Skocz do zawartości

Dlaczego nie Carbon ? (włókno węglowe)


Rekomendowane odpowiedzi

Mowa o felgach motocyklowych jakbyś zapomniał ;)

Bo Tommo pisze o wytrzymałości a w offie potrzebna jest elastyczność której carbon nie ma.

Piszesz tu coś o felgach??

 

W offie potrzebna jest wytrzymałość i niska waga a nie elastyczność.

Edytowane przez Tommo

Audi Sport

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę się zbytnio mieszać do dyskusji na temat elastyczności włókna węglowego, bo od wielu lat pływam na deskach windsurfingowych z carbonu, które są mega sztywne, ale używam do nich masztów z carbonu, które mają bardzo dużą elastyczność (i fakt, maszty wykonane w 100% z carbonu są bardzo łamliwe).

Ale pisząc o carbonowych obręczach pomyślcie, jak wyglądałby proces zakładania opony na nie? Przecież standardowe obręcze można wygiąć niechcący łyżką Carbonowe rozjebały by się przy pierwszym podłożeniu łyżki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tommo chłopie nic tylko zacząć robić enduraki z carbonowymi obręczami i wygrywać wszystkie zawody łojąc dupę KTMowi i japońskiej zgrai :)

Jesteś pewien, że przepisy dopuszczają takie rozwiązanie?

 

Sherman tak samo zmienisz opone jak przy torowych zastosowaniach.

Audi Sport

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bardzo proszę:

 

http://www.fim-live.com/en/library/download/60116/no_cache/1/

 

25.03 Carbon fibre
The use of carbon fibre reinforced materials is authorised (with the exception of
handlebars and wheel rims).

 

 

Widocznie kierownice i obręcze były zbyt zajebiste i zakazali, szczególnie taka kierownica carbonowa musiała dawać duże zyski na okrążeniu :) Ciekawe czy równie spektakularne jak złamanie się w pół i wbicie w płuca :D

Edytowane przez żółf
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i temat się wyjaśnił. Przepisy nie dopuszczają.

 

żółf sprawdź sobie jeszcze w necie, jak tak dobrze ci idzie, z czego wykonany jest monocoque w F1 i jakie obciążenie musi wytrzymać podczas wypadku.

Odnoszę wrażenie, że nie masz zbyt dużo wspólnego z offem i nie połamałeś zbyt wiele carbonowych elementów :) Jak chcesz to mogę Ci wysłać kawałek jak będę ściągał stare osłony baku, to sobie potestujesz, możesz na tym stawać, używać prasy hydraulicznej, wyginać i będzie ok, ale jeden strzał z młotka i po sprawie. Tor asfaltowy - felgi z carbonu są ok, offroad - nie da rady, ramy tak samo, jakby miało być inaczej to by takie robili. Ew. ramę pomocniczą (subframe) mogę sobie wyobrazić carbonowy, aczkolwiek skoro husqvarna robi z innego kompozytu.

 

A co do ramy z f1 to z tego co pamiętam w fabryce w Milton Keynes nie wpuszczali do pomieszczenia gdzie pracują nad ramą i innymi elementami z cf, jak do wielu innych, więc co tam w środku siedzi to nie mam pojęcia. Niestety ale teamy f1 niechętnie dzielą się szczegółami budowy bolidu

 

Ale tu masz fajny filmik z fragmentem crash testu

 

Edytowane przez żółf
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja odnoszę wrażenie, że całą swą teorie snujesz na podstawie jednej złamanej owiewki :)

Zrozum, że carbon carbonowi nie równy. Inne zadanie i obciążenia ma przenosić owiewka grubości i wadze listka, inne element nośny zbudowany z tego materiału. Carbonowy hełm Marines też pęknie jak go stukniesz młotkiem? Miałem w Moto Guzzi carbonowe błotniki i kilka osłonek dekoracyjnych. Ważyło to nic ale było cieniutkie jak papier a i tak kosztowało od wafla kasy. Ale to był element dekoracyjny a nie nośny, wytrzymałościowy, wpływający na bezpieczeństwo.

 

Co do F1 słabo szukałeś. Obejrzyj to:

 

 

Bariera jest tylko jedna. Koszty. Materiały są drogie i proces produkcji (w większości ręczny) jeszcze bardziej. To bardzo ogranicza zastosowanie carbonu na masową skalę. Jak z tym się uporamy, to nawet szczoteczkę do zębów będziesz miał z carbonu :)

Audi Sport

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

My chyba o dwóch różnych rzeczach rozmawiamy. Ja nie neguję używania carbonu w ogóle - zajebisty materiał, ma wiele zastosowań, ale do niektórych rzeczy się nie nadaje. Filmik z crash testem jest prawie identyczny z tym którego podlinkowałem wyżej i doskonale dowodzi temu jak zachowuje się carbon - po prostu pęka. I choćbyś zrobił felgę która w enduro wytrzyma więcej skoków i uderzeń niż aluminiowa, to nie można sobie pozwolić na to żeby koło przy którymśtam skoku pękło, bo to mogłoby oznaczać śmierć zawodnika. Każdy materiał ma swoje właściwości i nadaje się do jednych zastosowań, a do innych nie.

A jak tak lubisz F1 do dam Ci jeden przykład. Tytan jest lepszym materiałem od alu pod prawie każdym względem, a do produkcji śrub już na pewno nadaje się kilka razy bardziej, jednak w F1 (przynajmniej w redbullu) śruby i nakrętki (w kół) wytwarzane są z alu. Dlaczego? Bo jest lżejsze, pomimo że mniej wytrzymałe i tak robi robotę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...