł wkręcic się wyżej. A im większe obroty tym więcej mocy mozna wycisnąc z silnika. Nie na darmo silniki sportowe kręcą sie do 17 000rpm.

 

Widze ze szkoda klawiatury :) .

A czy kolega widzial czym sie roznia silniki wysokoobrotowe od wolno (badz srednioobrotowych)?

Nie wiem po jakiemu mam to pisac. Kolego zrob sobie ekperyment:

Wez jebitnie ciezkie kolo i wpraw w ruch. Czy jezeli uda Ci sie wprawic kolo w ruch to dalej musisz uzywac duzej sily aby kolo sie krecilo ( mowie to o stalej predkosci, przyspieszenie = 0). Sila jest potrzebna tylko przy zmianie predkosci obrotowej, przy przyspieszeniach gdyz musimy pokonac wieksza bezwladnosc masy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy Wy to piszecie z wlasnego doswiadczenia' date=' moze przeczytaliscie mnostwo literatury fachowej , czy moze piszecie tak bo gdzies cos uslyszeliscie, ktos mowil o toczeniu kol (ale na pewno to nie byla jedyna modyfikacja w silniku) i twierdzicie ze to w radykalny sposob zmienia charakterystyke silnika ?

[/quote']

A żebyś wiedział ,że zmienia.Zależy jeszcze w jakim silniku i ile masy ubędzie(bo można np. w wsce zamiast koła zamachowego zastozować samą krzywkę ,a zapłon poprowadzić z zewnętrznego iskrownika i zmniejszenie momentu bezwładności będzie radykalne ,natomiast w innym silniku nie przeprowadzimy już takich zmian-wszystko zależy od konstrukcji silnika)

Jedno jest pewne (jak już pisano wiele razy) charakterystyka silnika ulegnie zmianie w całym zakresie obr.W dolnym zakresie obr. stracimy na momencie obrotowym(mniejsza elastyczność) ale w śr i wyższych sporo zyskamy(jak sporo to zależy od rozmachu zmian).Zresztą nie będe powtarzał , bo pisałem o tym w 3 moim poście wyżej.

 

ural_zgora napisał:

Odchudzamy kolo zamachowe i w ten sposob podnosimy maxymalne obroty silnika ? A czy kolo zamachowe (wywazone) ogranicza predkosc obrotowa silnika ?

 

 

Nie nie ogranicza!

Ale tylko w zakresie obr. przewidzianych przez konstruktora.Gdy zmniejszymy masę koła(i poprawnie wyważymy) otrzymamy wzrost obr. max.Zauważ ' date='że to nie koło napędza wał ,tylko wał koło -więc jeśli zmniejszysz odpowiednio jego bezwładność (masę) wał będzie w stanie szybciej nim kręcić. :buttrock: Poprostu zmniejszą się opory , które musi pokonać.

 

 

 

A co jezeli kolo zamachowe calkiem wyrzucimy to moment obrotowy silnika zniknie ?

Przecięż to nie jest jedyna wirująca masa w silniku.Jak powiedziano moment ulegnie zmniejszeniu w dolnym zakr. obr.

Chyba nie czytasz wszystkiego dokładnie :buttrock:

Jak nie wierzysz mi , to masz jeszcze słowa Lucasa:

nie zniknie ale sie zmniejszy jak usuniesz koło' date=' bo moment obrotowy zalezy w duzej mierze od mas wirujących na wale

[/quote']

pzdr.

 

[ Dopisane: 28-12-2005, 13:48 ]

tak poza tym ,to myśle ,że większość tych pytań jest skutkiem niedokładnego czytania :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie wierzysz mi , to masz jeszcze słowa Lucasa:

lucas napisał:

nie zniknie ale sie zmniejszy jak usuniesz koło, bo moment obrotowy zalezy w duzej mierze od mas wirujących na wale

 

pzdr.

 

A co jak Lucas cos napisze to świętość ?

 

Tak jak juz wczesniej napisalem moment obrotowy wytwarzany przez silnik to jedno, a moment bezwladnosci mas wirujacych to drugie. Proponuje wziac dwa silniki (wasze wsk ) z jednego zdjac kolo iskrownika, a zdrugiego nie i sprawdzic na hamowni, przy stalych obciazeniach porownac jakkie moce generuja te silniki.

Po prostu tworzycie nowa teorie.

 

[ Dopisane: 28-12-2005, 14:06 ]

Dobra koniec tematu. Wszyscy macie calkowita i niezaprzeczalna racje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...