Skocz do zawartości

Obrotomierz (elektryka)


Upload
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Tym razem mam pytanie zanim coś źle podłączę

W instrukcji jest napisane, że sygnał mogę wziąć z cewki (ignition coil)

Ale w moim przypadku, (trassistorised electronic ignition)

Powinienem go złapać z negatywnego wejścia

Nie ma dostępu do Moto, na co dzień i nie widzę tych połączeń

W manualu znalazłem 2 sprzeczne opisy

Jeden mówi o kablu czarnym z zielonym paskiem

Drugi o białym lub czarnym z żółtym (zależnie od modelu)

Jeśli ktoś miał z was podobny problem to bardzo proszę o pomoc (zanim się do tego dobiorę w zaciszu teściowego garażu)

Pozdrawiam

Krzysiek

Czysta Desperacja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Rozumiem, że masz się podłączyć do uzwojenia pierwotnego cewki zapłonowej.

Na cewce masz dwa zaciski( dwa cienkie kabelki nie licząc grubego kabla WN który idzie do świecy).

Musisz się podłączyć do jednego z nich i nie wiadomo do którego.

Masz dwie możliwości.

Jeśli podłączysz się do właściwego to powinno od razu zadziałać.

Jeśli podłączysz się do tego drugiego, to też nic się nie stanie złego.

Po prostu obrotomierz prawdopodobnie nic nie pokaże.

Jeśli masz miernik, to możesz znaleźć ten właściwy kabelek bez pudła.

1-Odłącz obydwa kabelki od cewki zapłonowej.

2-Włącz zapłon.

3-Zmierz napięcie na obydwu kablach względem masy.

4-Na jednym powinno być napięcie 12-13V a na drugim około 0V i to jest właściwe miejsce do podłączenia obrotomierza.

Powodzenia.

Edytowane przez sebazaz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki.

Najbardziej boję się tego, że jak nie znajdę właściwego kabla (50%szans)

To coś się rozp..adnie

Pocieszyłeś mnie, ale da się wyczuć nutę niepewności w twoim poście

I to mnie naprawdę przygnębia:o)

Pozdrawiam

Dam znać jak wyszło po wyckendzie

Czysta Desperacja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jeśli masz miernik, to możesz znaleźć ten właściwy kabelek bez pudła.

1-Odłącz obydwa kabelki od cewki zapłonowej.

2-Włącz zapłon.

3-Zmierz napięcie na obydwu kablach względem masy.

4-Na jednym powinno być napięcie 12-13V a na drugim około 0V i to jest właściwe miejsce do podłączenia obrotomierza.

Powodzenia.

 

Taki sposób sprawdzenia byłby dobry ale tylko przy zapłonie z klasycznym przerywaczem. W zaplonie elektronicznym nic to nie da. Podłącz przewód obrotomierza po prostu pod którys z zacisków cewki i zobaczysz na ktorym działa.

W niektórych obrotomierzach można tez ten przewód kilka razy owinąc wokol przewodu HV i też działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg. manuala ma być podłączone albo do czarno/żółtego (dla jednej cewki), albo do czarno/zielonego (dla drugiej).

Pozdrawiam

edit: Teraz tak rzuciłem okiem i faktycznie, ten manual jest jakiś pomieszany. Prawdopodobnie będzie to czarno /żółty (dla pierwszej) albo biały (a nie czarno/zielony) dla drugiej, tak jak chyba we wszystkich innych suzuki. Zresztą będzie widać które to, gdyż pozostałe dwa (+)(prawdopodobnie pomarańczowo/białe) będą zmostkowane między cewkami.

Edytowane przez ober
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki sposób sprawdzenia byłby dobry ale tylko przy zapłonie z klasycznym przerywaczem. W zaplonie elektronicznym nic to nie da.

I tu się nie zgodzę.

Od strony cewki zapłonowej układ klasyczny (z przerywaczem) jak i tranzystorowy działają identycznie.

Jedynie z układami typu CDI jest inaczej lecz nie są one często stosowane.

W takim przypadku po włączeniu zapłonu na jednym przewodzie otrzymamy 100-300V.

Z opisu wynikało, że jest to obrotomierz przystosowany do zapłonu klasycznego lub tranzystorowego.

Jeśli ktoś wie jaki typ zapłonu jest w omawianym sprzęcie, to niech się wypowie.

 

W niektórych obrotomierzach można tez ten przewód kilka razy owinąc wokol przewodu HV i też działa.

 

Masz rację

Nie wykluczone, że złapie on także impulsy z kabelka owiniętego dookoła przewodu WN.

Tak działa większość stroboskopów do ustawiania zapłonu.

 

Myślę, że Krzysiek nie masz się czego obawiać. Nawet jeśli podłączysz wejście obrotomierza do 12V to nic mu się nie stanie. Warto jednak sprawdzić dla pewności napięcia na zaciskach cewki.

Pozdrawiam.

 

Ps. Widzę, że kolega ober orientuje się dokładnie w temacie i mamy po sprawie.

Edytowane przez sebazaz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic się nie stanie jak podłaczysz do niewłaściwego. Na ogół zapłon tranzystorowy łaczy (+) przez cewkę do masy. Wejście obrotomierza bez problemu zniesie jak mu podasz nawet 14,5V (podłączenie do zacisku +). Na drugim zacisku bedziesz miał spadek napiecia przez uzwojenie cewki i napięcie może wynieść 7-9V. i do tego zacisku powinieneś podlączyć przewód sygnałowy obrotomierza.

 

Miłych eksperymentów

Pozdrawiam

www.ducati-klub.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na drugim zacisku bedziesz miał spadek napiecia przez uzwojenie cewki i napięcie może wynieść 7-9V. i do tego zacisku powinieneś podlączyć przewód sygnałowy obrotomierza.

 

 

Masz na myśli wartość średnią napięcia.

W chwili powstawania iskry na tym zacisku występują przepięcia o wartości kilkuset voltów.

Możesz sprawdzić palcem :clap: :biggrin: :biggrin: :clap:

Ja sprawdzałem oscyloskopem i wychodziły piki około 300V.

Obrotomierz jest do tego przystosowany więc bez obaw.

Pozdrawiam.

Edytowane przez sebazaz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawozdanie

Trafiłem za pierwszym razem!

Czarny z zielonym paskiem

Podłączyłem (na zewnątrz) tak by tylko sprawdzić czy działa zajęło mi góra godzinę (demontaż szyby, lampy i tuby – klaksonu)

Natomiast wgryzienie się w instalację i poukładanie kabli pod zbiornikiem zajęło mi najwięcej czasu.

Wszystkim dziękuję za pomoc

Obrotomierz działa i nawet wskazuje w miarę poprawnie (wolne obroty)

 

Pozdrawiam

Krzysiek

Czysta desperacja +obrotomiarka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...