mahermnih1 Opublikowano 16 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 16 Października 2008 (edytowane) Witam, Chcę zbudować urządzenie które w zależności od różnych warunków zmieniało by kąt wyprzedzenia zapłonu (opóźniało bądź wyprzedzało) Urządzenie to chcę zastosować w motorowerach typu Derbi senda/GPR TZR itp. W tych motorkach prąd z cewki zapłonowej idzie do modułu który steruje zapłonem. Jednak mapa zapłonu jest stała. (względy środowiskowe/przepisy/ograniczenie mocy) Chcę aby na początku kiedy silnik jest zimny kąt wyprzedzenia zapłonu względem GMP wynosił 0° natomiast ze wzrostem obrotów, malenia podciśnienia w kanale ssącym kąt był różny w zależności od tych czynników. Czas spalania mieszanki w zależności od jej objętości można badać podciśnieniem (większe podciśnienie mało mieszanki i odwrotnie) możnaby badać miernikiem podciśnienia np od malucha zmienia podciśnienie w napięcie Urządzenie można by podpiąć między modułem a cewką wytwarzającą napięcie. Jeśli macie jakieś pomysły to proszę o odpowiedź. Z góry dziękuje. Edytowane 16 Października 2008 przez mahermnih1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zielorz Opublikowano 16 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 16 Października 2008 Nie wiem czy dobrze rozumuje, ale to chyba chodzi ci o taki prymitywny wtrysk ;D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mahermnih1 Opublikowano 16 Października 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Października 2008 Nie, chodzi o dokładny moment zapłonu mieszanki. Ponieważ w takiego typu motorkach jak i w większości skuterów moduł jest zaprogramowany tylko jedną mapą zapłonu. Chodzi o podłączenie urządzenia które będzie wysyłało impuls elektryczny w idealnym (najlepszym) momencie. Na przykład na spalenie większej ilości mieszanki potrzeba więcej czasu jeśli mieszanka nie spali się przed GMP wówczas nie osiągniemy maksymalnej mocy z naszego moto Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 16 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 16 Października 2008 Nie, chodzi o dokładny moment zapłonu mieszanki. Ponieważ w takiego typu motorkach jak i w większości skuterów moduł jest zaprogramowany tylko jedną mapą zapłonu. Chodzi o podłączenie urządzenia które będzie wysyłało impuls elektryczny w idealnym (najlepszym) momencie. Na przykład na spalenie większej ilości mieszanki potrzeba więcej czasu jeśli mieszanka nie spali się przed GMP wówczas nie osiągniemy maksymalnej mocy z naszego motoSama elektronika jest najmniejszym problemem, największym (jak dla mnie) jest określenie tych idealnych charakterystyk wyszpedzenia zapłonu.Z tego co zrozumiałem chcesz mieć możliwość zmiany konta zapłonu zależnie od dwóch czynników: podciśnienia w kanale ssącym (czyli tak naprawde od stopnia otwarcia przepustnicy) i od prędkości obrotowej silnika.Żeby zebrać charakterystyki z silnika potrzebna byłaby hamownia i modół z regulowanym stałym (niezależnym do niczego) kątem wyprzedzenia załonu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mahermnih1 Opublikowano 16 Października 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Października 2008 Hamownia nie potrzebna starą mapę zapłonu można zdjąć nawijając na przewód wysokiego napięcia drut coś jak cewka i jeszcze jeden czujnik przy kole magnetycznym tylko nie wiem dokładnie :) a moduł nie musi być regulowany i nie jest bo właśnie to urządzenie ma opóźniać lub przyspieszać impuls z cewki. Tu daje link to takiego urządzenia ale autor nie podaje szczegółów http://usprawnienia.pl/projekty/varan/ Jeśli dało by się takie coś zrobić to zalety są takie mniejsze spalanie mniejsze zużycie silnika itd. Po prostu trzeba zwiększyć lub zmniejszyć częstotliwość impulsu elektrycznego który idzie z cewki.Czyli tak.CEWKA--> impuls elektryczny--> urządzenie---->moduł stary--> przewód WN--->fajka świeca Częstotliwość w zależności od tych wszystkich czynników Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 16 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 16 Października 2008 Chyba masz za małą wiedzę nadal żeby się za to zabrać.Wiesz przynajmniej do jakich typów czujników chcesz to podłączać??Wiesz jak wygląda napięcie na czujniku?Wiesz jak działa moduł którym chcesz sterować?I jeszcze jedno pytanie:Skoro twierdzisz że motocykl ma już mapę zapłonów to nie widze sensu (albo widzę bardzo mały) w uzależnianiu kąta wyprzedzenia jeszcze od stopnia napełnienia cylindra mieszanką paliwowo-powietrzną. A autor VARANA podał wystarczająco dużo informacji rozwiązujących główne problemy:1. Pomiar prędkości obrotowej silnika na podstawie poprzedniego obrotu.2. Sledzenie zmian predkości i liczenie poprawek dla nowego cyklu.3. Metoda obliczania czasu po którym należy podać impuls na modół.4. Kilka przydatnych funkcji (jak odcięcie zapłonu, czy "stały" zapłon podczas rozruchu).5. Histerezy w miejscu przełączeń chrakterystyk czy innych stanów.6. Z obrazka można wyczytać że użył mikroprocesora z rodziny 51 od Atmela7. Do tego dołożył EEPROM'a do trzymania charakterystyki, przy czym jest ona ładowana zawsze przy starcie urządzenia do RAMu procka.8. Widać dwa transoptory, czyli separacja galwaniczna od strony czujnika i od strony modułu. Wszystkie problemy rozwiazane, poza jednym: BRAK OPTYMALNYCH CHARAKTERYSTYK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mahermnih1 Opublikowano 16 Października 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Października 2008 Widzę je jest Pan bardzo mądry jednak nie pomaga mi Pan tylko uświadamia moją niewiedzę.Tak się składa że rozmawiałem z autorem i ten powiedział że jego projekt nie doszedł do skutku. Co z tego jakie on procki zastosował jeśli nie działa. :DJak bym wiedział do jakiego typu czujników podłączyć to bym się nie pytał proste :)Ja sens widzę ponieważ czas spalania jak już pisałem nie jest stały.Im więcej mieszanki tym więcej czasu na spalenie czyli większy czas przed GMP i na odwrót.Nie wiadomo (jest duża szansa że nie) czy taki moduł jest idealnie dostrojony. Proszę tylko o wyrozumiałe rady a nie wkładanie mi że nie mam wiedzy po to tym się zająłem żeby ją nabyć jeszcze nikt nie doprowadził takiego projektu do końca oprócz monopolowych firm które produkują tuningowe moduły może wspólnymi siłami dało by radę :D Jeśli jest tylko szansa poprawienia mocy i charakterystyki silnika to można spróbować.Chyba że jest ktoś kto sądzi że moduły są idealnie skonstruowane aby wycisnąć full moc może macie info na ten temat ?? W tym wszystkim nie tylko chodzi mi o 2KM tylko zmniejszenie spalania bo im moment zapłonu będzie trafniejszy tym mniej mieszanki będzie spalana na darmo Może się mylę :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 16 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 16 Października 2008 No to zacznijmy od początku, wklej schemat instalacji elektrycznej motorku do którego chcesz to zamontować. Zadanie nr2. Na podstawie instrukcji ze strony VARAN'a określ jaki masz zapłon: Rodzaje instalacji zapłonowych Zapłon klasyczny Samotny ;-) przerywacz i cewka. Trzeba tu użyć rozszerzonej wersji VARANa z wbudowaną końcówką mocy do sterowania cewką. Zapłon elektroniczny sterowany hallotronem z wyjściem cyfrowym Żeby przekonać się, czy VARAN może współpracować z zastosowanym czujnikiem należy dokonać prostego pomiaru: 1. Zaopatrzyć się w jakikolwiek woltomierz (może być wskazówkowy) na zakres conajmniej 15V. 2. Ujemną końcówkę miernika podłączyć do masy motocykla. 3. Dodatnią końcówkę miernika podłączać kolejno do przewodów biegnących od nadajnika impulsów (czujnika). 4. Włączyć zapłon. 5. Powoli obracać wałem korbowym. Jeżeli na którymś z przewodów podczas powolnego (!) kręcenia wałem napięcie zmienia się o kilka woltów w zależności od położenia tłoka (np. w suwie sprężania 5V, w suwie pracy 1V), to VARAN powinien współpracować bez problemów. VARAN podłącza się pomiędzy impulsator (nadajnik impulsów z wału korbowego) a moduł zapłonowy. Zapłon elektroniczny sterowany hallotronem z wyjściem analogowym, czujnikiem indukcyjnym lub optoelektronicznymNiestety, w tym wypadku trzeba zaprojektować specjalizowany obwód. Proszę mejlować. Tak się składa że rozmawiałem z autorem i ten powiedział że jego projekt nie doszedł do skutku. Wg mnie nie doszedł do skutku pewno nie dlatego że nie dziła ale dlatego, że jest skąplikowany w ustawianiu. Ludzie nie radzą sobie z ustawieniem najbardziej "klasycznego" zapłonu, a co dopiero z programowaniem kości, przekładaniem jej pomiędzy podstawkami, ustalaniem potrzebnych histerez itd itd... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mahermnih1 Opublikowano 16 Października 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Października 2008 1.Zapłon elektroniczny 2.http://www.crazymoto.net/index.php?showtopic=274145 3.A może lepszym rozwiązaniem jest zmajstrowanie własnego modułu zapłonowego ??Mam starą wersję takiego układu i nie jest tak jak w tym przypadku moduł + cewka w jednym tylko oddzielnie moduł oddzielnie cewka. Cewkę można by wykorzystać natomiast moduł zrobić samemu. Mapę zapłonu myślę zrobić tak. Przypuśćmy 2000 obrotów/minutę = 1 obrót wału przez 30 mili sek (ms) W literaturze znalazłem że czas jednej iskry to 1,3 ms Był by to czas minimalny do spalenia mieszanki wraz ze wzrostem objętości czas by się zwiększał, można to mierzyć za pomocą miernika podciśnienia (zamienia podciśnienie na napięcie) I tak 360°---30ms X°---1.3 ms X czyli kąt to 15,6° o tyle należy opóźnić zapłon względem GMP (zakładając że najlepszy monent ....) teraz takie wartości można przypisać każdym obrotom od 1k do 12k bo takie osiąga ten motor. Do tego opóźnienia należy uwzględnić czas spalania I przy obrotach od 0- do np. 500 wyprzedzenie 0° pomaga przy zapalaniu na zimnym silniku 4.Link do takiego modułu produkowanego przez firmę NARAKUhttp://skuterdoktor.pl/product_info.php?cP...roducts_id=4579(proszę nie pisać że lepszym rozwiązaniem jest kupno takiego:D) Proszę o wasze opinie ta temat mojego rozwiązania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 16 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 16 Października 2008 3.A może lepszym rozwiązaniem jest zmajstrowanie własnego modułu zapłonowego ??Mam starą wersję takiego układu i nie jest tak jak w tym przypadku moduł + cewka w jednym tylko oddzielnie moduł oddzielnie cewka. Cewkę można by wykorzystać natomiast moduł zrobić samemu.No jasne że lepiej, możesz nawet mieć dwa w jednym motocyklu i jak któryś nawali to szybko przepinasz ten drugi, zwłaszcza że czujnik halotronowy to koszt kilku złotych+sporo pracy, sam moduł wykonawczy, czyli sterujący cewką też nie jest drogi (tranzystor + driver + zabezpieczenia przepięciowe + kondensator). PS. Jakie masz doświadczenie w programowaniu uProcesorków? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mahermnih1 Opublikowano 17 Października 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Października 2008 Programować nie umie ale mogę to dać koledze to mi zrobi tylko jak mu wytłumaczę o co chodzi :biggrin:Na pewnej stronce :http://www.transmic.net/fichiers/cdi4347.pdfZnalazłem ogólny schemat blokowy takiego modułu.Czy z pomocą takiego schematu można zbudować moduł ?? Jakie dane będą potrzebne ?? Tylko teraz co do czego :banghead: ?? A po co czujnik halotronowy ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DEAD Opublikowano 17 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 17 Października 2008 http://www.transmic.net/fichiers/cdi4347.pdfZnalazłem ogólny schemat blokowy takiego modułu.Czy z pomocą takiego schematu można zbudować moduł ??To jest zapłon tyrystorowy, używany gdy w motorku dostępne jest uzwojenie wytwarzające 400V. Jeśli w swoim motorku masz taki zapłon to żadna samoróbka nie poprawi jego osiągów. Działający (bo wypróbowany przez jednego z forumowiczów) schemat takiego modułu można znaleźć w dziale mechanika ogólna. A po co czujnik halotronowy ??Bo oryginalny czujnik jest indukcyjny (analogowy) wytwarza napięcie raz mniejsze raz większe, raz szybciej, raz wolniej i wszystko to zależnie od prędkości obrotowej silnika. Żeby taki czujnik wykorzystać potrzeba sporo badań i oscyloskop. Dodatkowo jest on bardzo wrażliwy na odległość od koła magnesowego. Masz w ogóle akumulator w motorku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mahermnih1 Opublikowano 17 Października 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Października 2008 Jasne że jest aku.4Ah12v A tu znalazłem schemat takiego modułu ale jego raczej się nie programuje ??http://www.siliconchip.com.au/cms/A_110499/article.htmlJeśli byście znaleźli jakieś może być wersja ang to było by fajnie :icon_twisted: Byle by dało się zaprogramować kąt zapłonu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sq9jkt Opublikowano 18 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 18 Października 2008 Witaj mahermnih1 to co chcesz zrobić można rozwiązać na dwa sposoby, programując moduł i podłanczając do niego prztwornik ac/dc sterowany podciśniemiem lub w prostrzy sposób zmieniając położenie zbieracza impulów który jest przy magnecie w posób mechaniczny np.siłownikiem podciśnienia sterowanym z kolektora ssącego. Jeśli przesuniesz zbieracz w strone obrotu magneta to opuźnisz zapłon jeśli w przeciwną to przyśpieszysz, kwestia wykonania takiego mechanizmu.pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mahermnih1 Opublikowano 18 Października 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Października 2008 sq9jkt dla mnie lepszym rozwiązaniem był przetwornik zamienia mi wartość podciśnienia na dane napięcie które można by zaprogramować :) Czy któryś z tych schematów nadał by się do mojego projektu :icon_twisted: ?? http://www.modelbouw.gompy.net/newcdi/newcdi.htm http://www.transmic.net/gbindex.htm http://www.siliconchip.com.au/cms/A_110499/article.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.