Skocz do zawartości

Problem z ladowaniem aku


Mazzzi
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ja Diversion nie znam, wiec pierwsza rzecz to ustalenie jakiego typu alternator tam jest - samowzbudny czyli rotor z magnesami stalymi, czy obcowzbudny ( ten ostatni moze miec szczotki ).

To co pisze nabokow - zmierzenie ladowania miedzy czerwonym i czarnym kablem to jest juz na wyjsciu reglera jak rozumiem.

Warto to zrobic, bo mozesz miec straty w samej instalacji i ten pomiar je pokaze. Rowniez czestym problemem jest uszkodzenie polaczenia przewodow idacych z altka do reglera w ukladzie alternatora samoczynnego.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, chodzi o wyjście regulatora, yamaha ma zazwyczaj czerwony jako +, czarny jako masa a białe jako fazy altka, jeśli na fazach jest ok. a na wyjściu z regulatora jest takie samo napięcie jak na aku, to raczej regulator do wymiany, ale napisz jeszcze, dla wyjaśnienia typu altka, czy masz tam przy regulatorze właśnie 5 kabli. 3 białe, 1 czerwony i 1 czarny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, chodzi o wyjście regulatora, yamaha ma zazwyczaj czerwony jako +, czarny jako masa a białe jako fazy altka, jeśli na fazach jest ok. a na wyjściu z regulatora jest takie samo napięcie jak na aku, to raczej regulator do wymiany, ale napisz jeszcze, dla wyjaśnienia typu altka, czy masz tam przy regulatorze właśnie 5 kabli. 3 białe, 1 czerwony i 1 czarny.

 

do reglera wchodzi 4 kable: 3xbialy 1xczerwony, ponaddto do reglera przykrecony jest kabel masowy.

 

altek: uzwojenie stale, magnes kreci sie. szczotek brak.

 

omomierz mi zdechl i nie mam jak pomierzyc oporu :/

 

to jak mierzyc napiecie przy reglerze? do czerwonego i do masy na aku?

ile na fazach powinno byc v?

 

EDIT: niedawno zauwazylem, ze gdy swiatla sa wylaczone to ladowanie jest jak w ksiazce pisze. zas gdy wlacze je to ladowanie oscyluje w okolicach 13v. na postojowych dochodzi do jakichs 13.5-14v.

 

EDIT2: zauwazylem, ze po odpieciu przedniego oswietlenia napiecie ladowania jest w normie - zrzuce czache i sprawdze jaka zarowka siedzie w przedniej lampie.

Edytowane przez Mazzzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli masa jest od razu w obudowie regulatora, mierzysz czerwony z masą a fazy między sobą czyli 1 z 2, 1 z 3 i 2 z 3. Napięcie na fazach powinno wynosić 70-80v. Pamiętaj że fazy mierzysz przy mierniku ustawionym na prąd zmienny.

Edytowane przez nabokow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli masa jest od razu w obudowie regulatora, mierzysz czerwony z masą a fazy między sobą czyli 1 z 2, 1 z 3 i 2 z 3. Napięcie na fazach powinno wynosić 70-80v. Pamiętaj że fazy mierzysz przy mierniku ustawionym na prąd zmienny.

 

wg moich pomiarow, nie wiem na ile trafnych, wychodzi pomiedzy fazami w okolicach 10v.

nie wiem czy zle zmierzylem, czy co.

 

zas na czerwonym jest tyle samo co na aku.

Edytowane przez Mazzzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10V zmiennego ale przy jakich obrotach ?

Mierz przy 5 tys obr.

 

Adam M.

 

pytanie czy kostka ma byc wpieta czy wypieta z reglera...

 

EDIT: bo robilem na wpietej w regler. roznice w napieciach prz obrotach idle i 5k to gora 3-4v.

Edytowane przez Mazzzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jasne ze wypieta, przeciez w reglerze masz mostek prostowniczy, a masz zmierzyc napiecie pradu zmiennego dawane przez altek.

 

Adam M.

 

no wiec bogatszy w te informacje pomierzylem i wyszlo napiecie w okolicach 60-65V przy 5k obr. Co ta informacja sugeruje nam?

 

Edit: oczywiscie na kazdej fazie.

Edytowane przez Mazzzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napięcie jest trochę niskie, ale sprawdź jeszcze czy przy zwiększaniu obrotów napięcie ładowania rośnie i czy przy wysokich obrotach dochodzi w końcu do 14,4v.

 

PS. Napisz Adamie jeśli możesz, czemu faz nie mierzy się względem masy? Tzn. 1 a masa, 2 a masa, 3 a masa. Jeśli mierzysz w ten sposób to masz wynik każdej fazy osobno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napięcie jest trochę niskie, ale sprawdź jeszcze czy przy zwiększaniu obrotów napięcie ładowania rośnie i czy przy wysokich obrotach dochodzi w końcu do 14,4v.

 

PS. Napisz Adamie jeśli możesz, czemu faz nie mierzy się względem masy? Tzn. 1 a masa, 2 a masa, 3 a masa. Jeśli mierzysz w ten sposób to masz wynik każdej fazy osobno.

 

napiecie na fazach rosnie wraz ze wzrostem obrotow. przekracza 70V przy 5500-6000 obrotow. zas napiecie na aku badz na czerwony-masa osiaga wspomniane 14.4, a nawet dochodzi do 15V przy 5k obrotow pod warunkiem, ze swiatla sa wylaczone. jak wlacze swiatelka to napiecie nie wykracza praktycznie ponad 13V.

zarowka w przedniej lampie jak zaleca serwisowka.

dodam jeszcze, ze niekiedy napiecie ladowania przy wylaczonych swiatlach z 14V spada do jakichs 13.2 i stabilizuje sie w tych okolicach.

 

Teraz to juz nie wiem co tu moze byc winne. Napiecie na fazach wydaje sie mniejsze od minimum, jednak wraz z dalszym wzrostem obrotow spokojnie przekracza 70V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napięcie jest trochę niskie, ale sprawdź jeszcze czy przy zwiększaniu obrotów napięcie ładowania rośnie i czy przy wysokich obrotach dochodzi w końcu do 14,4v.

 

PS. Napisz Adamie jeśli możesz, czemu faz nie mierzy się względem masy? Tzn. 1 a masa, 2 a masa, 3 a masa. Jeśli mierzysz w ten sposób to masz wynik każdej fazy osobno.

 

Z bardzo prostego powodu. Uzwojenie jest 3~ . Znaczy to ,ze posiada 3 oddzielne cewki połączone wzajemnie. W tym wypadku w gwiazdę czyli Y. Srodek gwiazdy moze byc połaczony do masy w innych generatorach np energetycznych ale w alternatorach samochodowych , czy motocyklowych sie go nie łaczy. Dla tego trzy cewki sa odizolowane od masy i nie maja z nią połączenia. Jesli natomiast jakieś napiecie występuje pomiedzy masa a którąś z faz alternatora to swiadczy to o tym , że uzwojenie ma przebicie i alternator jest uszkodzony.

 

Do Mazziego:

sprawdz czy nie ma napięcia pomiędzy masa a ktoryms z przewodów fazowych alternatora. Swiadczyło by to o jego uszkodzeniu. Poza tym czy pomiedzy poszczególnymi fazami wystepuje takie samo napiecie. Musi być zachowana symetria napieć.

Ja raczej stawiał bym na uszkodzony regler. Prawdopodobnie jest uszkodzona jedna gałąź mostka w reglerze lub połaczenie z alternatora do reglera na jednej z faz. Moze przełamany przewód lub nadpalony styk w kostce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Do Mazziego:

sprawdz czy nie ma napięcia pomiędzy masa a ktoryms z przewodów fazowych alternatora. Swiadczyło by to o jego uszkodzeniu. Poza tym czy pomiedzy poszczególnymi fazami wystepuje takie samo napiecie. Musi być zachowana symetria napieć.

Ja raczej stawiał bym na uszkodzony regler. Prawdopodobnie jest uszkodzona jedna gałąź mostka w reglerze lub połaczenie z alternatora do reglera na jednej z faz. Moze przełamany przewód lub nadpalony styk w kostce.

 

kostka, jak i sam regler, wizualnie sa idealne - zero przegrzan, przepalen.

napiecie miedzy fazami a masa jeszcze obmierze, choc jak mierzylem to wychodzilo 0V - ale spr. dla pewnosci jeszcze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Breżniew za wyjaśnienie, myślałem że ten środek y łączy się z masą.

Też myślę że to regulator, ale lepiej jeśli mógłbyś na chwile wstawić inny żeby się upewnić, tak jak pisałem, podpasujesz tam prawie każdy regulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...