Skocz do zawartości

Skrajna różnica w sile dokręcenia śrub.


Arni
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Nurtuje mnie jedna rzecz. Otóż w instrukcji do naprawy samochodu pisze, że nakrętka na wałku atakującym w tylnym moscie (to wałek ktory idzie od konca wału napędowego wgłąb mostu, posiada zębatkę atakującą na swoim drugim koncu ,ktora współpracuje z satelitą w moscie) powinna być dokręcana z siłą 245-290 Nm. Siła ta bezpośrednio sciska 2 łożyska stożkowe w których łożyskowany jest w/w wałek.

245 Nm to wg mnie potężna siła, skoro przy 160Nm prawie wisiałem na kluczu dokręcając tą nakrętkę, i przestałem dalej, w obawie że coś za chwilę *****. Czego nie rozumię - te same łożyska stożkowe (róznią sie wymiarem i oznaczeniem oczywiscie, ale wielkoscią bardzo do siebie zbliżone) znajdują sie z przodu i łożyskują piastę przedniego koła. Jednak jak wiadomo przód dokręca sie do pierwszego oporu i tak pozostawia (w tym aucie - pracuje tu dołączany napęd przedni (4x4) realizowany za pomoca automatycznych sprzegiełek,stąd konstrukcja różni sie od osobówek z zasady ). Tak więc łożyska z przodu pracują przy minimalnym scisku, a jakiekolwiek zwiększenie siły ich docisku natychmiast powoduje przegrzewanie się tych łożysk, wycie i uszkodzenie. I tu można przesadzić dokrecając zwyczajnie ręką bo inaczej sie nie da.

Skąd taka rozbieżność w sile docisku tych łożysk? Nie jestem ekspertem od materiałow i ich wytrzymałosci ale wydaje mi sie, że te łożyska w tylnym moscie pracują pod bardzo dużą siłą jaką wywiera sam wał napędowy poruszając autem a do tego jeszcze dodajmy scisk nakrętką z siłą 245Nm.

Jest to dla mnie zagadka, dlaczego praktycznie te same łożyska sa dokręcane z tak skrajną siłą dokręcenia.

Samochód to Frontera A, wymieniałem uszczelniacz wałka atakującego.

Edytowane przez Arni
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo to opel

w astrze przy zawieszeniu też jest podobnie, ta sama śruba w jednym miejscu 180nm, w drugim 100nm, trzymają ten sam element

zapewne konstruktor coś miał w zanadrzu skoro tak ma być

transport bus + 4os

stała trasa Łódź-Paryż-Łódź
PW, GG lub 663 231 860

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w instrukcji do naprawy samochodu pisze, że nakrętka na wałku atakującym w tylnym moscie (to wałek ktory idzie od konca wału napędowego wgłąb mostu, posiada zębatkę atakującą na swoim drugim koncu ,ktora współpracuje z satelitą w moscie)

 

Nie z satelita tylko z kolem talerzowym :icon_exclaim:

 

Arni, logiczne myslenie naprawde nie boli :wink:

Nie wiem czy masz ksiazke i rysunek tej przekladni czy tez nie, albo rozebrales juz ta przekladnie - jednak jak sie dobrze przyjrzysz to na pewno pomiedzy tymi lozyskami stozkowymi na walku atakujacym jest tuleja dystansowa z podkladkami dystansowymi / lub tez same podkladki. Te dystanse zapobiegaja nadmiernemu scisnieciu lozysk stozkowych i to za pomoca ich reguluje sie tam odpowiedni luz. To jest odpowiedz na Twoje pytanie.

Co do modelu samochodu to jest to nie istotne. W troche wiekszych przekladniach moment dokrecenia w tym miejscu wynosi 1000Nm i tez nic zlego sie tam nie dzieje :)

Jezeli masz troche mniej doswiadczenia w tym zakresie to lepiej oddaj to do warsztatu.

Edytowane przez ural_zgora
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam rysunki tego mostu własnie, i wiem o jakie podkładki dystansowe Ci chodzi. :) Jednak ani na rysunku, ani w moscie ich nie ma. Dociąganie tej nakrętki powoduje coraz silniejsze scisnięcie łożysk, co jest odczuwalne podczas próby kręcenia ręką wałkiem atakującym.

W każdym bądź razie, bedę to za jakis czas rozbierał na częsci pierwsze bo do wymiany są łożyska całego kosza w środku, wiec będe mógł dostać się do całego wałka i go dokładnie obejrzeć.

Póki co, teoria z podkładkami co mówisz jest jak najbardziej sensowna, tylko własnie zadnych tam nie zlokalizowałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki patent jest w kołach w HD. Łożyska stożkowe, pomiędzy nimi tuleja oraz podkładki cienkie jak włos. Raz pominąłem podkładkę, skręciłem oś i koło ledwo się kręciło. Włożyłem podkładkę, skręciłem tak jak poprzedni i git, skręciłem z ciekawości mocniej i też było git. Po tym odpuściłem i dokręciłem tak jak się zaleca.

 

Jakikolwiek opór w pracy łożyska zniszczy je szybko.

MotorcycleStorehouse Dealer.

Wszystko do Twojego amerykańskiego motocykla!

 

Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały świat mógł pocałować mnie w dupę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...