Skocz do zawartości

Renowacja CZ 175 Sport typ 477


Simon WRC
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Wszystko zaczęło się 1974r, kiedy to mój ojciec kupił piękną żółtą CZ 175 Sport, którą upalał na okolicznych szutrach, błotach itd. Na ten motocykl wyrwał też moją mamę 😀. Poniżej na zdjęciu ja za czasów dzieciństwa na właśnie dokładnie tej cezetce.

001.thumb.jpg.5f25d506e219db1336dff1971e30696d.jpg

Niestety w połowie lat 90-tych ojciec oddał motocykl, który stał długo niejeżdżony jakimś budowlańcom i tak słuch o nim zaginął 😟. Oczywiście później żałował widząc jak odrestaurowuję swoją komunijną motorynkę i simsona SR50, którego pod koniec lat 80-tych kupił w NRD a którego ja upalałem za czasów podstawówki . Wspominał, że mając tamtą cezetkę można byłoby zrobić to samo, ale niestety...

W zeszłym roku wpadłem na pomysł, żeby kupić taki motocykl i spróbować go odbudować. Znaleźć w miarę zadbany sprzęt z tamtych czasów graniczy z cudem, ale po kilkumiesięcznych poszukiwaniach udało mi się znaleźć jeżdżący i zarejestrowany egzemplarz w świętokrzyskim. Jak się okazało stan mechaniczny był bardzo dobry, z blachami wiadomo jak to po kilkudziesięciu latach, ale baza do odbudowy była więcej niż OK. Fajnie się złożyło, że CZ jest z tego samego roku, co ojca czyli 1974. Zdjęcia jeszcze u starego właściciela i z transportu:

01.thumb.jpg.d0e1736effc0dde53f5d4dc37be3a6ef.jpg

02.thumb.jpg.0636ace11ae969ff88075791d17c1ec6.jpg

Zaraz po przywiezieniu do domu zacząłem oceniać dokładnie stan i robić listę zakupów. Nie jest łatwo znaleźć części, ale dzięki forum jawacz namierzyłem kilka sklepów w Polsce, Czechach i Słowacji. Niestety główne blachy są nie do zdobycia i trzeba szukać używek albo próbować ratować to co jest. Takim sposobem postanowiłem kupić drugi egzemplarz jako dawcę - interesował mnie taki, który będzie miał wybrane części w lepszym stanie niż moja . Tak więc po drugi egzemplarz pojechałem aż za Kalisz, po przywiezieniu oczywiście sesja obydwu motocykli:

03.thumb.jpg.fda047619f51e4c782fdab21d7c04c3d.jpg

04.thumb.jpg.cc242012eb5bc59509bdcc75416d8a4e.jpg

05.jpg.00cfd81be81d980e0c1cb64ffd494faf.jpg

Później zaczął się demontaż i dokładna ocena elementów:

06.thumb.jpg.f07a9567dba86153f4df1d73c5dc8278.jpg

07.thumb.jpg.d092b3f852896cf7f6a6819ae6a03c68.jpg

08.thumb.jpg.d6269cddad1d39aa7a3f01eb330a3d2f.jpg

Najlepsze, że moto przerejestrowywałem jak już była w częściach w pudełku 😁.

Powstała lista części, zamówienia itd. Znalazłem na forum ponoć najlepszego lakiernika w temacie Jawy i CZ w Polsce, całe forum go polecało. Terminy miał kosmiczne, ale stwierdziłem, ze jak ma być perfekt, to pół roku poczekam . I tak blachy, rama i inne elementy do lakierowania pojechały w grudniu do Białegostoku. Fachowiec rzeczywiście świetny, bo elementy, które wydawały mi się nie do uratowania zregenerował, dodatkowo przynajmniej 2 razy w tygodniu dostaję zdjęcia i filmy z postępu prac. Na koniec lutego powinno być wszystko do odbioru. Zapadła decyzja, że motocykl ma być jak oryginał ojca, czyli finalnie w żółtym kolorze. Tamtejsze sprzęty były fabrycznie lakierowane akrylowo, więc z racji, że ma być jak fabryka robię tak samo. Z tym, że będzie jedna dodatkowa i praktyczna rzecz - na wierzch kilka warstw bezbarwnego, żeby po latach lakier nie matowiał i zawsze był błyszczący. Rama i czarne elementy są już gotowe po proszku, czekam jedynie na blachy w kolorze.

09.thumb.jpg.976759550a2999da04f2f054d6d99c2a.jpg

10.jpg.adb3644cc3df3dbe17fc0bee42adde91.jpg

11.thumb.jpg.aa5d94fc57cc6067a8929e70aaa8c579.jpg

12.thumb.jpg.2ba7571292124dacf2ff9abef7fb3aac.jpg

W międzyczasie koła pojechały do odnowienia do Łodzi a silnik zawieziony do remontu i szkiełkowania pod Ciechanów. Na szczęście udało się lokalnie pochromować przednie lagi po zrobieniu nowych mocowań błotników, bo stare były z 5 razy spawane przez jakiegoś partacza i nic z nich by się nie dało odzyskać.

13.thumb.jpg.7355bedeb963e705fb69c1116838688a.jpg

16.thumb.jpg.f04241aba642c9e40e1cb97d25224da6.jpg

Wreszcie przyszły też wszystkie zamówione elementy, najdłużej czekałem na kolanko i tłumik, które produkują jeszcze na zamówienie w Czechach, ale ceny są delikatnie mówiąc bardzo wysokie.

14.thumb.jpg.941b8375d08dc6772a25d1ea9b669daa.jpg

15.thumb.jpg.81b3b4738d26477a6038215225a31065.jpg

Wreszcie udało się odebrać po 3-ch miesiącach od lakiernika długo wyczekiwane blachy a także koła z regeneracji:

IMG_2651.thumb.jpg.6fd10b2d02553ad257fa2b47e0f7eb53.jpg

IMG_2653.thumb.jpg.adb854cce403a11caa1e9cf94085d0b9.jpg

IMG_2654.thumb.jpg.28022531c2de605abf3ac0a4d0440a4a.jpg

 

IMG_2663.thumb.jpg.4fbfcc661a035b68b0b7e27d14cc144e.jpg

I zaczęło się żmudne składanie, ale jakże długo wyczekiwane i jak przyjemne 😀:

18.thumb.jpg.8ecbaf665d26512584db3e26abfec53b.jpg

17.jpg.4ab9cdda4af19bf8dd1805e1382dc2dd.jpg

19.thumb.jpg.75bb84f4eecce8657c7a9d9a50263817.jpg

21.thumb.jpg.8608af5889ee29ced5b88d62752de456.jpg

20.thumb.jpg.500b0d5ae450b8537b889799143ceaa2.jpg

22.thumb.jpg.098b34e25ed3864446cbf2e3d1a060ad.jpg

23.thumb.jpg.1ba5da77bc3cee40b423ce0488b4ada8.jpg

I wreszcie udało się uzyskać efekt końcowy, który na żywo zapiera dech w piersiach - jest rewelacja 😍:

24.thumb.jpg.7568a81122d13b340efdd476bacf0fc4.jpg

25.thumb.jpg.3ae659d07e6c9423957efa7706101b24.jpg

26.thumb.jpg.774385272da7122fd59733d738bf79f8.jpg

27.thumb.jpg.40691fa60cb4ef8c6ce001001520e2d2.jpg

28.thumb.jpg.9aac6f1222b2613b29686eb2d76e6b66.jpg

29.thumb.jpg.493a378b92660183e412e543706fa140.jpg

30.thumb.jpg.06b09f8bc02dd481dbb7272c571e3720.jpg

Zostało jeszcze kilka detali i odpalenie także wkrótce testy.

Edytowane przez Simon WRC
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 rok później...
  • 5 miesięcy temu...

Witam, jestem w trakcie remontu identycznej cz 😊👍. Co ciekawe, moja historia jest prawie identyczna jak twoja. Tata kupił motocykl w 1973 r. I wiele od tamtej przeszedł ( budowę domu, w tamtym czasie przewoziło się nim dosłownie wszystko). Mam pytanie. Czy nie odsprzedał byś mi mocowania tylnej lampy? Nie mogę zdobyć tej części 😭. Posiadam tylko oryginał, nie mam drugiego egzemplarza na dawcę. Jak uda mi się zakończyć projekt to pochwałę się zdjęciami. Jestem już na finiszu. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
W dniu 15.09.2021 o 15:32, Smoczo napisał:

Mam pytanie. Czy nie odsprzedał byś mi mocowania tylnej lampy? Nie mogę zdobyć tej części 😭. Posiadam tylko oryginał, nie mam drugiego egzemplarza na dawcę. 

W dniu 29.01.2022 o 11:44, Cz 175 sport 73r napisał:

hej, nie zostały Ci jakieś części ? szukam też ramy [email protected]

Niestety nic mi nie zostało z dawcy, bo zaraz po złożeniu sprzedałem wszystkie graty a trochę ich było 😀. Przyjechał jeden kolega i zabrał wszystko co było. Mocowanie lampy w dawcy było dorabiane i nieoryginalne. Miałem szczęście, że w moim egzemplarzu było ori, bo jak dziś patrzę to taki złoty kruk i zdobycie tego elementu graniczy z cudem.

W międzyczasie udało się postawić kropkę nad "i" i zarejestrować moto na zabytek, to takie zwieńczenie projektu, bo oczywiście cezeta ma u nas w rodzinie dożywocie. Nie jeździ dużo, ale od czasu do czasu cieszy się z niedzielnego przewietrzenia 😀.

IMG_5056.thumb.jpg.78b8515bd964dcefc18a0551ffb0de6f.jpg

IMG_8155.thumb.jpg.42f435d491581a58f3d148592a8e9550.jpg

IMG_8157.thumb.jpg.e87d78654ad6f42e80b8ef4ad7ac250d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piaskowanie aluminium to najgorsza z możliwych opcji. Wygląda to ładnie do momentu pierwszego zabrudzenia olejem. Piaskowanie otwiera strukturę odlewu i brud bardzo głęboko wnika w pory odlewów. Po puaskowaniu należy powierzchnię dogładzić miękką szczotką drucianą lub stosować szkiełkowanie. Najlepsze jest robienie tego na mokro (aquablasting) bo nadaje powierzchni gładką jedwabistą i odporną na zabrudzenie powierzchnię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piaskowanie aluminium to najgorsza z możliwych opcji. Wygląda to ładnie do momentu pierwszego zabrudzenia olejem. Piaskowanie otwiera strukturę odlewu i brud bardzo głęboko wnika w pory odlewów. Po puaskowaniu należy powierzchnię dogładzić miękką szczotką drucianą lub stosować szkiełkowanie. Najlepsze jest robienie tego na mokro (aquablasting) bo nadaje powierzchni gładką jedwabistą i odporną na zabrudzenie powierzchnię.

Szkiełko i potem lakier proszkowe bezbarwny. I na wieki wieków.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...