Skocz do zawartości

moment obrotowy


Rekomendowane odpowiedzi

A wiec tak.

Nie chce sie zbytnio wymadrzac ale niektorzy nie maja podstawowej wiedzy o parametrach swojego motocykla. Zalozmy ze do alu silnika przyspawamy prostopadle do osi rurke o dlugosci 1m. Gdy silnik ma moment np. 50Nm przy zalozmy 3000obr/min to aby go zatrzymac musielibysmy do konca tej rurki przylozyc sile 50 Niutonow czyli jakies 5 kilogramów. Niedużo prawda? Ale gdyby ta rurka miala dlugosc 10 cm to musiala by byc to sila okolo 500 Niutonów, czyli jakies 50 kilogramów(500N x 0,1m=50 Nm) Jest to oczywiscie zabieg czysto myslowy gdyż w praktyce wirujaca rurka pogruchotyalaby nam reke ;) .

Nie ma fizycznego zwiazku miedzy momentem a moca jak to pisze Zbyhoo. Powiazania te sa zalezne od konstrukcji silnika i nie daja sie ujac w postaci wzoru. Wzor podany przez Ciebie Zbyhoo nie ma sensu gdyz sama operacja na jednostkach

(Nm x obr/min =???) powinno wyjsc N/min czylo KM a nie wychodzi:) Moment jest odpowiedzialny za pokonywanie wzniesien ale W ZADNYM WYPADKU za przyspieszenie. Za przyspieszenie jest odpowiedzialna moc czyli N/min=KM. Jest to matematycznie rzecz biorac szybkosc dostarczania sily na kolo. Tzn. im wiecej motocykl ma mocy tym wiecej dostarcza sily w jednostce czasu i tym wieksze ma przyspieszenie. Dlatego wlasnie wozy terenowe i ciagniki rolnicze nie maja duzych mocy ale za to potezne momenty obrotowe. Wzrost momentu wraz ze wzrostem obrotow zwiazany jest z bezwladnoscia wirujacego walu korbowego. Im wieksze sa jego obroty tym trudniej jest go zatrzymac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem studentem wydz. Mechanicznego Politechniki Gdanskiej

Jesli ktos mialby jeszcze jakies pytania dotyczace konstrukcji motocykla, problemow wytrzymalosciowych, technologicznych to sluze pomoca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK za mało wiem żeby podważać to co wyżej ale skoro moment nie wpływa na przyśpieszenie w żadnym stopniu to dlaczego moje clio dci (80 KM i 180 Nm) przyśpiesza zdecydowanie lepiej od mojej vectry 1.8 (125 KM i 170 Nm) praktycznie w każdym zakresie prędkości do ok. 170 km/godz czyli do prędkości max. clio - dla mnie z tego wynika że moc jest odpowiedzialna za prędkość max. (vectra jest szybsza) a moment za właśnie przyśpieszenie (clio jest w tym lepsze).

I to są fakty boi jeżdżę oboma samochodami na codzień

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marlew niestety nie masz racji. Fizyka jest nieugieta:) Porownujac paramery swoich samochodow nie wziales chyba pod uwage:

1 roznicy mas samochodow

2 oporow toczenia (tzn. os napedowa w jednym samochodzie moze obracac sie znacznie ciezej niz w drugim) chociaz to i tak ma nieduze znaczenie

3 aerodynamiki

4 stan silnikow jest moze byc rozny.Co z tego ze moc fabryczna jest 125KM kiedy dlugotrwala eksploatacja i inne czyniki spowodowaly jej spadek.

itd.

Parametry o ktorych pisalem poprzednio sa wartosciami "na wale" silnika. Jesli chodzi o caly uklad jakim jest samochod sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Wtedy trzeba brac pod uwage powyzsze jak i wiele innych czynnikow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to prawda ze wiekszy moment = wieksze przyspieszenie, przy tej samej masie i reszcie.

Sam mialem przyklad B12 i gsx 1400 ktory duzo lepiej szedl od b12, odrazu bylo czuc po reka.

Mocy praktycznie tyle samo, a moment rozny o 35 nm.

całkowicie to potwierdzam ,b12 ma lepsze przyspieszenie od0do100 niz zx9r ,nawet od 0-160/180 kph ,potem znacząca role odgrywa aerodynamika no i moc maksymalna która zwiekrza prędkośc maxymalną

WERA#111

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moment jest odpowiedzialny za pokonywanie wzniesien ale W ZADNYM WYPADKU za przyspieszenie. Za przyspieszenie jest odpowiedzialna moc czyli N/min=KM.

 

8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Moment wyraża się wzorem:

D = r F

gdzie:

D - moment

r - ramię na końcu którego jest przyłożona siła wywołująca moment

F - ta właśnie siła.

Stąd F = D / r

I to jest ta siła, którą mamy na końcu tylnego koła i która napędza motor (chiba dobrze piszę, nie ;) )

Z podstawówki jeszcze pamiętam, że:

a = F / m

gdzie:

a - przyspieszenie

m - masa ciała (motoru)

F - siła wywołująca przyspieszenie (ta sama co 6 linijek wyżej).

Więc:

a = D / (rm)

Moment rośnie - przyspieszenie rośnie.

 

:eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2:

 

Student???

Czego??

 

Dla lubiących czytać:

http://technikajazdy.w.interia.pl/mocvsmoment.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja edukacja z parametrow silnika ogranicza sie praktycznie do tego tematu, ale na tej podstawie moge wywnioskowac, ze moment obrotowy ma wplyw zarowno na jazde pod gorke jak tez na przyspieszenie. Jesli kolo ma wieksza sile, to bedzie sie dobrze krecilo z predkoscia stala i podczas przyspieszenia. Wiadomo, ze przyspieszenie jest najwieksze podczas powolnej jazdy i na niskich biegach. Samochody terenowe z duzym momentem o. zapewne takze maja ogromne przyspieszenie choc nie rozwijaja duzej predkosci. Nie wyobrazam sobie, aby mozna bylo odczuc gwaltowne przyspieszenie na scigaczu podczas jazdy na 6 biegu i z predkoscia powyzej 200 km/h pomimo wysokiego m.o. Wtedy duza role odgrywa bezwladnosc i opory, jak pisal Michal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cze...

Trochę schodzimy z tematu, ale to nic

Porównując samochody czy nawet nasze motorki jeśli chodzi o przyśpieszenie pominęliśmy ważny szczegół - przełożenia silnik skrzynia / sama skrzynia / skrzynia koło. Dlatego bardziej precyzyjne są rozmyślania z tymi rurkami i odważnikami.

Marlew masz dwie Vectry takie same silniki takie same wersje, ale jedna z nich będzie miała inne przełożenia na kołach zębatych skrzyni biegów (nie mówiąc o przełożeniu głównym) wiadomo ta o krótkich biegach będzie „zrywniejsza" i nie musi być wolniejsza jeśli chodzi o max’a o czym nie jeden z nas się przekonał zmieniając zębatki

Pozdr....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No z tym przełożeniem to jest tak, że zmieniając w motocyklu zębatkę zmieniamy również moment obrotowy mierzony na niej. Jeśli zmienimy tylną na większą to tym samym zwiększamy siłe ramienia działającą na tylne koło więc i moment siły na tylnym kole jest większy i tym samym motor staje się zrywniejszy ;) To oczywiste, a odpowiednie dobranie przełożeń w stosunku do mocy i momentu obrotowego silnika to podstawa do satysfakcji z jazdy. Jeśli konstruktorzy się tu nie wysilą to później mówimy że dany sprzęt ma np. za krótką "trójkę" itp. co przekłada się potem na heblowanie częste biegami podczas wyprzedzania :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyspieszenie jest zalezne od momentu

Wyobraźcie sobie czlowieka ktory ma daną moc N

Jesci wsiądzie na rower i przezutki ma tak ustawione ze, tylna zebatka najwieksza pracuje i przednia najmniejsza to przyspieszenie jest duze

Jesli ustawi przezutki tak,ze z przodu duze kolo ,za tylu male to przyspieszenie jest małe

W obu przypadkach czlowiek dysponuje ta samą mocą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość patriota

Czesc

To ja teraz mam jedno pytanko. To wtedy moc ma wplyw tylko na predkosc?? A od czego zalezy moc w poszczegulnych motorach

W jaki sposob jest uzyskiwana moc(sory ze troche odbieglem od trematu ;-))? Motor najlepiej na jakich obrotach przyspiesza i na jakim biegu?

A moment o. wplywa tylko na przyspieszenie? Ijak sie go uzyskuje bo jakos nie moge zczaic ze wczesniejszych opisow... :buttrock: ;)

A jesli moc jest najwyzsza przy okreslonych obrotach to przy tych obrotach motor najszybciej jedzie?I to samo dot. obrotow przy okreslonych o. gdy m.o. jest najwyzszy moto najszybciej przyspiesza?

Dobra koniec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To moze ja cos powiem, moment obrotowy jest potrzebny aby ruszyc z miejsca. W samochodach osobowych i motorkach, powniwaz sa one lekkie i 95% czasu poruszaja sie przy normalnych ulicznych predkosciach moment obrotowy wystepuje na wyzszych obrotach. W ciezarowkach, ktore musza uciagnoc wielki ciezar, lyb samochodach terenowyk ktore poruszaja sie w terenie bardzo powoli moment obrotowy wystepuje na niskich obrotach - musi on byc w tym wypadku dostepny na samym poczatku. Oczywiscie, ktos moze powiedziec ze to nie jest prawda poniewaz disel ma moment obrotowy przy bardzo niskich obrotach a jest uzywany w autach osobowych - lecz przy tym czeba pamietac, ze jest on uzywany w autach osobowych tylko dlatego ze jest bardzej oszczedny. Jesli paliwo bylo by za darmo wtedy nikty nie montowal by disla w aucie osobowym, bo nie jest to silnik wynaleziony do takiego uzytku. Wiec jesli chodzi o moment obrotowy to jest on potrzebny do ruszenie. A jak juz auto, czy moto jedzie wtedy moc przejmuje paleczke i dzieki mocy mozna naprzyklad smialo wyprzedzac.

Perfekt silnik powinien miec jak najbardziej plaski graf momentu i mocy krory zaczyna sie przy jak najnizszych a konczy przy jak najwyzszych obrotach. Ale poniewaz jest to technicznie nie do wykonania wykresy sa jakie sa. Nie mozna powiedziec ze moc, czy momen jest wazniejczy. Bez momentu pojazd nie ruszyl by z miejsca, bo mie mial by wystarczajacej sily, a bez mocy nie bylo by mozliwe poruszanie sie z duzymi predkosciami. Wiec podsumowujac wszystko motorki i auta osobowe w wiekszosci maja wieksza moc niz moment obrotowy, natomiast ciezarowki i auta terenowe czesto maja wieksy moment obrotowy niz moc (porownujac numerki).

 

Arek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...