BartZX Opublikowano 1 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Stycznia 2007 Zima (hehe, jeśli to co widać za oknem można nazwać zimą) daje we znakii postanowiłem skupić się na odrobinie teorii. :) Jak wyliczyć "na sucho" prędkość motocykla na danym biegu, gdy do dyspozycji mamy- przełożenia: pierwotne, na każdym z biegów, końcowe (wtórne?), ogólne (?)- wymiary koła (wraz z ogumieniem) - promień / obwód- numer biegu- ilość obrotów na minutę Prosiłbym o nie odsyłanie mnie do programu GearData,ani do stronki z podobnymi mechanizmami liczącymi wszystko za mnie. :D Dla tych co nie znają w/w, polecam z zapoznaniem się następujących pozycji- GearData (niem.)- Honda CBR F4i gearing (ang.) Co tej pory udało mi się osiągnąć:? 1. Przełożenia pierwotne i każdego biegu mam z instrukcji obsługi. (CBR600RR p.p. = 2.111, p.1=2.666, p.2=1.937, p.3=1.611, p.4=1.409, p.5=1.260, p.6=1.166) 2. (?) Przełożenie końcowe/wtórne = ilość zębów na zębatce tylnej / ilość zębów na zębatce przedniej (CBR600RR fabrycznie 43/16 -> p.k. = 2,688) 3. (?) Przełożenia ogólne (na 6-tym biegu?) = p.p. * p.k. * p.6 (CBR600RR po = 6.616) 4. Promień, obwód i średnicę koła. Dla koła = 180/55 ZR17 mamy: z czego 180/55 - "wysokość" opony, 17 cali - średnica felgi, mamy: (do wyliczenia średnicy koła należy uwzględnić 2 razy "wysokość" opony! 1 cal=25,4 mm) "wysokość" opony = 180*0.55 = 99 mm średnica koła = 2 * wysokość opony + średnica felgi * 25,4 = 2 * 99 + 17 * 25,4 = 629.8 mm promień koła r = średnica / 2 = 629.8 / 2 = 314.9 mm obwód koła = 2 * pi * r = 2 * 3.1415 * 314.9 = 1978,5167 mm 5. Wybrany bieg oraz obroty. (6 bieg, 5000 obr./min.) 6. Prędkość dla tych danych ???? = ZONK :D - i tu pojawia się prośba o pomoc :D (według empirycznych spostrzeżeń powinno to być około 90-95 km/h) Przeszukałem forum i nie znalazłem, więc jeśli takowe wzory już gdzieś się pojawiłyi ktoś by zechciał podzielić się linkiem, to byłbym wielce zobowiązany. Pozdrawiam :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mati27d Opublikowano 1 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Stycznia 2007 jest taki programik geardata wszystko w nim znajdziesz co cie interesuje tylko dane wprowadzasz i masz gotowe wyniki wykresy itp Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tuzmen Opublikowano 1 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Stycznia 2007 jest taki programik geardata wszystko w nim znajdziesz co cie interesuje tylko dane wprowadzasz i masz gotowe wyniki wykresy itp hehehhehhehehehhe jest taki programik geardata wszystko w nim znajdziesz co cie interesuje tylko dane wprowadzasz i masz gotowe wyniki wykresy itp hehehhehhehehehhe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dargo Opublikowano 1 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Stycznia 2007 jest taki programik geardata wszystko w nim znajdziesz co cie interesuje tylko dane wprowadzasz i masz gotowe wyniki wykresy itpAutorowi tego postu nie chodziło o kalkulator a o wzór na podstawie którego prędkość (o którą mu chodzi) można wyliczyć... (zresztą napisał "Prosiłbym o nie odsyłanie mnie do programu GearData,ani do stronki z podobnymi mechanizmami liczącymi wszystko za mnie." ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hubert-Moto Opublikowano 1 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Stycznia 2007 (edytowane) TO będzie tak:5000 obr/min : 6.616(przełożenie całkowite) * 1.98 (obwód koła) * 60 (czas przebytej drogi) = 89.78 km/h :icon_evil:Mam nadzieję że pomogłem :wink: Wzór: os : pc * ok * 60 os - obroty silnikapc - przełożenie całkowite (silnik koło tylne), można je wyliczyć mnożąc przełożenie silnik-sprzęgło, przełożenie danego biegu i przełożenie skrzynia biegów koło tylne, np: 3.29*2.31*2.44 = 18.54 ok- obwód koła 60 - czas przebytej drogi przez koło Edytowane 1 Stycznia 2007 przez Hubert-Moto Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ural_zgora Opublikowano 1 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Stycznia 2007 (edytowane) Z tego co widze to przelozenia poszegolne oraz calkowite umiesz juz liczyc. Po drugie aby sie nie pomylic najlepiej na poczatku wszystkie wielkosci doprowadzic do tych podstawowych z ukladu SI ( promien/odwod kola w metrach, obroty silnika zamienic na predkosc katowa, predkosc liniowa motocykla na razie w m/s) Wiec mozemy zaczac przeliczac np od konca:- predkosc liniowa motocykla V=r*wk (1) (r- promien kola w metrach, wk- predkosc katowa kola w 1/s)- predkosc katowa kola wk=ws/po (2) (ws- predkosc katowa walu korbowego silnika w 1/s, po - Twoje przelozenie calkowite dla danego biegu) Podstawiajac (2) do (1) otrzymujemy: - V=r*ws/po [m/s] (3)- predkosc katowa walu korbowego obliczmy: ws=pi*n/30 (4) (gdzie n - predkosc obrotowa silnika w obr/min) Podstawiajac 4) do 3) otrzymujemy: V=r*(pi*n/30)/po [m/s] (5) Aby uzyskac predkosc V (5) w km/h mnozymy przez 3,6 czyli ostatecznie V=[r*(pi*n/30)/po]*3,6 [km/h] (6) Mozesz zrobic sobie w Excelu jakis prosty arkusz i zaczac liczyc. Jezeli "zima" bedzie sie przeciagac i nie bedziesz mial dalej co robic to mozna rozbudowac sobie nieco taki arkusz o analizowanie przyspieszen na danym biegu, okreslac w przyblizeniu moment na kole, robic jakies wykresy itp, itd. :icon_evil: Edytowane 1 Stycznia 2007 przez ural_zgora Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BartZX Opublikowano 2 Stycznia 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2007 (edytowane) Hubert-Moto i ural_zgora: dzięki serdecznie za wysiłek i trud w tłumaczeniu :notworthy: ural_zgora: trosze zmyliło mnie dzielenie przez 30 we zworze na prędkość kątową wału korbowego: ws=pi*n/30 rozumiem wynika to z: ws = (2 * pi * ilość obrotów) / czas, gdzie czas jest = 60 s, aby przejść z [obr./min] na [obr./s],a 2*pi jest równe 360 stopniom czyli pełnemu obiegowi okręgu/koła, stąd ws = (2 * pi * ilość obrotów) / 60 = (pi * ilość obrotów) / 30 :icon_idea: Mam jeszcze tylko pytanie o wyliczanie przełożenia całkowitego dla danego biegu. :eek: Z mojego pierwszego wpisu, w którym posługiwałem się terminem "przełożenia ogólnego", wyliczałem je następująco (dla 6-tego biegu):po = p.p. * p.k. * p.6 czyli chcąc obliczyć prędkość motocykla na 4-tym biegu powinienem w/w wzór zmodyfikować do postaci:po = p.p * p.k. * p.4 :icon_idea: ural_zgora: wspomniałeś o analizowaniu przyspieszeń na danym biegu ;) Nie chcąc rzucać swojej prośby o pomoc od razu na "głęboką wodę" powstrzymałem się w pierwszym wpisie od pytania:Jak wyliczyć prędkość "wkręcania się na obroty" na każdym z biegów? :icon_mrgreen: BTW - mam w zanadrzu jeszcze parę "teoretycznych pytań", ale postaram się dawkować je w miarę ostrożnie, co by nie poirytować szanownych forumowiczów :wink: EDIT:Wprowadziłem małą korektę w wyjaśnieniach tajemniczej 30-tki w prędkości kątowej wału korbowego ;) Edytowane 2 Stycznia 2007 przez BartZX Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MYCIOR Opublikowano 2 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2007 (edytowane) ja wiem jak okreslic predkosc na ostatnim biegu bo obie wskazówki sa pod tym samym kontem wiec jak predkosciomierz nie działa to mozna sie domyslec ile sie lata sprawdzcie sobie zgadza sie pzdr Edytowane 2 Stycznia 2007 przez MYCIOR Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ural_zgora Opublikowano 2 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2007 ws = (2 * pi * ilość obrotów) / 60 = (pi * ilość obrotów) / 30 no dwojka z 60 sie skraca i zostaje w mianowniku 30 (sory za poszedlem na skroty). czyli chcąc obliczyć prędkość motocykla na 4-tym biegu powinienem w/w wzór zmodyfikować do postaci:po = p.p * p.k. * p.4 tak ural_zgora: wspomniałeś o analizowaniu przyspieszeń na danym biegu Nie chcąc rzucać swojej prośby o pomoc od razu na "głęboką wodę" powstrzymałem się w pierwszym wpisie od pytania:Jak wyliczyć prędkość "wkręcania się na obroty" na każdym z biegów? Na poczatek trzeba zrobic wykres przedstawiajacy zaleznosc pomiedzy sila napedowa na kole (najlepiej z uwzglednieniem oporow ruchu - glownie oporu powietrza) a predkoscia motocykla na wszystkich biegach. Wzor na sile napedowa Fn= Mk/rk gdzie Fn - sila napedowa na kole, Mk - moment napedowy na kole, rk - promien toczny kola Aby wyliczyc moment na kole korzystamy ze wzoru: Mk=Ms*po; gdzie Ms - moment wytwarzany przez silnik, po(i) - tak jak wyzej - przelozenie calkowite dla i-tego biegu. Podstawiajac ponizszy wzorek do tego powyzej otrzymujemy: Fn=(Ms*po)/rk Zakladam ze chodzi tutaj o wyliczenie maksymalnych przespieszen, sil napedowych itd. , a wiec musisz znac charakterystyke zewnetrzna silnika - przebieg momentu w funkcji predkosci obrotowej. Jezeli bedziesz juz mial ta charakterystyke to zrob sobie tabelke czy cos w tym stylu w ktorej bedziesz mial predkosc obrotowa silnika i odpowiadajace wartosci momentu (np co 1000 obr./min do obrotow przy ktorych wystepuje odciecie). Jak juz to zrobisz to bedziemy mogli przejsc dalej .... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek s Opublikowano 2 Stycznia 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2007 (edytowane) Ja liczę tak: 60 x n x O.kV=------------------ 1000 x i Gdzie:V- prędkość pojazdu w km/hn-obroty wału korbowegoO.k- obwód koła (2pi razy R koła) w metrachi-przełożenie całkowite Jesli chcę uprościć, i zobaczyć jak sie zmieni predkość po zmianie kół, czy po zmianie zębatek wtedy lecę w uproszczeniu:Np przełożenie całkowite, istniejące=9,85 daje nam prędkość 165 km/h. Jaka prędkość (teoretyczną, nie uwzględniającą oporów ruchu) uzyskamy zmieniając przełożenie na 9,52? 9,85 165,00-----=--------9,52 XLiczymy X, i mamy wynik. Za dane mozemy wstawiać inne dane, np. obwód koła, obroty silnika, etc, i wtedy w zalezności od interesujących zmiennych otrzymamy właściwy wynik. Edytowane 2 Stycznia 2007 przez jarek s Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.