Skocz do zawartości

Charakterystyka zapłonu CZ 350


gandziorz
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Zapłon w cześkach to od 2,8 do 3,2 mm przed GMP. A z tymi mapami zmiennego kąta nie ty jeden kombinujesz. Twórzcie, może coś komuś wyjdzie.

Byłaby charakterystyka to było by dużo łatwiej później skonwertować do mapy zapłonu.

 

Znalazłem coś takiego a ile w tym prawdy to ja nie wiem:

http://www.breinride.home.pl/moto/wws/inde...liki/krzywa.jpg

Edytowane przez gandziorz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta charakterystyka pasuje do silnika 4T...

Możesz poszukać mapy od RD350, lecz pomiędzy Jawą a Yamahą jest przepaść. Nie sądzę aby Jawa kręciła ponad 10000 RPM aby wprowadzać zapłon chroniący przed spalaniem stukowym występującym powyżej tej granicy obrotów.

lubisztosuko.gif7,352 osób lubi to.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co Ci po mapie zapłonów w CZ :icon_question:

 

Z tego co wiem to jednostka sterująca aby poprawnie zarządzać mapa zapłonów zbiera dane z co najmniej trzech punktów: czujnika połażenia wału(obr/min), sonda i czujnik wychylenia przepustnicy.

 

Prędzej pomyślał bym nad odśrodkowym przyspieszaczem zapłony np. takim jak stosowany był w niektórych ES 250.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co Ci po mapie zapłonów w CZ :icon_question:

 

Z tego co wiem to jednostka sterująca aby poprawnie zarządzać mapa zapłonów zbiera dane z co najmniej trzech punktów: czujnika połażenia wału(obr/min), sonda i czujnik wychylenia przepustnicy.

 

Prędzej pomyślał bym nad odśrodkowym przyspieszaczem zapłony np. takim jak stosowany był w niektórych ES 250.

Buduje elektronicznie sterowany zapłon za pomocą mikrokontrolera.

Są dwa czujniki położenia wału dla lewego i prawego cylindra, ponieważ nie sadze żeby były idealnie 180st.

 

U mnie mapa zapłonu jest bardzo uproszczona, jest tylko zależność między obrotami a kątem.

 

Standardowo w CZ350 zapłon ustawia się 2,7mm przed GMP. Co prawda specyfikacja i dokumentacja motoru podaje wartość od 2,7mm do 3,2mm.

 

Wiemy też że im mniejszy kąt tym łatwiejszy rozruch, a większy kąt stosuje się do wyższych obrotów.

Więc dla 1000rpm i mniej kąt ten będzie wynosił 15st, a dla maksymalnych obrotów (9000 i większych) 35st.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiemy też że im mniejszy kąt tym łatwiejszy rozruch, a większy kąt stosuje się do wyższych obrotów.

Więc dla 1000rpm i mniej kąt ten będzie wynosił 15st, a dla maksymalnych obrotów (9000 i większych) 35st.

 

 

Tę kwestie powinien załatwić właśnie odśrodkowy przyśpieszacz zapłonu. jedna krzywka, jeden przerywacz+cewka dwu iskrowa od malucha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi o łątwiejszy rozruch tylko o moc silnika i moment obrotowy przy danych obrotach.

Zacząłbym na początek od roboczego założenia, że podawany katalogowo kąt wyprzedzenia odpowiada obrotom mocy maksymalnej, a następnie wyznaczyłbym proporcjonalnie wyprzedzenie przy obrotach biegu jałowego - innymi słowy liniowa charakterystyka zmiany kąta zapłonu.

Jest to generalnie błędne, bo po pierwsze charakterystyka nie powinna być liniowa (sprężyny w regulatorach odśrodkowych były progresywne) a ponadto mapy wyprzedzenia zapłonu muszą uwzględniać inne czynniki, jak chociażby uchylenie przepustnicy.

 

Ale na początek zacząłbym od charakterystyki liniowej.

SPOKOJNIE, POZWÓLMY DZIAŁAĆ NATURZE...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety głęboko się mylisz.

W 2T mapa zapłonu nie wygląda jako rosnąca ze wzrostem obrotów, lecz malejąco!

Aby miało to sens, silnik musi być naprawdę wysoko strojony!

Duży kąt wyprzedzenia na niskich obrotach poprawia moment obrotowy (napełnianie cylindra jest bardzo małe).

Na bardzo wysokich obrotach występuje rezo, lepsze rozpylenie paliwa i współczynnik napełenia cylindra, paliwo szybciej i lepiej się spala. Kąt wyprzedzenia zapłonu musi być zmniejszony, inaczej dojdzie do przegrzewania cylindra, spalania stukowego i w konsekwencji do zniszczenia silnika.

lubisztosuko.gif7,352 osób lubi to.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może masz rację, nie jestem tak biegły w charakterystyce 2T żeby to zweryfikować.

Aczkolwiek bardzo wątpię, by prawidłowo ustawione wyprzedzenie na wolnych obrotach było większe niż przy wysokich.

Podaj konkretne wartości konkretnego silnika.

 

Włąśnie otwarłem wykres wklejony przez Gandziorza, i jednak Banan chyba nie masz pojęcia o temacie, bo wykres przeczy Twojej teorii. Może odnosi się do wyczynowych crossówek ale nie do klasycznego demoluda.

Edytowane przez Browarny

SPOKOJNIE, POZWÓLMY DZIAŁAĆ NATURZE...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...