Skocz do zawartości

Leasing - koszty, VAT


Rekomendowane odpowiedzi

Rzeczpospolita z dn. 06.07.2006, dodatek Prawo co dnia, przedruk artykułu

 

Zdaniem urzędników motor to auto

 

 

Ministerstwo Finansów twierdzi, że firmy kupujące motocykle nie mogą odliczać całości VAT. Powołuje się na definicje zawarte w kodeksie drogowym. Eksperci wskazują, że to bezpodstawna interpretacja

 

 

Pracownicy stacji kontroli pojazdów nie mają wątpliwości, że nie można badać motocykli według kryteriów dla pojazdów samochodowych wynikających z ustawy o VAT

Š MARCIN ŁOBACZEWSKI

Firmy kupujące dla potrzeb działalności motocykle nie wiedzą, czy mogą odliczać cały VAT z tego tytułu, czy tylko 60 proc. (nie więcej niż 6000 zł). To samo dotyczy leasingu. Nie wiadomo także, czy można odliczać podatek wynikający z faktur za benzynę. Skąd te wątpliwości? Przepisy ustawy o VAT ograniczające możliwość odliczania podatku związanego z nabyciem samochodów mają zastosowanie także do pojazdów samochodowych. A zdaniem zdecydowanej większości urzędów skarbowych motocykle zaliczane są do tej grupy. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie zadane przez "Rz". W fiskalnej interpretacji ustawy o VAT urzędnicy wykorzystali kodeks drogowy. Zgodnie z jego przepisami motocykle faktycznie zaliczane są do pojazdów samochodowych. Eksperci wskazują jednak, że takie odwoływanie się jest nieuprawnione.

 

Kodeks drogowy to nie prawo podatkowe

- Nie zgadzam się ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów. Ustawa o VAT w pierwszej kolejności nakazuje stosowanie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - mówi Andrzej Bernatek, doradca podatkowy w KPMG. Tłumaczy, że według PKWiU motocykle nie są pojazdami samochodowymi. Wymienione są bowiem w różnych grupach towarów. Nie ma podstaw, aby stosować definicje wynikające z kodeksu drogowego. Ograniczenia dotyczące odliczania VAT nie powinny więc dotyczyć motocykli. Firmy je kupujące powinny więc móc odliczać całość podatku naliczonego wynikającego z faktur kupna lub leasingu. Także VAT zawarty w fakturach za paliwo powinien zmniejszać podatek należny.

 

Tomasz Nowak, prawnik w kancelarii prawnej Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, także uważa, że ograniczenia w odliczaniu VAT nie powinny mieć zastosowania do motocykli.

 

- Odwołanie się do definicji pojazdu samochodowego wynikającej z przepisów prawa o ruchu drogowym jest nieprawidłowe. Reguluje ona bowiem zagadnienia zupełnie inne niż podatkowe. Jeśli ustawodawca chce odwołać się do przepisów prawa o ruchu drogowym, to powinien to uczynić wyraźnie - mówi. Zwraca uwagę, że tak postąpiono w art. 86 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT. Zgodnie z jego brzmieniem można odliczać VAT naliczony w wypadku nabycia niektórych pojazdów specjalnych w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym.

 

Motocykl w potocznym znaczeniu

Zdaniem Tomasza Nowaka można mieć także wątpliwości, czy należywprost stosować PKWiU. Z tej klasyfikacji wynika m.in., że pojazdem samochodowym jest sam silnik. W tej sytuacji najwłaściwsze jest odwołanie się do potocznego rozumienia pojęcia pojazd samochodowy. I tu raczej nie powinno być wątpliwości, że motocykl nie jest objęty tą definicją. Pozostaje jeszcze jeden bardzo ważny argument. Odliczanie podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatników VAT. Wyjątków od tej zasady nie można więc interpretować rozszerzająco.

 

- Faktem jest, że terminologia stosowana przez ustawę o VAT jest niespójna i w praktyce może dawać urzędnikom prawo do niekorzystnych dla podatników interpretacji - dodaje Andrzej Bernatek.

 

Na stacjach diagnostycznych nie mają wątpliwości

Jest jeszcze jeden argument przeciw rozumieniu przepisów, za jakimopowiada się Ministerstwo Finansów. Gdyby uznać, że motocykl jest pojazdem samochodowym w rozumieniu przepisu ograniczającego odliczanie VAT (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT), to powinien nim być także w kolejnym ustępie tego artykułu. A ten przewiduje, że całość podatku z faktury nabycia można odliczyć m.in., jeśli pojazd ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków. Fakt ten musi być potwierdzony przez dokument wydany przez okręgową stację kontroli pojazdów. Czy można go otrzymać?

 

- To chyba żart. Takie zaświadczenia wydajemy tylko dla samochodów o masie do 3,5 tony - usłyszeliśmy od pracownika jednej z nich. Inni odpowiadali podobnie. Diagności interpretują więc przepisy zgodnie z zasadami logiki i nie zamierzają badać motocykli według kryteriów określonych dla samochodów.

 

KONRAD PIŁAT

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Kupując skuter, bez problemu odliczysz VAT

Nie ma wątpliwości, że cały VAT mogą odliczać firmy kupujące lub biorące w leasing motorowery. Chodzi o pojazdy z silnikami o pojemności silnika nieprzekraczającej 50 cm sześc., których prędkość maksymalna wynosi nie więcej niż 45 km/h. Są to przede wszystkim bardzo popularne ostatnio małe skutery, którymi można się poruszać bez prawa jazdy. Bez obaw można także odliczać podatek naliczony wynikający z faktur za benzynę. Wynika to z faktu, że zarówno według PKWiU, jak i kodeksu drogowego motorowery nie są pojazdami samochodowymi

Edytowane przez Hun996
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Gazeta Prawna Nr 153 (2023) środa, 8 sierpnia 2007 r. > Podatki

 

Skutki wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu

 

Podatnicy mogą walczyć o zwrot VAT od paliwa

 

Wrocławski sąd jako pierwszy wydał wyrok kwestionujący zgodność polskich regulacji z przepisami unijnymi

Orzeczenie mogą wykorzystać wszyscy podatnicy, którym ograniczono prawo do odliczenia podatku

Eksperci podpowiadają, jak umiejętnie przygotować i złożyć skargę do sądu, aby fiskus oddał nieodliczony VAT

Podatnicy, którym ograniczono prawo do odliczenia VAT od paliw, mogą odzyskać podatek. Pomocny może okazać się wydany przed kilkoma tygodniami wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, w którym sąd zakwestionował zgodność regulacji zawartych w tzw. wzorze Lisaka.

 

Wyrok - co podkreślają eksperci - można wykorzystać także do zakwestionowania obecnych zasad odliczania VAT. W praktyce oznacza to, że wszyscy, którym nowy przepis ogranicza możliwość odliczenia VAT, powinni skorzystać z prawa do odwołania lub domagać się zwrotu nadpłaty.

 

Przełomowa interpretacja

 

Przypomnijmy, że WSA we Wrocławiu wyjaśnił, że art. 88 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT sprzeciwia się celowi i treści VI Dyrektywy, zwłaszcza narusza jej art. 17 ust. 6.

 

- Jak podkreślił WSA, niezgodność ta dotyczy tych sytuacji, w jakich rozszerzono zakres ograniczenia prawa do odliczenia VAT rzeczywiście stosowanego przed wejściem w życie VI Dyrektywy do polskiego porządku prawnego - mówi Adrian Jonca, doradca podatkowy Beiten Burkhardt.

 

Zdaniem sądu polski ustawodawca nie miał prawa po wejściu Polski do UE wprowadzać przepisów, które ograniczałyby prawo do odliczenia VAT bardziej restrykcyjnie niż przepisy obowiązujące w momencie akcesji.

 

Zdaniem Agnieszki Smolińskiej-Wiśnioch, menedżera w firmie doradczej KPMG, wyrok ten, wraz z innymi dotyczącymi m.in. odliczenia VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją podatnika dla celów VAT potwierdza, że polskie sądy respektują przepisy VI Dyrektywy oraz orzecznictwo ETS.

 

Można żądać zwrotu

 

Na wyrok powinni powoływać się wszyscy podatnicy, którzy stracili lub tracą prawo do odliczenia VAT zarówno na gruncie zakwestionowanych przez sąd przepisów, jak i tych aktualnych.

 

Najważniejszym argumentem, jaki daje wyrok, jest uznanie, że podatnicy, których samochody nie spełniały warunku ładowności zawartego we wzorze Lisaka, ale w uprzednim, tj. obowiązującym do 1 maja 2004 r., systemie opodatkowania VAT - nadal zachowali prawo do odliczenia podatku od paliwa kupionego do napędu samochodów. To z kolei otwiera możliwości żądania zwrotu nadpłaconego podatku.

 

- Orzeczenie WSA wiąże oczywiście organy podatkowe tylko w indywidualnej sprawie - mówi Robert Krasnodębski, radca prawny z Kancelarii Weil, Gotshal&Manges.

 

Dodaje jednak, że ze względu na trafność poglądu w nim wyrażonego można żywić przekonanie, że jego praktyczne oddziaływanie będzie duże. Podatnicy, którzy stracili możliwość odliczenia VAT ze względu na przepisy nowej ustawy o VAT, mogą podjąć walkę o odzyskanie pieniędzy. Wyrok można wykorzystać zarówno w przypadku, gdy organ podatkowy zakwestionuje zastosowane odliczenie, jak i wtedy, gdy podatnik z niego nie skorzystał. Podatnik, któremu organy podatkowe zakwestionowały odliczenie VAT, powinien już na etapie odwołania powoływać się na korzystny wyrok WSA.

 

Potrzebna skarga

 

Jeżeli organ odwoławczy nie przychyli się do tych argumentów, podatnik powinien skierować sprawę do sądu administracyjnego. W uzasadnieniu skargi należy powołać interpretację WSA we Wrocławiu. Podatnik, który postąpił zgodnie z zakwestionowanym przepisem i nie odliczył VAT, musi skorygować deklaracje za miesiące, w których nie skorzystał z odliczenia VAT. Korekty deklaracji wraz z wyjaśnieniem przyczyn korekty i wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatnik składa w swoim urzędzie skarbowym. Jeżeli fiskus odmówi, należy odwołać się.

 

Odwołanie od decyzji pierwszoinstancyjnej wnosi się w terminie 14 dni od doręczenia decyzji. Jest to warunek niezbędny do skierowania sprawy do sądu administracyjnego. Podatnik po wyczerpaniu trybu odwoławczego może złożyć skargę do WSA w terminie 30 dni od doręczenia decyzji za pośrednictwem organu odwoławczego. Gdyby WSA nie przyznał racji podatnikowi, może on wnieść skargę kasacyjną do NSA.

 

Podatnicy powinni pamiętać, że jeśli w związku z brakiem możliwości rozliczenia VAT zaliczyli go do kosztów uzyskania przychodów, będą musieli jednocześnie dokonać korekty w podatku dochodowym i ewentualnie dokonać dopłaty podatku z odsetkami.

Ostatecznym potwierdzeniem stanowiska korzystnego dla podatników zawartego w wyroku WSA we Wrocławiu będzie wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego. Termin sprawy nie został jeszcze wyznaczony, ale do sądu wpłynęła skarga kasacyjna dyrektora izby skarbowej

 

Aleksandra Tarka

Edytowane przez Hun996
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Rzeczpospolita, 30.08.2007, Prawo co dnia.

 

Kupując paliwo do motocykla, nie można odliczyć VAT

 

 

Podatnik, który kupuje paliwo do firmowego motocykla, nie może odliczyć VAT - uznał wczoraj Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie

 

Z uzasadnienia wyroku wynika, że także przy kupnie lub leasingu takiego pojazdu VAT można odliczyć tylko do wysokości limitów przewidzianych dla samochodów osobowych. WSA uznał bowiem, że w rozumieniu ustawy o VAT motocykl jest pojazdem samochodowym.

 

Sprawa była efektem wniosku o wiążącą interpretację, który podatnik złożył w 2005 r. Obowiązywał wtedy tzw. wzór Lisaka -prawo do odliczenia całości VAT było uzależnione od liczby miejsc oraz ładowności pojazdu. Podobnie jak dziś, formułując ograniczenia, ustawodawca posługiwał się pojęciem "pojazd samochodowy". Podatnik twierdził więc, że nie mają one zastosowania do motocykli.

 

Urząd skarbowy w Płocku nie zgodził się z taką wykładnią. Uznał, że należy zastosować rozumienie tego pojęcia z ustawy - Prawo o ruchu drogowym, a według niej motor jest pojazdem samochodowym. Na tę interpretację podatnik złożył zażalenie. Przekonywał, że przepisy podatkowe są autonomiczną dziedziną prawa. Przy ich wykładni nie można więc stosować analogii z kodeksu drogowego. Izba skarbowa powtórzyła argumenty urzędu. Dodała, że w dowodzie rejestracyjnym motocykla nie jest podana jego ładowność. Nie można zatem zastosować do niego wzoru Lisaka. Podatnik może odliczyć tylko część zapłaconego VAT. Na taką decyzję podatnik złożył skargę do WSA.

 

-Ustawa o VAT nakazuje identyfikowanie towarów według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), a nie innych ustaw -zwracał uwagę Piotr Augustyniak, doradca podatkowy reprezentujący podatnika. Tłumaczył, że motocykle są tam wymienione w dziale "Sprzęt transportowy pozostały" wśród statków, lokomotyw i rowerów. Samochody sklasyfikowane zostały w innym dziale. Ograniczeń ich dotyczących nie należy więc stosować do motocykli. WSA nie zgodził się z taką argumentacją i oddalił skargę. Podkreślił, że regulacje podatkowe muszą pozostawać w jedności z innymi dziedzinami prawa. Z kodeksu drogowego wyraźnie wynika, że motocykl to pojazd samochodowy. Zdaniem WSA przepisy należy interpretować w ten sposób także ze względu na cel ich wprowadzenia. Według sądu ustawodawca celowo zezwala na odliczenie całości VAT tylko w stosunku do większych pojazdów, ponieważ jest bardziej prawdopodobne, iż są one wykorzystywane do prowadzenia działalności. Motocykli używa się w tym celu sporadycznie i dlatego przepisy nie pozwalają odliczyć VAT związanego z ich eksploatacją na zasadach ogólnych.

 

Argumentacja ta nie jest jednak do końca przekonująca, ponieważ firmy eksploatujące motorowery mogą bez ograniczeń odliczać VAT zarówno od faktur zakupu, jak i za paliwo. Nie są one bowiem pojazdami samochodowymi ani w rozumieniu PKWiU, ani według kodeksu drogowego(sygn. III SA / Wa1102/07).

 

Konrad Piłat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Rzeczpospolita, Dobra Firma, 24.09.2007

 

JAK UZASADNIĆ FIRMOWE WYDATKI

 

Kosztem są też nietypowe inwestycje

 

 

Kosztem podatkowym przedsiębiorcy może być zakup motocykla, alkomatu, wartość pieniędzy skradzionych z firmowego rachunku oraz czesne za studia podyplomowe. Warunkiem zaliczenia wydatków do kosztów jest wykazanie ich związku z przychodem

 

 

Koszty mogą być ponoszone w celu uzyskania przychodu oraz zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

 

Nowa definicja kosztów podatkowych obowiązuje już ponad pół roku. Analizując wyjaśnienia organów podatkowych, można zauważyć zmianę nastawienia urzędników na mniej profiskalne. Bardziej wyrozumiali są nie tylko pracownicy tzw. dużych urzędów skarbowych, liberalne interpretacje wydają także naczelnicy urzędów w mniejszych miejscowościach.

 

..........

 

Motocykl i skóra

 

Kosztem podatkowym są także odpisy amortyzacyjne oraz wydatki na motocykl wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Oczywiście i tutaj należy wykazać związek przyczynowo-skutkowy między zakupem motocykla i uzyskiwanymi przychodami. Takiego związku dopatrzył się Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy w postanowieniu z 23 maja 2007 r. (PD3.1-41507/07). Dotyczyło ono podatnika prowadzącego sieć aptek na terenie dwóch województw. W celu sprawniejszego i mniej kosztownego przemieszczania się między aptekami podatnik kupił motocykl i wprowadził go do ewidencji środków trwałych. Urząd potwierdził, że ten zakup a także zakup paliwa do motocykla może zaliczyć do kosztów firmy.

 

Ten sam urząd odmówił jednak podatnikowi prawa zaliczenia do kosztów podatkowych zakupu specjalnej odzieży skórzanej do jazdy na motocyklu, argumentując, że: "wydatek związany z takim zakupem nie ma bezpośredniego wpływu na uzyskiwane przychody, podwyższa jedynie bezpieczeństwo jazdy pojazdem jednośladowym. Zatem nie ma podstaw do uznania tego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów".

 

EWELINA MAJEWSKA-HOWIS

Autorka jest doradcą podatkowym

 

--------------------------------------------------------------------------------

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ponieważ sam zdecydowałem się na leasing, ostro zgłębiłem temat ostatnimi czasy.

 

Oto jak aktualnie wygląda temat odliczenia VAT za moto. Większość urzędów skarbowych w PL powołuje się na kodeks drogowy gdzie moto jest pojazdem samochodowym skutkiem czego obowiązuje ograniczenie odliczenia VAT 60%/6tys. oraz nie ma odliczenia VAT od paliwa.

 

Wybrane US (wiem o Rzeszowie i Kielcach) wydały z siebie interpretację, że moto wg PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług) nie zalicza się do pojazdów samochodowych i pozwalają ne pełne odliczenia.

 

Ja dla spokojności obrałem wariant bezpieczny 60%. Mój US tak sprawę widzi. Poza tym obecnie interpretacje wydaje MF i lada dzień może okazać się, że wyda z siebie wiążącą wszystkie US interpretację, a ta może być tylko jedna, tzn niekorzystna.

Edytowane przez Nowy Kubi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Czy orientuje się ktoś aktualnie, czy jest możliwośc leasingu na uzywane moto powiedzmy 2 -3 letnie o wartości około 27tys zl???

Jeśli chodzi o samochody to nie ma problemu, co do Motongów to nie wiem, musisz podzwonić i sie popytać. Wiem że ważną rzeczą jest sprawa Faktury, Leasing wymaga Faktury VAT a jak jest Faktura VAT Marża to są jakieś problemy:(.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Czy orientuje się ktoś aktualnie, czy jest możliwośc leasingu na uzywane moto powiedzmy 2 -3 letnie o wartości około 27tys zl???

 

 

 

Napewno jest możliwy zależy od leasingodawcy, jest tylko problem faktury(vatu) ale to już musisz ustalić jak znajdziesz firme leasingową, propnuję sprawdzic oferty kilku firm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

VAT w wyjaśnieniach organów podatkowych

 

 

Odliczanie VAT od nabycia quada

 

Choć quad wyposażony w wyciągarkę i pług do odśnieżania zdaniem podatnika spełnia warunki dla uznania go za pojazd specjalny, to jednak jako niewymieniony w załączniku nr 9 do ustawy o VAT nie uprawnia do odliczenia całego podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej jego nabycie.

 

 

 

Taki wniosek wynika z indywidualnej interpretacji nr IP-PP2-443-339/08-2/ASi wydanej w dniu 15 maja 2008 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

 

Odpowiadając na pytanie podatnika wyjaśnił on co następuje:

 

„(…) Ze stanu faktycznego wynika, iż Strona otrzymała zaświadczenie z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, z którego wynika, iż zakupiony quad jest pojazdem silnikowym, wyposażonym na stałe w pług do odśnieżania terenu. Pług samojezdny nie jest przystosowany do poruszania się/pracy na drogach publicznych z uwagi na niespełnienie odpowiednich przepisów Prawa o ruchu drogowym.

 

Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca zakwalifikował powyższy quad do pojazdów specjalnych ze względu na jego funkcje (odśnieżanie terenu).

 

Według definicji art. 2 pkt 33 cyt. wyżej ustawy Prawo o ruchu drogowym „pojazd specjalny” to pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczona do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby lub rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji. Natomiast pojazdy specjalne, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, to pojazdy o przeznaczeniach, które zostały wymienione w załączniku nr 9 do ustawy.

 

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż quad, o którym mowa we wniosku, choć wg ustawy Prawo o ruchu drogowym jest pojazdem specjalnym, to jednak o przeznaczeniu, który nie jest wymieniony w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług.

 

Zatem skoro opisany we wniosku quad nie jest samochodem osobowym, ani pojazdem specjalnym, to biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Wnioskodawca niesłusznie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowego quada w wysokości 100%.

 

Zgodnie z wcześniej powołanym art. 86 ust. 3 ww. ustawy Wnioskodawca miał prawo do odliczenia 60% kwoty podatku określonego w fakturze, nie więcej jednak niż 6.000 zł. (…)”

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Gazeta Prawna nr 152 z 05.08.2008, dodatek Podatki i Rachunkowość

 

Zakup motocykla nie podlega limitom

 

Firma, dokonując zakupu motocykli, wykorzystywanych dla celów działalności, może skorzystać z odliczenia VAT.

 

Firma zdecydowała się kupić kilka motocykli. Nie ma jednak pewności, czy zakup przez spółkę motocykli dla potrzeb działalności pozwala na odliczenie VAT?

 

Joanna Rudzka, doradca podatkowy, starszy konsultant w PricewaterhouseCoopers, wyjaśnia, że zgodnie z ustawą o VAT (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn.zm.) kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika dokumentujących m.in. nabycie towarów - podkreśla ekspert. Jednak w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych kwota ta jest limitowana (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT). Ekspert podkreśla, że ustawa nie wprowadza definicji samochodu ani innego pojazdu samochodowego.

 

Organy podatkowe wydawały do tej pory rozbieżne interpretacje, raz opierając się na brzmieniu ustawy o ruchu drogowym (uznając, że motocykl spełnia definicję pojazdu samochodowego), a innym razem opierając się na przepisach o statystyce publicznej (uznając, że motocykl nie jest pojazdem samochodowym).

 

- Po wydaniu 31 maja 2007 r. przez WSA w Warszawie wyroku przytaczającego pierwsze z podejść i nakazującego stosować ograniczenia w odliczaniu VAT do nabycia motocykli, niektóre z korzystnych dla podatników interpretacji zostały uchylone z urzędu - tłumaczy Joanna Rudzka. W jej ocenie teza wyroku, jak również jego uzasadnienie mogą budzić wątpliwości. Zdaniem eksperta z ustawy o VAT wynika, że odliczenie wiąże się m.in. z nabyciem przez podatnika towaru. Towar art. 2 ust. 6 co do zasady definiuje jako rzeczy ruchome będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

 

- Zatem rozstrzygająca powinna być w tym zakresie klasyfikacja statystyczna - uważa nasz rozmówca. Ponieważ motocykl został zaklasyfikowany w dziale 35 sekcji D załącznika do rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sprzęt transportowy pozostały, a nie w 34 pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy, to należy uznać, iż nie jest on pojazdem samochodowym w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy o VAT.

 

Taka interpretacja - w ocenie Joanny Rudzkiej - jest zgodna z podstawowymi zasadami wykładni prawa podatkowego - wyjątków od zasady neutralności opodatkowania VAT nie należy interpretować rozszerzająco, np. poprzez dokonanie wykładni systemowej czy też celowościowej.

 

Autor: Aleksandra Tarka

Edytowane przez Hun996
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Rzeczpospolita. 15 września 2008, dodatek Dobra Firma

 

Jak rozliczyć paliwo do motocykla

 

Jest szansa, że przedsiębiorcy jeżdżący motocyklami pomniejszą swój VAT o podatek naliczony przy zakupach paliwa

 

Zgodził się na to WSA w Gliwicach w wyroku z 28 marca 2007 r. (III SA/Gl 608/06), a NSA w orzeczeniu z 27 sierpnia 2008 r. (I FSK 983/07) oddalił kasację organów podatkowych w tej sprawie.

 

Inne zdanie ma jednak WSA w Warszawie (wyrok z 29 sierpnia 2007 r., III SA/Wa 1102/07).

 

Problem dotyczy kurierów, rozwozicieli pizzy, ale także tych wszystkich przedsiębiorców, którzy uznają wyższość tego środka transportu nad samochodem, np. w przypadku przewożenia towarów o mniejszych gabarytach po zatłoczonych miastach.

 

 

Zakazy z ustawy

 

Ustawa o VAT przewiduje wiele ograniczeń prawa do odliczenia podatku naliczonego. Na cenzurowanym są m.in. samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT przy ich nabyciu można odliczyć 60 proc. podatku, nie więcej jednak niż 6000 zł.

 

Analogiczne rozwiązania ustawodawca wprowadził dla usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Ponadto na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT przedsiębiorca nie ma prawa do odliczenia przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT.W art. 86 ust. 4 określono szczegółowe warunki, jakie muszą spełnić pojazdy samochodowe, aby nie podlegać temu ograniczeniu. Oczywiście motocykle ich nie spełniają. Czy są jednak w ogóle pojazdami samochodowymi?

 

Niestety, ustawa o VAT nie definiuje takich terminów jak „samochód osobowy”, „inny pojazd samochodowy” i „pojazd specjalny”.

 

 

Czy to pojazd samochodowy

 

Urzędy uważają, że definicji tych należy szukać w ustawie z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 108, poz. 908 ze zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 33 tej ustawy „pojazd samochodowy” to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h (bez ciągników rolniczych), natomiast według art. 2 pkt 45 „motocykl” jest pojazdem samochodowym jednośladowym lub z bocznym wózkiem – wielośladowym.

 

Zdaniem organów podatkowych z konstrukcji ustawy o VAT wynika, że zasadne jest w tym wypadku przyjęcie definicji pojazdu samochodowego podanej w ustawie Prawo o ruchu drogowym, ponieważ dla celów prawa podatkowego nie mogą być formułowane odrębne definicje. Podkreślają także, że ustawodawca wielokrotnie odwołuje się do przepisów prawa o ruchu drogowym, w tym również w art. 86 ust. 4 ustawy.

 

Dlatego też twierdzą, że ograniczenia wynikające z art. 86 ust. 3 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT mają zastosowanie do motocykli. Są to bowiem pojazdy samochodowe.

 

Stanowisko takie możemy znaleźć np. w interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 30 lipca 2008 r. (IBPP1/443-899/08/KG).

 

 

W Warszawie tankujemy z ograniczeniami...

 

Tak też uważa WSA w Warszawie. W wyroku z 29 sierpnia 2007 r. potwierdził, że ustawą, w której występują poszukiwane definicje, jest prawo o ruchu drogowym. Na jego podstawie można wysnuć wniosek, że zwrot „pojazd samochodowy” ma w polskim prawie szerokie znaczenie, niewykluczające także motocykli. Skoro motocykl jest pojazdem samochodowym, należy wobec niego stosować ograniczenia wynikające z art. 86 ust. 4 i art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

 

W uzasadnieniu WSA zwrócił też uwagę na postanowienie Sądu Najwyższego z 22 czerwca 1999 r. (l KZP 19/99). Stwierdzono w nim, że fundamentalne reguły wykładni przepisów prawnych za punkt wyjścia przyjmują założenie – rzecz jasna idealizujące – o racjonalnym prawodawcy, a więc takim ustawodawcy, który tworzy przepisy sensownie, racjonalnie i celowo, znając cały system prawny i nadając poszczególnym słowom i zwrotom zawsze takie same znaczenie.

 

 

...na Śląsku bez

 

Do odmiennych wniosków doszedł WSA w Gliwicach w wyroku z 28 marca 2007 r. Wskazał, że przy definicji towarów ustawa o VAT odwołuje się do klasyfikacji statystycznych. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. w tomie VI, podsekcji DM pn. „Sprzęt transportowy” w dziale 34 wymieniono pojazdy mechaniczne, przyczepy i naczepy (w tym m.in. pod symbolem PKWiU 34.1 jako pojazdy mechaniczne ujęto różnorakie samochody osobowe, autobusy, pojazdy do transportu i pojazdy samochodowe do przewozu większej ilości osób). Natomiast dział 35 „Sprzęt transportowy pozostały” obejmuje m.in. motocykle i rowery, o różnym wyposażeniu (PKWiU 35.4).

 

Sąd podkreślił przy tym, że wszelkie obciążenia i ograniczenia podatkowe muszą wynikać z konkretnej normy prawnej rangi ustawowej i niedopuszczalna jest jakakolwiek rozszerzająca wykładnia woli ustawodawcy w tym zakresie. Dlatego też według sądu motocykle o różnej pojemności i rodzaju silnika zostały ujęte w kategorii pozostałego sprzętu transportowego, a nie jako samochody osobowe czy pojazdy samochodowe. Z zestawienia przytoczonych grupowań jednoznacznie wynika bowiem, że w kategorii „sprzęt transportowy pozostały” ujęto środki transportu, których nie można zaliczyć do samochodów osobowych itp.

 

Sąd zauważył też, że zasadność tego stanowiska potwierdzają zapisy zawarte w klasyfikacji wprowadzonej na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004 r., w których uprzednie oznaczenie „pojazdy mechaniczne” (PKWiU 34.1) zastąpiono pojęciem „pojazdy samochodowe”, pozostawiając motocykle w grupie PKWiU 35.4.

 

 

Szansa na ujednolicenie

 

Przedsiębiorcy motocykliści mają więc o czym myśleć, mknąc pomiędzy stojącymi w korkach samochodami. Być może jednak organy podatkowe zmienią swoje poglądy, gdy inne składy orzekające przyjmą za prawidłowe stanowisko zaprezentowane w wyroku WSA w Gliwicach. Jest na to duża szansa, bowiem NSA 27 sierpnia 2008 r. oddalił skargę kasacyjną izby skarbowej na to orzeczenia

 

Wojciech Jaworski

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Mam pytanie czysto techniczne dotyczące księgowania rat leasingowych. Rozumiem że w bezpieczniejszej wersji możemy sobie odliczyć tylko 60 % z VAT , pozostałą część wrzucamy do kosztów uzyskania przychodów. Czyli np rata wynosi 750 PLN z czego VAT to 135,24 PLN ale odliczyć możemy tylko 60 % z tego czyli 81,15 PLN. Pozostałą kwotę czyli 750 - 81,15 = 668,85 księgujemy jako koszty uzyskania przychodów ??

 

Jak wygląda kwestia księgowania ubezpieczenia motocykla wziętego w leasing ? Rozumiem że księgujemy całą kwotę jako koszt uzyskania przychodów ? Jeśli płacimy dwie raty to księgujemy je osobno czy całość od razu ?

 

I ostatnie pytanie. Jak wygląda kwestia wykupu pod względem księgowym ??

 

Dzięki z góry za odpowiedź.

 

Pozdrawiam :crossy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie czysto techniczne dotyczące księgowania rat leasingowych. Rozumiem że w bezpieczniejszej wersji możemy sobie odliczyć tylko 60 % z VAT , pozostałą część wrzucamy do kosztów uzyskania przychodów. Czyli np rata wynosi 750 PLN z czego VAT to 135,24 PLN ale odliczyć możemy tylko 60 % z tego czyli 81,15 PLN. Pozostałą kwotę czyli 750 - 81,15 = 668,85 księgujemy jako koszty uzyskania przychodów ??

Ograniczenie dotyczy 60% z każdej faktury, ale pamiętaj o limicie 6 tyś zł. dotyczącym całego leasingu danego motocykla. Wartość graniczna netto wynosi 45 454 zł. , wtedy 60% to 6 tyś zł.

VAT nieodliczony jest kosztem podatkowym.

 

Jak wygląda kwestia księgowania ubezpieczenia motocykla wziętego w leasing ? Rozumiem że księgujemy całą kwotę jako koszt uzyskania przychodów ? Jeśli płacimy dwie raty to księgujemy je osobno czy całość od razu ?

Ubezpieczenie jest k.u.p. ale poprzez rozliczenia międzyokresowe odpisujesz co m-c 1/12 w koszty.

Kwestia zapłaty nie ma nic wspólnego z poniesienim kosztu operacyjnego - tak jest w księgach rachunkowych.

Jak wygląda kwestia wykupu pod względem księgowym ??

Najnowsze interpretacje traktuja wykup jako oddzielną operację gospodarczą. Więc masz znowu limit 60% nie więcej jak 6 tyś zł.

Jak wartość z wykupu przekracza 3,5 tys zł. masz środek trwały i amortyzujesz liniowo. Jak nie przekracza to amortyzujesz jednorazowo.

Dzięki z góry za odpowiedź.

Proszę bardzo :crossy:

Edytowane przez Hun996
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Znalazłem jeszcze jedną intepretację podatkową (Interpretacja indywidualna z dnia 07.02.2009 r., sygn. ILPP1/443-1008/08-2/AI - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu)

 

Prawo do odliczenia VAT przy zakupie motocykla

 

 

Pytanie podatnika: Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu motocykla lub rat leasingowych dotyczących motocykla oraz paliwa do niego i akcesoriów (kask, kurtka)?

 

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

 

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem motocykla, z tytułu rat leasingowych dotyczących zakupionego motocykla, paliwa służącego do jego napędu oraz akcesoriów – jest nieprawidłowe.

 

UZASADNIENIE

 

W dniu 27 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem motocykla, z tytułu rat leasingowych dotyczących zakupionego motocykla, paliwa służącego do jego napędu oraz akcesoriów.

 

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

 

Wnioskodawca – podatnik w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zamierza zakupić motocykl, aby sprawniej i szybciej dotrzeć do klienta zamawiającego między innymi usługi serwisowe świadczone przez Zainteresowanego.

 

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

 

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu motocykla lub rat leasingowych dotyczących motocykla oraz paliwa do niego i akcesoriów (kask, kurtka)?

 

Zdaniem Wnioskodawcy, motocykl nie jest pojazdem samochodowym w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), i w związku z tym nie mają tu zastosowania przepisy art. 86 ust. 3 powołanej ustawy.

 

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

 

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w myśl ust. 3 cyt. artykułu, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł.

 

Jak wynika z ust. 4 cyt. artykułu, przepis ust. 3 nie dotyczy:

 

1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

 

a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

 

W myśl art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

 

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zamierza na potrzeby prowadzonej działalności kupić motocykl.

 

Z uwagi na fakt, iż ww. ustawa nie zawiera definicji pojęcia pojazdu samochodowego, należy odnieść się do definicji określonej w art. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 33 cyt. ustawy, „pojazd samochodowy” to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Natomiast w myśl art. 2 pkt 45 powołanej ustawy, „motocykl” to pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy.

 

Definicja towarów, podana w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT odwołuje się do klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Zgodnie z niniejszą klasyfikacją - samochody osobowe i inne pojazdy mechaniczne zakwalifikowane zostały wg PKWiU do grupowania 34 „Pojazdy mechaniczne, przyczepy, naczepy”, natomiast motocykle do grupowania 35 „Sprzęt transportowy pozostały”. Jednakże z konstrukcji ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zasadne jest w tym przypadku przyjęcie definicji „pojazdu samochodowego” podanej w ustawie Prawo o ruchu drogowym i uznanie, że pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. Dla potrzeb prawa podatkowego nie mogą bowiem być formułowane odrębne definicje, jeśli uprzednio zostały zdefiniowane w innych ustawach właściwych dla tego rodzaju zagadnień.

 

Podkreślić należy, iż ustawodawca wielokrotnie odwołuje się do przepisów Prawa o ruchu drogowym, w tym w art. 86 ust. 4 ustawy. Zwraca się również uwagę, że w załączniku nr 1 do ustawy zawierającym „Wykaz towarów zaliczanych do nowych środków transportu” ujęto zarówno pojazdy zakwalifikowane do grupowania PKWiU 34 „Pojazdy mechaniczne, przyczepy, naczepy” jak również PKWiU 35, czyli „Sprzęt transportowy pozostały”.

 

Zgodnie z przepisem z art. 86 ust. 7 ww. ustawy o VAT w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

 

Z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT wynika, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3, czyli samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczajacej 3,5 tony.

 

Z powyższego wynika, iż ograniczenia wynikające z art. 86 ust. 3 i ust. 7 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług mają również zastosowanie do motocykli z uwagi na fakt, iż motocykle uznane są za pojazdy samochodowe. Dlatego też w przypadku nabycia motocykla do prowadzonej działalności gospodarczej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w ograniczonym zakresie, tj. 60% kwoty określonej w fakturze – nie więcej jednak niż 6.000 zł, o ile towar ten będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

 

Również w przypadku odliczenia rat leasingowych od motocykla do prowadzonej działalności gospodarczej, podatnikowi – jak wynika z art. 86 ust. 7 ww. ustawy – przysługuje prawo do odliczenia podatku w ograniczonym zakresie, tj. 60% kwoty określonej w fakturze, za cały okres leasingu – nie więcej jednak niż 6.000 zł, o ile towar ten będzie wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast w przypadku nabycia paliwa do napędu motocykla prawo do odliczenia podatku VAT, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, nie przysługuje.

 

Z kolei, przy nabyciu akcesoriów (kask, kurtka) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w myśl ogólnej zasady wyrażonej w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

 

Należy jednak zauważyć, iż do 30 listopada 2008 r. w przypadku odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych od zakupionego motocykla oraz odliczenia przy nabyciu akcesoriów do motocykla, należało uwzględniać przesłanki wymienione w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

 

Reasumując, w przypadku:

 

- nabycia motocykla do prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w ograniczonym zakresie, tj. 60% kwoty określonej w fakturze – nie więcej jednak niż 6.000 zł, o ile towar ten będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych,

- rat leasingowych od zakupionego motocykla, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku w ograniczonym zakresie, tj. 60% kwoty określonej w fakturze, za cały okres leasingu – nie więcej jednak niż 6.000 zł, o ile towar ten będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych,

- nabycia paliwa do napędu motocykla, prawo do odliczenia podatku VAT, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, nie przysługuje,

- nabycia akcesoriów (kask, kurtka), w myśl ogólnej zasady, wyrażonej w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

 

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

(...)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...