Skocz do zawartości

regulator napiecia R45


szynszyll
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

witam

 

dostalem na warsztat r45 - przyznam, ze nie mam zbyt duzego doswiadczenia z ukladem elektrycznym tej serii. problem jest nastepujacy - zgodnie co przeczytalem na forum boxer-motor:

 

W boxerach 2V montowane były różne regulatory napięcia. Mechaniczne regulatory zostały zastąpione elektronicznymi w różnych wydaniach. Elektroniczne można podzielić na regulatory montowane w pojazdach: cywilnych oraz służbowych (policja, wojsko, etc.). Wszystkie znane mi regulatory elektroniczne są produkcji firmy Werhle. Regulatory montowane w pojazdach policyjnych można odróżnić tym, że mają czarne wieko i numer Werhle 55-990-006. Ich napięcie wynosi ok. 14,2 V i jest prawidłowe dla ładowania akumulaora. Regulatory w wersjach cywilnych mają czerwoną pokrywę obudowy i numery Werhle 55-990-001 i 55-990-002. Regulatory cywilne podają ustalają napięcie zbyt niskie, bo ok. 13,5V. Prawidłowe napięcie w instalacji 12V powinno wynosić min.13,8V - max.14,5V - średnio 14,2V. W przeciwnym wypadku akumulator jest permanentnie niedoładowany, co skraca jego żywotność (zwłaszcza akumulatory żelowe wymagają wyższego napięcia ładowania). Niższe napięcie osłabia światła reflektora (wyższe napięcie=lepsze światło), grzanie manetek, powoduje gorszy rozruch silnika. Podczas jazdy miejskiej zaczyna "brakować prądu".

 

Regulator cywilny ustali napięcie na poziomie ok. 13,5V. Po właczeniu światła mijania i pozycyjnego napięcie będzie jeszcze niższe.

 

w motocyklu ktory mam na warsztacie zamontowany jest regulator jak na zdjeciu

 

http://imageshack.us/f/202/regler2.jpg

 

po odpaleniu na wolnych obrotach swieci sie kontrolka ladowania i gasnie dopiero po przekroczeniu 2400 obr - jest to zgodne z opisem jaki znalazlem w sieci. napiecie ladowania osiaha 13,7-13,8 V

 

po wlaczeniu swiatla kontrolka gasnie juz przy 1500 obr napiecie ladowania spada natomiast do 13,5 V.

 

zgodnie z opisami jakie znalazlem w sieci jest to niestety sytuacja 'normalna'.

 

natknalem sie rowniez na posty w ktorych wspomniane jest, ze mozna zmieniajac elementy regulatora podniesc napiecie ladowania do 14,2-14,5 V.

 

i tu moje pytania: czy ktoś z Was zna sposob podniesienia napiecia lub sam zajmuje sie czyms takim - chetnie zlece mu takie zadanie. dzieki za konstruktywne odpowiedzi i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz Szynszyl schemat instalacji? i zasadnicze [pytanie czy chcesz pozostać przy tym reglerze czy chcesz wstawić coś innego i lepszego?

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

dostalem na warsztat r45 - przyznam, ze nie mam zbyt duzego doswiadczenia z ukladem elektrycznym tej serii. problem jest nastepujacy - zgodnie co przeczytalem na forum boxer-motor:

 

natknalem sie rowniez na posty w ktorych wspomniane jest, ze mozna zmieniajac elementy regulatora podniesc napiecie ladowania do 14,2-14,5 V.

 

i tu moje pytania: czy ktoś z Was zna sposob podniesienia napiecia lub sam zajmuje sie czyms takim - chetnie zlece mu takie zadanie. dzieki za konstruktywne odpowiedzi i pozdrawiam.

 

Zastosuj regulator od Jawy lub MZ 12V. Alternator w BMW to urządzenie obco wzbudne. Ja w swojej BMW R80RT już od 7 lat (ma ona identyczny alternator co R45) mam wstawiony polski elektroniczny regulator dedykowany waśnie do Jawy i MZ. U mnie napięcie max. wynosi 14,2-14,5 V, a ponieważ w moim modelu jest woltomierz, to wiem jakie jest przy jakich obrotach.Regulatory o których piszę bez problemu dostępne są na serwisach aukcyjnych.

Edytowane przez HD1940
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jest obcowzbudny to teraz pytanie czy wzbudzenie jest w regulatorze czy w altku. Jeśli w altku to można włożyć regler od malucha za 20 zł. Jeśli wzbudzenia nie ma to żadna filozofia je zrobić z trzech diód prostowniczych.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

schemat ukladu wyglada nastepujaco:

 

http://imageshack.us/photo/my-images/833/bmwschemat.jpg/

 

oczywiscie najlepiej byloby gdyby udalo sie zachowac oryginalna obudowe regulatora jak tez wiazke elektryczna - motocykl to juz zabytek. sadze jednak, ze wzgledy uzytkowe przewaza.

 

czy ten uklad bedzie odpowiedni?

 

http://allegro.pl/elektroniczny-regulator-jawa-350-12v-ts-cz-i1836557429.html

 

do czego sluzy zlacze 54?

 

dzieki za odpowiedz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

schemat ukladu wyglada nastepujaco:

 

http://imageshack.us/photo/my-images/833/bmwschemat.jpg/

 

oczywiscie najlepiej byloby gdyby udalo sie zachowac oryginalna obudowe regulatora jak tez wiazke elektryczna - motocykl to juz zabytek. sadze jednak, ze wzgledy uzytkowe przewaza.

 

czy ten uklad bedzie odpowiedni?

 

http://allegro.pl/elektroniczny-regulator-jawa-350-12v-ts-cz-i1836557429.html

 

do czego sluzy zlacze 54?

 

dzieki za odpowiedz

Dokładnie ten sam regulator mam zamontowany w R80RT. Złącza 54 nie wykorzystujesz do niczego.Podłączenia pomiędzy kostką i regulatorem można zrobić krótkimi odcinkami przewodów (nie niszczy się oryginalnej kostki) lub poprzez ucięcie i przedłużenie kabelków. Tak czy inaczej musisz to zrobić porządnie. Ważne też, by regler miał mocne zamocowanie do ramy aby nie majtał się na przewodach, bo to na pewno spowoduje problemy z ładowaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok - dziekuje bardzo za pomoc. napisze o rezultatach prac.

 

podpialem regler dedykowany do jawy i napiecie bez lamp dochodzi do 14,2V na lampach oscyluje w okolicach 13,6 - 13,8V. problemy pozostaly dwa:

 

- napiecie zaczyna rosnac dopiero okolo 2200 obr - wyczytalem na forum bmw, ze to normalne w tym modelu - prosilbym o potwierdzenie tej informacji - hd1940: jak u Ciebie wyglada moment pojawienia sie ladowania powyzej 13V?

 

- pomimo prawidlowego napiecia ladowania lampka przygasa ale nie gasnie calkowicie - zarzy sie powyzej 13,5 V - jaka moze byc - poza zlym stykiem - nierowne podanie plusow w instalacji - powod takiego zachowania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok - dziekuje bardzo za pomoc. napisze o rezultatach prac.

 

podpialem regler dedykowany do jawy i napiecie bez lamp dochodzi do 14,2V na lampach oscyluje w okolicach 13,6 - 13,8V. problemy pozostaly dwa:

 

- napiecie zaczyna rosnac dopiero okolo 2200 obr - wyczytalem na forum bmw, ze to normalne w tym modelu - prosilbym o potwierdzenie tej informacji - hd1940: jak u Ciebie wyglada moment pojawienia sie ladowania powyzej 13V?

 

- pomimo prawidlowego napiecia ladowania lampka przygasa ale nie gasnie calkowicie - zarzy sie powyzej 13,5 V - jaka moze byc - poza zlym stykiem - nierowne podanie plusow w instalacji - powod takiego zachowania?

Włąśnie sprawdziłem jak wygląda u mnie sprawa napięć. I tak gdy światła nie są włączone, napięcie powyżej 13,5 V pojawia się już przy 1000-1100 obr/min (wolne w moim motocyklu to ok. 800 obr). Ponad 14,5 V mam w tej sytuacji już od ok. 1500-1600 obr. Po włączeniu świateł mijania napięcie oczywiście spada. 13,5 V pojawia się ok 1800 obr/min, a ponad 14,2 V jest przy 2500-2900 obr. Ponieważ jednak mój akumulator ma już 6 lat (a jest to bateria o pojemności prawie jak w maluchu i dodatkowo wykazuje cechy niedoładowania po dłuższym postoju)to zaobserwowałem, że po krótkiej pracy alternatora przy włączonym oświetleniu napięcie ponad 14 V pojawiać zaczyna się przy obrotach ok. 2200. Zapewne większość energii idzie na doładowanie baterii i dla tego występuje to zjawisko. Tak czy inaczej, w czasie jazdy w sezonie, nawet przy włączonych ogrzewanych manetkach, napięcie nigdy nie spadło poniżej 13,5 V.

Co do żarzenia się lampki kontrolki ładowania to nie mam pojęcia jaka może być tego przyczyna. Może styk w kontrolce jest słaby i tylko na niej występuje jakiś dodatkowy spadek napięcia. A może taki jest urok twojego konkretnego egzemplarza regulatora. Na marginesie dodam, że w moim BMW R35 z regulatorem z firmy Cyklo, też jest takie zjawisko. Ponieważ jednak ładowanie jest prawidłowe to w tym weteranie nie przeszkadza mi to za bardzo. W R45 proponował bym jednak zdiagnozować przyczynę. A na koniec poradzę jeszcze by wyczyścić lub nawet wymienić szczotki alternatora. Czasem są tak zasyfione, że zawieszają się i powodują "niewłaściwe" ładowanie. I jeszcze jedno: styk 54 służy do zasilania kierunkowskazów, czyli w BMW jest zbędny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

klient twierdzi, ze wczesniej problem z zarzaca sie lampka nie wystepowal - gasla calkowicie na wyzszych obrotach. sprawdzilem szczotki - sa prawie nowe - ktos niedawno musial je wymieniac. pozostaje przegladnac instalacje i poszukac zlego styku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakij mocy jest kontrolka ładowania? Jeśli chcesz aby wcześniej wzbudzał wstaw żarówkę mniejszej mocy. Być może i zniknie problem żarzenia się.

Jeszcze drugą przyczyną zarżenia się kontrolki jak również niepełnego napięcia ładowania jest uszkodzona dioda w mostku wzbudzenia.

Nie sprawdzisz ich jesli są w układzie a dopiero po wylutowaniu.

Z tego co widzę na schemacie mostek prostowniczy i wzbudzenia jest oddzielnym elementem.

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zespol diod - tych prostowniczych i tych od wzbudzania - wyglada tak:

 

http://imageshack.us/g/190/diody3.jpg/

 

nie wiem czy to jest rozbieralna konstrukcja i czy jest szansa na wylutowywanie poszczegolnych elementow. jak bede w warsztacie porownam napiecie ladujace ze sterujacym na krotko i bede wiedzial czy dioda czy instalacja. z opisow, ktore znajduje w sieci napiecie 13,8V na zapalonych lampach dla tego modelu to bardzo dobry wynik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozbierac nie będzie trzeba zeby sprawdzic diody prostownicze z mostka wzbudzenia. Z tego co widzę po ścieżkach to są tam . Powinienes wylutować jedna nóżkę kazdej i sprwdzic miernikiem czy nie mają upływności w kierunku zaporowym. Kierunek zaporowy to kreska srebrna. Od anody do katody musi przewodzić a w przeciwnym nieskończenie duża rezystancja. Jesli jest drodna upływność to znaczy, ze jest uszkodzona i właśnie będą takie fiku miku z ładowaniem.

 

 

 

A schemat ten powinien Ci pomóc.

 

61_1248879963.jpg

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprawa zamknieta ale pisze dla archiwum. regulator polecany przez HD1940 dziala bardzo dobrze i pozwala osiagnac do 14 - 14,2 V. przyczyna niegasnacej lampki ladowania bylo ukruszenie/zniszczenie styku przy mostku prostowniczym - niebieski kabel podajacy napiecie na regulator. po naprawie lampka gasnie przy 1100 - 1200 obr. dziekuje za zainteresowanie tematem i pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...