Skocz do zawartości

Regulator napięcia jednoprzewodowy


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Mam pytanie, jak działa jednoprzewodowy regulator napięcia (oczywiście drugim przewodem jest masa) np. Yamaha tt350. Przecież jest wpięty równolegle do akumulatora więc podejrzewam że reguluje obciążenie cewki ładowania/świateł aby napięcie na akumulatorze było w zakresie ładowania akumulatora czyli np. 7.2V.

 

jeżeli się mylę to proszę o sprostowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Husqvarze mam taki sam, 1 przewodowy. Bankowo to regulator, bo kładłem całą instalację od zera i schemat do tej pory mi się śni:). Ten pojedyńczy przewód jest wydzieloną masą, sterowanie prądem jest przez masę. Zerknij na schemat-i wszystko jasne.

Edytowane przez jarek s
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W motocyklach regulacja napięcia zazwyczaj odbywa się w dwojaki sposób:

1. Napięciem wzbudzenia twornika (zazwyczaj wirnik) i wtedy jest dodatkowy kabelek który idzie do prądnicy (alternatora)

2. Regulowane jest napięcie na wyjściu z prądnicy. Chodzi o samowzbudne gdzie jest magnes stały. I wtedy nie ma żadnych dodatkowych kabelków, poza redulatorem wpiętym szeregowo w obwód ładowania akumulatora.

 

W twoim przypadku może być to jakiś układ tyrystorowy który powoduje zwarcie prądnicy do masy po przekroczeniu okreslonego napięcia, a tym samym reguluje napięcie ładowania. Nie wiedziałem tego nigdy, ale jest to możliwe.

 

Jeśli coś pokręciłem z terminologią to niech mnie jakiś elektryk poprawi.. :icon_question:

 

Pozdrawiam

Roger

Edytowane przez roger
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki z odpowiedzi,

zastanawiam się czym zastąpić ten regulator bo wydaje mi sie że jest padnięty (napięcie w instalacji ponad 8V) a nowy kosztuje 400zł czyli trochę drogo i nie chodzi mi o ładowanie akumulatora bo tu jakiś stabilizator można by zastosować ale o napięcie na żarówkach (krótkie/długie/pozycja) bo jak będzie za duże to żarówki będą często padać a są mało typowe

 

Na razie prób nie mogę robić bo mam małą awarię i silnik nie pracuje ale za tydzień będę pomiary jakieś mógł zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, są na 6V (czyli koło 7-7,2V tak naprawdę) co prawda zależałoby mi na zastąpieniu oryginalnego regulatora czymś o podobnym działaniu, jak sie nie uda to osobno będę żarówkami się martwił a osobno ładowaniem akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMHO wystarczyło by wstawić odpowiednio mocną (min kilka A) diode zenera tak aby pracowała w polaryzacji zaporowej (katoda do +, anoda do masy). Dioda oczywiście na napiecie przebicia ok 7,5 V

 

Albo stabilizator napięcia np LM7807 LM7808 wpięty szeregowo do prądnicy (tylko nie wiem jaki max prąd one mają, ale zawsze można kilka równolegle połączyć)

 

Koszt - max kilka złotych :flesje:

Edytowane przez Rozio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...