Skocz do zawartości

Z jakiej stali robi się zębatki?


Joe
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cosmo skąd masz przekonanie ze na zebatki stosuje się stal 38HMJ??

pytam z ciekawości

 

[ Dopisane: 05-09-2005, 17:25 ]

a ksiązki dziekana z uczelni bekrissa nie sprzedają sie za dobrze bo są ze 100PLN za drogie.

widziałem ostanie wydania, ciekawe ale cholernie drogie.

Bekriss jak będziesz miał okazje to porównaj te nowe wydania z książkami np. Gulajewa, Wesołowskiego, Malkiewicza, Stauba. Te ostatnie to podstawa chociaż trącą antykwariatem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

POM - z Poradnika Mechanika :-D

Nie napisałem, że "się robi", tylko że

Może to być na przykład stal 38HMJ.

Generalnie można z niemal wszystkiego zrobić, będzie działać lepiej lub gorzej. Dotarcie do informacji na temat surowca użytego w produkcji markowych zębatek raczej nie jest możliwe (choć to by była odpowiedź na pytanie "z czego się robi").

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to może koledzy studiujący mechanikę i tak znający się na stalach mieli przedmiot taki jak "Koła zębate" i napiszą nam co to jest zębatka ?

No koledzy koło zębate a potoczna zębatka czyli koło łąńcuchowe to zupełnie coś innego. W zaszadzie zębatką nazywamy listwe z naciętymi zbami służącą do zamiany ruchu obrotowego na prostolinjowy np: obrabiarki maja takie rzeczy.

A co do stali to jak pamiętam, bo dawano ne miałem doczynienia z HMj to to jest stal do azotowania więc napewno widzieliście takie zółte zębatki to właśnie one są z tej stali (nie myslić z tymi lichymi z pokryciem galwanizeryjnym). Zwykłe zębatki wykonuje sie ze stali nierdzewnej ferrytycznej i martenzytycznej. Z 45 węglówki zła by nie była ale po tygodniu w garażu mielibyśmy nadgryzioną przez korozję

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z martenzytycznej bo są bardzo twarde, zwłaszcza przednie

38HMJ jest do azotowania ale takiego, które ma na celu zwiększyć twardość a nie zwiększyć odporność korozyjną

 

Masz zupełna rację ale zauważ że producenci nie azotuja tylo zębów ale całą zębatkę. Zęby są azotowane w głąb, podejrzewam ze nie więcej jak 0.5 mm reszta zapewne powierzchniowo przy okazji zeby nie korodowało.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ponoć przy azotowaniu ciężkko uzyskać aż tak znaczną głębokość, pytanie tylko w jakim celu inwestować w taką częśc skoro jej zywot w motocyklu jest niezmiernie krótki, taką twradość można uzyskać po hartowaniu i odpuszczaniu większości stai węglowych o stopówkach nie wspominając, być może mikrotwrdość zebatek azotowanych jest znacznie większa ale tego nie sprawdzałem,

takie luźne rozważania spierał się specjalnie nie będe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grubość warstwy azotowanej jest bardzo mała do 0,07 mm i raczej wątpię żeby jakikolwiek producent stosował azotowanie zębatek . Poza tym jest to dodatkowa operacja technologiczna, która kosztuje, a przy elemencie który jest traktowany jako część eksploatacyjna jest to po prostu bezcelowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...