Skocz do zawartości

Światła drogowe i postojowe


Szmek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

W schemacie zauważyłem, że motorek jest wyposażony w jakiś odpowiednik regulatora napięcia. Jest to opisane jako cyt: Urządzenie ładowania. Niestety ze schematu nie wynika jaka jest zasada działania tego urządzenia i nie jestem w stanie napisać co ono faktycznie daje. Podejrzewam, że to zwykły oporowy ogranicznik prądu, wpięty szeregowo-równolegle pomiędzy cewkę ładowania, masę i akumulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten układ to dławik. Można w tym podłączyc ładowanie przez pojedynczą diodę prostowniczą bądź przez dodatkowy dławik przed diodą. Rzeczywiście ma to na celu zmniejszyć prąd ładowania akumulatora.Jest jeszcze druga cewka w tym układzie. Odpowiada ona za zasilanie tylnego światła pozycyjnego z cewki ładowania ale jak to ma działać to nie wiem. W każdym razie u siebie w simku odpiełem obwód odpowiedzialny za rzekome zasilanie tylnej pozycji i podłączyłem ją tak że zapala się z reflektorem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Simsony S-50/51 do 1989 roku

- reflektor jest zasilany z osobistej cewki

- druga cewka zasila światło światło stop oraz światło tylne i licznik poprzez opornik dlatego dołączenie pozycji przedniej może być niekorzystne bo rezystor jest wyliczony pod te 2 żaróweczki

- z połowy uzwojenia tej samej cewki jest brany prąd ładowania który poprzez opornik i diodę prostowniczą jest doprowadzony do akumulatora

 

Co się stanie gdy jadąc w nocy w obszarze niezabudowanym przepali Ci się żarówka reflektora? Odpowiedź: Będziesz zupełnie niewidoczny i walą w Ciebie inni użytkownicy drogi, którzy w tym momencie, akurat chcą kogoś wyprzedzić na swoim pasie.
to jest żaden argument, a co się stanie jak przepali żarówka stopu ? gdyby było jak piszesz to wszystkie żarówki byłyby zdublowane

 

w WSK 125 też pozycja nie pali sie non stop chociaż tylna żarówka jest z akumulatora i podłączenie jej tak samo nie stanowiło by żadnego problemu a jednak nie zrobili tego, dopiero w 175 jest to zmienione (mozliwe że 125 miała za słabą ceweczkę żeby uciągnąć też przednia pozycję).

 

Musiały się przepisy zmienić i dlatego jest tak jak jest

 

Teraz w Hondzie XL 600R mam reflektor z osobistych cewek a resztę świateł z aku, pozycja pali się cały czas i to ma taką zaletę że jak jest zgaszony silnik to się świeci coś z przodu przynajmniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam simka z 1981 roku i nie ma tam żadnego rezystora, jest tylko dioda i cewka. Twoje cytaty brzmią trochę jak z książki "Jeżdżę motorowerem simson" pana Wernera i dopatrzyłem się tam kilku błędów. Kiedy chciałem zrobić elektrykę zgodnie ze schematami z tej książki wychodził niezły bajzel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z całym szacunkiem, ale gdy padnie ci STOP, świeci tylna pozycja i jesteś widoczny na drodze. Wiekszość polskich motorowerów nie była wyposażona w STOP, gdyż po prostu w motorowerze STOP nie jest obowiązkowym światłem, prawdopodobnie z tego względu, że nie rozwija oszałamiających prędkości. Natomiast gdy nagle padnie światło reflektorowe, a nie masz swiecącej żarowki pozycji to w nocy nie widać motorka w ogóle. To tak jak miałbyś samochodem wyprzedzać inny samochód, a nagle przed nosem wyrasta ci nieoświetlony rowerzysta. Katastrofa. WSK-i 125 nie miałem, ale miałem 175, model o fabrycznej nazwie M21W2. Tam przednia i tylnia pozycja oraz oświetlenie szybkościomierza świeciły razem, korzystały z pradu akumulatora. Aku i instalacja podstawowa była 6V, natomiast żarówka reflektora i instalacja zasilania reflektora była 12V. Do oświetlenia drogowego i mijania miał osobną własną cewkę w prądnicy. Gdy silnik stał reflektor świecił tylko pozycją. Instalacja trochę skomplikowana, gdyż praktycznie posiadała 3 osobne obwody zasilające. Pierwszy obwód zasilał reflektor z 12V, drugi obwód czyli ładowanie podstawowe 6V, trzeci obwód czyli ładowanie 6V wzmocnione o dodatkową cewkę w prądnicy włączaną gdy stacyjka była w położeniu załączenia oświetlenia motocykla. Ot, Polak potrafi skomplikować sobie życie he,he.

 

Mam simka z 1981 roku i nie ma tam żadnego rezystora, jest tylko dioda i cewka. Twoje cytaty brzmią trochę jak z książki "Jeżdżę motorowerem simson" pana Wernera i dopatrzyłem się tam kilku błędów. Kiedy chciałem zrobić elektrykę zgodnie ze schematami z tej książki wychodził niezły bajzel.

Tak jak zaznaczałem wcześniej nigdy nie miałem Simsonka, a tym bardziej książki dotyczącej jego obsługi. Mam w domu parenaście schematów, a między innymi schemat Simsona i opieram się na tym co czytam z tego schematu. Być może jest to schemat przed albo po jakiejś modyfikacji, stąd nieporozumienie. Niemcy zapewne w całym etapie produkcji coś modyfikowali, nie zawsze udostępniając aktualną dokumentację.

Edytowane przez robik64
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoje cytaty brzmią trochę jak z książki "Jeżdżę motorowerem simson" pana Wernera i dopatrzyłem się tam kilku błędów. Kiedy chciałem zrobić elektrykę zgodnie ze schematami z tej książki wychodził niezły bajzel.
To nie są błędy tylko nie umiejętność czytania schematów instalacji Simsona.

Element nazywany potocznie tyrystorem w Simsonie zamontowany za stacyjką zawiera właśnie oporniki i diodę prostowniczą prawdziwego tyrystora tam nie ma.

 

Natomiast gdy nagle padnie światło reflektorowe, a nie masz swiecącej żarowki pozycji to w nocy nie widać motorka w ogóle. To tak jak miałbyś samochodem wyprzedzać inny samochód, a nagle przed nosem wyrasta ci nieoświetlony rowerzysta.
Jest jeszcze lustro reflektora no i to że każdy po spaleniu żarówki mijania włączy światło drogowe i ci którzy mogą pochylą reflektor w dół, no dobra wiem że przesadzam w tym teoretyzowaniu.

 

O WSK 175 napisałem że jest inaczej jak w 125

musiałeś mieć coś namieszane wsk 175 miała do 1975 roku 12V potem 6V i pod koniec produkcji też 12V ale nie stosowano różnych napięć reflektora i akumulatora

 

nstalacja trochę skomplikowana, gdyż praktycznie posiadała 3 osobne obwody zasilające.
Jakby nie było to bardzo dużo motocykli i szczególnie motorowerów tak ma.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie są błędy tylko nie umiejętność czytania schematów instalacji Simsona.

Element nazywany potocznie tyrystorem w Simsonie zamontowany za stacyjką zawiera właśnie oporniki i diodę prostowniczą prawdziwego tyrystora tam nie ma.

 

 

 

Wiesz ciężko ucząc się ostatni rok w zawodzie elektronika nie umieć czytać schematów, tym bardziej że bawiłem się w to jeszcze zanim zaczełem naukę w tym zawodzie. Zrobiłem instalację z innego schematu (MZA) i odziwo działa. jak to możliwe?? :)

Po drugie piszesz bzdury o tym rezystorze z diodą za stacyjką. To nie rezystor jest połączony z diodą tylko dławik. Ma za zadanie ograniczać prąd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dajmy sobie spokój, zamknijmy temat bo z tego i tak nic nie wynika. Co najgorsze zaczynamy się kłócić kto jest mądrzejszy w czytaniu schematów, co do niczego nie prowadzi. Przecież to luźne forum, a nie zawody w umiejętności takiej czy owakiej.

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz ciężko ucząc się ostatni rok w zawodzie elektronika nie umieć czytać schematów, tym bardziej że bawiłem się w to jeszcze zanim zaczełem naukę w tym zawodzie. Zrobiłem instalację z innego schematu (MZA) i odziwo działa. jak to możliwe??
może masz pierwsze wydanie tej książki... może ja mam nowszą

 

Po drugie piszesz bzdury o tym rezystorze z diodą za stacyjką. To nie rezystor jest połączony z diodą tylko dławik. Ma za zadanie ograniczać prąd
Zgadza się źle go nazwałem ale w tym przypadku było to bez znaczenia jedno i drugie ogranicza prąd, a na schemacie oznaczali to jak rezystor a nie jak dławik.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...