Skocz do zawartości

Dodatkowy układ chłodzenia w Hondzie DOMINATOR 650.


Hipolit
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich, spraw jest następująca; Honda NX 650 z 90r. i próba obniżenia temperatury oleju za pomocą chłodnicy. Motocykl gdy jest w fazie rozgrzewania(nie silnika tylko oleju) czyli od temperatury startowej do 70stopni C motocykl pracuje trochę inaczej w dolnym zakresie obrotów, pomiędzy 70-100stopniC jest gitarka a potem jest już za bardzo zgrzany i czasami da się to wyczuć. Temperatura oleju w trasie gdzie tym motocyklem jeżdżę najczęściej to 110-115stopni i to chcę zmienić za pomocą chłodnicy oleju. Wiem że wiele osób twierdzi że jeśli zbiornik oleju jest w ramie która przejmuje temperaturę podobnie jak półki przedniego zawieszenia i zbiornik to to wystarczy ale dla mnie jest to za mało.

A teraz do rzeczy, olej z silnika jest przepompowywany przez metalową rurkę z dołu silnik wzdłuż ramy do górnej części zbiornika(ramy zaraz pod wlewem) i czy jeśli zamienię tą metalową rurkę na wąż olejowy i po drodze zamontuje małą chłodnice oleju to pompa da rade sobie z taką zmianą i nie zamęczę silnika. Jakie ciśnienie oleju generuje taka pompa bo nigdzie nie mogę znaleźć info na ten temat? Zachłodnicą chcę podłączyć wiatrak który po włączeniu włączał by się tylko gdy motocykl pracuje na luzie by chłodził olej na postoju np. w korku.

Myślałem o takich chłodnicach:

http://moto.allegro.pl/item1179395053_hyos...nica_oleju.html

http://moto.allegro.pl/item1158737945_hyos...nica_oleju.html

Myślę o tych chłodnicach bo są małe i tanie ale wie ktoś jak z ich jakością chłodzenia?

Co sądzicie o takim rozwiązaniu, sugestie, rady, odradzenia, propozycje?

Jeśli od razu pomysł jest groźny dla silnika to czy rozdzielenie tej metalowej rurki na 4 mniejsze o łącznej powierzchni przekroju takiej samej jak oryginalna(tylko na odcinku 15cm) i wmontowanie ich wzdłuż aluminiowego radiatora nie zaszkodzi silnikowi i poprawi chłodzenie? Wiatrak za radiatorem na tej samej zasadzie.

Czekam na wasze wypowiedzi :bigrazz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj masz fajny wątek o takich wynalazkach na amerykańskim forum ADV. Przeczytałem cały i jakoś nikt się nie skarżył, że dodatkowa chłodnica uszkodziła mu silnik... Ja na wszelki wypadek dorzuciłbym wskaźnik temperatury oleju, jak nie masz.

:crossy:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę żadnych przeciwwskazań a nawet same plusy.

Ja takie manewry wykonałem aby obniżyć temperaturę oleju automatycznej skrzyni biegów w swoim aucie. Posiadałem termometr przed montażem i efekt mnie zaskoczył.Znając budowę motocyklowej pompy i tej z mojej skrzyni powiem Ci, że różnicy wybitnej nie ma, więc nie martw się o ciśnienie pompy bo bez problemu sobie poradzi.

Edytowane przez _Monter_

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam akcesoryjny korek zbiornika oleju z termometrem dlatego wiem kiedy silnik pracuje najlepiej. A co sądzicie o tych chłodnicach z Koreańczyka i w jaki sposób mogę zamontować automatyczny włącznik wiatraka gdy silnik pracuje na luzie? Chcę wszystko załatwić w jednym temacie ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam akcesoryjny korek zbiornika oleju z termometrem dlatego wiem kiedy silnik pracuje najlepiej. A co sądzicie o tych chłodnicach z Koreańczyka i w jaki sposób mogę zamontować automatyczny włącznik wiatraka gdy silnik pracuje na luzie? Chcę wszystko załatwić w jednym temacie ;]

 

Tzn. chcesz żeby wiatrak się włączał podczas wrzucania na luz, niezależnie od temperatury? Jeżeli tak, to najprościej będzie chyba przez przekaźnik podpięty pod kontrolkę luzu (jak masz). Ja dałbym jeszcze jakiś chytry układ, który opóźniałby włączanie sie wiatraka, na przykład o 1 sekundę, coby nie startował za każdym razem, jak przez neutral będziesz przelatywał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcę zamontować jeden włącznik główny żeby wiatrak nie chłodził oleju gdy silnik jest niedogrzany lub gdy jeżdżę w zimie ale po jego włączeniu by wiatrak pracował gdy świeci się kontrolka luzu. Ona sama ma pewne opóźnienie bo włącza się gdzieś po 0,5-1s po wbiciu luzu więc dodatkowo nie będę nic montował. A jaki ma być ten przekaźnik dokładniej albo czy jeśli pójdę do sklepu elektronicznego i wytłumaczę im co chcę zrobić to będą wiedzieli co mi dać? Nawet jeśli będę montował wiatrak to dopiero gdy sprawdzę działanie chłodnicy bo może nie będzie potrzeby jego instalacji, termometr pokaże.

Edytowane przez Hipolit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, że żarówka kontrolki zaczyna Ci świecić po 1 sekundzie to nie znaczy, ze masa nie jest podana natychmiast.

Dziura dobrze napisał.Zwykły przekaźnik samochodowy KLIK.

Jeśli wiesz jak podłączyć to dobrze a jak nie to napiszę.

85 -plus po stacyjce

86- masa z czujnika luzu

dodatkowo na ten przewód zapinasz wyłącznik, którym chcesz unieruchomić wentylator jak olej jest niedogrzany

30- plus z aku

87- plus do wentylatora

Minus z wentylatora do masy motocykla.

Są to numery styków przekaźnika.Każdy powinien być opisany.

Edytowane przez _Monter_

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam wszystkich zainteresowanych tematem. A więc tak, chłodnicę oleju zamontowałem w moim Dominatorze już tydzień temu w piątek a chwile potem udałem się na ulice Witosa w Lublinie gdzie dorabiają przewody do hydrauliki siłowej gdzie zrobiono mi dolotowy i wylotowy przewód oleju do chłodnicy.

Od razu po zamontowaniu wszystkiego pierwsze odpalenie<lekki stresik czy aby w wszystko jest OK>, silnik zaczyna grać, żadnych podejrzanych dźwięków i wycieków, chłodnica zaczyna łapać temperaturkę, po kilku minutach pracy na sucho i braku obaw pierwsza jazda 5km na szybko po osiedlu. Potem spakowałem motocykl by o 8 rano wyjechać na zlot do Radawy. Pierwsza jazda na drugi koniec miasta na miejsce zbiórki i stwierdzenie że motocykl nie może się dogrzać właściwie więc po zatrzymaniu zakryłem pół chłodnicy kawałkiem dektury i zapiąłem trytką. Na pierwszy ogień trasa 150km na miejsce zlotu, pierwsze wnioski; motocykl po przysłonięciu połowy chłodnicy zaraz złapał odpowiednią temperaturę 80 stopni C. która przez cały dystans tego dnia nie przekroczyła 95 stopni(normalnie olej miałby już 110-120 stopni)(temperatura zewnętrzna wynosiła 26 stopni).

Najważniejsze osiągnąłem upragniony i przewidywany efekt: silnik po dogrzaniu pracował całkowicie inaczej(LEPIEJ), oddawał więcej mocy i w lepszym wydaniu, biegi wchodziły gładziej, kultura pracy znacznie się poprawiła co właśnie chciałem osiągnąć.

Silnik jest chodzony powietrzem a oryginalnie olej chłodzi się tylko dzięki ramie przez którą przepływa ale w trasie w słoneczny dzień to nie wystarcza co wyraźnie było dla mnie odczuwalne. W motocyklach chłodzonych wodą temperatura oleju dochodzi nawet i do 170 stopni ale że góra silnika jest chłodzona przez ciecz nie czuć tak zmiany w zachowaniu się silnika.

Gdy rozgrzany do 120stopni olej przepływa przez głowice a potem do reszty silnika grzejąc go to zamontowanie chłodnicy i spowodowanie że do silnika wpływa olej o temp. 80-90-max100 stopni daję wielką różnice.

Koszt dodatkowego układu to:

-30zł chłodnica

-70zł przewody olejowe

-mocowanie chłodnicy wykonane z dostępnych środków:koszt 0zł

Ewentualne przeróbki to dorobienie regulowanej przesłony chłodnicy.

Przez weekendową trasę 462km wykryłem jedną usterkę w postaci pocącego sie gwinty na wężu dolotowym oleju która została już naprawiona.

Oto zdjęcia.

Czekam na wasze opinie.

Edytowane przez Hipolit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładnie.

Ja w skrzyni zrzuciłem jakieś 40-50 stopni co stanowczo wydłuzy jej życie, a że skrzynie w moim modelu to pieta Achillesa to było dobre posunięcie.

 

 

lewa noga: http://forum.motocyk...__1#entry782383
prawa noga: http://forum.motocyk...__fromsearch__1
...i tak wszyscy umrzemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niezly wynik ! Koles montowal w XR 600 chlodnice z boku motocykla i obnizyla temperature o ok 10 - 15 stopni . Moja stara XR tez sie grzala jak cholera , na trasie ok 110 stopni w terenie 120 stopni czesto widywalem , ale tylko jak ja przepalowalem i juz wtedyt sam musialem odpoczac :) .

 

W kazdym razie , planuje zakup XR 650L i posluze sie twoim patentem w razie grzania sie maszyny.

 

Jak bys mogl zrob foty calego ukladu , po zdjeciu plastikow.

Edytowane przez Nitomen

KomaRR -->Simson S51-->2 x ETZ 250 i 251--->KLR 650 A1--> XR 600R - 94--->Obecnie VFR 800 Fi -98 oraz KTM LC4 620 GS - 98 na FCR 41

 

http://www.bikepics.com/members/rysiek24/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...