Skocz do zawartości

Iskrzenie na platynce


Ziuteek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam! Faktycznie najprawdopodobniejsze jest to że kondensator jest uszkodzony i nie przejmuje na siebie iskrzenia z platynek przez co występuje ono na nich samych. Dodam tylko że kondensator nie musi być koniecznie od danego moto, wystarczy że założysz identyczny pod względem parametrów na dopuszczalne napięcie co najmniej równe staremu kondensatorowi. A tak na marginesie to o jakim sprzęcie w ogóle mowa?? :buttrock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kondensator zalozony od maluch, i prubowany nie jeden, strasznie iskrzy, i przypala styki.

Kondensato zalozylem tuz przed cewka wn, czy moze on wtedy dzialac niepoprawnie?

 

Simson

Edytowane przez Ziuteek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kondensator zalozony od maluch, i prubowany nie jeden, strasznie iskrzy, i przypala styki.

Kondensato zalozylem tuz przed cewka wn, czy moze on wtedy dzialac niepoprawnie?

 

Generalnie chodzi o to że:

Cewka gdy płynie przez nią prąd gromadzi energię, platynki (przerywacz) przerywają prąd cewki, jeżeli równolegle do przerywacza nie jest wpięty kondensator to prąd w cewce gwałtownie zanika i powstaje na platynkach bardzo wysokie napięcie (tysiące wolt) wypalające styki. Jeżeli kondensator jest podpięty równolegle do styków przerywacza to prąd po otwarciu styków płynie przez kondensator i w zależności od jego warości na stykach przerywacza indukuje się napięcie rzędu 150-300 V , takie napięcie nie powoduje zbytniego iskrzenia na stykach. Gdy kondensator jest prawidłowo dobrany tworzy się układ rezonansowy przez co iskra na świecy wygląda na grubszą i dłużej trwa.

Twoje objawy wskazują wybitnie na kondensator, pewno go źle podłączasz, kondensator powinien być podłączony kablem do młoteczka przerywacza i dobrze umasiony ( w simsonie też takch chyba jest ale nie jestem pewien).

Edytowane przez DEAD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest pewna nieścisłość. Żadna cewka, a tym bardziej zapłonowa nie gromadzi energii. To nie akumulator. W momencie przerwania zasilania cewki właśnie poprzez styki przerywacza powstaje zjawisko indukcji elektromagnetycznej powodujące w uzwojeniu wtórnym cewki zaindukowanie impulsu napięcia. Cewka działa jak transformator i korzysta z tych samych praw fizyki, a właściwie elektrotechniki co transformatory. Przerywajac zasilanie cewki tak jak w transformatorze indukujesz napiecie po stronie wtórnej. To samo ma się do kondensatora. Kondensator nie przewodzi prądu stałego, nie ma mozliwości aby płynął przez niego prąd, tak jak napisał poprzednik, tylko przejmuje na siebie impuls elektryczny występujący na stykach przerywacza, który powoduje jego naładowanie, nastepnie oddaje (poprzez wyładowanie) tę energię na cewkę powodując wzbudzenie wyższych napieć niż to miałoby miejsce bez kondensatora. Prawdą jest że kondensator powinien być dobrze masowany (obudowa dobrze zamocowana do masy silnika), a jego biegun podłączony równolegle do młoteczka i cewki. Możesz też podłączyć kondensator tuż przy cewce dobrze masując jego obudowę z obudową cewki, a jego przewód podłączasz nie do przewodu który zasila cewkę ze stacyjki, tylko do przewodu który biegnie do młoteczka przerywacza. Inaczej nie spełni swojego zadania. W Twoim przypadku kondensator mógł stracić pojemność( ze starości) lub jest przebity (wtedy będzie bardzo iskrzyło na platynkach). Może być też przebita cewka po pierwotnej stronie (wtedy też będzie iskrzyło).

Pozdrawiam!

Robert

Edytowane przez robik64
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kondensator mam dobrze podlaczony, wiem o co chodzi.

Zalozylem 3 kondensator a mimo to po przejechaniu kilku km styki sie przypalily i musialem je przeszlifowac paierkiem sciernym, czyli nie kondensator. Moze za duzy prad cewka daje?

MOzna ja przewinac?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest pewna nieścisłość. Żadna cewka, a tym bardziej zapłonowa nie gromadzi energii. To nie akumulator. ..... Cewka działa jak transformator i korzysta z tych samych praw fizyki, a właściwie elektrotechniki co transformatory. ..... To samo ma się do kondensatora. Kondensator nie przewodzi prądu stałego, nie ma mozliwości aby płynął przez niego prąd, tak jak napisał poprzednik, tylko przejmuje na siebie impuls elektryczny występujący na stykach przerywacza.....

Można by się było kłucić .... :-).

Mógłbym zapytać: "To skąd w takim razie w każdej książce do elektrotechniki wzrór na energie zgromadzoną w cewce?" "Skoro cewka to transformator to dlaczego ma otwarty obwód magnetyczny, czy aby nie w celu gromadzenia energii??" "Skoro kondensator nie przewodzi prądu stałego to z jakim prądem mamy tu do czynienia?"

Ale dpowiedzi na te pytanie są niepotrzebne autorowi tego tematu.

Wniosek mamy jeden i wspólny: "Problem z kondensatorem".

 

Kondensator mam dobrze podlaczony, wiem o co chodzi.

Zalozylem 3 kondensator a mimo to po przejechaniu kilku km styki sie przypalily i musialem je przeszlifowac paierkiem sciernym, czyli nie kondensator. Moze za duzy prad cewka daje?

MOzna ja przewinac?

Cewke trzeba kupić nową (ok 40 zł i mniej), z cewką to raczej nie problem, sprawdz tylko czy jest ona na właściwe napięcie.

A powiedz nam jak doszło do awarii??

 

A silnik dobrze pracuje, nie przerywa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jechalo sie az wkoncu zgasl,

iskra byla ze by konia zabilo a on nic.

Przeczyscilem styki i lata, ale to iskrzenie mi sie nie podoba, bo problem znow sie powtorzyl.

 

Ale cewke mozna przewinac, ma byc drut miedziany emaliowany, tylko jaka grubosc i ile metrow?

Edytowane przez Ziuteek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak jest z ceną drutu, ale jak doliczyć twoje zżarte nerwy przy nawijaniu cewki będzie to na granicy opłacalności i lepiej kupić nową cewkę

 

Oczywiście zbyt duży prąd z cewki może palić platynki. Przerabiałem to już ze swoim simsonem. Okazało się że jakiś czarownik (podejrzewam że poprzedni właściciel) podłaczył cewke świetlną 12V/42W zamiast zapłonowej. I takie właśnie były efekty- stale powypalane styki. Pomogła wymiana cewki na nową.

Edytowane przez wojtek2812
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bywa i tak ;/ W każdym razie parę złotych wydanych na cewkę nie będzie wyrzucone w błoto. Cudów nie ma- działać musi jeżeli po drodze nie masz jakichś zwarć. Instalacja zapłnowa Simsona jest banalna także musisz dać rade :icon_biggrin: :wink:

Edytowane przez wojtek2812
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...