wr0na Opublikowano 11 Września 2007 Udostępnij Opublikowano 11 Września 2007 Witam.czytając wątek o samochodzie dla babci zauważyłem problem, który zaczął mnie nurtować.http://forum.motocyklistow.pl/index.php?sh...pic=74260&st=25 jak to jest z hamowaniem? Marcin, widział testy samochodów gdzie droga hamowania była do dwóch razy dłuższa.Z fizyką rozstałem się w trzeciej klasie liceum, ale na mój chłopski rozum to właśnie napęd na koła, a nie ich poślizg gwarantuje lepsze hamowanie (patrz ABS), tak więc idąc tym tropem, auta z napędem na wszystkie koła powinny hamować lepiej. jeśli dobrze jeszcze rozumiem fizyczne terminy to podobnie piszą w wikipedii:http://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_hamowania czy ktoś mi może powiedzieć czemu jest inaczej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin SF Opublikowano 11 Września 2007 Udostępnij Opublikowano 11 Września 2007 OD razu zacznę od tego, że porównywane samochody to były SuV 4x4 i samochody osobowe kombi, ale z napędem na 2 koła. Masa samochodów była zbliżona fizykę miałem dawno temu, testy te były robione ponad rok temu i nie potrafię ich teraz odnaleźć, weź pod uwagę następujące czynniki:- zawieszenie terenówki (wysoko i miękko, wysoki środek ciężkości)- koła terenówek, są duże mają wysoko profilowe opony i najczęściej nie mają alufelg. Im lżejszy zestaw felga + opona z tym mniejszą siłą musi działać hamulec aby przeciwdziałać samemu pędowi koła (nie wiem jak to wytłumaczyć, ktoś to ujął ładnie w innym temacie. W skrócie im lżejsze koło (alufelgi + niski profil) tym krótsza droga hamowania- trzecie w teście tym mówią, że masa nie ma znaczenia przy hamowaniu, ale ja uważam, że ma i to znaczną, nie ze względu na samo hamowanie, a ze względu na przegrzewanie się układu hamulcowego, Biorąc pod uwagę masę pojazdu, miękkie zawieszenie i to, że napęd silnika działa na 4 koła występuje też większe opóźnienie w rozpoczęciu hamowania, jest po za tym inaczej rozłożona masa samochodu przy takim hamowaniu (w porównaniu do samochodu osobowego) ostatecznie chcę jeszcze tylko nadmienić, że testy były prowadzone w złych warunkach pogodowych - czyli błoto, śnieg, i deszcz. Nie wiem, jak to zestawienie wyszło by na suchym asfalcie w dobrych warunkach, ale mogę sie domyślać, że droga hamowania była by podobna i ostatnie odwołując się do wyobraźni, co szybciej się zatrzyma Avensis, czy Landcruiser? Gdyż moja sugestia dotyczyła samochodu terenowego 4x4 vs osobowego z napędem na 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wr0na Opublikowano 11 Września 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Września 2007 w oryginalnym poscie ujales to nieco mniej konkretnie :] nie wymieniajac wszystkich szczegolow ktore napisales dopiero tutaj. zwlaszcza ze wypowiadales sie na temat m.in. pandy 4x4. a w zdaniu o dluzszej drodze hamowania pisales o wszystkich 4x4 (a szczegolnie terenowych). i ostatnie.. moim zdaniem ciagle szybciej zatrzyma sie avensis 4x4. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
enduromaster Opublikowano 12 Września 2007 Udostępnij Opublikowano 12 Września 2007 weźcie też pod uwagę to że auta 4x4 często wyjeżdżają z salonu na oponach całorocznych np. grandvitara.samochody ciężkie mają obecnie również odpowiednio dobrane hamulce i odpowiednie rozmiary opon. Jakiś czas temu w AŚ był test hamulców w górach i z tego co pamiętam to bodajże jakieś duże 4x4 pokonało znaczną większość aut osobowych . Napewno napęd 4x4 przyczynia się do lepszej kontroli i unikowa poślizgów , redukując prędkość silnikiem tez zdecydowanie jest lepsza , nie wiem jak w napędach dołączanych ale w stałym (recznie wybieranym+reduktor)4x4 to czuć.Przy obecnych standardach różnice są obecnie niewielkie , o to napewno się postarało kilkuset inżynierów od układów hamulcowych, zresztą obecnie strach jest używać 100% w pełni sprawnych hamulców bo jest ryzyko że auto nada się na śrubki :D mało teraz jeździ sprowadzonych auta gdzie bieżnik z opon odłazi ? Trzeba też wziąć ten fakt pod uwagę, zwłaszcza zimą gdzie nosi się dość grube obuwie może się zdarzyć że podczas nagłego hamowania wciśniemy jednocześnie obydwa pedały zanim zdążymy wcisnąć lewą nogą sprzęgło, od razu droga hamowania się wydłuża. Ale i tak na śliskiej nawierzchni auto bez absu dużo szybciej się zatrzyma, tego nikt nie zaprzeczy :icon_twisted: Cytuj transport bus + 4osstała trasa Łódź-Paryż-ŁódźPW, GG lub 663 231 860 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ks-rider Opublikowano 15 Września 2007 Udostępnij Opublikowano 15 Września 2007 Siemka ! Problem nie polega raczej na napedzie. Osmiele sie stwierdzic ze sama droga hamowania zalezna bedzie od ukladu hamulcowego, opon ( rodzaj , bieznik ), ciezaru pojazdu i amortyzatorow, o dobrym wyregulowaniu ( geometri kol nie wspomne ). :icon_mrgreen: Cytuj <p><a href="https://www.youtube.com/user/Koch1210/Videos">https://www.youtube.com/user/Koch1210/Videos</a></p> <p> </p> <p><a href="http://picasaweb.google.com/ksrider/">http://picasaweb.google.com/ksrider/</a>[/url]</p> Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JerryEvo Opublikowano 21 Września 2007 Udostępnij Opublikowano 21 Września 2007 By porównać drogę hamowania trzeba by było wziąć dwa samochody różniące się tylko napędem a nie samochody różnej klasy. Nie ma wielkich różnic w drodze hamowania wtedy. Generalnie terenowe 4x4 kiepsko przyspieszają i kiepsko hamują - bo nie do tego są stworzone by stawać w miejscu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.