Skocz do zawartości

BADANIE STOPNIA SPRĘŻANIA - JAK I CO BADAĆ ?


Lucack
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

a jak to potem wyglada z interpretacja danych?

skad wiedziec jaka kompresje ma fabryczny silnik? nie zauwazylem tego u siebie w serwisowce..

jaki spadek cisnienia w porownaniu z nowym silnikiem jest tolerowany, a jaki wymaga naprawy w ukladzie tlok-cylinder?

 

w koncu... jak sie maja do siebie dane zebrane z zimnego i cieplego silnika (bez proby olejowej)?

bo na prosty rozum, to cieply silnik zawsze powinien miec wyzsze sprezanie w porownaniu z zimnym

KTM LC4 400 SC '95

Honda CB 1100 Bol D'or '83

DKW KM 200 '35

www.bikepics,com/members/thefex/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda jest taka ze na goracym silniku ciezko cos zmierzyc :icon_mrgreen:

Mozna mierzyc tak i siak, ja wole na zimnym.

Thefex, jak nie zauwazyles w serwisowce jakie sprezanie jest nominalne, a jakie kwalifikuje silnik do naprawy to zle patrzyles :wink:

Cisnienie na zimnym silnikubedzie wyzsze niz na goracym, bo zimny olej lepiej uszczelni ( szczegolnie mineralny ).

Moja zasada co do japonii jest taka ze wszystko ponizej 10 atmosfer kwalifikuje sie do naprawy, szczegolnie jesli roznice pomiarow miedzy cylindrami silnika sa 20% i wiecej.

Wiem ze ludzie w Polsce jezdza na 8 / 9 atmosferach i mysla ze dalej jest dobrze - no i niech sobie mysla :crossy:

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,silnik to praca :wiec mierzenie cisnienia jak najbardziej na ciepłym silniku.(jak mozna mierzyc wydolnosc atlety ktory dopiero wstal z łozka) Jesli silnik jest zimny jaki olej ma go uszczelnić? gdyby bylo inaczej to zapalanie zimnego silnika bylo by tak jak praca-nieszkodliwe.Fakt,jest resztka oleju(film) na pierscieniu zgarniajacym ale to nie jest ilosc wystarczajaca do uszczelnienia.Zimny silnik z zastygniętym olejem kręci dużo wolniej , do sprezania potrzebne jest konkretne ;uderzenie;(zmierz cisnienie w aucie-motocyklu na lekkim mrozie lub zimnym garazu) Ale - mozna mierzyc i na zimnym :biggrin: Diesle napewno tylko na zimnym(nie ma cisnienia -niezapali) Benzyna - roznica miedzy zimnym a goracym bedzie ok 2 ATM(na zimnym mniej)Jest jeszcze plus mierzenia na zimnym-świece wykręcaja sie bezproblemowo, no i do tego sie nie poparzysz :buttrock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie bym uwierzyl w to wszystko co tu tak ladnie napisales, gdybym nie mial starego angielskiego motocykla z niezbyt wydajna instalacja olejowa ( wzwiazku z tym ma wmontowany czujnik cisnienia oleju ktory zapala lampke gdy cisnienie spadnie ponizej 7 psi i uruchamia zawor przelewowy gdy przekroczy 60 psi ). W tym motocyklu mierze czasem cisnienie sprezania, jak rowniez mam okazje obserwowac co sie dzieje z cisnieniem oleju podczas jazdy na pracujacym silniku.

Motocykl nie ma rozrusznika, wiec cisnienie musze mierzyc obracajac silnik kopniakiem i musze ci doniesc ze po 3 kopie kontrolka cisnienia na zimnym silniku gasnie, czyli wynika z tego ze silnik osiaga i przekracza cisnienie 7 psi ( zalozone przez wytworce jako akceptowalne cisnienie podczas wolnych obrotow ) juz przy kilku obrotach walu korbowego.

Podczas tych kilku obrotow olej jest rowniez podany na zawory ( sprawdzalem ) wiec zakladam ze rowniez gladz cylindra jest nim pokryta.

Odwrotne zjawisko wystepuje po ostrym "przegonieniu" motocykla po autostradzie gdy stane pod domem na pracujacym silniku ( 600 / 700 obr/min ) i lampka cisnienia zaczyna blyskac swiatelkiem - w wysokiej temperaturze lepkosc oleju wyraznie spada i dlatego na goracym silniku jego szczelnosc jest nizsza. To zreszta jest przyczyna postulatow aby badac sprezanie na goracym silniku - uzyskujesz prawdziwszy i nizszy odczyt niz na zimnym. Akurat odwrotnie niz napisales.

W momencie kiedy wiesz jaka jest srednio roznica w odczycie miedzy zimnym i goracym silnikiem, wygodniej jest mierzyc na zimnym co wlasnie robie.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak w tym przypadku sie z Toba zgodze,spadło cisnienie ale oleju.Pompa olejowa ma mniejszą wydajnosc jesli tłoczy nagrzany olej ponieważ jest on rzadki.Nijak sie to ma do cisnienia w cylindrach. Pomijajac olej nalezy pamietac jeszcze o rozszezalnosci cieplnej metalu.Aluminium ma wiekszą rozszeżalność cieplna od żeliwa wobec czego po rozgrzaniu silnika tłok doszczelnia sie na pierscieniach, przy tym i w cylindrze,co przeklada sie na bardziej wiarygodne cisnienie.Jesli jest inaczej moze to być oznaką zuzycia silnika(ale niekoniecznie)W tej chwili silniki wykonane sa z roznych stopow,maja rozne wymienniki ciepła(powietrze,płyn) do tego dochodzi cała masa oleum więc teoretyzować w tym temacie mozna bez konca a kazdy pomiar bedzie wiarygodny-byle nie przekraczał skrajnych danych producenta.Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma jak własne doświadczenie. Trzeba popróbować a wnioski nasuną się same. Oczywiście są zasady które chyba wszystkie były wymienione wyżej. Po trzeciej czwartej sesji idzie jak z płatka.

Ja uważam , że jak już robić pomiar ciśnienia, to na zimno i na ciepło bez oleju i z olejem. I we wszystkich cylindrach. Potem usiąść nad karteczkami i pogłówkować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak ktoś ma miernik sprężania to co można sprawdzić? co powie nam próba olejowa?

Podzielcie się koledzy wiedzą !!!!!!

+Ciśnienie sprężania mierzy się kolejno we wszystkich cylindrach

- z nagrzanym silnikiem do temperatury eksploatacyjnej

- z wyregulowanym luzem zaworowym

- z całkowicie otwartą przepustnicą gaźnika lub przewodu dolotowego

- wykręconymi świecami zapłonowymi lub wtryskiwaczami

Pomiar wykonujesz trzykrotnie i przyjmujesz wartość srednią, a wartość porównujesz z fabryczną instrukcją obsługi. Silnik w dobrym stanie nie powinien wykazywać większego spadku ciśnienia niż 20-30% wartości nominalnej, a wartości w cylindrach nie mogą się róznić między sobą więcej niż 7%.

Jeżeli chodzi o próbę olejową to przeprowadzamy ją, jeżeli mamy duże spadki cisnienia w cylindrze. Polega ona na wlaniu do cylindra 5-15 cm sześciennych oleju. Przyrost ciśnienia o:

- 20 - 70 kPa może świadczyć o zużyciu przylgni gniazd zaworowych

- 70 - 120 kPa - nieszczelność pierścieni tłokowych

- 120 - 200 kPa - zużycie gładzi cylindra i pireścieni tłokowych, a także tłoka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...