Skocz do zawartości

Zatrzymywanie do kontroli przez inne organy


Rekomendowane odpowiedzi

Często spotyka się na drodze patrole i blokady mieszane złożone z Policji, Straży Miejskiej, Żandarmerii i Inspektorów Ruchu Drogowego (czy jakoś tak; TIR-owcy ich nie lubią).

O ile rozumiem sens takich patroli (sprawdzą cię i zlustrują jak się patrzy) to mam małe wątpliwości co do zatrzymywania mnie przez np. Żandarma czy innego Inspektora nawet w obecności Policjanta - ma do tego prawo ? Czy zatrzymywać powinien raczej Policjant?

Czasami jeżdżąc puszką słyszę na CB jak gdzieś w Warszawie czai się Żandarmeria i zatrzymuje cywilne pojazdy.

Z tego co mi wiadomo to żandarmeria może zatrzymywać tylko pojazdy wojskowe, Straż Graniczna może wszystkich ale chyba tylko w strefie nadgranicznej a jak to się ma do "Inspekcji" to nie wiem.

 

Może ktoś wyjaśni jak to jest przy założeniu że jedziemy motocyklem lub samochodem osobowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Często spotyka się na drodze patrole i blokady mieszane złożone z Policji, Straży Miejskiej, Żandarmerii i Inspektorów Ruchu Drogowego (czy jakoś tak; TIR-owcy ich nie lubią).

O ile rozumiem sens takich patroli (sprawdzą cię i zlustrują jak się patrzy) to mam małe wątpliwości co do zatrzymywania mnie przez np. Żandarma czy innego Inspektora nawet w obecności Policjanta - ma do tego prawo ? Czy zatrzymywać powinien raczej Policjant?

Czasami jeżdżąc puszką słyszę na CB jak gdzieś w Warszawie czai się Żandarmeria i zatrzymuje cywilne pojazdy.

Z tego co mi wiadomo to żandarmeria może zatrzymywać tylko pojazdy wojskowe, Straż Graniczna może wszystkich ale chyba tylko w strefie nadgranicznej a jak to się ma do "Inspekcji" to nie wiem.

 

Może ktoś wyjaśni jak to jest przy założeniu że jedziemy motocyklem lub samochodem osobowym.

 

 

 

motocykl jest traktowany w zasadzie jak samochód, i tylko cześć przepisów jest do niego odrębna za względu charakter pojazdu.

Ale ogólnie kierując moto- zachowuje sie jak jadąć autem samochód"

A co do kontroli to jest parę służb posiadających to prawo.:

POLICJA

Może zatrzymać nas wszędzie i przez całą dobę, pod warunkiem, iż jest to umundurowany funkcjonariusz. Po zatrzymaniu ma obowiązek przedstawić się, podać stopień służbowy, a na żądanie kierowcy okazać legitymację służbową. Jeśli policjant jest nieumundurowany to ma prawo kontrolować nas tylko na terenie zabudowanym i bez zbędnych formalności wylegitymować się. W warunkach niedostatecznej widoczności zatrzymanie auta powinno nastąpić latarką ze światłem czerwonym albo tarczą ze światłem odblaskowym lub czerwonym.

Uprawnienia policji pozwalają na: sprawdzenie naszych dokumentów, badanie alkomatem ( w razie naszej odmowy doprowadzenie na badanie krwi, nawet z użyciem siły), ukaranie mandatem, kierować naszym autem w celu sprawdzenia stanu technicznego, odprowadzić auto, którym kierował nietrzeźwy kierowca, przestawić źle zaparkowany pojazd.

 

STRAŻ MIEJSKA

Ma prawo zatrzymać do kontroli w terenie zabudowanym przez całą dobę, a poza nim tylko od świtu do zmierzchu gdy jest w poblizu oznakowany samochód. Mają prawo kontrolować kierowców, którzy naruszyli przepisy ruchu drogowego. Obowiazkiem funkcjonariuszy SM jest wezwać policję, a do czasu jej przybycia moga uniemożliwic nam dalszą jazdę. Kierowca może odmówić przyjęcia mandatu.

 

ŻANDARMERIA WOJSKOWA

Posiada uprawnienia do zatrzymania w celu kontroli,wszystkie pojazdy będące na terenie i obiekcie należącym do wojska (poligon, jednostka wojskowa).

Sankcje jakich możemy się spodziewać to: wylegitymowanie kierowcy i pasażera, kontrola osobista oraz zawartość bagażu, nakładanie mandatu.

 

SŁUŻBA CELNA

Ma prawo zatrzymać do kontroli auta będące w strefie nadgranicznej. Celnicy muszą być umundurowani oraz znajdować się w pobliżu oznakowanego pojazdu. Posiadają uprawnienia policji. Mogą sprawdzić dokumenty, przeszukac auto, kontrolować paliwo w zbiorniku, zabronić kontynuowania podróży jeśli kierowca jest pod wpływem zakazanych środków, nie posiada wymaganych dokumentów, stan techniczny auta pozostawia wiele do życzenia.

 

STRAŻ GRANICZNA

Zatrzymać nas może tylko umundurowany funkcjonariusz. Jego uprawnienia to: legitymowanie kierowcy, badanie alkomatem, sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, wyposażenia, ładunku, masy pojazdu, zakazanie przekroczenia granicy kontrolowanym autem.

 

ZARZĄD DRÓG MIEJSKICH

Funkcjonariusze tej instytucji też posiadają uprawnienia do kontroli drogowej. Zatrzymać nas mogą na terenie zabudowanym w dzień i w pobliżu swego, oznakowanego auta. Mają prawo: wylegitymować kierowcę i wydawać polecenia co do sposobu jazdy, sprawdzić stan techniczny auta, jego wyposażenie, ładunek, masę i nacisk na osie oraz czy nie wpływa negatywnie na środowisko. Konsekwencją nieprawidłowości może być uniemożliwienie dalszej jazdy.

 

INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO

Najczęściej kontroluje samochody ciężarowe, ale ma prawo zatrzymać każdy pojazd. Funkcjonariusz musi być umundurowany i przebywać w pobliżu oznakowanego pojazdu. Uprawnienia ITD pozwalają na sprawdzenie wszelkich dokumentów oraz stanu pojazdu i jego ładunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze:

STRAŻ LEŚNA:

Mają prawa kontroli i zatrzymywania pojazdów, które nie stosują się do przepisów obowiązujących na terenie lasów i parków narodowych. Mają oni prawo legitymowania kierujących i udzielenia wiążących poleceń co do sposobu korzystania z drogi. Szczególną uwagę na ich uprawnienia powinny zwrócić osoby lubiące poszaleć motocyklem po terenach leśnych.

Edytowane przez lukasz-aprilia

Potrzebujesz bezpłatnej pomocy prawnej? - Forum Prawnicze zaprasza - ]http://forumprawnicze.info/wykroczenia-i-prawo-drogowe-f10/]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

ŻANDARMERIA WOJSKOWA

Posiada uprawnienia do zatrzymania w celu kontroli,wszystkie pojazdy będące na terenie i obiekcie należącym do wojska (poligon, jednostka wojskowa).

Sankcje jakich możemy się spodziewać to: wylegitymowanie kierowcy i pasażera, kontrola osobista oraz zawartość bagażu, nakładanie mandatu.

 

 

ŻW może zatrzymywać pojazdy poza terenem wojskowym na takich samych zasadach jak policja. Dlatego że jest rownież organem pożądkowym. Ale... jeśli stwierdzi że nie jesteś żołnierzem to musi odstąpić od kontroli. Co innego jak popełniacie przestępstwo lub wykroczenie drogowe:) Żolnierze się nie przyznają więc dlatego są mieszane patrole:) z policją.

pozdro...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Służba Celna nie kontroluje już tylko na pasie przygranicznym ale na terenie całego kraju. Napewno wielu z was widziało białe lub zielone auta z niebieskimi kogutami na szlakach komunikacyjnych wewnątrz Polski nie tylko przy granicach.

 

Co do ITD to tez coś mi się nie zgadza, zasięgam języka i napisze co i jak.

 

 

Uprawnienia i obowiązki ŻW reguluje Ustawa o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych, Rozporządzenie MON z dnia 18 lutego 2004 r. i kodeks postępowania karnego. Dodatkowo Żandarmeria Wojskowa w momencie spełnienia art. 18a Ustawy o Policji może posiadać uprawnienia Policji.

Edytowane przez leonstar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żandarmeria Wojskowa może być skierowana rozporządzeniem premiera do pomocy policji.

Ostatnimi niespokojnymi czasy, widać patrole mieszane w okresach przedświątecznych, lub w innych sytuacjach gdzie siły MSW potrzebują wsparcia.

Na pewno ŻW szukając np. dezertera lub innej osoby poszukiwanej i związanej z wojskowością, może podejmować kontrole pojazdów i osób w cywilu - stąd przypadki zatrzymań pojazdów cywilnych.

Na ćwiczeniach rezerwy dwa lata temu, trenowaliśmy procedury zatrzymywania cywila i przekazywania policji. Chodziło tu głównie o przypadki zachowań chuligańskich i przestępczych, co do których ŻW ma takie samo zastosowanie jak każda inna służba mundurowa. W przypadku kontroli pojazdu cywilnego, którego kierowca nie chce okazać dowodu tożsamości, jest pijany, nie ma dokumentów pojazdu, lub sprawia inne problemy, żandarm może przy użyciu dostępnych środków (z użyciem broni włącznie) uniemożliwić mu dalszą jazdę i poczekać na przybycie patrolu policji.

I vice versa, policjant kontrolując żołnierza który ma nieważną przepustkę, zatrzymuje go i przekazuje go w ręce ŻW.

Straż Graniczna może działać na terenie całego kraju, choćby prowadząc działania związane z nielegalnymi imigrantami.

Służba Celna także ma prawo działać wszędzie, najczęściej w towarzystwie policji lub ITD - paliwo.

 

St.szer.rez. Kulik

Mazowiecki Oddział ŻW

kulikowisko.pl www.facebook.com/KULIKOWISKO

Uwaga!!! Nowa lokalizacja kursów prawa jazdy:

  • teoria: Mokotów-Służew
  • praktyka: Ursus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze:

STRAŻ LEŚNA:

Mają prawa kontroli i zatrzymywania pojazdów, które nie stosują się do przepisów obowiązujących na terenie lasów i parków narodowych. Mają oni prawo legitymowania kierujących i udzielenia wiążących poleceń co do sposobu korzystania z drogi. Szczególną uwagę na ich uprawnienia powinny zwrócić osoby lubiące poszaleć motocyklem po terenach leśnych.

I dodatkowo;

Każdy pracownik służby leśnej (nie tylko straży leśnej) , posiadający pisemne uprawnienie do kontroli pojazdów , ma prawo zatrzymać pojazd na terenie leśnym , wydawać polecenia dotyczące sposobu korzystania z dróg leśnych , wystawiać mandaty za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących ruchu pojazdów na terenach leśnych i zachowania się w lesie , a w razie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa , ma prawo również przeszukać auto , z tym że w takim przypadku , po stwierdzeniu popełnienia przestępstwa , ma obowiązek powiadomić policję i uniemożliwić dalszą jazdę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policja

... kierować naszym autem w celu sprawdzenia stanu technicznego...

 

Nie bede tego negowal, ale w wypadku gdy posiadam wazny przeglad / badania techbiczny / e, w moim wypadku TÜV, to sorry, ale nikt do mojej fury a juz na moto wogole nie wsiadzie. Bo przepraszam na jakiej podstawie ??? Przejachac sie chce czy co ?

 

:icon_razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość pawelmoto2

Nie bede tego negowal, ale w wypadku gdy posiadam wazny przeglad / badania techbiczny / e, w moim wypadku TÜV, to sorry, ale nikt do mojej fury a juz na moto wogole nie wsiadzie. Bo przepraszam na jakiej podstawie ??? Przejachac sie chce czy co ?

 

:)

 

tez tak mowie jak ma jakis problem to jazda na diagnoze a na sprzecie jak chce polatac to niech sobie kupi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...