bili Opublikowano 2 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2005 Czy jak dam 3 pierscionki to jawka bedzie lepiej chodzic itp.?? Nie chodzi mi o "wiejski tjuning" tylko o pełna sprawnosc jawki, tak jak by wczoraj wyjechła z fabryki 8) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hiszpan Opublikowano 2 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2005 zwiększanie ilości pierścieni nie pomaga... ba nawet pogarsza osiągi. nie nadarmo producenci montują określoną ilość pierścionków. zwiększanie tej ilości zbednie powiększa opory układu tłok/cylinder. jak masz sprawne pierścienie to 2 spokojnie wystarczają. silniki wyczynowe niekiedy mają nawet tylko jeden pierścień.PZDR! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kubaDR600 Opublikowano 2 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2005 Do tej zatartej? :lol: Jeżeli konstrukcja przewiduje dwa pierścienie to tak ma być - trzeci pierścień w niewielkim stopniu zwiekszy cisnienie sprężania ale zwiekszy także opory tarcia w cylindrze i efekt bedzie żaden. Dobrze utrzymana i odblokowana (jak poszukasz to znajdziesz opis na forum) jawka potrafi polecieć 80 km/h - więc czego chcieć wiecej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kuba Cz. Opublikowano 2 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2005 z tym 80 km/h to przesadziłeś i to nieźle!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
trajka66 Opublikowano 2 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2005 No no troche przesadziles, to simek tyle leci. A orginalnie w jawce byly montowane tloki z 3 pierscieniami. Ja po szlifie kupilem 2 pierscieniowy i chodzila ok. Moim zdaniem nie ma roznicy w mocy (podczas jazdy) w zaleznosci od tego czy masz 2 czy 3 pierscienie. A na pewno lepiej jest nie patrzec na pierscienie tylko na jakosc wykonania tloka - bo te polskie czasem puchna i szybko sie przycieraja. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kubaDR600 Opublikowano 2 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2005 z tym 80 km/h to przesadziłeś i to nieźle!!! No może i pojechałem troszkę :D bazuję na relacjach osób trzecich. Ale i tak wiadomo, że dodatkowy pierścień nie dodaje mocy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kuba Cz. Opublikowano 2 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2005 Ale i tak wiadomo, że dodatkowy pierścień nie dodaje mocy To jest oczywiste. 8) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sputnick Opublikowano 2 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2005 to simek tyle leci simek ma 3,6 km a oryginalna czeska jawka 3,5 km. jawka kumpla bierze simsony :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
enduroguy Opublikowano 2 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2005 75km/h jawka poleci (moja szla cos koło tego- mierzone przy Suzuki), ale malo ktora bo zazwyczaj albo sa jeszcze zblokowane albo juz nieco wysluzone. Teraz mozna dostac tloki do jawki na 2 pierscienie? Ja wszedzie widze tylko te na 3 :roll: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Aster Opublikowano 2 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2005 We Wroclawiu oryginalne czeskie tloki na 2 pierscienie sa bez problemu dostepne. A z "oryginalnoscia" - z tego, co slyszalem, starsze roczniki Jawek oryginalnie mialy 3 pierscionki, nowsze juz tylko 2. Cytuj Jawa 50 Mustang 1977 => Yamaha XJ 600N 1999 :D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lechu Opublikowano 2 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca 2005 zwiększanie ilości pierścieni nie pomaga... ba nawet pogarsza osiągi. nie nadarmo producenci montują określoną ilość pierścionków. zwiększanie tej ilości zbednie powiększa opory układu tłok/cylinder. jak masz sprawne pierścienie to 2 spokojnie wystarczają. silniki wyczynowe niekiedy mają nawet tylko jeden pierścień.PZDR! Im wieksza ilosc pierscieni tym wieksza kompresja, ale takze wieksze opory. 3 pierscienie to optymalne rozwiazanie, bo pozniej opory sa wieksze niz moc uzyskana z wiekszej kompresji. z tym 80 km/h to przesadziłes i to niezle!!!Nie przesadzil. Moj weteran tyle chodzi jak jezdzi 1 osoba. Dodam ze moj sprzet to oblachowany skuter Jawa 20p :D , ale po lekkim tuningu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Luk Opublikowano 10 Czerwca 2005 Udostępnij Opublikowano 10 Czerwca 2005 No dobra, to moze po kolei...Przy projektowaniu wszelkiego rodzaju urzadzen zawsze trzeba pojsc na kompromis. A to pomiedzy odpowiednia wytrzymaloscia przy jak najmniejszej masie danego elementu, a to pomiedzy mozliwie jak najmniejszym tarciem przy jak najlepszym odprowadzaniu ciepla. Akurat w tej sytuacji nalezy wziac pod uwage nastepujace elementy: 1.Odprowadzanie ciepla.Podczas pracy silnika najbardziej nagrzewa sie denko tloka i komora spalania w glowicy. W kazdym silniku wyglada to inaczej ze wzgledu na konstrukcje silnika, pojemnosc skokowa, stopien sprezania, ksztalt komory spalania, rozwijane predkosci obrotowe, obciazenie silnika, wielkosc powierzchni odprowadzania ciepla z glowicy i tloka, itd. Czesc ciepla jest odprowadzana ze spalinami, czesc przez glowice, czesc przez cylinder, a czesc przez tlok. Zajmijmy sie tlokiem. Z tloka cieplo jest odprowadzane przez:a)pierscienie - na gladz cylindra i dalej na zebra cylindrab)plaszcz - na gladz cylindra i dalej na zebra cylindrac)wewnetrzna powierzchnie tloka - do mieszanki paliwowo-powietrznej znajdujacej sie w skrzyni korbowejd)przez lozysko glowki korbowodu - na korbowod i dalej na tarcze walu. I teraz nalezaloby zastanowic sie ile ciepla jestesmy w stanie odprowadzic przez glowice (im wiecej tym lepiej (zwroccie uwage, ze w wyczynowych dwusuwach chlodzonych powietrzem glowice sa bardzo mocno uzebrowane), idealna sytuacja bylaby wtedy gdybysmy mogli odprowadzic cale cieplo przez glowice, ale nie ma takiej fizycznej mozliwosci), a ile jestesmy zmuszeni odprowadzic przez pierscienie tlokowe (punkty b,c i d mozemy pominac bo nie mamy tu zbyt duzego pola do popisu). Jezeli juz to wiemy to zabieramy sie do obliczenia powierzchni jaka bedzie nam potrzebna do odprowadzania ciepla (powierzchni styku pierscieni z gladzia cylindra). Mamy wyliczona powierzchnie, wiec mozemy juz wstepnie dobrac liczbe pierscieni. Dodatkowo znaczenie bedzie mialo to czy zastosujemy 2 ciensze, czy zamiast tego 1 grubszy pierscien. Teoretycznie lepsze efekty uzyskamy stosujac 2 pierscienie zamiast 1 grubszego, poniewaz zwiekszamy wtedy powierzchnie odprowadzania ciepla z tloka do pierscieni, z tego wzgledu ze podczas ruchu tloka pierscien przylega do tloka tylko dolna lub gorna powierzchnia. Oczywiscie grubosc pierscieni powinna zawierac sie w jakims rozsadnym przedziale i wynosic tyle, zeby powierzchnie styku tlok-pierscien oraz pierscien-gladz byly mniej wiecej rowne, wtedy sprawnosc pierscienia bedzie najwieksza. Takze liczba piescieni powinna byc dobrana racjonalnie (patrz nizej, punkty 3 i 4). 2.Tarcie pierscieni o gladz cylindra.Tarcie jest o tyle niekorzystne, ze powoduje powstawanie dodatkowego ciepla, ktore takze trzeba odprowadzic.Wplyw tarcia powodujacego powstawanie dodatkowego ciepla bedzie zalezal od:a)wielkosci powierzchni styku pierscieni z gladzia cylindrab)predkosci obrotowej walu korbowegoZjawisko tarcia powoduje ponadto powstawanie oporow ruchu tloka, a wiec zawsze wplywa niekorzystnie. Pozatym im wieksza liczba pierscieni (przy zalozeniu ze grubosc pierscienia oraz sila docisku pierscienia do gladzi jest stala), tym szybciej bedzie postepowalo zuzycie gladzi cylindra. 3.Masa dodatkowego pierscienia.Wstawienie dodatkowego pierscienia "od tak sobie", spowoduje zwiekszenie masy elementow ruchomych, a co za tym idzie - zwiekszenie sil bezwladnosci, ktore bezposrednio wplywaja na obciazenia wystepujace w uladzie korbowo-tlokowym. Wieksze obciazen pociagnie za soba spadek trwalosci silnika. 4.Zwiekszenie masy tloka wynikajace ze zmiany konstrukcji w celu zalozenia wiekszej liczby pierscieni.Jezlei juz zdecydejemy sie dolozyc kolejny piescien (albo np. zastosowac 4 ciensze pierscienie zamiast oryginalnych 3 grubszych) to zwylke wiaze sie to z wykonaniem nowego tloka, ktory bedzie mial odpowiedni przekroj w okolicy rowkow pierscieniowych. A wiec wzrasta masa, wiadomo co sie dzieje... 5.Charakter silnika (wysoko-, niskoobrotowy).W tym momencie duze znaczenie będzie miala liczba pierścieni, jako ze pierścienie posiadaja zamki. I tak:a)w silnikach niskoobrotowych znaczna czesc ciśnienia będzie tracona na skutek przedmuchow przez zamki pierścieniB)w silnikach wysokoobrotowych nie będzie to mialo dużego wpływu (im wyższe obroty tym mniejszy wpływ) ponieważ mówiąc najprościej ciśnienie nie zdazy „uciec” przez zamki. Tak to mniej wiecej wyglada w uproszczeniu. :lol: A wiec wnioski sa następujące: -dolozenie dodatkowego pierścienia spowoduje zmiane charakterystyki silnika (krzywe mocy i momentu), a także odbije się niekorzystnie na jego trwałości. Pomijam w tym momencie kwestie takie jak wykonanie dodatkowego rowka pod pierścień (tak żeby nie osłabić drastycznie tloka) oraz ewentualne problemy przy przechodzeniu dodatkowego pierścienia przez okna w cylindrze -zmniejszenie liczby pierścieni spowoduje pogorszenie odprowadzania ciepla, a co za tym idzie pogorszenie warunkow pracy zespolu tlok-cylinder (im cieplejszy tlok tym łatwiej wieksza tendencja silnika do zacierania sie), a także spowoduje straty mocy w dolnym zakresie obrotow (patrz punkt 5). Mam nadzieje, ze troche naświetliłem sprawe w temacie dodatkowych pierścieni. Ocene celowości takich przerobek pozostawiam Wam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.