Skocz do zawartości

regulator napiecia czy akumulator?


kelpi80
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam akumulator, ktory nie trzyma zbyt dlugo. Trzeba go od czasu do czasu podladowac. Kiedys przegrzal sie troche regulator napiecia i stad moje pytanie. Czy terez jesli wymienie akumulator na nowy to regulator mi go znowu nie zepsuje? Jak sprawdzic czy z regulatorem jest wszystko ok? Wystarczy zmierzyc prad na klamrach z podpietym starym aku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak zobacz jakie jest napiecie na zaciskach aku przy wiekszych obrotach silnika. Mozesz tez amperomierz wlaczyc w szereg z akumulatorem i sprawdzic prad jaki podaje. Tylko uwazaj zeby nic nie spalic.

 

[ Dopisane: 25-11-2005, 23:53 ]

Z tym amperomierzem to zalezy jak jest moto palone (z kopa czy rozrusznikiem)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy terez jesli wymienie akumulator na nowy to regulator mi go znowu nie zepsuje?

 

jest taka mozliwosc

 

 

Jak sprawdzic czy z regulatorem jest wszystko ok?

 

zmierzyc napiecie na klemach aku przy roznych rpm i z obciazeniem i bez.

 

 

Wystarczy zmierzyc prad na klamrach z podpietym starym aku?

 

nie, nalezy to rowniez zrobic na dobrym aku (np: pozyczonym od kogos). dlatego, ze jezeli stare aku bylo do dupy i np. mialo zwarta cele, to przy pomiarze napiecia ladowania dojdziesz do wniosku ze regulator za malo daje (a to bedzie po prostu wina aku), co bedzie bzdura i kupisz nowy regler, ktory zachowa sie tak samo. jezeli natomiast na starym i nowym aku bedzie niedoladowanie to znak, ze walniety jest regler. proste?

 

 

Mozesz tez amperomierz wlaczyc w szereg z akumulatorem i sprawdzic prad jaki podaje.

 

to akurat pomiar, ktory Ci nic nie powie o stanie aku czy tez regulatora. prad z regulatora zalezy od obciazenia - im wiecej swiatel,itd, tym wiekszy prad bedzie plynal. aku bierze prad z reglera, zeby sie naladowac, ale sa to male ilosci w porownaniu z amperarzem obciazenia i po nich nie da sie oszacowac co jest z aku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jezeli stare aku bylo do dupy i np. mialo zwarta cele, to przy pomiarze napiecia ladowania dojdziesz do wniosku ze regulator za malo daje (a to bedzie po prostu wina aku), co bedzie bzdura i kupisz nowy regler, ktory zachowa sie tak samo. jezeli natomiast na starym i nowym aku bedzie niedoladowanie to znak, ze walniety jest regler. proste?

Czy zawsze wystepuje niedoladowanie? Czy np. regulator moze podawac zbyt duzy prad i wtedy 'przeladuje' aku? Na moim starym akumulatorze widac, ze boczne krotsze scianki sa lekko wgiete do srodka (sa lekko wklesle), czy to moze byc wina zbyt malego ladowania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Regler ma zazadanie odłączaś aku od żrudła napięcia (prądnicy) przy jej zbyt niskich obrotach ( coby nie występowało zjawisko te to akumulator kręci prądnicą = niedoładowanie) oraz przy zbyt wysokich (coby nie przeładować aku).

 

e boczne krotsze scianki sa lekko wgiete do srodka (sa lekko wklesle), czy to moze byc wina zbyt malego ladowania?

 

Nie wiem co ot tym myśleć, a nie masz czasem zatkanego odpowietrzania w aku ?

 

A i naoisz jaki to motocykl.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy zawsze wystepuje niedoladowanie? Czy np. regulator moze podawac zbyt duzy prad i wtedy 'przeladuje' aku?

 

heh' date=' moze nie do konca jasno to napisalem, ale regulator nie "pcha" pradu. kazdy odbiornik bierze tyle, ile potrzebuje. tak samo dzieje sie z aku. napiszmy sobie wzor: R=U/I. kazdy odbiornik (jak i aku) ma zalozmy stale R. nie jest to do konca prawda (R sie zmienia np. od temp), ale dla naszego modelu nam wystarczy. zeby przeladowac aku z R=const nalezy... dac za duze napiecie U na zaciski. to wymusi przeplyw wiekszego pradu I i wowczas gna sie plyty, a aku gazuje i jest gorace. proste? podanie wiekszego napiecia na zarowke spowoduje przeplyw przez zarnik wiekszego pradu przez co zarowka jasniej swieci, bo moc wydzielana wyraza sie wzorem: P=U*I (a zwiekszylismy U i I).

 

pomiar napiecia to podstawa weryfikacji ukladu ladowania. najczesciej spotyka sie na poziomie 14-14.5V przy okolo 5000rpm przy wlaczonych swiatlach. wartosci wieksze powoduja wlasnie wykrzywianie plyt w aku.

 

 

Regler ma zazadanie odłączaś aku od żrudła napięcia (prądnicy) przy jej zbyt niskich obrotach ( coby nie występowało zjawisko te to akumulator kręci prądnicą = niedoładowanie) oraz przy zbyt wysokich (coby nie przeładować aku).

 

z calym szacunkiem, ale to bzdura :mrgreen:

 

zadaniem reglera jest dac na wyjsciu 14.5V (w zaleznosci od modelu mozna i spotkac 13-16V) niezalenie od rpm. moc obciazenia nie moze przekroczyc maksymalnej wartosci do jakiej jest przeznaczony uklad ladowania. grozi to zniszczeniem regulatora lub/i alternatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki chlopaki za wszystkie rady!

 

MlodyVFR: napisales, ze z winy reglera moze wystepowac "niedoladowanie" akumulatora bac to nowego czy starego (rozumiem, ze to zbyt male napiecie), pozniej piszesz, ze wartosci wiekszego napiecia ladowania aku "moga powodowac wykrzywianie plyt aku". czyli w obu przypadkach to wina reglera?

 

czyli tak: sprawdzam napiecie podlaczajac rownolegle do akumulatora woltomierz.. napiecie nie powinno przekroczyc 15.5-16V przy obrotach ~5000 rpm, a jesli przekracza to znaczy, ze padl regulator i puszcza z alternatora do aku wieksze napiecie niz powinien- dobrze rozumiem?

 

aha- jedynym rozwiazaniem problemu czy padl aku czy regler to podlaczenie drugiego 'nowego' aku i powtorzenie procedury- jesli napiecie bedzie zbyt duze a pomiary napiecia nie beda sie roznily to tez wina regulatora, tak?

 

Najprosciej- musze w tym momencie sprawdzic REGULATOR napiecia czy jest z nim wszystko ok czy tez czeka mnie zakup nowego, a aku ktore mam pociagnie jeszcze kilka miesiecy nawet wtedy gdy bedzie trzeba je co kilka dni ladowac prostownikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

prad z regulatora zalezy od obciazenia - im wiecej swiatel,itd, tym wiekszy prad bedzie plynal.

Tak ale mi chodzilo o wlaczenie amperomierza w szereg z aku. Nie ma roznicy czy swiatla beda wlaczone czy nie prad do aku bedzie plynal taki sam, jedynie z regulatora bedzie wiekszy szedl. Prad dostajacy sie do aku zalezy glownie od stanu naladowania jego (bardziej rozladowany aku wiekszy prad, naladowany aku mniejszy prad). No i kolega moze sobie sprawdzic jaki prad jest podawany do akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kelpi80 bardzo dobrze sqmales.

 

ural_zgora jezeli tak jak piszesz - to ok - jest sens pomiaru pradu. tylko jedno male ale: ile A to dupne aku, a ile A to dobre? odpowiedz zalezy od typu aku, temp. elektrolitu, pojemnosci, itd. dlatego pomiar pradu uwazam za niemiarodajny.

 

 

Nie ma roznicy czy swiatla beda wlaczone czy nie prad do aku bedzie plynal taki sam' date=' jedynie z regulatora bedzie wiekszy szedl.[/quote']

 

nie, zebym byl czepialski, czy cos, ale nie zawsze tak bedzie :D

 

gdy obciazysz na biegu jalowym swiatlami to spadnie napiecie w calej instalce, co sie przejawi spadkiem pradu plynacego do aku. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gdy obciazysz na biegu jalowym swiatlami to spadnie napiecie w calej instalce, co sie przejawi spadkiem pradu plynacego do aku. Wink

Na biegu jalowym oczywiscie zgoda.

 

A co do tego pradu ladowania to na dobrym w pelni naladowanym aku (wszystko zalezy od pojemnosci) przy wlaczonym oswietleniu prad max ok 3 A. A jak bedzie plynal prad z 8 A czy wiecej to tez bedzie jakaś wskazowka ze cos nie tak z regulatorem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yool napisał:

Regler ma zazadanie odłączaś aku od żrudła napięcia (prądnicy) przy jej zbyt niskich obrotach ( coby nie występowało zjawisko te to akumulator kręci prądnicą = niedoładowanie) oraz przy zbyt wysokich (coby nie przeładować aku).

 

 

z calym szacunkiem, ale to bzdura

 

MłodyVFR zgadzam się że : "zadaniem reglera jest dac na wyjsciu 14.5V" , dlatego gdy prądnica ma małe obroty i daje napięcie mniejsze od 14,5 V a nawet mniejsze os 12V regler musi ją odłączyć od akumulatora.

Bo inaczej akumulator kręciłby nią jak silnikiem.

 

Każda pradnica działa jak silnik ja podłączymy ja do aku, tak samo jak silnik prądu stałego może działać jako prądnica.

 

Może się myle ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlatego gdy prądnica ma małe obroty i daje napięcie mniejsze od 14' date='5 V a nawet mniejsze os 12V regler musi ją odłączyć od akumulatora.[/quote']

 

regler nic nie odlacza, bo regler motocykli japonskich z alternatorami trojfazowymi ze stalym wzbudzeniem to po prostu prostownik na 6 diodach (2 diody na faze) + uklad stabilizacji. jezeli napiecie bedzie tak jak piszesz: 12V to diody nie maja co prostowac, a jednoczesnie powoduja, ze prad nie poplynie wstecz, czyli od aku do alternatora.

 

 

Bo inaczej akumulator kręciłby nią jak silnikiem

 

zeby zakrecic alternatorem potrzeba 3 napiec zmiennych przesunietych w fazie o kat 120 stopni. o odpowiedniej amplitudzie i czestotliwosci nie bede wspominal. regler dziala TYLKO w jedna strone i z pradu stalego nie zrobi nam tych wlasnie napiec. za to te napiecia generowane przez altek jest w stanie przeksztalcic na napiecie stale. w druga strone trzeba by miec uklad zwany falownikiem.

 

 

Każda pradnica działa jak silnik ja podłączymy ja do aku' date=' tak samo jak silnik prądu stałego może działać jako prądnica.

 

Może się myle ?[/quote']

 

w tej kwestii sie nie mylisz, ale pradnice wystepowaly w starszych pojazdach (do lat 70-80). pradnica to nie alternator. pradnice mozna spotkac w motocyklach np: mz es/ts oraz np. w starym maluchu. regulator do takiej pradnicy ma calkiem inna konstrukcje niz regulator alternatora, bo opiera sie na innej zasadzie pracy. tutaj mozna np. podlaczyc pradnice na krotko i teoretycznie powinna zakrecic. sadze jednak, ze opory bylyby zbyt duze i poszedlby tylko dym z niej :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sytuacji Kelpi80 trzeba przede wszystkim starac sie naladowac obecny akumulator i stwierdzic czy rzeczywiscie trzyma te 12.7 V przez dluzszy czas po naladowaniu ( po samym ladowaniu powinien pokazac 13.2 V ).

Jezeli tak nie jest i spada blyskawicznie np do 12V to wszystkie pomiary napiecia na chodzacym silniku sa niemiarodajne i zeby naprawde sprawdzic uklad ladowania trzeba pozyczyc od kogos sprawny aku.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...