Skocz do zawartości

olej do sporta vs kultura pracy


DrPlama
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

hmm a jak wpływa olej na moc/osiągi bo ja niestety niewiem. wydaje mi się że lepszą ochronę motocykla daje olej 10W60 jeśli motor jest kręcony pod czerwone pole na torze a temparatura otoczenia jest +20 lub +30 stopni.

 

tu znajdziesz odpowiedź :buttrock:

Tutaj można trochę poczytać

http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm

Dość prosto jest opisane ;)

...a dokładnie na samym końcu w "Jak prawidłowo dobrać lepkość oleju do warunków eksploatacyjnych?" ale warto przeczytać cały temat :flesje:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cytowane z http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm

"Jak prawidłowo dobrać lepkość oleju do warunków eksploatacyjnych?

 

Im lepkość oleju silnikowego jest mniejsza, tym mniejszy opór oleju, a więc mniejsze straty mocy jednostki napędowej. Z kolei im większa lepkość, tym lepsze zabezpieczenie silnika przed zużyciem. Dobranie właściwej lepkości oleju smarnego wymaga więc pogodzenia tych skrajności.

Pierwsza część oznaczenia klasyfikacji SAE określa przydatność tego oleju w warunkach zimowych, informując do jakiej temperatury otoczenia poniżej zera zachowuje on płynność wystarczającą do prawidłowej pracy silnika: im mniejsza liczba przed literą "W", tym lepiej olej zachowuje płynność. Odpowiedni płynność w niskich temperaturach jest bardzo ważna przy rozruchu zimnego silnika: im olej bardziej płynny, tym łatwiejszy rozruch i mniejsze zużycie jednostki napędowej podczas rozruchu.

Druga część oznaczenia klasyfikacji SAE (np. 40) podaje charakterystykę pracy oleju silnikowego w wysokich temperaturach: im ta liczba jest większa, tym wyższa lepkość oleju w temperaturze pracy silnika (około 100oC) i lepsze zabezpieczenie jednostki napędowej przed zużyciem mechanicznym. Ale jeśli ta liczba jest za wysoka do danych warunków, to wzrośnie zapotrzebowanie silnika na paliwo i spadnie jego moc.

Do większości współczesnych silników pracujących w polskich warunkach klimatycznych optymalną lepkość w wysokich temperaturach mają olej silnikowe oznaczone "40", a lepkość w niskich temperaturach, te oznaczone jak najniższą liczbą przed "W", np. 0W, 5W.

W upalne lato warto - szczególnie w silnikach chłodzonych powietrzem - zastosować olej o wskaźniku "50" (np. olej 20W50), a przy jeździe na krótkich dystansach w chłodniejsze dni o wskaźniku "30" (np. olej 5W30 - olej "oszczędzający paliwo"). Na polskim rynku najwięcej sprzedaje się olejów SAE 10W-40. "

 

 

 

hmm no to niech ktoś mi wytłumaczy poco w wyścigach zawodnicy stosują 10W60, skoro olej ten zmiejsza moc ale za to bardziej zabezpieczenia częsci, chyba logiczne że każdy cche wygrac wiec każdy by lał 10W40 hmm jak to jest?

Edytowane przez tra
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

hmm no to niech ktoś mi wytłumaczy poco w wyścigach zawodnicy stosują 10W60, skoro olej ten zmiejsza moc ale za to bardziej zabezpieczenia częsci, chyba logiczne że każdy cche wygrac wiec każdy by lał 10W40 hmm jak to jest?

 

Sprawa jest prosta. Silnik eksploatowany na torze pracuje z reguły z mocą maksymalna . Wiąże sie z tym odpowiednio wysoka temperatura oleju , duze naciski w miejscach styku trących elementów i wysoka prędkosc poruszających sie części. Olej 10W60 zapewni w takim wypadku lepsze smarowanie mimo ze jego temperatura w silniku będzie wyższa niż np oleju 10W40 z silnika cywilnego.

Mówiąc po chłopsku - mimo wyższej temperatury się nie rozrzedzi jak 10W40.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

Temat przypomina inny wątek z naszego forum : czy lać PB95 czy PB98 do motocykla ? I jakie mamy z tego korzyści (o ile w ogóle) ? Producent pojazdu przecież wyraźnie podaje jakie paliwo należy tankować :offtopic:

 

J

Producent podaje minimalną wymaganą liczbę oktanowa paliwa, tak jak minimalne wymagania wobec oleju i płynu hamulcowego.

 

 

Temat trzeba zamknąć, bo kumaci i zainteresowani Koledzy wymienili spostrzeżenia, zaś reszta czyta bez zrozumienia i już nie skorzysta - ich problem.

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucenie czegos jak 10w/60 do nowoczesnego sportowego silnika R4 to totalna pomylka.Moze on sie nadawac bardzo dobrze do starego HD z luzami pozwalajacymi na przejazd autobusu.Wcale nie jest tak ze wieksza lepkosc to lepiej.

Nowoczesne silniki takie maja ciasne luzy i po prostu xxx/60 jest za gesty,olej nie bedzie przeplywac w dostatecznych ilosciach w lozyskach,etc.Zadaniem oleju tez jest odprowadzanie ciepla z wielu miejsc w silniku.Zbyt gesty nie pomaga tutaj a szkodzi,to tak jakby zmniejszyc przeplyw cieczy przez pompe w ulkadzie chlodzenia.Zbyt gesty olej powoduje tez straty mocy.Sprzety R4 na tor chodza na 0w/30 lub nawet 0w20,ale sa remontowane regularnie,w sprzecie na ulice nie nalezy popadac w takie skrajnosci.Jaka lepkosc? Pisze w instrukcji.W przypadku R4 to bedzie przewaznie 10w/40.

 

Coś Ty tu namieszałeś. Najnowsze silniki, nawet seryjne, stosowane w BMW, Ferrari i podobnych, które maja chwilową temperaturę na tłokach ponad 250stC, w misce ponad 150 są zalewane własnie m.in. 10W60, gdyż to jest olej do typowych sportówek.

Im mniejszemu rozrzedzeniu ulega olej wraz ze wzrostem temp., tym mniejszą zachowuje lepkość w temp. niskich. Im szerszy zakres lepkosci, tym mniejsze rozrzedzenie wraz ze wzrostem tepmp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...