wojtasik Opublikowano 18 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2009 ...w kwestii VATu: http://new-arch.rp.pl/artykul/851472_Mozna..._motocykla.html ...jakby artykuł zniknął, to poniżej treść Można odliczyć VAT od motocykla 17.03.2009, Konrad Piłat Przedsiębiorca, który kupuje firmowy motocykl, może odliczyć cały VAT. Ma również prawo odliczać podatek naliczony zawarty w fakturach za paliwo. Co prawda z dzisiejszego brzmienia przepisów jednoznacznie to nie wynika, ale podatnicy mogą się powołać na wyrok ETS z 22 grudnia 2008 r. (C-414/07). Sąd uznał w nim, że polski ustawodawca nie mógł wprowadzić innych ograniczeń w odliczaniu VAT niż te, które obowiązywały 30 kwietnia 2004 r. Tymczasem obowiązująca wówczas ustawa o VAT bezsprzecznie pozwalała na odliczanie VAT przy kupnie lub leasingu motocykla lub nabyciu benzyny do jego napędzania. pozdr, w Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jeszua Opublikowano 18 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2009 link: niestety problem nie znika... "Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych przysługuje, co do zasady, w przypadku gdy, (...) itd. za ministerstwem finansów wypowiadającym się o wyroku ets. czyli zmiana dotyczy tylko pojazdów samochodowych, które utraciły prawo do odliczenia; natomiast motocykle AFAIK zawsze uwiązane były na interpretacji czy są pojazdem samochodowym wg kodeksu ruchu drogowego (i nie ma odliczenia) czy środkiem transportowym pozostałym wg pkwiu (z prawem do odliczenia vat)... chętnie odliczyłbym sobie vat, ale na razie jakoś nie widzę ani ja, ani mój księgowy tej jednoznaczności w przepisach :icon_evil: jsz Cytuj „Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.” [R. Kapuściński] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hun996 Opublikowano 19 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2009 [chętnie odliczyłbym sobie vat, ale na razie jakoś nie widzę ani ja, ani mój księgowy tej jednoznaczności w przepisach :icon_evil: A jak myślisz, po co ci wszyscy co tworzą projekty ustaw mają swoje kancelarie doradcze? Z czego by żyli jakby prawo było proste i jasne. W kaczolandzie niestety obowiązuje prawo interpretacyjne a nie ustawowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KLAUDIUSZ Opublikowano 19 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2009 Moja Księgowa odlicza pełen Vat od rat i od paliwa za Samochody i za Motocykl które są w Leasingu :biggrin: Cytuj MOTOLOOK-WYPRZEDAŻ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hun996 Opublikowano 20 Marca 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2009 (edytowane) W Gazecie Prawnej z 20 marca 2009r. w dziale Podatki jest artykuł w którym jest podany wyrok NSA o mozliwości odliczenia VAT od paliwa do motocykla wykorzystywanego w działalności gospodarczej. Sygn. akt I FSK 8/08. Wyrok jest prawomocny. W bazie orzeczeń go nie znalazłem a dostęp do artykułu wymaga logowania :evil: Edytowane 20 Marca 2009 przez Hun996 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
yoss Opublikowano 17 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Kwietnia 2009 W Gazecie Prawnej z 20 marca 2009r. w dziale Podatki jest artykuł w którym jest podany wyrok NSA o mozliwości odliczenia VAT od paliwa do motocykla wykorzystywanego w działalności gospodarczej. Sygn. akt I FSK 8/08. Wyrok jest prawomocny. W bazie orzeczeń go nie znalazłem a dostęp do artykułu wymaga logowania :evil: A oto treść artykułu, z GP z dn. 16.04.2009. To powinno zakończyć krętactwa urzędów skarbowych w temacie VAT-u od paliwa do motocykli. :buttrock: Podatnik bez ograniczeń może odliczyć VAT z faktur dokumentujących zakup paliwa do motocykli używanych w działalności gospodarczej. Podatnik ma na wyposażeniu firmy motocykl, który jest środkiem trwałym. Ponieważ motocykl jest wykorzystywany do celów służbowych, związanych z prowadzeniem firmy, podatnik zapytał organy podatkowe, czy może rozliczyć VAT od paliwa. Podkreślił, że paliwo tankowane do motocykla jest kupowane na fakturę rozliczaną w kosztach działalności. W ocenie podatnika motocykl nie jest pojazdem, którego dotyczą ograniczenia z art. 86 ustawy o VAT (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Organy podatkowe uznały stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Ustawa o VAT nie zawiera definicji pojazdu samochodowego, ale zgodnie z definicją określoną w prawie o ruchu drogowym motocykl jest takim pojazdem. Dlatego organy podatkowe uznały, że podatnik nie może odliczać podatku z faktur dokumentujących zakup paliwa. Stanowisko organów podatkowych potwierdził wojewódzki sąd administracyjny. Sąd zgodził się, że zwrot pojazd samochodowy ma w polskim prawie szerokie znaczenie, niewykluczające także motocykli. W ocenie sądu to duże pojazdy samochodowe są uprzywilejowane podatkowo. Motocykl jako pojazd używany jedynie przez część roku, z uwagi na klimat, i przeznaczony do przewozu dwóch lub trzech osób, nie mieści się w przyjętych regułach ustawowych. Pojazd, aby był objęty odliczeniem podatkowym, musi obiektywnie służyć do wykonywania działalności gospodarczej. Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił jednak skargę kasacyjną podatnika. W ocenie NSA organy podatkowe i sąd I instancji błędnie zinterpretowały art. 86 ustawy o VAT. Sąd przyznał, że co do zasady rzeczywiście motocykl jest pojazdem samochodowym. Podkreślił jednak, że ograniczenie odliczenia VAT od paliwa odnosi się do samochodów osobowych i pojazdów samochodowych o określonej ładowności. Motocykl nie ma określonej ładowności i nie dotyczy go ograniczenie odliczania VAT. Zdaniem NSA podatnik, który wykorzystuje motocykl w działalności gospodarczej, może odliczyć VAT z faktur dokumentujących zakup paliwa. Wyrok jest prawomocny. Sygn. akt I FSK 8/08 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hun996 Opublikowano 30 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2009 (edytowane) Amortyzacja firmowego motocykla w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych 1.1. Motocykl jako środek trwały Motocykl spełnia definicję środka trwałego zawartą w art. 22a ust. 1 updof, jeżeli: - stanowi własność lub współwłasność podatnika, - jest kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania, - przewidywany okres jego używania jest dłuższy niż rok, - jest wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddany do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu. Wydatki na nabycie motocykla zaliczonego do środków trwałych mogą zostać odniesione do kosztów uzyskania przychodów w zasadzie tylko poprzez odpisy amortyzacyjne. Tak będzie w przypadku pojazdów o wartości początkowej przekraczającej kwotę 3.500 zł. Inne rozwiązanie przewidziano dla środków transportu, których wartość początkowa jest równa lub niższa niż 3.500 zł. W tym przypadku podatnik może: 1) zaliczyć motocykl do środków trwałych i dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania go do używania albo w miesiącu następnym (art. 22f ust. 3 updof), 2) zaliczyć motocykl do środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych na ogólnych zasadach (art. 22f ust. 3 updof), 3) nie zaliczyć motocykla do środków trwałych, a wydatki odnieść do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania go do używania (art. 22d ust. 1 updof). Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów powinni pamiętać, że motocykl o wartości powyżej 1.500 zł, który nie został zaliczony do środków trwałych, powinien być wykazany w ewidencji wyposażenia. 1.2. Wartość początkowa W przypadku odpłatnego nabycia motocykla, za jego wartość początkową przyjmuje się cenę nabycia określoną zgodnie z art. 22g ust. 3 updof, czyli kwotę należną zbywającemu: - powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, do których zalicza się w szczególności koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, opłat skarbowych i innych oraz odsetki i prowizje, - pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, - powiększoną o cło i podatek akcyzowy - w przypadku importu środka trwałego. Ustaloną w ten sposób cenę nabycia koryguje się o różnice kursowe naliczone do dnia przekazania pojazdu do używania. W świetle powołanych przepisów, nakłady poniesione na środek trwały przed oddaniem go do używania, zwiększają jego wartość początkową jako koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Zatem opłaty ponoszone przy rejestracji motocykla, np. za dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne, należy uznać za składową wartości początkowej tego pojazdu. Natomiast wydatki poniesione na ubezpieczenie (OC, AC) motocykla i wyposażenie dla kierowcy (np. kask, okulary, rękawice) nie są związane z zakupem tego motocykla, można więc zaliczyć je bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. 1.3. Podstawowe metody amortyzacji Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym motocykl zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Należy przy tym pamiętać, że składnik majątku wprowadza się do ewidencji najpóźniej w miesiącu przekazania go do używania. Według Klasyfikacji Środków Trwałych motocykle zaliczane są do rodzaju 740, który obejmuje: motocykle i skutery, motocykle z przyczepami pasażerskimi, motocykle i riksze towarowe z przyczepami ciężarowymi. Zgodnie z wykazem rocznych stawek amortyzacyjnych motocykle podlegają amortyzacji według stawki 20%, czyli okres ich amortyzacji wynosi 5 lat. Motocykl można amortyzować przy zastosowaniu podstawowej metody amortyzacji, którą jest metoda liniowa. Polega ona na tym, że przez cały okres amortyzacji podatnik nalicza odpisy amortyzacyjne w równej wysokości. Motocykl można również amortyzować metodą degresywną, która jest przewidziana dla określonych grup środków trwałych, w tym środków transportu, z wyjątkiem samochodów osobowych. Metoda degresywna polega na tym, że podstawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest zmniejszana w każdym roku podatkowym o sumę dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych. Tak ustaloną podstawę mnoży się przez stawkę amortyzacyjną określoną w Wykazie stawek amortyzacyjnych podwyższoną o współczynnik nie wyższy niż 2,0. Począwszy od roku podatkowego, w którym roczna kwota amortyzacji miałaby być niższa od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej przy zastosowaniu metody liniowej, należy dalszych odpisów dokonywać przy zastosowaniu metody liniowej. Stosownie do art. 22h ust. 4 updof, odpisów amortyzacyjnych można dokonywać w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo na koniec roku. 1.4. Motocykl uznany za używany W przypadku zakupu używanego motocykla podatnik może stosować indywidualną stawkę amortyzacyjną, przy czym jest to możliwe pod warunkiem, że potrafi udowodnić, iż motocykl przed nabyciem był wykorzystywany co najmniej przez okres 6 miesięcy. Indywidualną stawkę amortyzacyjną podatnik może również przyjąć, jeśli przed wprowadzeniem motocykla po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych, dokona jego ulepszenia. Warunkiem jest, by wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 20% wartości początkowej tego motocykla. Zwróć uwagę! Amortyzacja przy zastosowaniu indywidualnej stawki amortyzacyjnej nie może trwać krócej niż 30 miesięcy (art. 22j ust. 1 pkt 2 updof), co oznacza, że roczna stawka amortyzacyjna nie może być wyższa niż 40%. Przy czym podwyższona stawka amortyzacyjna może być stosowania tylko przy amortyzacji metodą liniową. 1.5. Amortyzacja sezonowa Warunki klimatyczne sprawiają, że zwykle motocykl jest użytkowany tylko sezonowo. W takim przypadku jego amortyzacja powinna być dokonywana także sezonowo (art. 22h ust. 1 pkt 3 updof). Odpisów amortyzacyjnych od używanego sezonowo środka trwałego należy dokonywać w okresie jego użytkowania. Wysokość odpisu miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez 12 miesięcy w roku. Przykład Założenia: - wartość początkowa motocykla 35.000 zł, - roczna stawka amortyzacyjna 20%, - okres wykorzystywania: kwiecień-październik (7 m-cy). Wariant I Miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi 583,33 zł, a roczny 4.083,31 zł 35.000 zł x 20% : 12 m-cy = 583,33 zł, 583,33 zł x 7 m-cy = 4.083,31 zł. Wariant II Miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi 1.000 zł, a roczny 7.000 zł 35.000 zł x 20% : 7 m-cy = 1.000 zł, 1.000 zł x 7 m-cy = 7.000 zł. W obu wariantach odpisy amortyzacyjne w każdym roku powinny być dokonywane w miesiącach od kwietnia do października. 1.6. Amortyzacja jednorazowa Motocykl może być zamortyzowany jednorazowo, zgodnie z zasadami określonymi w art. 22k ust. 7 updof. Z przepisu tego wynika, że podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych. Odpisów tych dokonuje się w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 euro (w latach 2009-2010 limit ten wynosi 100.000 euro) łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą nie skorzysta jednak z jednorazowej amortyzacji, jeśli w roku rozpoczęcia działalności, a także w okresie dwóch lat, licząc od końca roku poprzedzającego rok jej rozpoczęcia, prowadził działalność gospodarczą samodzielnie lub jako wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej lub działalność taką prowadziła jego małżonka, o ile w tym czasie między nimi istniała wspólność majątkowa (art. 22k ust. 11 updof). Edytowane 30 Czerwca 2009 przez Hun996 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jeszua Opublikowano 30 Czerwca 2009 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2009 skąd to? najbardziej interesuje mnie zapis o jednorazowym rozliczeniu zakupu "kasku, okularów, rękawic" - jeśli to dosłowny cytat z jakiejś wiążącej interpretacji to oznacza, że nie tylko obowiązkowy kask można bez obaw o kontrole wrzucić w koszty ;) a akurat takie wątpliwości coponiektórzy wyrażali jsz Cytuj „Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.” [R. Kapuściński] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hun996 Opublikowano 1 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2009 skąd to? Wydawnictwo Podatkowe GOFIN: Przegląd podatku Dochodowego. Strój motocyklowy to BHP- tak jak hełm, okulary i fartuch dla spawacza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kanarek200 Opublikowano 2 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2009 nie wiem czy jeszua "pije" do mnie z tymi watpliwosciami, w kazdym razie ja bez interpretacji indywidualnej nie wrzucilbym w koszty wydatkow na rekawice, kurtke itp., to jest wszystko kwestia awersji do ryzyka i wiary w racjonalnosc urzednikow z us; mi tej wiary brak a tak BTW, gofin wsrod znawcow tematu (tj. podatkow) ma bardzo male powazanie, nieraz mozna w tym wydawnictwie wyczytac kontrowersyjne tezy... ale to tak na marginesie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jeszua Opublikowano 2 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2009 nie pamiętam... aż tak złośliwy nie jestem. pytania pojawiały się kilkakrotnie, z resztą odpowiadałem na nie nie tylko na naszym forum natomiast przy liczeniu kosztów wychodzę z założenia (popartego lekturą wyroków w sprawach podatkowych + własnymi doświadczeniami z tymiż), że sądy są w naszym kraju znacznie bardziej "user-friendly" niż skarbówka, więc w razie czego tam się udam jsz Cytuj „Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.” [R. Kapuściński] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hun996 Opublikowano 6 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2009 Monitor Księgowego nr 13 z 05.07.2009 (INFOR) Czy można odliczać VAT przy zakupie i leasingu motocykla oraz paliwa PROBLEM Zawarliśmy umowę leasingu operacyjnego na 36 miesięcy. Przedmiotem leasingu jest motocykl. Czy można odliczyć VAT od czynszu inicjalnego i od rat leasingowych oraz od paliwa kupowanego do leasingowanego motocykla? RADA Tak, mogą Państwo odliczyć VAT naliczony z faktur dokumentujących opłaty leasingowe (czynsz inicjalny i raty leasingowe). Odliczenia mogą Państwo dokonać, jeżeli leasingowany motocykl jest wykorzystywany do wykonywania działalności opodatkowanej VAT. Jeżeli tak jest, mogą Państwo odliczyć całą kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury dokumentującej usługę leasingu. Ograniczenia odliczenia VAT naliczonego wprowadzone z dniem 1 maja 2004 r. wraz z nową ustawą o VAT zostały bowiem przez ETS uznane za niezgodne z prawem unijnym. Przysługuje Państwu również prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa do leasingowanego motocykla. UZASADNIENIE Z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT w jej obecnym brzmieniu wynika, że podatnik nie może w pełni odliczyć VAT od pojazdów samochodowych, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. A jeżeli podatnik nie może od takiego pojazdu w pełni odliczyć VAT, to nie może również odliczyć VAT naliczonego przy zakupie paliwa do takiego pojazdu, co wynika z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Takim pojazdem samochodowym jest również motocykl. Ograniczenia, o których mowa w wymienionych przepisach, obejmują więc również motocykle. Dobrą wiadomością dla podatników jest jednak to, że Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 uznał te ograniczenia za niezgodne z prawem unijnym. Na czym polegał problem z odliczeniem VAT od motocykli Problem odliczenia VAT od motocykli pojawił się wraz z wprowadzeniem w ustawie o VAT pojęcia pojazdu samochodowego. Pojęcie to pojawiło się w ustawie o VAT z dniem 1 maja 2004 r. wraz z przystąpieniem Polski do UE. W związku z wprowadzeniem w ustawie o VAT pojęcia pojazdu samochodowego ograniczenie odliczenia VAT naliczonego (początkowo 50%, nie więcej niż 5000 zł, a od 2005 r. 60%, nie więcej niż 6000 zł) objęło także pojazdy inne niż samochody, m.in. motocykle. Wynikało to stąd, że przy definiowaniu takiego pojazdu urzędy skarbowe odwoływały się do ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z zawartą tam definicją motocykl jest pojazdem samochodowym (art. 2 pkt 45 ustawy Prawo o ruchu drogowym). W konsekwencji od 1 maja 2004 r. ograniczenie odliczenia VAT naliczonego, obejmujące do 30 kwietnia 2004 r. wyłącznie samochody, objęło również pojazdy samochodowe, w tym motocykle. Od 1 maja 2004 r. zakup i leasing motocykla jako pojazdu samochodowego, którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, nie dawał więc prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego (zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT). Właściciele i użytkownicy tych pojazdów utracili również prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie paliwa do motocykli (art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT). Konsekwencje wyroku ETS Dobrą wiadomością dla osób wykorzystujących w swojej działalności motocykle jest to, że obecnie wyrok ETS z 22 grudnia 2008 r. przywrócił prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego przy zakupie motocykli i paliwa wykorzystywanego do motocykli. Z wyroku ETS wynika bowiem, że Polska z dniem 1 maja 2004 r. wprowadziła przepisy zwiększające ograniczenia odliczenia VAT naliczonego, a nie miała takiego prawa. Przystępując do UE, Polska mogła zachować wyłącznie istniejące ograniczenia odliczenia VAT naliczonego, zgodnie z klauzulą "standstill", a nie mogła wprowadzać nowych. Jednym z nowych ograniczeń w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego wprowadzonego od 1 maja 2004 r. było ograniczenie odliczenia VAT naliczonego przy zakupie i leasingu motocykli (oraz paliwa do nich). Skoro ETS uznał rozszerzenie od 1 maja 2004 r. ograniczeń odliczenia VAT za nieuprawnione działanie Polski, ograniczenie to należy uznać za nieistniejące, i to od dnia wprowadzenia ograniczenia odliczenia. Oznacza to, że obecnie podatnicy nabywający i leasingujący motocykle mają pełne prawo do odliczenia VAT (w tym pełne prawo do odliczenia VAT przy zakupie paliwa do motocykli). Warunkiem dokonania odliczenia VAT jest wyłącznie związek dokonanego zakupu z wykonywaną przez podatnika działalnością opodatkowaną VAT. Co więcej, podatnicy, którzy kupowali lub użytkowali motocykle po 30 kwietnia 2004 r. i kupowali do nich paliwo, mogą dokonać korekty odliczenia VAT i skorzystać z prawa do odliczenia. Korekty odliczenia należy dokonać, składając deklaracje korygujące za okresy, w których powstało prawo do odliczenia (art. 86 ust. 13 ustawy o VAT). Korekty odliczenia VAT naliczonego można dokonać w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia VAT. Skutki korekty odliczenia VAT, czyli zwiększenie odliczenia VAT naliczonego, podatnik uwzględnia również w podatku dochodowym. Jeżeli nieodliczony podatek naliczony zwiększył w poprzednich latach koszty uzyskania przychodów podatnika, korekta podatku naliczonego powoduje obowiązek uwzględniania korekty w przychodach podatnika. Oznacza to obowiązek doliczenia zwiększonego odliczenia VAT naliczonego do przychodów na bieżąco w miesiącu złożenia korekty VAT. PRZYKŁAD Podatnik kupił motocykl w marcu 2005 r. (VAT naliczony na fakturze 4000 zł). Z faktury zakupu odliczył 50% VAT naliczonego, czyli 2000 zł. Pozostałą kwotę nieodliczonego VAT naliczonego podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów (2000 zł). Prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktury zakupu powstało w marcu 2005 r. W 2009 r. podatnik dokonał korekty VAT naliczonego, składając deklarację korygującą VAT za marzec 2005 r. W deklaracji korygującej podatnik wykazał pełną kwotę odliczenia VAT od zakupu motocykla (4000 zł). Ponieważ w 2005 r. nieodliczona kwota VAT (2000 zł) zwiększyła koszty podatkowe podatnika, ma on obowiązek zaliczyć ją do przychodów (w kwocie 2000 zł) w miesiącu dokonania korekty odliczenia VAT. Podsumowując, można stwierdzić, że w związku z wyrokiem ETS z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 podatnicy kupujący i leasingujący motocykle niejako "odzyskali" prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupu motocykli, a także z faktur dokumentujących leasing motocykli. Odzyskali również prawo do odliczenia VAT naliczonego od paliwa kupowanego do motocykli. Warto dodać, że podobne problemy mieli właściciele quadów. Oni również w wyniku wyroku ETS z 22 grudnia 2008 r. odzyskali prawo do odliczania VAT naliczonego przy zakupie i leasingu pojazdów typu quad oraz paliwa do tych pojazdów. ● art. 86 ust. 3, art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ● art. 2 pkt 45 ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym - Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 104, poz. 711 Ewa Sławińska ekspert w zakresie VAT Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kanarek200 Opublikowano 6 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2009 konkluzja ok, ale argumentacja wg mnie calkowicie nietrafiona (w szczegolnosci brak zrozumienia wyroku ets) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jeszua Opublikowano 6 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2009 Monitor Księgowego nr 13 z 05.07.2009 (INFOR) Problem odliczenia VAT od motocykli pojawił się wraz z wprowadzeniem w ustawie o VAT pojęcia pojazdu samochodowego. Pojęcie to pojawiło się w ustawie o VAT z dniem 1 maja 2004 r. wraz z przystąpieniem Polski do UE. pani ekspert zalecam lekturę np. grupy prm pod kątem przepisów o vat: problem jest znacznie starszy niż nasze wejście do ue i wyrok ets nie ma z jego rozwiązaniem nic wspólnego problemem było uparte odmawianie przez nadgorliwych urzędasów uznania pkwiu jako obowiązującej podstawy interpretacji przepisów i bezzasadne stosowanie do ustawy o vat - kodeksu ruchu drogowego. potwierdzeniem niezgodności tych interpretacji z prawem jest dopiero wyrok nsa podany powyżej, który przyznaje prawo do odliczenia takim jak my szaraczkom ;) jsz Cytuj „Warunkiem istnienia dyktatury jest ciemnota tłumu, dlatego dyktatorzy bardzo o nią dbają, zawsze ją kultywują.” [R. Kapuściński] Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hun996 Opublikowano 6 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2009 (edytowane) pani ekspert zalecam lekturę np. grupy prm pod kątem przepisów o vat: problem jest znacznie starszy niż nasze wejście do ue i wyrok ets nie ma z jego rozwiązaniem nic wspólnego Nad ekspertowością pani ekspert nie będziemy się rozwodzić. Pojawił się artykuł "tematyczny" to można zamieścić na forum - nie wszyscy mają do czynienia z podatkami na co dzień i całą "literaturą" do tego dorabianą. A co do gorliwości urzędoli: jeden sędzia NSA swego czasu na szkoleniu podatkowym stwierdził że w UE VAT jest nautralny dla podatnika a w Polsce VAT jest kojarzony w urzędach z podatkiem obrotowym, którego zastąpił. VAT należny masz zawsze, a prawo od odliczenia jest wyjątkiem wśród zakazów kiedy VAT nie można odliczyć. :evil: Po kolejnych nowelizacjach układ zmienia się stopniowo na korzyść dla VAT-manów , ale działanie profiskalne urzędów zostało w mentalności ich pracowników. Edytowane 6 Lipca 2009 przez Hun996 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.