Skocz do zawartości

Tylna lampa LED


thefex
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

hej

wiem ze bylo multum tematow o diodowych lampach - przeczytalem wszystkie :icon_mrgreen:

dzieki temu zdobylem odpowiednie pojecie o sprawie.

wole jednak przed przystapieniem do roboty zapytac sie madrzejszych ode mnie

 

plan jest taki (o ile jest to w ogole mozliwe), by jeden zestaw diod (tutaj 6 sztuk) robil zarowno za swiatla mijania (pozycja) jak i stop.

czytalem, ze ktos robil takie patenty, ze na diody pozycyjne szlo, powiedzmy, 80% prądu, a gdy zalaczany byl stop, to swiecily sie na 100%.

 

zobrazuje to schemat

http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C03%5C12...213632-full.jpg

oporniki R1 ograniczalyby maksymalny prad plynacy na diody.

opornik R2 przepuszczalby nieco mniej prądu, czyli stawialby wiekszy opor, niz oporniki R1.

jest to mozliwe? jak nie to zrobie po prostu osobny zestaw ledów tylko i wylacznie dla stopu.

 

celowo zastosowalem po oddzielnym oporniku dla 1 galezi szeregowo spietych diod, bo wiadomo, ze sa pewne odchylenia i tak wg mnie jest bezpieczniej.

 

teraz troche obliczeń:

zakładam, ze na instalacji mam 13,5 - 14 V. rozwaze najwyzsza wartosc, zeby mi sie nic nie popalilo.

zastosuje diody o parametrach 3,6V i 20 mA.

U = 14V

Ud = 3,6

Id = 0,02 A

 

z obliczen wyjdzie, ze R1 bedzie równy 160 ohm, a moc rezystora wynosic bedzie 0,06 W (wiec najprostszy opornik do 0,25 W spokojnie wytrzyma).

jako ze 2 oporniki R1 spiete sa rownolegle, to teoretycznie ten sam opor stawialby opornik 80 ohm wpięty przed rozgalezieniem sie wiązki i to on ograniczalby maksymalny prąd plynacy przez ten układ.

 

czy ogolnie mysle prawidlowo i czy stosujac R2 o nieco wiekszej opornosci (ok 100 ohm) uzyskam efekt slabszego swiecenia pozycyjnych porownujac ze stopami?

 

moze cos jeszcze dodac do takiego schematu? na tranzystorach, ograniczeniach prądowych itp sie kompletnie nie znam..

 

p.s.

nadmienie gwoli wyjasnienia, ze robie lampe diodową, bo.. od wstrzasow przepala mi sie tylna zarowka, a poza tym chce sie troche pobawic.

polutowany ukladzik oczywiscie zamontuje w lampie w ochronnej otoczce z sylikonu bezbarwnego (a moze jest jakis lepszy material?).

KTM LC4 400 SC '95

Honda CB 1100 Bol D'or '83

DKW KM 200 '35

www.bikepics,com/members/thefex/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro przepala sie zarowka, to nie prosciej zastapic ja "zarowka" w wykonaniu diodowym?

 

a co do schematu prawie ok. a dlczaego prawie? zauwaz jedna drobna rzecz: na chwile obecna zwarles opornikiem r2 linie swietel mijania i stopu. co to oznacza. ano oznacza to, ze jak nie wlaczysz swiatel mijania i wcisniesz stop, prad poleci na ledy stopu... i do swiatel mijania. czy upali Ci r2 tego nie wiem - mozesz sprawdzic, koszt 5 groszy:D wstaw diode prostownicza obok r2, zabezpieczysz sie przed wlaczaniem swiatel mijania stopem;) no i dasz juz 0.7V spadku, co umili zycie r2. uwazam tez, ze 6 diod moze nie podolac temu. najwyzej dobudujesz dodatkowe galezie. ale to wymaga sprawdzenia w obudowie i par testow. opornik r2 tez dobierz eksperymentalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki, wlasnie myslalem o jakiejs diodzie prostowniczej.

jakie powinna miec parametry?

 

a co do galezi, to na razie zrobie na 6 ledów, jak bedzie za slabo, to dorzuce dodatkowe 6. bede sie bawił z tym troche poki nie uzyskam odpowiedniego efektu

 

a gotowa zarowka diodowa sie raczej w ta lampe nie zmiesci, bo klosz jest bardzo maly. poza tym pisalem, ze chce sie pobawic i liznąć nieco elektroniki (dobrze ze na lekcjach z fizyki w liceum nie spalem, tylko chlonalem je jak gąbka :icon_eek: )

 

http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C03%5C12...213770-full.jpg

lepiej?

 

a tutaj cos z elektrody.pl

"Zacznijmy od tego że w skuterach obwód świateł pozycyjnych tylnych/przednich mijania jest zasilany z generatora prądu zmiennego którego napięcie jak i częstotliwość silnie zależą od obrotów silnika. "STOP" zasilany z akumulatora po regulatorze napięcia - wszelkie podłączenia inne niż dwie osobne gałęzie na stop i pozycje to pomyłka, która może prowadzić do uszkodzenia regulatora.

Druga sprawa jet taka że w przypadku przepalenia przedniej żarówki (zaniku głównego obciążenia) napięcie w instalacji potrafi skoczyć nawet do trzydziestu kilku wolt - tego diody nie przeżyją.

I kolejne - na wolnych obrotach częstotliwość przebiegu z prądnicy jest na tyle mała że diody będą migotać (żarówka nie bo ma swoją bezwładność) w pewnych warunkach może to nawet spowodować wypadek. I po kolejne - po spotkaniu z Policją taka zabawa kosztuje 100 pln i utratę dowodu - jak się zawzięty trafi. Po ostatnie - jak spotkam na ulicy pajaca z "samorodną" lampą z tyłu, co to niekoniecznie świeci ale za to jest

na ledach to osobiście takiemu garści nawkładam. W takich przypadkach tylko rodzina póżniej płacze - po co dziecku ten skuter był, bo akurat super hiper tjuningowa lampa wysiadła na ciemnej szosie :)"

 

źródło: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic959140-60.html

 

co o tym sadzicie?

Edytowane przez thefex

KTM LC4 400 SC '95

Honda CB 1100 Bol D'or '83

DKW KM 200 '35

www.bikepics,com/members/thefex/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie lepiej:D no jesli sie juz bawimy w symbole to narysowane masz diody na odwrot. teraz wrysowales symbol diody swiecacej, a tamte to sa diody prostownicze;) jesli zamienisz symbole to bedzie cacy:D parametry takiej diody raczej nieistotne, popros o diode prostownicza 1A, czy bedzie na napiecie 100, 200 czy tez nawet 1000V to i tak kosztuje grosze. wez np 1N4002. 1A tez niepoptrzebny, ale takie diody maja juz grubsze nozki, wiec latwiej dolutujesz kabelki.

 

to, co teraz wrzuciles z elektrody mowi o skuterach, a Ty napisales o czyms co Cie interesuje do moto o ile rozumiem? z 12V bateryjna instalacja?

 

tu masz parametry diod:

http://www.tme.pl/dioda-prostownicza-stand...a01/1n4002.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moto mam bez akumulatora, ale jest stały prąd 13,5-14 V.

mam regulator napiecia

zamiast aku jest kondensator 10000 mikroF

Edytowane przez thefex

KTM LC4 400 SC '95

Honda CB 1100 Bol D'or '83

DKW KM 200 '35

www.bikepics,com/members/thefex/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kurde kiedys przerabiałem taki temat.

Problem tkwił właśnie w stałosci napięcia bo regulator ma drobne wachnięcia podczas przełaczania na jakiś odbiornik prądu. Skok napięcia jest niewielki ale opór duży podwyżasza natęzenie (chyba tak było)

W zasadzie pomysł bardzo dobry PRZEMYŚŁANY

Wszakże ja temu towarzyszyłem ale ten co to montował i wymyslił to fanatyk prądu i światełek więc podpytam

Tam było 2 rzędy po 6 diód, ale paliły się równo tzn tak jak chcesz mijania słąbo stop wyraziście ( oczywiście na tych samych diodach)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wlasnie podpialem jedna diode pod transformator od kolejki i mozna wychwycic moment slabego i mocniejszego swiecenia.

zakres jest jednak niewielki, wiec nie wiem czy bedzie tak kolorowo...

KTM LC4 400 SC '95

Honda CB 1100 Bol D'or '83

DKW KM 200 '35

www.bikepics,com/members/thefex/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wlasnie podpialem jedna diode pod transformator od kolejki i mozna wychwycic moment slabego i mocniejszego swiecenia.

zakres jest jednak niewielki, wiec nie wiem czy bedzie tak kolorowo...

Zainteresuj się kondensatorem elektrolitycznym. Powinien wygładzić napięcie, przez co wahania prądu diod się zmniejszą. Wepnij w punkcie miedzy LED i R1, a drugą nóżkę podłącz do masy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie chce zniechęcać ale w ktmie są żarówki wzmacniane, koszt 28zł 21/5W

 

a na rynku masz pełno gotowych lamp LED, nawet z błotnikami , 50-140zł

Edytowane przez enduromaster

transport bus + 4os

stała trasa Łódź-Paryż-Łódź
PW, GG lub 663 231 860

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brys: jakiej pojemnosci ten kondesator wstawic? 100 mikroF starczy? maluchowski ma 250 uF, a jest dosc sporych rozmiarow.. z tym ze on jest tego starego typu, blaszkowy/płytkowy czy jakos tak..

 

enduromaster:

czytales temat?

nie przeczytales pewnie ze chce sie tez pobawić...

koszt i tak wyjdzie ok 10 zl, bo dzisiaj za 8 zl kupilem 90% potrzebnych czesci

 

 

ej, chłopy..

czegos tu nie rozumiem

kupilem diody, ktore niby powinny miec 3V 20mA, sprzedawca sam nie wiedzial..

no nic, miernik w łape i sie bawie.

podlaczylem 1, to zaczela sie swiecic przy 3,5 V

polaczylem 3 szeregowo, swieca sie wszystkie przy 3,5 V

polaczylem 5 szeregowo, swieca sie wszystkie przy 5,7 V

7 led przy 8,05V

 

what the fuck? ;)

jak oblicza sie spadek napięcia dla polaczenia szeregowego? ;)

 

ok, cos znalazlem:

"Spadek napięcie wynosi dla diod krzemowych od 0,5 do 0,8 V i warto o nim pamiętać, szczególnie podczas dobierania napięć w układach zasilających."

http://www.eres.alpha.pl/elektronika/reada...hp?article_id=4

Edytowane przez thefex

KTM LC4 400 SC '95

Honda CB 1100 Bol D'or '83

DKW KM 200 '35

www.bikepics,com/members/thefex/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brys: jakiej pojemnosci ten kondesator wstawic? 100 mikroF starczy? maluchowski ma 250 uF, a jest dosc sporych rozmiarow.. z tym ze on jest tego starego typu, blaszkowy/płytkowy czy jakos tak..

 

(...)

ej, chłopy..

czegos tu nie rozumiem

kupilem diody, ktore niby powinny miec 3V 20mA, sprzedawca sam nie wiedzial..

no nic, miernik w łape i sie bawie.

podlaczylem 1, to zaczela sie swiecic przy 3,5 V

polaczylem 3 szeregowo, swieca sie wszystkie przy 3,5 V

polaczylem 5 szeregowo, swieca sie wszystkie przy 5,7 V

7 led przy 8,05V

 

what the fuck? :notworthy:

jak oblicza sie spadek napięcia dla polaczenia szeregowego? :crossy:

 

ok, cos znalazlem:

"Spadek napięcie wynosi dla diod krzemowych od 0,5 do 0,8 V i warto o nim pamiętać, szczególnie podczas dobierania napięć w układach zasilających."

http://www.eres.alpha.pl/elektronika/reada...hp?article_id=4

 

Myslę, że powinieneś zastosować największy jaki znajdziesz na napięcie 16V, a który ma rozsądne wymiary. Pewnie do około 1000uF da sie takie znaleźć. Kondensator od malucha ma 250nF najwyżej. Jest to kondensator specjalnej konstrukcji, gdyż pracuje w dość trudnych warunkach elektrycznych i środowiskowych. Ten typ kondensatorow jest w przypadku lampy LED kompletnie nieprzydatny.

 

Zmierz im prąd. Wyszły Ci głupoty, ale to już sam zauważyłeś :crossy:. Napięcie liczysz z Kirchhoffa.

 

Pamiętaj, że diody LED nie są krzemowe (co nie znaczy, że krzem w pewnych warunkach nie może świecić). Typowe LEDy mają Up w zakresie 1,5-4V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to co sugerujesz?

na chwile obecna mam 7 ledów w szeregu, ktore zapalaja sie dopiero przy 8V. moglbym dolutowac jeszcze kilka az zaczna sie zapalac w okolicach 12V, a potem wpiac to do instalacji w moto.

czy moze dac mocniejsze oporniki i skrocic gałęzie ledów do np 4 sztuk, a potem galezie laczyc rownolegle?

 

wlasnie sie bawilem z 9 diodami polaczonymi szeregowo.

przy 10,5 V swieca calkiem ladnie, ale jak dorzuci im sie dodatkowego wolta (11,5V) to swieca jak szalone, czyli idealnie jak na pozycja/stop.

dorzuce pewnie jeszcze z 1-2 ledy, by napiecie przy jakich sie zapalaja wynosilo ok 13V (tyle ile mam na instalacji w moto), a potem dobiore odpowiednie oporniki.

 

edit:

po ostatecznych testach stwierdzam pełen sukces!

10 szeregowo spiętych diod ma zakres swiecenia od 11,5 do 14,5 V, z zastosowaniem opornika 450 ohm.

nie zapowiada sie by mialy sie one przepalic od nadmiernego obciazena, dlatego odpuszcze sobie kondensator.

opornik 450 ohm zlozylem z 3 szeregowo spietych opornikow 150.

dla pozycyjnych prąd bedzie szedl przez wszystkie z nich (450 ohm), a dla stopu puszcze go tylko przez 1 (150 ohm). ta roznica roznica jest wyraznie widoczna, dlatego pozycyjne i stop beda mogly isc na tych samych lampkach :)

oczywiscie zastosuje tez diode prostowniczą o ktorej bylo wyzej wspomniane.

 

mam nadzieje ze odczyt z multimetru bedzie pokrywal sie z prądem z motóra i ten nie splata mi zadnego figla :D

dam znac jak ida postepy.

ciesze sie ze sie zajalem tym tematem, mozna fajnie pownikać, polutowac, potestowac, troche pomyslec itp. tego nie da zarówka led za 10 zl z allegro ;)

Edytowane przez thefex

KTM LC4 400 SC '95

Honda CB 1100 Bol D'or '83

DKW KM 200 '35

www.bikepics,com/members/thefex/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zaspokoisz moją ciekawość? Zmierz proszę napięcie na tym rezystorze przy 150 i 450 omach, oraz przy napięciach zasilania 11,5 i 14,5V. Zastanawia mnie co się dzieje w Twoim układzie, bo z opisu wynika, że diody dość niskie napięcie lubią (co mnie lekko dziwi). Chociaż z pobieżnych obliczeń prąd wychodzi sensowny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brys: jakiej pojemnosci ten kondesator wstawic? 100 mikroF starczy? maluchowski ma 250 uF, a jest dosc sporych rozmiarow.. z tym ze on jest tego starego typu, blaszkowy/płytkowy czy jakos tak..

 

 

Nie 250uF tylko 0,25uF! Gdyby był taki wielki to by mogło cewki popalić albo było by to widziane przez obwód zapłonowy jako ciągle zwarte styki przerywacza. A poza tym co z tego że to kondensator starego typu jak to MIFLEX a ta firma robi bardzo dobre kondensatory. Dla porównania dzisiejsze "nowoczesne" elektrolity potrafią wyschnąć i tracić pojemność

Edytowane przez wojtek2812
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...